Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Helyek/Köztér

Mindenki beleszólhat hat fővárosi park és a Boráros tér megújításába

1/1

A budapesti Boráros tér. Fotó: Christo, Wikimedia Commons

Hirdetés
?>
A budapesti Boráros tér. Fotó: Christo, Wikimedia Commons
1/1

A budapesti Boráros tér. Fotó: Christo, Wikimedia Commons

Mindenki beleszólhat hat fővárosi park és a Boráros tér megújításába
Helyek/Köztér

Mindenki beleszólhat hat fővárosi park és a Boráros tér megújításába

2020.04.27. 09:06

Cikkinfó

Szerzők:
Kovács Dániel

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Vélemények:
3

Egymással párhuzamosan hirdette meg a BKK a Boráros tér és a Petőfi híd felújításának társadalmi egyeztetését, illetve a főváros hat budapesti park: a Városháza park, a Városmajor, a Vérmező, a II. János Pál pápa park, a Nehru part és a Horváth-kert megújításának konzultációját. 

Társadalmi egyeztetés a Petőfi híd térségéről

A Petőfi híd és környéke mai ismert kialakítását az 1980-as évek elején kapta. Abban az időben a Petőfi híd volt a térségben az utolsó átkelési lehetőség a Dunán a város és az ország keleti és nyugati fele között. Ehhez igazodva tervezték meg a hídhoz kapcsolódó úthálózatot, amelynek elsődleges célja a közúti gépjárműforgalom minél zavartalanabb kiszolgálása volt. A hídfőkben a gyalogosközlekedés számára aluljárókat létesítettek, a Boráros téren autópályacsomópont-szerű lehajtók épültek, így a híd kapcsolatai és környezete ma már nem felel meg a jó gyalogoskapcsolatokkal bíró, élhető belvárosi tereket létrehozni szándékozó várostervezési elveknek.

A Lánchidat követően a Petőfi híd lehet a következő Duna-híd a fővárosban, amelyet felújítanak. A beruházás részeként nemcsak a híd, hanem a hozzá kapcsolódó budai és pesti csomópontok környezete is megújulhat, és a térségben tervezett egyéb fejlesztéseket – például a Közraktár utca forgalomcsillapítását vagy a H6-os és a H7-es HÉV fejlesztését – is elvégezhetik.

A Budapesti Közlekedési Központ a projekt előkészítéseként tanulmánytervet készíttet a lehetséges műszaki megoldásokról. A tervezési terület Budán az Irinyi József utca–Karinthy Frigyes út csomóponttól indul, magában foglalja az Irinyi utca Petőfi hídig tartó szakaszát és a Goldmann György teret, a pesti oldalon a teljes Boráros teret, a Ferenc körút Mester utcáig tartó szakaszát és a Mester utcai villamos-végállomást.

A BKK honlapján kérdőívben várják a véleményeket a terület leendő használatával kapcsolatban. A beérkezett válaszokat felhasználják a tanulmányterv végleges kidolgozásakor, ez pedig alapja a későbbiekben kidolgozandó részletes kiviteli terveknek. A tanulmánytervek várhatóan 2020. őszén jelennek meg a BKK honlapján.

A véleményeket 2020. május 12-ig várják ezen az oldalon.

 

Hat fővárosi park megújításának társadalmi konzultációja

A Főpolgármesteri Hivatal a Városháza park, a Városmajor, a Vérmező, a II. János Pál pápa park, a Nehru part és a Horváth-kert kialakításához várja a hozzászólásokat a www.kozossegitervezes.hu oldalon. A hat helyszín sokban különbözik egymástól, de közös bennük, hogy a megújítás után mindegyik az eddiginél több lehetőséget biztosít majd a budapestieknek szabadidejük tartalmas és egészséges eltöltésére. A Nehru-part és a II. János Pál pápa tér részben a TÉR_KÖZ  pályázat eredményeként már megújult – itt az eredményekkel kapcsolatos visszajelzések mellett a további fejlesztések irányaival kapcsolatos véleményeket várnak. A Városháza park megújítása a jelenleg autóparkolóként működő terület bekapcsolásával történne meg. A budai parklánc három eleme, a Horváth-kert, a Vérmező és a Városmajor régi adóssága a fővárosnak. 

A felmérésben a jelenlegi használati szokások és a jövőre vonatkozó vágyak egy egyedi, magyar fejlesztésű térképes felületen jelennek meg. A www.kozossegitervezes.hu oldalon nem csupán a kérdőív kitöltésére van mód, de regisztráció után kommentelni, beszélgetni is lehet.

A főváros által kezdeményezett kérdőív kitöltésének nincs előre megadott határideje, de az első részletes riportot a május 15-i állapot alapján készítik el. 

 

Nyitókép: a budapesti Boráros tér. Fotó: Christo, Wikimedia Commons

Vélemények (3)
sutepatrám
2020.08.31.
15:31

Enézését kérem minden korábbi és új hozzászólónak, de én, egy jóval régebbi cikksorozattal kapcsolatosan osztom meg gondolataimat. A három cikkből álló sorozatot többek között, az akkor még nem a Fővárosi Önkormányzat, klímavédelemmel, környezetvédelemmel, és tájépítéssel foglalkozó Bardóczi Sándor is jegyzett több kollégájával együtt. Ez a cikksorozat a Népliget revitalizációjával foglalkozott. Közel hatodik éve majdnem mindennap reggelente a Népligetben futok, így saját tapasztalatom alapján is egyetértek a cikksorozatban írottakkal. Egy tragikus élethelyzeti változás, és a koronavírus miatti minél kevesebb találkozási lehetőség megtartása érdekében, a liget belsőbb útjain futottam. Így megtapasztalhattam a Népliget számtalan ajándékát. Csendet, jó levegőt, madárfüttyöt, a liget fáinak, bokrainak, aljnövényzetének sokaságát, gyönyörű, hatalmas széles törzsű fákat. Megtapasztaltam a korábbi évtizedekben megvalósított ligetrészek pusztulását. Centenáriumi park, játszóterek gyermekek, családok nélkül, és a rengeteg pad ami hiába várja, hogy pihenjenek rajta. Ezért is örültem ennek a cikksorozatnak, mert olyan elképzeléseket vonultatott fel, ami valósággá is válhatna. A cikkek tőbb mint tíz évvel ezelőtt íródtak. A Népliget jelenleg is Csipkerózsika álmát alussza, mert semmi nem történt azóta. Illetve történt. A Planetárium bezárt 2017-ben, és azóta is üresen áll. Történtek ugyan állagmegóvási munkálatok. / beázás elleni védelem, csapadékvíz elvezetés/ A Planetárium állapota, helyzete is megérne egy cikket. Ami figyelmeztető lehet, talán a Fővárosi Önkormányzat felé, és az illetékes civil szervezeteknek is talán fókuszálni kellene a Népligetre, az a Fradi város területi növekedése, és a sportközponton belüli jelentős fejlesztések, amelyek közvetve kihatással lesznek a jelentős zöldterületre, valószínűsíthetően negatív mértékben. 2020.08.31. Petus Márta

Reki
2020.04.29.
12:41

A Boráros tér legutóbbi felújítása, az akkori időkhöz képest, jól sikerült. Most nyilván meg kell oldani a HÉV bevezetését a Kálvin térig, valamint a Petőfi híd felújítását a Tengerész Emléknűvel együtt.

KigyósPéter
2020.04.27.
17:58

Jó lenne, ha ezúttal meg lehetne oldani a parkok megújítását fakivágás és a zöldterület csökkenése nélkül

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.