| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

Egy műfaj eredői

1/2

Hirdetés
?>
?>
1/2

Egy műfaj eredői
Nézőpontok/Kritika

Egy műfaj eredői

2009.04.16. 08:45

„Ez az a műfaj, ahol az építésznek egyszerre a legkisebb és a legnagyobb a szerepe, a legkevesebb és a legtöbb lehetősége van valami újat alkotni" – írja Simon Mariann a Kortárs magyar építészet – Családi házak című könyv bevezető tanulmányában.Könyvrecenzió Haba Pétertől

1/2

A 20. századdal foglalkozó építészettörténet-írás régóta zavarban van a családi ház épülettípusa kapcsán. Ha átlapozunk néhány fontosabb munkát, feltűnhet, hogy a nagy paradigmaváltások, stílusfordulatok időszakával foglalkozó fejezetekben látványosan megszaporodik a jelentős művekként bemutatott családi házak, villák száma. Persze ez nem véletlen, hiszen a tradíciókkal szakító új gondolatok eleinte sokszor csak a kellően nyitott egyéni megbízó lakóhelyeként nyerhettek épített formát.

A „köztes" időszakokat, a „kibontakozást", a forradalmi elvek napi gyakorlattá alakulását vizsgáló publikációk – érthető módon – jellemzően a középülettervezést és a tömeges lakásépítést taglalják. Azt azonban nehéz elképzelni, hogy e köztes korszakokban ne születtek volna olyan családi házak, amelyek széles körben hatottak volna, amelyek módosítottak volna az uralkodó tendenciák irányain, hogy ne lettek volna e műfajban is izgalmas jelenségek.

A kutatók a forradalmi példák feldolgozásán túl viszonylag keveset foglalkoznak családi házakkal, nyilvánvalóan azért, mert történeti szempontból nagyon nehezen képesek megragadni őket, a velük kapcsolatos múltbeli tények megbízható feltárása pedig felettébb bonyolult, sikerrel ritkán kecsegtető feladat. Ha mégis szóba kerül a téma, akkor többnyire önálló munkákban, az „általános építészettörténettől" elválasztva találkozunk vele.

A Lévai-Kanyó Judit szerkesztésében megjelent Kortárs magyar építészet – Családi házak című könyv bevezető tanulmányában Simon Mariann következő egészen más kontextusban megjelenő, de idevágó megállapítása ennek okaira is rávilágít: „Ez az a műfaj, ahol az építésznek egyszerre a legkisebb és a legnagyobb a szerepe, a legkevesebb és a legtöbb lehetősége van valami újat alkotni. A családi házhoz kell a legkevésbé az építész, mert a saját házát a laikus is meg tudja tervezni – legalábbis azt gondolja –, hiszen többnyire biztos és határozott elképzelése van arról, milyen környezetben, milyen terekben szeretne élni, mit gondol az otthonról."

Noha a könyv az említett tanulmánytól eltekintve nem történeti munka, mégis sokat segít abban, hogy távlatosan tekintsünk az elmúlt tíz év családiház-építészetére, annak sajátos jelenségeire, formai és alaprajzi jellemzőire, fontosabb tervezőire. Simon Mariann írása adja meg a történeti kontextust az elmúlt hatvan év családiház-építésének áttekintésével. A szerző finom árnyalatokra bontja ezt a téma szempontjából igen bonyolult, soktényezős, politikai és társadalmi fordulatoktól többszörösen tagolt korszakot, elemzi az építés- és építészetpolitikai törekvések mellett a magánerős házépítés és az idő előrehaladtával egyre elfogadottabb magántervezés világát, az ajánlott típustervek keletkezési körülményeit, a rendszerváltás után megszűnő állami- és önkormányzati lakásépítés következményeit, az egyértelműen piaci áruvá váló családi ház jellemzőit, a megbízói rétegben bekövetkező kulturális változásokat stb.

A mintegy negyven családi ház válogatását és néhány kulcsfogalomra vagy tipikus építészeti problémára – A modern után, egyszerűség, Kis ház, Vidék, Átépítések, Introverzió, Gesztus – koncentráló csoportosítását Simon Mariann, Ferkai András és Lévai-Kanyó Judit végezte el. A sokat méltatott, nagy népszerűségnek örvendő alkotások mellett [például Kalmár László-Zsuffa Zsolt (Budaörs és Adyliget); Balázs Mihály-Somogyi-Soma Katalin (Tinnye); U. Nagy Gábor (Kétvölgy, Szentgotthárd); Keller Ferenc (Pécs)] kevésbé ismert, de annál érdekesebb épületek is helyet kaptak a válogatásban [például Juhász-Nagy Balázs (Miskolc); Janesch Péter (Szada); Somosi János (Budapest II. kerület); Kamarás Bálint-Klemm Gabriella (Balatonfenyves); Bártfai-Szabó Gábor (Balatonszepezd)]. A csoportosításokat rövid bevezetőkben indokolják a szerkesztők, egyetlen esetben sem túlmagyarázva, túlokoskodva azt, inkább csak gondolatébresztőnek szánva, a mai igények és a műfaj eredőinek sajátos viszonyára rámutatva. „A tagolás és a csoportosítás persze szubjektív és önkényes, de a felvetett fogalmak (...) valós építészeti problémákat jeleznek" – szól az előszó.

Haba Péter


CSALÁDI HÁZAK / FAMILY HOUSES
Kortárs magyar építészet / Contemporary Hungarian Architecture
(Simon Mariann, Ferkai András, Lévai-Kanyó Judit)
Terc Kiadó, 2009
magyar-angol
fogyasztói ár: 4800 Ft
240 oldal, kemény kötés, ISBN: 9789639535923

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.