Helyek/Infrastruktúra

510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Múzeum gyűtjteményébe

1/13

510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum

?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
?>
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
1/13

510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum

510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Múzeum gyűtjteményébe
Helyek/Infrastruktúra

510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Múzeum gyűtjteményébe

2020.11.17. 11:01

A hármas metró felújítása már a korábbi szakaszok esetén is együtt járt az állomásokon található művészeti alkotások restaurálásával és a muzeális értékkel bíró bútorok és egyéb infrastrukturális elemek begyűjtésével. Ez alól a most lezárt középső szakasz sem kivétel, mellyel együtt már több mint 500 műtárgy vándorolt a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe. 

November 7-én kezdődött az M3 középső, Lehel tér és Nagyvárad tér közötti szakaszának felújítása. A Közlekedési Múzeum szakemberei, ahogy a korábbi szakaszoknál is, a BKV-val szorosan együttműködve számos értékes műtárgyat mentettek meg. Az intézmény muzeológusai a kezdetektől szakmai alapon válogatják ki a közlekedéstörténeti szempontból értékes, az állomásokról kikerülő tárgyakat, köztük a narancs- és citromsárga padokat, utastájékoztató táblákat, térképeket, fali kőburkolatokat, fém burkolatelemeket és gépészeti eszközöket. 

510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
2/13
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum

A muzeológusok a múlt héten bejárták az azóta lezárt – Kálvin téri, Deák téri és Nyugati pályaudvari – állomásokat, hogy kiválasszák azokat a tárgyakat, amelyek a múzeum gyűjteményébe kerülnek. 

510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
3/13
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum

A vonal felújítása során összesen 510 műtárgy érkezett a gyűjteménybe: a Lehel tér és Újpest-Központ közötti metrószakaszról 232, a Kőbánya-Kispest és Népliget közötti állomásokról 128, az Arany János utcai és a Ferenciek tere állomásról 63, a Semmelweis-Klinikák és a Corvin negyed állomásról 46, a Deák Ferenc tér, Kálvin tér és Nyugati pályaudvar állomásról pedig 41 darab. 

A Közlekedési Múzeum munkatársa, Merczi Miklós muzeológiai főosztályvezető kérdésünkre elmondta: „Az Északi Járműjavítóban létesülő új Közlekedési Múzeum állandó kiállítása még a tervezési folyamat elején tart, de abban majd mindenképp be akarunk mutatni metrós témákat. Ehhez – azon túl, hogy a Múzeum kötelessége minden közlekedési témájú relikvia begyűjtése és megőrzése az utókornak – feltétlenül szükséges volt, hogy az M3-as tárgyakat begyűjtsük és betervezzük a kiállításunkba."

510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
8/13
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum

Az Építészfórumon korábban már olvashattak a metróvonalhoz köthető falmozaikok sorsáról. Ezek nagy része a BME Rajzi Tanszékének oktatói (Nemcsics Antal, Gulyás Dénes, Máriássy Iván Miskey László, Tari Gábor, Zalakovács József) által készített alkotás, melyeket a metró Újpest Városközpont és Árpád híd közötti szakaszán az Uvaterv értékmentő kezdeményezésére a felújításkor szakszerűen restauráltak.

A most felújítás alatt álló szakaszon is találhatunk hasonló műtárgyakat. A Deák téri állomás falát díszítő csempemozaik, mely João Rodrigues Vieira portugál képzőművész munkája, alapos tisztítást követően eredeti helyén marad. Az Arany János utcai, Kányádi Sándornak dedikált padot felújítják és szintén az eredeti helyén lesz látható a vonal átadása után.

510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum
1/13
510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Kúzeum gyűtjteményébe – Forrás: Közlekedési Múzeum

Előbbi története különösen izgalmas. A rendszerváltást követően az Európai Kulturális Hónap keretében a BKV küldöttsége Budapest egyik testvérvárosába, Lisszabonba utazott. Az ottani tömegközlekedési vállalat felajánlotta, hogy Budapestnek ajándékozna egy portugál festő által készített művet. Vieria maga határozta meg, hogy a Deák téri állomásra kerüljön alkotása, mely nem más, mint egy csempemozaik, melynek minden elemén egy-egy betű látható. A betűk valójában verseket rejtenek: Az egyik csempefalon három magyar költő, Petőfi Sándor, Ady Endre és József Attila portugálra fordított verseit, a másik falon három portugál költő: Camoes, Césário és Pessoa verseinek magyar fordítását olvashatjuk. A lisszaboni kerámiamanufaktúrában kiégetett csempék kihelyezését a BKV vállalta magára, 1996. augusztus 19-én, adták át a díszcsempéket az utazóközönségnek.

Források:

Magyar Műszaki Közlekedési Múzeum

Budapesti Közlekedési Zrt.

Köztérkép (https://www.kozterkep.hu/20955/betus-tablakep)

 

Szerk.: Winkler Márk

Készült a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. támogatásával.

(x)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Lakóépület

MÉD 2020 finalista épületek – Családi ház Üllőn

2020.11.16. 16:24
00:01:41

Elérkeztünk a Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk utolsó részéhez. Az Üllőn található családi ház fekete hullámpala borításával hívja fel magára a figyelmet, de más érdekességeket is rejt a Konkrét Stúdió által tervezett épület.

Elérkeztünk a Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk utolsó részéhez. Az Üllőn található családi ház fekete hullámpala borításával hívja fel magára a figyelmet, de más érdekességeket is rejt a Konkrét Stúdió által tervezett épület.

Épületek/Lakóépület

MÉD 2020 finalista épületek – SA43 társasház

2020.11.16. 16:21
00:01:40

A Varga Noémi és Szelecsényi Balázs által tervezett SA43 társasház a hegyvidéki telek különleges adottságaihoz igazodik. A Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk legújabb részében ezt a karakteres megjelenésű épületet járjuk körül.

A Varga Noémi és Szelecsényi Balázs által tervezett SA43 társasház a hegyvidéki telek különleges adottságaihoz igazodik. A Média Építészeti Díja 2020-as finalistáit bemutató videósorozatunk legújabb részében ezt a karakteres megjelenésű épületet járjuk körül.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk