Helyek/Városépítészet

Expo helyett Duna-parti városrész: új élet a Soroksári úton

1/28

A terület térképe 1952-ből. Forrás: Arcanum

A terület térképe 1873-ból. Forrás: Arcanum

A terület térképe 1873-ból. Forrás: Arcanum

fortepan_82313 Soroksári út, Közvágóhíd. A felvétel 1880-1890 között készült. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.06.052

08 A Dunaparti teherpályaudvar elrendezése 1908-ban. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

09 A pályaudvar és környezetének sematikus elrendezése 1921-ben Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

02 Az állomás északi részén feküdt az Elevátor-ház nevű gabonaraktár. Az épületet 1948-ban elbontották. (1930-as fénykép) Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

03 A lágymányosi tó környéke egy 1930-as Nagy Budapest térképen. Forrás: Wikipedia

10 A Boráros tér a híd építése idején. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

04 Boráros tér, háttérben az Elevátor-ház, 1940. Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

05 Boráros tér, Petőfi (Horthy Miklós) híd feljárója és az Elevátor-ház, 1944. Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

11 Pesti Duna part 1951-ben. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

12 Pesti Duna part 1951-ben. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

fortepan_79967 Boráros tér a Petőfi híd hídfőjétől a Soroksári út felé nézve, 1959. Forrás Fortepan/UVATERV

fortepan_104183 Soroksári út, Közvágóhíd, 1959. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10

13 A terület ábrázolása egy 1960 körüli térképen. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

fortepan_79808 Soroksári út, a Közvágóhíd felől a Boráros tér felé nézve, 1960. Forrás Fortepan/UVATERV

fortepan_96989 Boráros tér, a Petőfi híd pesti hídfőjétől a Soroksári út felé nézve, 1963. Forrás Fortepan/UVATERV

fortepan_252398 Duna-part, a Soroksári út Liliom utca - Tinódi utca közötti házsora, 1967 Forrás: Fortepan / FŐMTERV

fortepan_252654 Soroksári út az Összekötő vasúti híd felé nézve, jobbra a Dunaparti teherpályaudvar, 1969. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

fortepan_252620 Soroksári út, szemben a Dandár utca - Haller utca (Hámán Kató út) közötti területen a Magyar Liköripari Vállalat (korábban és utána a Zwack gyár,1969. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

fortepan_192060 Lágymányosi Duna-part a Petőfi híd budai hídfőjétől délre (a mai Pázmány Péter sétány helyén), a túlparton a Soroksári út épületei, 1978. Forrás: Fortepan / Kriss Géza

01 A Dunaparti teherpályaudvar részlete a Déli összekötő vasúti hídtól a Petőfi híd felé nézve (1989). Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

14 A teherpályaudvar elbontása után Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

A Lágymányos–Ferencváros–Csepel-sziget északi spicc háromszög légifelvételen. Forrás: villamosok.hu

06 A MÜPA és a Nemzeti Színház, 2014. Forrás: Wikipedia

07 Müpa és a Nemzeti Színház díszkivilágításban a Duna felől, 2016. Forrás: Wikipedia

A Soroksári út mentén kiépült iroda- és lakóházsor.

?>
A terület térképe 1952-ből. Forrás: Arcanum
?>
A terület térképe 1873-ból. Forrás: Arcanum
?>
A terület térképe 1873-ból. Forrás: Arcanum
?>
fortepan_82313 Soroksári út, Közvágóhíd. A felvétel 1880-1890 között készült. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.06.052
?>
08 A Dunaparti teherpályaudvar elrendezése 1908-ban. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html
?>
09 A pályaudvar és környezetének sematikus elrendezése 1921-ben Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html
?>
02 Az állomás északi részén feküdt az Elevátor-ház nevű gabonaraktár. Az épületet 1948-ban elbontották. (1930-as fénykép) Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
?>
03 A lágymányosi tó környéke egy 1930-as Nagy Budapest térképen. Forrás: Wikipedia
?>
10 A Boráros tér a híd építése idején. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html
?>
04 Boráros tér, háttérben az Elevátor-ház, 1940. Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
?>
05 Boráros tér, Petőfi (Horthy Miklós) híd feljárója és az Elevátor-ház, 1944. Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
?>
11 Pesti Duna part 1951-ben. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html
?>
12 Pesti Duna part 1951-ben. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html
?>
fortepan_79967 Boráros tér a Petőfi híd hídfőjétől a Soroksári út felé nézve, 1959. Forrás Fortepan/UVATERV
?>
fortepan_104183 Soroksári út, Közvágóhíd, 1959. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10
?>
13 A terület ábrázolása egy 1960 körüli térképen. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html
?>
fortepan_79808 Soroksári út, a Közvágóhíd felől a Boráros tér felé nézve, 1960. Forrás Fortepan/UVATERV
?>
fortepan_96989 Boráros tér, a Petőfi híd pesti hídfőjétől a Soroksári út felé nézve, 1963. Forrás Fortepan/UVATERV
?>
fortepan_252398 Duna-part, a Soroksári út Liliom utca - Tinódi utca közötti házsora, 1967 Forrás: Fortepan / FŐMTERV
?>
fortepan_252654 Soroksári út az Összekötő vasúti híd felé nézve, jobbra a Dunaparti teherpályaudvar, 1969. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
?>
fortepan_252620 Soroksári út, szemben a Dandár utca - Haller utca (Hámán Kató út) közötti területen a Magyar Liköripari Vállalat (korábban és utána a Zwack gyár,1969. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
?>
fortepan_192060 Lágymányosi Duna-part a Petőfi híd budai hídfőjétől délre (a mai Pázmány Péter sétány helyén), a túlparton a Soroksári út épületei, 1978. Forrás: Fortepan / Kriss Géza
?>
01 A Dunaparti teherpályaudvar részlete a Déli összekötő vasúti hídtól a Petőfi híd felé nézve (1989). Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
?>
14 A teherpályaudvar elbontása után Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html
?>
A Lágymányos–Ferencváros–Csepel-sziget északi spicc háromszög légifelvételen. Forrás: villamosok.hu
?>
06 A MÜPA és a Nemzeti Színház, 2014. Forrás: Wikipedia
?>
07 Müpa és a Nemzeti Színház díszkivilágításban a Duna felől, 2016. Forrás: Wikipedia
?>
A Soroksári út mentén kiépült iroda- és lakóházsor.
1/28

A terület térképe 1952-ből. Forrás: Arcanum

A terület térképe 1873-ból. Forrás: Arcanum

A terület térképe 1873-ból. Forrás: Arcanum

fortepan_82313 Soroksári út, Közvágóhíd. A felvétel 1880-1890 között készült. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.06.052

08 A Dunaparti teherpályaudvar elrendezése 1908-ban. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

09 A pályaudvar és környezetének sematikus elrendezése 1921-ben Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

02 Az állomás északi részén feküdt az Elevátor-ház nevű gabonaraktár. Az épületet 1948-ban elbontották. (1930-as fénykép) Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

03 A lágymányosi tó környéke egy 1930-as Nagy Budapest térképen. Forrás: Wikipedia

10 A Boráros tér a híd építése idején. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

04 Boráros tér, háttérben az Elevátor-ház, 1940. Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

05 Boráros tér, Petőfi (Horthy Miklós) híd feljárója és az Elevátor-ház, 1944. Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

11 Pesti Duna part 1951-ben. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

12 Pesti Duna part 1951-ben. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

fortepan_79967 Boráros tér a Petőfi híd hídfőjétől a Soroksári út felé nézve, 1959. Forrás Fortepan/UVATERV

fortepan_104183 Soroksári út, Közvágóhíd, 1959. Forrás: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.c.10

13 A terület ábrázolása egy 1960 körüli térképen. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

fortepan_79808 Soroksári út, a Közvágóhíd felől a Boráros tér felé nézve, 1960. Forrás Fortepan/UVATERV

fortepan_96989 Boráros tér, a Petőfi híd pesti hídfőjétől a Soroksári út felé nézve, 1963. Forrás Fortepan/UVATERV

fortepan_252398 Duna-part, a Soroksári út Liliom utca - Tinódi utca közötti házsora, 1967 Forrás: Fortepan / FŐMTERV

fortepan_252654 Soroksári út az Összekötő vasúti híd felé nézve, jobbra a Dunaparti teherpályaudvar, 1969. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

fortepan_252620 Soroksári út, szemben a Dandár utca - Haller utca (Hámán Kató út) közötti területen a Magyar Liköripari Vállalat (korábban és utána a Zwack gyár,1969. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

fortepan_192060 Lágymányosi Duna-part a Petőfi híd budai hídfőjétől délre (a mai Pázmány Péter sétány helyén), a túlparton a Soroksári út épületei, 1978. Forrás: Fortepan / Kriss Géza

01 A Dunaparti teherpályaudvar részlete a Déli összekötő vasúti hídtól a Petőfi híd felé nézve (1989). Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

14 A teherpályaudvar elbontása után Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

A Lágymányos–Ferencváros–Csepel-sziget északi spicc háromszög légifelvételen. Forrás: villamosok.hu

06 A MÜPA és a Nemzeti Színház, 2014. Forrás: Wikipedia

07 Müpa és a Nemzeti Színház díszkivilágításban a Duna felől, 2016. Forrás: Wikipedia

A Soroksári út mentén kiépült iroda- és lakóházsor.

Expo helyett Duna-parti városrész: új élet a Soroksári úton
Helyek/Városépítészet

Expo helyett Duna-parti városrész: új élet a Soroksári úton

2022.10.09. 11:10

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
1

Dosszié:

Az ipar, a szállítás és a kereskedelem uralta közel egy évszázadig a Duna bal partját a Belvárostól délre. A negyed évszázada ide álmodott világkiállítás terve ugyan megbukott, de hatására teljes átalakulás indult a Soroksári út ferencvárosi szakaszán. Bán Dávid írása.

„A kora délutáni órákban gördült be a kancellár különvonata a magyar és osztrák zászlókkal fellobogózott Keleti pályaudvarra, ahol ünnepélyesen, katonai tiszteletadással fogadták a magas rangú vendéget" – kezdi tudósítását a Magyar Hírlap, a jól bevált, a két háború között igen sokszor elsütött recepttel. A fejléc azonban már lényegese későbbi időpontot, egészen pontosan 1987. szeptember 30-át jelöl, amikorra a hasonló pályaudvari fogadások – a légiforgalom megerősödésével – már jóformán kihalófélben voltak. „Elsőként Grósz Károly [a Magyar Népköztársaság minisztertanácsának elnöke, azaz lényegében kormányfője – BD.] üdvözölte a vonatról leszálló Franz Vranitzkyt és feleségét, a szövetségi kancellár hivatalos kíséretének tagjait, majd a magyar kormányfő bemutatta a vendégek fogadtatására megjelent magyar személyiségeket." – folytatja a köszöntőcikk, de a számunkra legérdekesebb, Dél-Budapest mai fejlődését gyökeresen meghatározó mondat ezután következett: „A plenáris ülést követően Grósz Károly és Franz Vranitzky a Parlament kupolacsarnokában nyilatkozatot írt alá arról a közös szándékról, amely szerint megvizsgálják egy, 1995-ben Budapesten és Bécsben együttesen megrendezendő szak-világkiállítás lehetőségét." Az ünnepélyes aláírást díszvacsora követte, ahol mindkét fél melegen üdvözölte az elképzelést, kihangsúlyozva, hogy a kezdeményezések „a kelet-nyugati viszonyban úttörő jellegűek voltak".

A terület térképe 1952-ből. Forrás: Arcanum
1/28
A terület térképe 1952-ből. Forrás: Arcanum

Hazai oldalról már évek óta világos volt, hogy a nyugati keményvaluta és tőke bevonása nélkül nem tartható fenn a kádári fridzsider-szocializmus. A nyitás már évek óta érződött, mindez az építészetben is megjelent, hiszen például megindult a nyugati turistákat kiszolgáló, ezáltal a keményvalutát is bevonzó szállodák építése, nemcsak Budapesten, de a Balatonnál, esetlenként egyéb vidéki helyszíneken is. Ugyanakkor mindehhez égető szükség volt az infrastrukturális fejlesztésekre, amihez szintén jó apropót jelentett volna a világkiállítás. Megjegyzendő, hogy ezt a hiányosságot már korábban felismerve, 1985-ben a kormány a Világbank segítségével mintegy 75 millió dolláros közlekedésfejlesztési programot indított el, ennek keretében korszerűsödött a Budapest–Ferencváros rendező-pályaudvar és indult el M0 autópálya első szakaszának építése is.

Ekkor különböző intenzitással elindultak a világkiállítás előkészületei, majd elérkezett az 1989-es év. A rendszerváltás utáni első szabadon választott magyar kormány, majd a fél év múlva felálló új városvezetés az ország megtépázott gazdasági állapotával együtt örökölte meg a tervet. Innentől kezdve heves viták zajlottak pro és kontra, hogy Budapest számára szükséges-e a költséges és várhatóan veszteséges megarendezvény. A Nemzeti Megújhodás kormányprogram ekkor még világkiállításpártinak mutatkozott: a „megrendezés minimumprogramjá"-ról ír. Az expóért lobbizó gazdasági szereplők pedig „vállalkozói alapú" világkiállításról beszéltek és a magántőke bevonásával kecsegtettek.

02 Az állomás északi részén feküdt az Elevátor-ház nevű gabonaraktár. Az épületet 1948-ban elbontották. (1930-as fénykép) Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
7/28
02 Az állomás északi részén feküdt az Elevátor-ház nevű gabonaraktár. Az épületet 1948-ban elbontották. (1930-as fénykép) Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

1991-ben a 19 lehetséges helyszínt megvizsgálva a hazai szervezők egy „meglehetősen nagy, 172 hektárnyi, igen dzsumbujos területet szemelnek ki az expónak, a Lágymányos–Ferencváros–Csepel-sziget északi spicc háromszögben". Ezzel egy időben, a szomszédos kerületek polgármesterei a városházán bemutatták az „Élő Expo" elnevezésű közös elképzelésüket, amely lazább szerkezetű, ezáltal lényegesen nagyobb területet, Csepel belvárosát, Budafokot, Józsefvárost is bevonó rendezvénysorozatra tett javaslatot. A közvetlenül érintett dél-budapesti kerületek azonban szinte minden város- és közútfejlesztési tervüket a leendő világkiállításnak rendelték alá. A budai oldal fejlesztéseit a Lágymányosról szóló cikkünkben már említettük, de Ferencváros is remélte, hogy az évtizedek óta rendezetlen Duna-parti rész is az expo kapcsán megújulhat. „Úgy vélték, még egy veszteséges Expo is képes beindítani a fejlődés motorját a IX. kerületben. A kiállításban bízva vágtak bele a részben francia érdekeltségű SEM IX. Rt. létrehozásába, abból a célból, hogy mintegy 70-80 ingatlant újítsanak fel a középső Ferencvárosban. (…) Nagy reményeket fűztek a Duna-korzó meghosszabbításához, a Duna-parti rendező pályaudvar kitelepítéséhez és a csepeli HÉV majdani eltereléséhez. Az önkormányzat megkísérelte a Világkiállítási Programiroda költségvetésének terhére megvalósíttatni a Soroksári utat tehermentesítő Duna-parti gyorsforgalmi rakpartot és a kétszintű Kvassay úti csomópontot." A Duna-parti részre valóban ráfért a megújulás, és ha nem is a tervezett módon, de mégis sikeresen indultak meg azok a folyamatok, amelyek mára teljesen újrafogalmazták a városrészt.

A terület részben egy nagy tragédiának, az 1838-as nagy árvíznek köszönheti beépülésének kezdetét és sokáig tartó rendületlen fejlődését. A Pest korabeli határát jelentő Kecskeméti kapu előtt már a 18. század közepén élénk piacélet alakult ki, amely elindította a Belső Ferencváros kiépülését is, majd az árvíz mindezt lényegében teljesen elsöpörte: a kialakulófélben levő városrész majdnem összes háza összedőlt. A terület újbóli betelepítése már a Szépítési Bizottmány szabályozásai alapján indult meg. A Heumarktról, azaz a Szénapiacról, a mai Kálvin térről indult a Soroksárra vezető út, ami a Boráros téren érte el a Duna-partot és innentől haladt a folyó mentén. Az út belső oldalán fatelepek és kertek terültek el, a másik oldalon lassú léptekkel haladt a folyószabályozás, a védőgát építése.

10 A Boráros tér a híd építése idején. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html
9/28
10 A Boráros tér a híd építése idején. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

A vízközeliség és a többi városrészhez képest ritkásabb beépítettség Ferencvárost alkalmassá tette, hogy itt ipari övezet jöhessen létre; a Duna-parton ekkor még szinte egyáltalán nincsenek házak. 1866-ban épült meg a Concordia gőzmalom, majd sorra nyíltak a további ipari és egyéb nagy térigényű létesítmények: a Molnárok és sütők gőzmalom, a Kártal fonoda, a Steigenberger-féle tégla és mészégető, a Fuchs-féle laktanya lovardával, tábori kórházzal, Gyógyszerészek és Gyertyagyár, később megjelent a Stühmer-csokoládégyár és a Zwack-gyár is. 1872-ben, ünnepélyes keretek között, „egy 25 mázsás magyar szürke bika levágásával" nyitották meg a lakott területekről távoleső, de fontos kereskedelmi út mellett fekvő Közvágóhidat. Ezzel egyidőben, a még akkoriban sem ritka járványok miatt a városban megszüntették a magánvágásokat.

Az egyre sokasodó ipari létesítményekhez, valamint az azokhoz kapcsolódó, szintén szaporodó raktárakhoz a megfelelő szállítási rendszer kiépítésére is szükség volt. Nem véletlen, hogy mindezek az intézmények a Duna és a vele párhuzamosan futó Soroksári út mentén épültek ki. A vasút térnyerésével azonban felmerült, hogy ezt a területet is be kell kapcsolni a gyors és kiszámítható szállítási eszköz hálózatába. 1877-ben épült meg a Ferencvárosi és a Kelenföldi állomást egybefűző Összekötő vasúti híd, amely először teremtett nagykapacitású szállítási kapcsolatot a Duna két partja között. Ezzel megindult a Ferencvárosi állomás folyamatos bővülése, országos teherszállítási gócpont szerepének kialakítása. Még 1880-ban elkezdték a vasúti híd tövénél leágazó iparvágányok kiépítését észak felé, idővel egészen a Só, mai Fővám térig, megépült az MÁV Budapest Dunaparti teherpályaudvara. Szintén ekkor húzták fel a Boráros tér északi oldalán a hatalmas Elevátor-házat, amely a közraktárakba beérkező áruk osztályozását, tárolását és átrakodását szolgálta, lényegében egy mai logisztikai központnak felelt meg. Emellett 17 darab, 100 méter hosszú és 15 méter széles raktárépület szolgálta a vízi- vagy vasúti úton beérkező áruk elhelyezését, átrakodását. Mindezekhez természetesen megfelelő technikai kiszolgálóépületek, mozdonyszínek is épültek. 1882-ben délről befutott a szabadkai vasútvonal, az így kialakuló deltavágányok pedig már minden irányban biztosították a teherszállítás lehetőségét. A csomóponti szerepet növelték a Budapesti Helyiérdekű Vasút Közvágóhíd állomásról Soroksáron keresztül Pesterzsébetre, illetve Dunaharasztiba, majd idővel Ráckevére, valamint egy szárnyvonallal Csepelre közlekedő vonalai.

04 Boráros tér, háttérben az Elevátor-ház, 1940. Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény
10/28
04 Boráros tér, háttérben az Elevátor-ház, 1940. Forrás: FORTEPAN / Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény

A Budapest gyomrának is emlegetett területhez kapcsolódó fontos létesítmény az 1874-ben átadott, Ybl Miklós tervezte pompás Fővámpalota – később Fővámház, majd a mai Corvinus Egyetem központi épülete – is, valamint a Millennium évéről éppen, hogy lemaradt, 1897-ben átadott Központi Vásárcsarnok, amely Petz Samu tervei alapján épült meg. Ez utóbbi egy olyan korszerű, Budapest ellátásában hiánypótló fedett, higiénikus vásárcsarnok-rendszer központi eleme lett, amely sokáig meghatározó szerepet töltött be a főváros élelmezésében. A Központi Vásárcsarnokhoz iparvágány is vezetett, amely kettős rakodóvágányban végződött.

A városszövet azonban kezdte körbe nőni a hatalmas ipari- és raktározási központokat, amelyek idővel egyre kevésbé tudták megfelelően ellátni funkcióját. A Vásárcsarnok idővel szűknek bizonyult, ezért az 1930-as években elkezdték a Csepel-sziget csücskénél a Budapest Székesfőváros Központi Élelmiszer Nagyvásártelep kialakítását. A második világháború során a területet, stratégiai fontossága miatt sűrűn bombázták, súlyos károkat szenvedett. A Dunaparti teherpályaudvar raktárainak nagy része megsemmisült, az Elevátor-ház kiégett, majd idővel lebontották. 1951-ben, a Kvassay hídon keresztül megépült a Csepeli gyorsvasút – ma H7 HÉV – vonala, emiatt a teherpályaudvar területe szintén csökkent. Az 1960-as években a nagyüzemi kapacitás és a szállítási igény csökkenésével a vasúti kapcsolat is sokat vesztett jelentőségéből. A gőzmalmok fokozatosan megszűntek, az ipari tevékenység is kezdett kiszorulni, ezért nem volt szükség ekkora területű vasúti elosztóközpontra. A közúti szállítás előtérbe helyezésével a Soroksári utat kiszélesítették, ezáltal a vasúti terület ismét csorbult.

11 Pesti Duna part 1951-ben. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html
12/28
11 Pesti Duna part 1951-ben. Forrás: https://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/dunapart/index.html

Visszaérkezve ismét a rendszerváltáshoz, amikor eldőlt, hogy az expo területét a Petőfi hídtól délre, a Duna két partján jelölik ki, 1992 folyamán elkezdték a teherpályaudvar kiürítését és felszámolását. Ezzel egyidőben a világkiállítás előkészítése körül egyre kezdtek sokasodni a problémák. A vasfüggöny leomlott, ezáltal az ötlet varázsa az osztrák fél számára elhalványult, majd végiggondolva annak anyagi vonzatát és gazdasági racionalitását – nem beszélve az expót elutasító bécsi népszavazásról –, a rendezésről lemondott. Ekkor a magyar kormányzat még úgy gondolta, hogy egyedül is érdemes megrendezni a világkiállítást, a fővárosi vezetés azonban egyre inkább kételkedett. Először elérték azt, hogy a megrendezés időpontját egy évvel későbbre, 1996-ra tolják, majd a kormányváltás után, 1994-ben végleg letettek a megrendezésről.

Ekkorra azonban már elindult a pesti és budai területek hosszútávú fejlesztésének előkészítése, a magántőke bevonása. Budán az expót kiszolgálandó épületek egy része eredetileg is egyetemi funkciókat kapott volna, majd kisebb-nagyobb elakadásokkal, de létrejött az ELTE lágymányosi campusa, amit szervesen elkezdett körbenőni az Infopark. A két part között megépült az expo kiszolgálását hivatott, egyes vélemények szerint a budai oldalon rosszul csatlakozó, de mára kikerülhetetlen Rákóczi, korábbi Lágymányosi híd. De tervben volt, hogy a dél-budai metrófejlesztés is közvetlenül eléri a világkiállítás területét, ez a verzió azonban hamar lekerült a tervasztalról. Számos építész – többek között Dévényi Sándor, Bodonyi Csaba, Ferecnz István, Makovecz Imre, Ekler Dezső, Turányi Gábor, Reimholcz Péter – el is készítették a kiállításra szánt pavilonok első terveit.

A Lágymányos–Ferencváros–Csepel-sziget északi spicc háromszög légifelvételen. Forrás: villamosok.hu
25/28
A Lágymányos–Ferencváros–Csepel-sziget északi spicc háromszög légifelvételen. Forrás: villamosok.hu

Pesten elindult a sok éve zárványként viselkedő, rozsdásodó vágányokkal átszőtt, értékes vízparti terület lassú és napjainkban a kiteljesedéshez közeledő rehabilitációja. A hatalmas barnamezős területen először a Boráros tér déli oldalán iroda- és dunai panorámás lakóház épült, majd lépésről lépésre sorra épültek ki a további irodaházak, és később magánkórház is létesült. A terület déli végéhez közel épült fel a Nemzeti Színház 2002-ben, majd a három évvel később a Művészetek Palotája – ma MÜPA – az egymástól függetlenül működő három intézmény – Nemzeti Hangversenyterem, Fesztivál Színház, Ludwig Múzeum – közös épületegyüttese zárta a sort. A Soroksári út túloldalán, az ipari épületek is jelentős változáson estek át. Amelyek szerencsésen megmaradtak, kihasználva azok jellegzetes téglaarchitektúráját, hol népszerű loft-lakásokká, vagy szintén irodaházakká alakultak át, de van, ahol rendezvényközpont került falaik közé. Mások bontásra ítéltettek, helyükre új építésű irodaházak kerültek. A térség legnagyobb vesztese a Közvágóhíd, amelynek jellegzetes tömbjei helyi védettséget kaptak, de 2019-ben egy-két kisebb mementó kivételével lényegében porig rombolták, helyet adva a befejezéshez közeli monumentális lakónegyednek, a Pearl City-nek. 

A korábbi teherpályaudvar újjászületésére, a környék átalakulására, új élettel való megtelítésére a meg nem valósult expo katalizátorként hatott. A Soroksári út ezen szakasza a korábbi ipari jellegéből mára iroda- és lakónegyeddé válik, amelyet a Millenniumi Városközpont kulturális negyede koronáz meg. Ugyanakkor közösségi közlekedési kapcsolatai nem teljesen megoldottak: a Dunára néző lakások értékén sokat rontanak az ablakok alatt eldübörgő HÉV-szerelvények; a 2-es villamos Közvágóhídi végállomása és a Nemzeti Színházat, valamint a MÜPA-t kiszolgáló megállója ideiglenes állapotot mutat. A MÜPA körüli területek felszíni rendezése is elakadt. A közlekedési helyzeten jelentősen javíthatna, ha megvalósulna a 2002 óta különböző intenzitással napirendre kerülő terv, amely a csepeli és ráckevei HÉV-ek egyesítésével – ez előbbi Duna-parti szakaszának felszámolásával –, a vonal Kálvin térig történő meghosszabbításával létrehozná az 5-ös számú metróvonalat.

07 Müpa és a Nemzeti Színház díszkivilágításban a Duna felől, 2016. Forrás: Wikipedia
27/28
07 Müpa és a Nemzeti Színház díszkivilágításban a Duna felől, 2016. Forrás: Wikipedia

Bán Dávid

 

Források:
Beszélő, 1994. július-szeptember (5. évfolyam, 27-39. szám)
http://beszelo.c3.hu/cikkek/keptelen-magyar-expotortenet
Holló Szilvia Andrea: Budapest régi térképeken, Officina Nova, é.n.
Magyar Hírlap, 1987. szeptember (20. évfolyam, 205-230. szám)
https://pestbuda.hu/cikk/20201117_egykor_teherpalyaudvar_volt_ma_millenniumi_varoskozpont
https://pestbuda.hu/cikk/20190802_25_eve_mondta_le_a_kormany_az_expot
http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=bpdt

 

Szerk.: Winkler Márk

 

Az írás megjelenését az Építészfórumon a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

Vélemények (1)
Hartmann György Sándor
2022.10.10.
11:17

A szerző írta: "a Dunára néző lakások értékén sokat rontanak az ablakok alatt eldübörgő HÉV-szerelvények;" Az Expo telekre készített szabályozási terv azt tartalmazta, hogy a HÉV-et a föld alá kell bevezetni. Ez nem valósult meg. És ennek ellenére elkezték a Nemzeti Színházat és a 3M épületét építeni (ez utóbbit PPP-ben):

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.