Helyek/Infrastruktúra

M3 – Deák Ferenc tér: a komplex

1/28

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás közben – Fotó: Erdei Mihály

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás közben – Fotó: Erdei Mihály

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás közben – Fotó: Erdei Mihály

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás axonometrikus rajza. Készítette: Hargitai Bence

?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás közben – Fotó: Erdei Mihály
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás közben – Fotó: Erdei Mihály
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás közben – Fotó: Erdei Mihály
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
?>
A Deák Ferenc tér állomás axonometrikus rajza. Készítette: Hargitai Bence
1/28

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás előtt – Fotó: Danyi Balázs, 2014. október

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás közben – Fotó: Erdei Mihály

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás közben – Fotó: Erdei Mihály

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás közben – Fotó: Erdei Mihály

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Deák Ferenc tér állomás axonometrikus rajza. Készítette: Hargitai Bence

M3 – Deák Ferenc tér: a komplex
Helyek/Infrastruktúra

M3 – Deák Ferenc tér: a komplex

2023.01.25. 16:56
MÉD

Projektinfó

M3-as metró Deák Ferenc tér állomásának felújítása

URL:
Paragram

Tervezés éve:
2014-2020

Építés éve:
2020-2022

Stáblista

Megbízó:
BKV Zrt. Metró Projekt Igazgatóság

Kivitelező:
Swietelsky Építő Kft.

Mérnök, Műszaki Ellenőr:
Budapest Közút Zrt.

Generáltervezés, mérnöki szakágak:
FŐMTERV Zrt.
Kovács László, Pap Zsuzsanna

 

Deák Ferenc tér állomás

Építészet:
PARAGRAM Stúdió Kft.
Csapó Balázs, Germán Tibor, Gurdon Balázs, Hargitai Bence

Építészeti generáltervezés:
PARAGRAM Stúdió Kft.
Csapó Balázs, Germán Tibor

Akadálymentesítés:
Szabó Henriett

Padok:
VPI Kft.
Nagy-Mihály Márk, Juhász Rozália, Vajda Szabolcs, Balog Kálmán

Berendezési tárgyak:
A Plusz Stúdió Kft.
Kosztolányi Zsolt

UTR:
PARAGRAM Stúdió Kft.
Bukovics Zoltán, Dávid Gábor, Polonyi Viktor, Csapó Balázs, Hartmann Gergely (PALATIUM), Szilágyi Klára (PALATIUM)

Engedélyezési tervek:
UVATERV Zrt.
Sáhó László, Némethy Géza

Dosszié:

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

A mostani metrófelújítással a város egyik legösszetettebb földalatti térségének nagy részében sikerült olyan módon rendet teremteni, hogy a jól végiggondolt építészeti elemek segítségével nemcsak kellemes és üdítő, de az utasokat megfelelően kalauzoló csomópont alakult ki. Bán Dávid írása

Létezett egy kabarétréfa valamikor a ’80-as években, amely valahogy ekképpen hangzott:

– Tudtad, hogy megint megnyílt az Elvarázsolt kastély?
– Tényleg? Hol, a Vidámparkban?
– Nem. A Deák téri metróállomáson.

Az okfejtés pedig valahogy így folytatódott: a Vidámparkban 1979-ben leégett, tükrös és trükkös folyosókkal tarkított vásári mulatság helyett immár a pár évvel korábban átadott Deák Ferenc téri metróállomás-komplexum szolgálhat útvesztőként, kedvére keringhet benne a kalandra vágyó polgár. Az eredetileg csak a Millenniumi Földalatti Vasút, mai M1 metróvonal számára épített megállót először az 1970-ben befutott M2-es vonal állomásával bővítették – a földalatti vonalát ekkor részben módosították –, majd 1976 utolsó napján adták át az M3-as metró első szakaszát, amivel a felszín alatti kapcsolatrendszer egy újabb elemmel bővült. Az immár három vonalat kiszolgáló aluljáró-, folyosó-, csarnok- és mozgólépcsőrendszer pedig olyan komplex földalatti világot alkotott, amely akkor még idegen volt a hazai utasok számára. A kabarétréfa fő gondolatmenetét is arra építette, miként vész el a tapasztalatlan polgár a földalatti folyosórengetegben, nem találva a megfelelő átszállóhelyet.

A térrendszer és a három vonal közötti kapcsolódások az utolsó építkezések, tehát az 1976-os átadás óta adottak. Manapság azonban már az is fontos szempont, hogy ebben a három különböző korszakot és technológiát képviselő építészeti térben az utasok minél komfortosabban, gyorsabban juthassanak el kiválasztott úticéljukhoz. Ahhoz, hogy ne egy elvarázsolt kastélyban érezzük magunkat, elveszetten keringve a föld alatti folyosókon, egy nagyon tudatos rendszert kell megteremteni, amely a pontos utastájékoztatásra, valamint a tiszta építészeti megoldásokra épít.

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás közben – Fotó: Erdei Mihály
3/28
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás közben – Fotó: Erdei Mihály

Amikor a M3-as metró Deák téri állomásának felújítása megkezdődött, a tervezéssel megbízott Paragram Stúdió Kft. építészei már tudták, hogy egyrészt itt is alkalmazandó az összes mélyállomásra megfogalmazott – nagyrészben a déli szakasz állomásaira is érvényes – gondolatmenet, másrészt számos többletfeladatra kell majd megfelelő megoldást találni. A többihez képest lényegesen összetettebb állomásról van szó, amely egy nagyobb és az évek során többször átalakult rendszer része. Az állandó változás nem segítette a térség átláthatóságát, használhatóságát. Ebben a kakofóniában igyekeztek a mai tervezők rendet teremteni, legalábbis az eleve adott tervezési határokon belül.

A mostani felújítás lényegében öt meglévő és egy új egységet érintett. A Károly körúti aluljáróból a metró területébe lépő fogadóteret; az onnan lefele induló kisebb mozgólépcsőt; az M3-ast a további metróvonalakkal összekötő utaselosztó csarnokot; a peronra vezető lejtaknát; magát a metróállomást és az M2-es metróval összeköttetést teremtő folyosót, valamint új elemként az Erzsébet tér sarkába közvetlenül felfutó liftet és annak bekötőalagútját. Minden hosszanti térelem meghatározó, élénk színt kapott, a csarnokszerű terek pedig monokróm színvilágot. A koncepció a primer építészeti élményen túl nagyban segíti az utastájékozódást is: tudatosan különbözteti meg a statikus és dinamikus tereket. Előbbiekben várakozunk, találkozunk, tájékozódunk, jegyet vagy bármi egyebet vásárolunk, utóbbiakban pedig közlekedünk.

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
6/28
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A Károly körút felől érkező utas a megszokott, és sajnálatos módon még mindig rendezetlenül maradt aluljárón keresztül éri el a metró előterét, közvetlenül mellette a vele jól harmonizáló, bő egy évtizeddel ezelőtt létesített BKK ügyfélközpont azonban már a letisztult rend hírnöke. A központ kialakítása még most is, a teljesen friss és üde színekkel szinte virító új metróbejáró mellett sem vesztett építészeti minőségéből. Noha az előtér a fentebb bemutatott kettősség értelmében statikus térként szolid, tiszta sötétszürke színbe burkolózik – ebben megfelelően elhelyezve a szolgálati bejáratokat, az állomási ügyelet ablakát –, a belépőt már szinte magába szippantja a mozgólépcsők felé vezető élénksárga falfelület, felettünk pedig a vonalszerű világítótestek. Az akár a villamosokra is utaló határozott sárga falburkolatba jól integrálták a vonalon – és az előképként szolgáló M4-es állomásain – már megszokott paneleket: az információs felületeket, a segélykérőt, a tűzvédelmet, a szemeteseket.

Rövid mozgólépcsőzés után jutunk el a nagy belmagasságú, monumentális hatású átszállócsarnokba, amely egyfajta foyer-ként is értelmezhető. A belmagasság persze korábban is adott volt, de a különböző rárakódott elemektől megtisztítva, újszerű, nagyvonalú, attraktív térként érvényesül, amelynek kiemelt elemei a mennyezetről szépen megformált, diagonális tartószerkezettel belógatott világítótestek. A négyzetes, teljesen homogén fényt adó lámpákat egyedi termékfejlesztéssel, egy többszereplős közös szakmai együttműködés keretében alkották meg úgy, hogy megfeleljenek a magas műszaki elvárásoknak és egyben esztétikai élményt nyújtsanak. Felettük megjelenik az a csillogó és a különböző irányokból más-más (nyitott-zárt) nézetet adó terpesztett lemez mennyezeti burkolat, amely – mint lentebb látni fogjuk – lent az állomás terében is kiemelt szerepet játszik. A csarnok egyben az utaselosztás és az áthaladás tere, hiszen ez teremt kapcsolatot a Károly körúti aluljáró, valamint a másik két metróvonal irányába, no meg persze innen indulhatunk az állomás peronja felé is. A csarnok visszafogott, meleg szürke burkolatával elegáns hatást kelt, amit minden irányba a különböző élénk színekkel való kapcsolat old fel: az egymással szemben levő két kijárat élénk sárgája szépen keretezi az innen induló folyosót és az ide beérkező kis mozgólépcsőt.

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
10/28
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A lejtakna égkék burkolata szintén olyan árnyalat, amely a metróhálózatban és a felszíni közösségi közlekedésben is többször előkerül, könnyen köthető hozzá a mobilitás érzete. Megnyugtató hatást nyújt a burkolat kiképzésének azon megoldása, hogy az egymáshoz kapcsolódó elemek között függőlegesen és nem a lejtés szögében jelennek meg az osztások, ezáltal a mozgólépcsőt használóknak nincs olyan érzése, mintha hátrabuknának.

A peronra leérve, az utasok tájékozódásában a tiszta és világos felületek segítenek, amit a szigetszerűen kialakított információs táblák, térképek, valamint a vágányokra merőleges, egyenletesen sorokba rendezett világítótestek erősítenek. A méretes teret monokróm színvilág uralja, amelyet a szem- és kézközeli burkolatokon finom, aprómintás felületek humanizálnak. Az oszlopokon kismozaik burkolat, amely jó kontrasztot nyújt a mennyezet ipari jellegű, nyersen hagyott terpesztett lemezfelületével szemben. Az állomástér középső magja – amelynek két végében juthatunk le az M2-es metró állomásához induló összekötő folyosóra – egyfajta külön szigetet alkot. Úgy, mint korábban, a falak előtt futnak végig a padsorok, amelyek a többi állomáson is alkalmazott új, a múlt formavilágát adaptáló típustervek szerint készültek betonból, itt szürke színben. A letisztult környezetben, a gondos restaurálás után jól érvényesül João Rodrigues Vieira portugál képzőművész, verssorokat rejtő, sokszínű betűcsempe alkotása – amely Lisszabon város ajándékaként, kifejezetten ide tervezve került az állomás falára 1996-ban –, felette pedig szintén a korábbi arculatot megidézve, egy megszakítás nélküli információs frízsor fut végig. A peronokkal szemben, a pályák mögötti fali kábeleket és akusztikai felületeket takaró türkizkék perforált fémburkolat készült, amely homogén hatást kelt, ugyanakkor – főleg az állomáson álló szerelvény ablakából nézve – részletgazdag felületet képez.

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
16/28
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

Fehér burkolattal körbeölelt mozgólépcsőkön juthatunk le a két állomást összekötő folyosóra is, amely szintén jelentős átalakuláson esett át. A korábbi, megkopott, éles kiszögelésekkel és számos beépített vitrinnel megtört folyosót az összes felesleges elemtől megtisztították, aminek köszönhetően előbukkant eredeti szerkezete. A felújítás során az alagutat a boltíveket lekövető geometria szerint burkolták, ezáltal egy szellős, tágas, a korábbihoz képest lényegesen nagyvonalúbb tér jött létre. A türkizkék folyosó, amely – visszautalva az M4-es metró Kálvin téri állomásáról írt évekkel korábban recenziómra – egyfajta időalagútként is működik, mintegy sci-fi díszletként köti össze a csillogó tereket az M2-es vonal 2006-ban felújított, de mégis kopottas hatású állomásával. A folyosó mennyezetébe simuló, gondos kiképzésű lámpatestek homogén felületeivel, barátságos LED fényeivel, mintegy tetőablakszerűen, a természetes fény illúzióját hozzák a föld alatti térségekbe. Az információs panelek és hirdetések középre, az oszlopsorral egyvonalba rendezettsége is a könnyebb utasáramlást segíti.

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
26/28
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

Az állomás és egyben a teljes felújítás legjelentősebb új építésű mélyállomási műtárgya az a 25 méter hosszú alagút, amelyik a peron északi oldalából indul és összeköttetést nyújt a szintén újonnan épített lifttel. A többi mélyállomással ellentétben itt lényegesen bonyolultabban lehetett volna megoldani az akadálymentesítést a másutt alkalmazott, ferdepályás felvonókkal. A problémás alaphelyzetet azonban szerencsés körülmény oldotta fel, hiszen a tervezéskor rátaláltak a Bán Ferenc tervezte Nemzeti Színház Erzsébet téri alapozásánál e célra kialakított és máig meghagyott aknájára, amelyben jól ki lehetett képezni a mostani liftaknát és a mellé beékelt menekülőlépcsőt. Az állomásra való bekötést egy elegáns, teljesen fehérrel burkolt alagúttal oldották meg – a kapcsolat megteremtése, a régi és az új szerkezetek, a fém- és műanyag szigetelések összedolgozása komoly mérnöki bravúrt jelentett –, a lift mellett szürke végfallal, amely jól tágítja a teret.

A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila
27/28
A Deák Ferenc tér állomás a felújítás után – Fotó: Gulyás Attila

A felszínen külön építészeti elgondolást igényelt a lift fogadóépületének kialakítása, amely szinte az Andrássy út tengelyébe, annak belvárosi zárópozíciójába került. Környezetében a korabeli épületekkel és a Finta József-féle irodaházzal, valamint az Akvárium Klub üvegfalaival, üvegmedencéjével a közelmúltbeli építészeti hagyományokkal körbevett, városi parkos térségben kellett elhelyezni egy pavilonszerű építményt. Az üvegkockához hasonló pavilon ereje az egyszerű tömegformálásban, és a benne megbúvó sokoldalúságában rejlik. A pavilon oldalfalait egy olyan kétrétegű üvegezés borítja, amelynek belső felülete átlátszó, külső rétege pedig matt. A savmart üveg egy olyan sejtelmes felületet ad, amely nem engedi láttatni a pavilonon belső műszaki funkcióit, ugyanakkor önmagában és különösen a szürkület utáni megvilágításban különleges hatást kelt. A pavilon fény- és színjátéka a napszakok és várhatóan az évszakok változásával állandó játékosságot nyújt majd, impozáns eleme lett a térnek. A Deák téri templom irányából induló gyalogostengely lezárásában álló építmény előtere pedig a találkozásra is alkalmas.

Ahogy a metróvonal építése idejében az 1970-es években megfogalmazták: „az azonos szerkezetű állomások belső beépítése modulrendszerű tervezést engedett meg, de ez nem jelent uniformizálást: az eltérő színhatás, a kiegészítő szerkezetek változó formája egyénivé teszik az állomásokat. Ez egyébként feltétele is az utasok tájékozódásának, az állomások vizuális felismerésének." Mindez az elgondolás kellőképpen adaptálódott a mai kialakításhoz, a megújuló, letisztuló terekhez. A bő öt évtizeddel ezelőtt elkezdett munka – műszakilag, biztonság- és vasút technológia tekintetében ugyanúgy, mint építészetileg – valójában mostanra fejeződött be. A korábbi, eseteként széttartó részletek egységes rendszerré álltak össze.   

Bán Dávid

Korabeli idézet forrása: Magyar Építőipar, 1978 (27. évfolyam, 1-12. szám)

 

Szerk.: Bretz Annamária, Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.