| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek/Infrastruktúra

M3 – Ferenciek tere: a lecsendesült

1/18

A Ferenciek tere állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október

A Ferenciek tere állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október

A Ferenciek tere állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október

A Ferenciek tere állomás a felújítás közben – Fotó: A Plusz Stúdió

A Ferenciek tere állomás a felújítás közben – Fotó: A Plusz Stúdió

A Ferenciek tere állomás a felújítás közben – Fotó: A Plusz Stúdió

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás közben – Fotó: A Plusz Stúdió
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás közben – Fotó: A Plusz Stúdió
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás közben – Fotó: A Plusz Stúdió
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
1/18

A Ferenciek tere állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október

A Ferenciek tere állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október

A Ferenciek tere állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október

A Ferenciek tere állomás a felújítás közben – Fotó: A Plusz Stúdió

A Ferenciek tere állomás a felújítás közben – Fotó: A Plusz Stúdió

A Ferenciek tere állomás a felújítás közben – Fotó: A Plusz Stúdió

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

M3 – Ferenciek tere: a lecsendesült
Helyek/Infrastruktúra

M3 – Ferenciek tere: a lecsendesült

2023.02.01. 17:11
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
A Plusz Stúdió, Kosztolányi Zsolt, Klopp András

M3-as metró Ferenciek tere állomásának felújítása

Tervezés éve:
2014-2020

Építés éve:
2020-2022

Stáblista

Megbízó:
BKV Zrt. Metró Projekt Igazgatóság

Kivitelező:
Swietelsky Építő Kft.

Mérnök, Műszaki Ellenőr:
Budapest Közút Zrt.

Generáltervezés, mérnöki szakágak:
FŐMTERV Zrt.
Kovács László, Pap Zsuzsanna

Ferenciek tere állomás:

Építészet:
A Plusz Stúdió Kft.
Kosztolányi Zsolt, Klopp András

Építészeti generáltervezés:
PARAGRAM Stúdió Kft.
Csapó Balázs, Germán Tibor

Akadálymentesítés:
Szabó Henriett

Padok:
VPI Kft.
Nagy-Mihály Márk, Juhász Rozália, Vajda Szabolcs, Balog Kálmán

Berendezési tárgyak:
A Plusz Stúdió Kft.
Kosztolányi Zsolt

UTR:
PARAGRAM Stúdió Kft.
Bukovics Zoltán, Dávid Gábor, Polonyi Viktor, Csapó Balázs, Hartmann Gergely (PALATIUM), Szilágyi Klára (PALATIUM)

Engedélyezési tervek:
UVATERV Zrt.
Sáhó László, Turján Csaba

Dosszié:

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

A nyüzsgő, zajos felszíni világból az élénk lejárón keresztül egy lecsendesült, visszafogott állomásra visz le minket a mozgólépcső a Ferenciek terén. A pezsgő belvárosi forgatag alatt egy csendet, nyugalmat árasztó metróállomás született. Bán Dávid írása.

Amikor 1976 szilveszterén megnyílt az észak–déli metróvonal első, a Deák Ferenc tértől a Nagyvárad térig tartó szakasza, már javában zajlott a Belváros felszíni közlekedésének átalakítása. Több helyszínen, így például a Felszabadulás téren (mai Ferenciek tere) el is készültek a térség átépítésével. Már nyár végén átadták az akkor közlekedésszervezési újdonságként ható, a Felszabadulás teret a környező utcákkal összekötő közúti Y alagutat és a kapcsolódó gyalogos aluljáró rendszert, amely mára teljesen átalakult [a térség fejlődéstörténetét a hétvégén külön írásban mutatjuk be – a szerk.].

Az Erzsébet híd pesti térsége mindig is fontos közlekedési kapocs volt Buda és a Belváros, valamint a Kossuth Lajos utcán keresztül a keleti városrészek között. Ezt a szerepet erősítette meg a metró által kialakított új közlekedési tengely, amely segítségével az utasok dél, majd a vonal négy évvel későbbi bővülésével észak felől is könnyedén áramolhatnak a Belváros egyik fő központjába. Ezáltal a pesti oldalt kiszolgáló metró és a Buda felé tartó buszvonalak közötti átszállókapacitás is jelentősen megnövekedett.

A mélyállomás, hasonlatosan a Belváros alatt futó vonal többi létesítményéhez, bányászati technológiával készült, és 30 fokos meredekségű lejtaknával kapcsolódik a felszínről kiépített aluljáróhoz. Eredetileg a gyalogos aluljáró és az állomás hasonló építészeti szellemiséget, egymáshoz szorosan kapcsolódó kialakítást képviselt, de ez az összhang az 2014-ben befejeződött átépítéssel megszűnt. Az aluljáró ekkor új arculatot kapott, a metró térsége pedig addigra már régen megérett a felújításra.

A Ferenciek tere állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október
2/18
A Ferenciek tere állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október

Akárcsak a metróvonal többi állomása, a Felszabadulás tér is jól kapcsolódott abba az egységes építészeti koncepcióba, amely a maga idejében igen frissnek, modernnek hatott, és vizuális játékosságával erényt próbált kovácsolni a hátrányokból, kötöttségekből. Noha a Felszabadulás téri állomás nagyobb átmérőjű, ötcsöves elrendezésével még a tágasabbak, szellősebbek közé tartozott, a korabeli építészek szintén jól megérezték annak a fontosságát, hogy ahol lehet, a térhatást növeljék, a földalatti teret a színekkel humanizálják. Itt is megjelent a komplementerekre építő színképzés, a nagy gesztusok használata. Kísérleti jelleggel a tér kialakításában számos előregyártott elemet használtak fel.

Az állomás alaphangulatát a narancssárga sávos alumínium burkolat határozta meg, amely a vágányok mögötti kábeltakaró felületeken és a teljes mennyezeten vonult végig, a teret uraló vaskos tartóoszlopok pedig ezüstös, sávos fémburkolatot kaptak. A narancssárga, vibráló világot ellensúlyozandó a peronok mögötti falakra világos kőlapburkolat került, előterükbe pedig az ismert tojássárga, tipizált ülőbútorok. A padlót visszafogott szürke gránitlapok borították. Az oszlopok lábazata és a kábeltakaró falburkolatok alsó sávja kék színben készült, amely egyben jól rímelt a metrószerelvények akkori színezésére. Mindez a színvilág a mozgólépcső lejtaknájában is dominált, majd az alujárószintre érve váltott át világosra, a fémburkolat pedig kőlapokra.

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
9/18
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

Amikor a szomszédos Kálvin téri állomás felújítását is jegyző Kosztolányi Zsolt és Klopp András keresték azt a gesztust, amellyel határozott kapcsolatot teremthetnek az eredeti kialakítással, de mégis új és egyedi arcot adva a mai megjelenésnek, elsőként ők is a színekkel kezdtek játszani. A belépési, érkezési pontot kihangsúlyozták, míg az állomás területén leváltották a korábbi, élénk színvilágot. Az előteret a narancssárga uralja, élénkségével vizuálisan is bevonzva az utast a felújítása óta kissé megkopott aluljáróból. Az előtér elrendezését és megformálását a funkcionalitás vezérelte, a többi állomáson megszokott kiegészítő és információs elemek jelennek meg itt is, amelyek egységesen süppednek bele a narancssárga felületek síkjába. A mozgólépcső előterének egyik oldalán a forgalmi ügyelet ablaka, a másikon egy árusítóhely található, a burkolatlemezek pedig jól rejtik a különböző szolgálati ajtókat. A játékosság – a praktikummal karöltve – a világításban folytatódik: a világítótestek a metró területére érve határozottan kiegyenesednek, szigorú rendben vezetnek el minket a mozgólépcsőhöz. Emellett a térségből eltűntek a porfogó zugok, a szabadon álló – ezáltal a vandalizmusnak is jobban kitett – tárgyak.   

A lejtakna kialakítása követi a többi megújuló mélyállomás gyakorlatait: a három mozgólépcső közé egy ferdepályás felvonó került, amelynek igyekeztek hártyaszerű üvegburkot adni, hogy a lehető legkevésbé törje meg a lejutás terét. A lejtakna faláról, szintén a mélyállomásokat összekötő egységes koncepciót követve – mivel a létesítendő lift miatt nem maradt hely –, lekerült a burkolat, helyette a nyers falfelületek antracit festést kaptak, ami kihangsúlyozza a felülről történt résfalas építkezés és az alulról érkező bányászati technológia nyomait. A mennyezetre finomabb szövésű rácsozat került, amely alapvetően meghagyja a tér szellősségét, mégis megoldást nyújt a technológiai szükségletekre, a kábelek, hangelnyelő panelek elrejtésére, a világítás felhelyezésére. Az előtérből megismert narancssárga köszön itt vissza, de a rácsozás és az alatta átsejlő antracit festés miatt már szelídebben.

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
12/18
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

Az utaselosztó csarnokba érve lecsendesült, otthonosságot és melegséget sugárzó térbe jutunk. A többi állomás élénkebb peronszíneivel ellentétben itt a barna uralkodik, amelyet bizonyos felületeken a ragyogó arany egészít ki, tesz ünnepélyessé. A tervezői elképzelés szerint a barna visszafogottsága, önmegtartóztatása finom utalás a tér nevét adó ferences rendre. A barna és az arany elegáns kontrasztját egészítik ki a mai finombeton típuspadok pasztellsárga verziói, amelyek harmonikusan illeszkednek a lecsendesített térhez, egyúttal utalnak az állomás korábbi világára is.

A vágányok mögötti kábeltakaró fal egyben fontos akusztikai felületként is szolgál. A nagy felületű perforált lemezek grafikai világát Réti Kamilla és Somogyi Boglárka dolgozta ki, akik madármotívumokat rejtettek a rácsozatba. Ezek, amellett, hogy könnyedséget, légiességet csempésznek a földalatti állomásra, egyúttal a Szent Ferencre való utalásként is értelmezhetőek. Mindez gondolati többletet ad a közlekedési térségnek, akárcsak a Kálvin tér esetében. Ugyanakkor a szín és a grafika fontos tájékozódási elemként is szolgál, az utas számára viszonyítási pontot nyújt, finom jegyekkel kapcsolatot teremt a felszínnel is.

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
16/18
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

Az állomás terének markáns, elkerülhetetlen elemei a hajókat tartó vaskos oszlopsorok, amelyek a felújítás során máshol is visszaköszönő megoldásként megszabadultak eredeti fémburkolatuktól. A funkcionalizmus azonban nemcsak itt, hanem a mennyezeten is tetten érhető, ahol szintén jól kirajzolódik az eredeti épített szerkezet. A tágabb térérzet érdekében az utaselosztó csarnok felett a tér szinte teljesen megnyílik, a dongaboltozat láthatóvá válik – mindezt némi aranyozott festés is kiemeli, láttatja – ez alatt pedig hálószerűen helyezkednek el a világítótestek. A peronok fölött tovább futó álmennyezet is olyan rácsos elemekből áll, amely mögött kivehető a szerkezet a maga nyers valójában. A világítótesteket és a számtalan egyéb biztonsági, kommunikációs funkciót is integráló perforált mennyezet rácsozata jól rejti a kábeleket, egyben akusztikai felületként is szolgál. A peron vonalához képest 30 fokban elforduló világítótestek irányultsága segíti az utasáramlást a kijárat felé. Itt és a peron szélén, az azzal párhuzamosan futó világítótest sor is mind egy síkba került az álmennyezettel.

A korábbi nyüzsgő, élénk tónusú állomás mára valamelyest megszelídült, elegánsabb, visszafogottabb megjelenést kapott. Ahol lehetett megnyílt, hogy terei az adottságokhoz képest minél tágasabbnak mutatkozzanak. Ugyanakkor a tér magán viseli a mostani felújítás közös építészeti gondolatiságát is, jól illeszkedik az átadott állomások sorába. Amikor azonban ismét a felszín felé indulunk, egyre erőteljesebb kontrasztokkal, színhatásokkal találkozunk, felkészülve a város vibráló, zajos forgatagára.

A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
17/18
A Ferenciek tere állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

Bán Dávid

 

Szerk.: Bretz Annamária, Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.