| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Javaslatok a Duna-partok megújítására kiírt pályázatra

1/1

Hirdetés
?>
1/1

Javaslatok a Duna-partok megújítására kiírt pályázatra
Nézőpontok/Kritika

Javaslatok a Duna-partok megújítására kiírt pályázatra

2015.11.06. 13:41

Cikkinfó

Szerzők:
Pákozdi Imre

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

A Fővárosi Önkormányzat építészeti tervpályázatot írt ki a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának komplex megújítására. Addig is, amíg nem hirdetnek eredményt, itt vannak egy nem pályázó javaslatai. 

Rakparti út, villamos, szállodahajó - néhány, pályázaton kívüli megjegyzés

A pesti Dunapart leginkább frekventált, a Belvárossal közvetlenül érintkező részét a 2015. nov. 2-i határidejű pályázat által megcélzott, a Kossuth tértől a Fővám térig terjedő szakasza jelenti. Az összefüggések miatt mégis egy nagyobb, a Petőfi hídtól az Árpád hídig terjedő szakaszon érdemes tárgyalni a Dunapart gyalogos hozzáférését zavaró fenti tényezőket.

1. A Petőfi híd és a Szabadság híd között a villamos nyomvonala jó, az autóutat viszont a Múzeum körút – Üllői út – Kinizsi utca vonalon célszerű visszavezetni a Dunapartra (ennek szerves előzményét ld. a következő pont zárójeles részében). Itt szállodahajók kikötése megtiltandó, tekintettel a magas partfalra és a közvetlenül a mellvéd menti Nehru-parkra és az ottani élénk gyalogos, biciklis és vendéglátós forgalomra.

2. A kettes villamost legfeljebb a Fővám tér és a Március 15. tér, tehát az Erzsébet híd déli hídfője között szabad lesüllyeszteni egy fedett kéreg-alagútba, mert - felmérések szerint - a kettes villamos a világ legszebb panorámáját nyújtó vonalainak egyike. Itt viszont szükséges az „eltüntetése", és emellett a Belgrád rakparton a gépkocsi átmenő forgalom megtiltása, mind a Dunához közelebbi egy-egy sávon, mind az épületek előtti, déli haladási irányú sávon. (A gépjárműforgalom felterelhető a Szabad sajtó útra és a Kossuth Lajos utcára.) Mindezzel ui. a Belgrád rakpart sétálóutcává, igazi promenáddá alakítható.

A teljes, a gyalogos forgalmat szabaddá tevő tabula rasa azért fontos itt, mert ez a pesti Dunapart egyetlen szakasza, ahol a rézsűt teljes terjedelmében borító lépcső vezet a rakpartról a Duna vízéig. Ezért itt célszerű a járművek által egyáltalán nem terhelt, gyalogos vízkapcsolat megteremtése. A zavartalan ember-víz kapcsolat érdekében megszüntetném mind a kiránduló- mind a szállodahajók kikötési lehetőségét is.

3. A Március 15. tér és a Lánchíd között mind a villamos, mind a közúti forgalom, mind a városnéző- és szállodahajó-kikötés megtartható. Itt ui. a két nagy szálloda és a Thonet-ház utcaszintjén, valamint délre, a kis parkban, a Petőfi-szoborig már kialakult és megszilárdult a korzó-funkció; ennek alsóbb szintre transzponálását feleslegesnek tartom. A rakpart és a korzó közötti kapcsolatot ellátják a villamos viaduktja alatti, viszonylag sűrűn épített lépcsők, amelyek mindegyikéhez (!) célszerű lenne közlekedési lámpát építeni. A rakparti tartós parkolást mindenképpen érdemes megszüntetni.

4. A Lánchíd és a Margit híd közötti szakasz déli részén, a Bank utca vonaláig, valamint a Markó utca és a Margit híd között nem zavaró a szállodahajók egysoros kikötése. Az út és a villamos jelen, kiválóan felújított nyomvonalán hagyható.

5. A Parlament épülete és az azt délről és északról keretező tömbök előtt – tehát a Bank utca és a Markó utca vonala között - semmilyen hajókikötést nem engedélyezendő, kivéve a Kossuth téren megálló BKV-kishajójáratét. A ma ott parkoló múzeumhajó (a Lajta monitor) sem illik a képbe.

6. A Margit híd és a rakparti út felhajtója (a Dráva utca vonala) között a szállodahajók kétsoros kikötése engedélyezhető. Városnéző hajók tartós parkolása azonban nem: ezek csak a Lánchíd és a Március 15. tér között köthetnek ki, hosszú távú pihentetésükre pedig rendelkezésre áll az észak-budapesti hajógyári öböl.

7. A rakparti út felhajtója (Dráva utca) és az Árpád híd között színvonalas, kétsoros kikötési lehetőségek építhetők ki a szállodahajók részére, közúti megközelítéssel, buszparkolókkal, közmű-betáplálással.



A szállodahajókra külön kitérve, azok kikötését - néhány kivétellel - az egész tárgyalt szakaszon engedélyezni célszerű egy, két, de nem három sorban, azzal a feltétellel, hogy a hajók a motorjaikat nem járathatják (a segédmotorokat sem). Olyan parti közműcsatlakozásokat kell kiépíteni, amelyek ezt feleslegessé teszik, beleértve a nyári légkondícionálás energiaigényét is.

A szállodahajók zajos catering-ellátását a hajók víz felőli oldalán, külön ellátóhajókkal kell megoldani a teljes budapesti szakaszon, de legalább az Árpád híd és a Rákóczi híd között.

A jelenlegi szabályozással ellentétben úgy vélem, hogy a szállodahajók budai rakpart melletti, tehát lakott övezetekhez közeli állomásoztatása nem ördögtől való gondolat, ha az a fentiek szerint, tehát a motorok leállítása mellett és a hajók víz felőli oldaláról megoldott catering-ellátással történik.

Mindez, a „Budapest Duna menti övezeteinek fejlesztési tanulmányterve" c. anyag „III.7.6.1. Kabinos turistahajók (szállodahajók) kikötése" c. fejezetében írottakkal egyetemben - tehát a teljes budapesti Dunapartot figyelembe véve -,egyidejűleg kb. 70-80 szállodahajó budapesti kikötését teszi lehetővé. Ez, három éjszakás tartózkodást és március – novemberi szezont feltételezve, egy-egy hajóra 120 fő turistát számítva, kb. évi 6500 járat, azaz hozzávetőlegesen 650 - 750 ezer fő így hozzánk érkező látogató színvonalas kiszolgálását teszi lehetővé a parti forgalom különösebb zavarása nélkül. (A budapesti szállodahajó-turizmus 2012-ben 250 ezer főre volt tehető.)


Pákozdi Imre



Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.