Helyek/Infrastruktúra

510 műtárgy került a 3-as metró átépített állomásairól a Közlekedési Múzeum gyűtjteményébe

2020.11.17. 11:03

A hármas metró felújítása már a korábbi szakaszok esetén is együtt járt az állomásokon található művészeti alkotások restaurálásával és a muzeális értékkel bíró bútorok és egyéb infrastrukturális elemek begyűjtésével. Ez alól a most lezárt középső szakasz sem kivétel, mellyel együtt már több mint 500 műtárgy vándorolt a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe. 

November 7-én kezdődött az M3 középső, Lehel tér és Nagyvárad tér közötti szakaszának felújítása. A Közlekedési Múzeum szakemberei, ahogy a korábbi szakaszoknál is, a BKV-val szorosan együttműködve számos értékes műtárgyat mentettek meg. Az intézmény muzeológusai a kezdetektől szakmai alapon válogatják ki a közlekedéstörténeti szempontból értékes, az állomásokról kikerülő tárgyakat, köztük a narancs- és citromsárga padokat, utastájékoztató táblákat, térképeket, fali kőburkolatokat, fém burkolatelemeket és gépészeti eszközöket. 

A muzeológusok a múlt héten bejárták az azóta lezárt – Kálvin téri, Deák téri és Nyugati pályaudvari – állomásokat, hogy kiválasszák azokat a tárgyakat, amelyek a múzeum gyűjteményébe kerülnek. 

A vonal felújítása során összesen 510 műtárgy érkezett a gyűjteménybe: a Lehel tér és Újpest-Központ közötti metrószakaszról 232, a Kőbánya-Kispest és Népliget közötti állomásokról 128, az Arany János utcai és a Ferenciek tere állomásról 63, a Semmelweis-Klinikák és a Corvin negyed állomásról 46, a Deák Ferenc tér, Kálvin tér és Nyugati pályaudvar állomásról pedig 41 darab. 

A Közlekedési Múzeum munkatársa, Merczi Miklós muzeológiai főosztályvezető kérdésünkre elmondta: „Az Északi Járműjavítóban létesülő új Közlekedési Múzeum állandó kiállítása még a tervezési folyamat elején tart, de abban majd mindenképp be akarunk mutatni metrós témákat. Ehhez – azon túl, hogy a Múzeum kötelessége minden közlekedési témájú relikvia begyűjtése és megőrzése az utókornak – feltétlenül szükséges volt, hogy az M3-as tárgyakat begyűjtsük és betervezzük a kiállításunkba."

Az Építészfórumon korábban már olvashattak a metróvonalhoz köthető falmozaikok sorsáról. Ezek nagy része a BME Rajzi Tanszékének oktatói (Nemcsics Antal, Gulyás Dénes, Máriássy Iván Miskey László, Tari Gábor, Zalakovács József) által készített alkotás, melyeket a metró Újpest Városközpont és Árpád híd közötti szakaszán az Uvaterv értékmentő kezdeményezésére a felújításkor szakszerűen restauráltak.

A most felújítás alatt álló szakaszon is találhatunk hasonló műtárgyakat. A Deák téri állomás falát díszítő csempemozaik, mely João Rodrigues Vieira portugál képzőművész munkája, alapos tisztítást követően eredeti helyén marad. Az Arany János utcai, Kányádi Sándornak dedikált padot felújítják és szintén az eredeti helyén lesz látható a vonal átadása után.

Előbbi története különösen izgalmas. A rendszerváltást követően az Európai Kulturális Hónap keretében a BKV küldöttsége Budapest egyik testvérvárosába, Lisszabonba utazott. Az ottani tömegközlekedési vállalat felajánlotta, hogy Budapestnek ajándékozna egy portugál festő által készített művet. Vieria maga határozta meg, hogy a Deák téri állomásra kerüljön alkotása, mely nem más, mint egy csempemozaik, melynek minden elemén egy-egy betű látható. A betűk valójában verseket rejtenek: Az egyik csempefalon három magyar költő, Petőfi Sándor, Ady Endre és József Attila portugálra fordított verseit, a másik falon három portugál költő: Camoes, Césário és Pessoa verseinek magyar fordítását olvashatjuk. A lisszaboni kerámiamanufaktúrában kiégetett csempék kihelyezését a BKV vállalta magára, 1996. augusztus 19-én, adták át a díszcsempéket az utazóközönségnek.

Források:

Magyar Műszaki Közlekedési Múzeum

Budapesti Közlekedési Zrt.

Köztérkép (https://www.kozterkep.hu/20955/betus-tablakep)

 

Szerk.: Winkler Márk

Készült a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt. támogatásával.

(x)