Épülettervek/Hallgatói terv

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

1/18

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
?>
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
1/18

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
Épülettervek/Hallgatói terv

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

2023.04.04. 17:43

Projektinfó

Földrajzi hely:
Ajka, Magyarország

Építészek, alkotók:
Csernák Dóra

Cég, szervezet:
BME Urbanisztika Tanszék

Iparművész alkotóház és fénymúzeum

Tervezés éve:
2023

Stáblista

Csernák Dóra, diplomaterv
BME Urbanisztika tanszék

Konzulens: Fonyódi Mariann

"Csernák Dóra diplomamunkája egy átdolgozás" – írja Álmos Gergely opponenciájában – amely "az ajkacsingeri Ármin bánya torzói közé megálmodott iparművész alkotóház kapcsán – egy érzékeny, alázatos és visszafogott, viszont annál mélyebb rétegeket feltárni képes építészeti viselkedésről árulkodik." A terv egyúttal gondolatkísérlet arról, hogyan menthető meg a 20. századból ránk maradt ipari örökség.

 

AJKA

Ajka városképét és identitását nagymértékben a 20. században idetelepült nehézipar határozza meg. A vasút mentén sorra bukkantak fel a gyárak és üzemek, valamint a hozzájuk tartozó lakótelepek.  Az utóbbi néhány évtizedben azonban a hangsúly a vasútról a főútvonalra helyeződött át, így az új ipari épületek már a város északi részén, zöldmezős beruházások keretén belül létesültek. A városszerkezetet vizsgálva felmerül a kérdés, hogy szükséges-e minden ipari tevékenységet a város szélére száműzni, miközben központi elhelyezkedésben funkciót vesztve állnak a korábbi ipari területek?

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
2/18
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

HELYSZÍN

A 20. században látott robbanásszerű fejlődés nem mehetett volna végbe a környéken lévő szénbányák nélkül. Ezek közül a leghosszabb ideig működő, a város déli részén, a Csinger-patak völgyében megbúvó Ármin-bánya 2004-ben fejezte be működését. A korábban a településrész központját képező bányaterület épületei az évek során nagymértékben leromlottak, nagy részük bontásra került, míg a megmaradt bányamentő állomás, bányairoda és szénosztályozó épületek sorsa egyelőre kérdéses. A terv az egész terület hasznosítására ad koncepciót, ezen belül pedig a szénosztályozó átalakításával foglalkozik részletesen.

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
5/18
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

KIINDULÁS

A meglévő épület felmérésével párhuzamosan a megőrzendő vagy kiemelendő épületjegyek vizsgálatával kezdtem a tervezést. A házon olyan, a funkcióból adódó formai elemeket emeltem ki, amelyek más kontextusban ugyan, de megjelennek műépítészeti alkotásokban is. Ezek a párhuzamokat bemutató montázsok később a tervezés elvi sémáját is megalapozták.

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
4/18
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

FUNKCIÓ

Az emberi léptéket sokszázszorosan meghaladó ajkai üveg- és timföld gyárak adták az inspirációt a funkcióhoz. Az anyagmegmunkálás rehumanizálása, a mennyiség helyett a minőség központba helyezése, egy fenntarthatóbb lépték megtalálása volt a cél.

A szénosztályozó felújításával és bővítésével olyan iparművész műhelyek kialakítását tűztem ki célül, ahol különböző területeken jártas szakemberek oszthatják meg egymással tapasztalataikat, ötleteiket és egy korszerűen felszerelt üveg-, fém- és famegmunkáló műhelyegyüttesben kaphatnak lehetőséget a közös alkotásra.

A különböző műhelyeket és Ajka iparában jelen lévő elektronikát összekapcsolva született meg a manufaktúra gondolata, melynek profilja kézműves minőségű design lámpák, használati- és dísztárgyak, valamint belsőépítészeti elemek.

Műhelylátogatások során a nagyközönség is betekintést nyerhet az itt folyó munkába, a rendszeres workshopokon pedig akár saját egyedi tárgyaikat is elkészíthetik az ide látogatók.

A műhelyekhez kapcsolódó látogatói, közösségi terekben is a lámpáké a főszerep, retro lámpa- és bútorgyűjtemény, fényinstallációk és egy nem szokványos kilátó várja a látogatókat.

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
15/18
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

ÉPÍTÉSZETI MAGATARTÁS

átdolgoz (ige)
     (1) Gondosan megváltoztat egy művet; részben vagy egészben újra ír egy írásművet vagy zeneművet, annak lényeges elemeit megtartja tartalmi vagy formai módosításokkal; átnéz, átjavít.
     (2) Anyagot jelentős mértékben átalakít, és ezzel meghatározott célra még alkalmasabbá tesz.

Csernák Dóra diplomamunkája egy átdolgozás.

A műfaj legizgalmasabb része az a láthatatlan holtpont, mikor az eredeti mű oly mértékben megváltozik, hogy a transzformáció során az eredeti alkotásból származó más, új jön létre, mely egyéni eredeti jelleggel bír. Ez a hozzáadott eredeti jelleg nagyban függ az átdolgozó személyétől, annak szubjektív eszköztáráról, melynek eredményeként a transzformáció rendkívül széles skálája jön létre. Emiatt egy átdolgozásnál rendkívül őszinte képet kapunk az átdolgozó lelkületéről, jelen esetben Csernák Dóra építészetéről.

Ez az építészet – az ajkacsingeri Ármin bánya torzói közé megálmodott iparművész alkotóház kapcsán – egy érzékeny, alázatos és visszafogott, viszont annál mélyebb rétegeket feltárni képes építészeti viselkedésről árulkodik.


– részlet Álmos Gergely opponenciájából

Az épület alaprajzán visszaköszön a montázsszerű szerkesztés, a domboldal felőli sarkán egy négyzettel áthatva bővítettem az épületet. Ebbe a négyzetbe helyeztem el a manufaktúra állandó használatú tereit, a műhelyeket, raktárakat és kiszolgáló helyiségeket. A teljes mértékben terepszint alá süllyesztett épületrészben a megfelelő mennyiségű természetes fényről két belső udvar gondoskodik.

Az épület többi részében alakítottam ki a fénymúzeumot, melynek földszinti "loft" részén retro lámpa és bútor gyűjtemény kap helyet, ahol workshopok, koncertek, vásárok tarthatók. A használat jellege nem igényli a folyamatos üzemeltetést, így ezeket a tereket nem fűtött, átszellőztetett módon alakítottam ki. A közösségi funkció kiszolgáló egységei dobozszerűen kerültek az épület északkeleti sarkába. Az innen induló lépcsőn juthatunk fel a tartályokban kialakított kiállító terekbe, ahol kihasználva a régi széntartályok sötétjét mesterséges fény installációk kapnak helyet. Végül a legfelső szinten a völgy látványa fogadja a látogatókat, azonban a klasszikus kilátó helyett a camera obscuraként működő helyiségben a falakon fejjel lefelelé jelenik meg a táj.

Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve
18/18
Léptékváltás: nehézipari torzókból iparművészeti központ – Csernák Dóra diplomaterve

A tömegformálással és az anyaghasználattal igyekeztem minél inkább megtartani az épület eredeti karakterét, a hozzáépítéssel nem elvenni belőle, csak kiegészíteni azt. Az új funkciók beköltözését elsősorban a homlokzati anyagok jelzik. A meglévő tégla kitöltő falazat kibontásával láthatóvá válik a vasbeton tartószerkezet, az új síkban visszahúzott homogénebb homlokzat mozgalmasabbá teszi az épületkülsőt, színével utal elődjére. Az új épületrész egyetlen, nyugati homlokzata hőszigetelt üvegpalló, mely a szabadon álló lifttől egészen az épület belsejéig fut, világos csíkként jelenik meg a domboldalban.

Egyre gyakrabban felmerülő szakmai kérdés a modern épített örökség sorsa. Ez a terv részben egyfajta gondolatkísérlet, amely arra próbál rámutatni, hogy megfelelő eszközökkel és hozzáállással a 20. századból ránk maradt épületek átemelhetők a 21. századba; ezzel lehetőséget adva a történelem megismerésére, melynek az ipari örökség is tagadhatatlan része.

Csernák Dóra

Szerk.: Hulesch Máté

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.