/ MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek / MÉD közönségszavazás / Épített környezet, Tervek, Épületek
Helyek/Városépítészet

Eko Atlanic: luxus vagy követendő példa?

1/16

az Eko Atlantic látványterve - forrás: www.ekoatlantic.com

?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: www.ekoatlantic.com
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: www.ekoatlantic.com
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: www.ekoatlantic.com
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
?>
Eko Atlantic, Lagos - forrás: www.ekoatlantic.com
1/16

az Eko Atlantic látványterve - forrás: www.ekoatlantic.com

Eko Atlanic: luxus vagy követendő példa?
Helyek/Városépítészet

Eko Atlanic: luxus vagy követendő példa?

2015.10.08. 08:12

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Nigéria

Építészek, alkotók:
AR+H Architects, MZ Architects

Afrika Hong Kongja, a kontinens gazdasági központja kíván lenni a dinamikusan fejlődő, de közben hatalmas szegénységgel küzdő Nigéria óceánpartján épülő Eko Atlantic. Annak ellenére, hogy a kritikusok fényűzésnek tartják a tervet, fenntarthatóságával és szervezettségével jó példaként szolgálhat. Bán Dávid írása.

Mióta Nigéria átvette Dél-Afrikától a vezető szerepet, a kontinens gazdasági nagyhatalmává, egyben a világ 20. legerősebb gazdaságává vált. A brit gyarmaturalomból 1960-ban felszabadult, majd polgárháborúval, katonai diktatúrával sújtott ország többször újraélesztett demokratikus rendszere mára valamelyest stabilizálódott, gazdagsága főleg az olajon alapszik.

Eko Atlantic, Lagos - forrás: www.ekoatlantic.com
16/16
Eko Atlantic, Lagos - forrás: www.ekoatlantic.com

Az ország legnagyobb városa, a bő 15 milliós Lagos mellett, az Atlanti-óceán partján szeretnék létrehozni a kontinens új pénzügyi központját. Több évnyi előkészítés után, a tengertől elnyert, illetve a meglévő Victoria-sziget bevonásával létrejött 900 hektáros területen 2013-ban rakták le az AR+H Architects és az MZ Architects tervei alapján épülő Eko Atlantic alapjait. A befektető South Energyx Nigeria Ltd. tervei szerint jövőre adják át a terület első épületeit, amely 250 000 embernek ad majd otthont. 

az Eko Atlantic látványterve - forrás: www.ekoatlantic.com
3/16
az Eko Atlantic látványterve - forrás: www.ekoatlantic.com

A lakókon túl várhatóan további 150 000 embernek adhat munkahelyet a környezettudatos szemléletű „World Class" város. Ez teljesen zárt rendszerű energiaellátó és szennyvízfeldolgozó rendszert épít ki, függetlenedve az országban amúgy uralkodó fosszilis energiaforrásoktól. A város újonnan épített, különlegesen tervezett és a független dán DHI vízügyi minősítő intézete által tesztelt partszakasza segítene az óceán keltette partmenti erózió megállításában is. Ezzel nem csak az új városnak, hanem Lagos kikötőjének és az óceáni viharok által rendszeresen megrongálódó partmenti autópályáknak is védelmet nyújtana.

az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects
12/16
az Eko Atlantic látványterve - forrás: AR+H Architects

A rendezési terv persze hatalmas léptékben gondolkozik: a város központi tengelyét a New York-i Ötödik sugárút méreteit reprodukáló főút alkotja, körülötte impozáns toronyházakkal. Első ütemben a város 48 kilométeres, zárt úthálózata épült ki, amelynek felügyelete és irányítása – akárcsak az energiaellátás és a csatornázás – magánkézbe kerül, így független az ország kaotikus infrastruktúrájától.

A dicséretek mellett az új szupervárost számos kritika éri fényűzése miatt, ráadásul nem ad megfelelő választ a gyors szaporulat, az elhanyagolt vidéki infrastruktúra és az ezáltal kialakult nagyfokú szegénység (az ország lakosságának bő kétharmada él napi 1 dollárból vagy annál kevesebből) kihívásaira. A tervezők szerint az Eco Atlantic Nigéria válasza lehetne a klímaváltozásra, ám az ország többi területének rossz minőségű infrastruktúrája és energiaellátása komoly környezeti károkat okoz. A kiemelt projekt megvalósulása a befektető magas elvárásai és komoly nemzetközi standardok szerint, illetve a legnagyobb szintű átláthatóság mellett zajlana, ami a korrupcióról híres országban egyfajta jó mintát is mutatna.

Mindemellett az Eko Atlantic megkapta a Clinton Alapítvány Global Initiative, a világ problémáira megoldást nyújtó kiemelkedő projekteknek járó tanúsítványát. Hasonló, luxusnak mondott projektekkel egyébként több afrikai ország is kísérletezik Ghánától Kenyáig, de ezek a városok egyelőre a fényűzést és nem a fenntarthatóságot hirdetik.

Bán Dávid

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk