Épülettervek/Tervpályázat

Házat építeni egy versnek – Juhász Kristóf, Kardeván Lapis Gergely és Kókai Bernadett megvételben részesült terve a Himnusz-emlékhely tervpályázatán

1/28

Múzeum homlokzata és rendezvénytér.

Rendezvénytér a Himnusz-emlékművel.

Utcai homlokzat a Télkert és a Parasztudvar tájelemekkel.

A hosszú ház utcai homlokzata.

Rendezvényterem.

Könyvtár belső tere.

Múzeumtér, a Himnusz háza.

Madártávlat.

Madártávlat.

Madártávlat.

Középkori templomépítészet Szatmárban.

Magyarázóábra.

Magyarázóábra.

Magyarázóábra.

Magyarázóábra.

Makett.

Helyszínrajz.

Alaprajz.

Metszetek.

Homlokzatok.

Tájépítész skicc.

Tervlap.

Tervlap.

Tervlap.

Tervlap.

Tervlap.

Tervlap.

Tervlap.

?>
Múzeum homlokzata és rendezvénytér.
?>
Rendezvénytér a Himnusz-emlékművel.
?>
Utcai homlokzat a Télkert és a Parasztudvar tájelemekkel.
?>
A hosszú ház utcai homlokzata.
?>
Rendezvényterem.
?>
Könyvtár belső tere.
?>
Múzeumtér, a Himnusz háza.
?>
Madártávlat.
?>
Madártávlat.
?>
Madártávlat.
?>
Középkori templomépítészet Szatmárban.
?>
Magyarázóábra.
?>
Magyarázóábra.
?>
Magyarázóábra.
?>
Magyarázóábra.
?>
Makett.
?>
Helyszínrajz.
?>
Alaprajz.
?>
Metszetek.
?>
Homlokzatok.
?>
Tájépítész skicc.
?>
Tervlap.
?>
Tervlap.
?>
Tervlap.
?>
Tervlap.
?>
Tervlap.
?>
Tervlap.
?>
Tervlap.
1/28

Múzeum homlokzata és rendezvénytér.

Rendezvénytér a Himnusz-emlékművel.

Utcai homlokzat a Télkert és a Parasztudvar tájelemekkel.

A hosszú ház utcai homlokzata.

Rendezvényterem.

Könyvtár belső tere.

Múzeumtér, a Himnusz háza.

Madártávlat.

Madártávlat.

Madártávlat.

Középkori templomépítészet Szatmárban.

Magyarázóábra.

Magyarázóábra.

Magyarázóábra.

Magyarázóábra.

Makett.

Helyszínrajz.

Alaprajz.

Metszetek.

Homlokzatok.

Tájépítész skicc.

Tervlap.

Tervlap.

Tervlap.

Tervlap.

Tervlap.

Tervlap.

Tervlap.

Házat építeni egy versnek – Juhász Kristóf, Kardeván Lapis Gergely és Kókai Bernadett megvételben részesült terve  a Himnusz-emlékhely tervpályázatán
Épülettervek/Tervpályázat

Házat építeni egy versnek – Juhász Kristóf, Kardeván Lapis Gergely és Kókai Bernadett megvételben részesült terve a Himnusz-emlékhely tervpályázatán

2025.07.07. 07:50

Projektinfó

Himnusz-emlékhely - országos nyílt tervpályázat

Tervezés éve:
2025

Bruttó szintterület:
1600 m2

Stáblista

Vezető tervező: Juhász Kristóf Attila, Kardeván Lapis Gergely, Kókai Bernadett

Tájépítészet: Eplényi Anna PhD

Statika: Kecskeméti Orsolya

Gépészet: Hrustinszky Tamás

Szobrász alkotó: Páljános Ervin

A Himnusz emlékhely tervezése során abból indultunk ki, hogy az itt térbeli formát öltő örökség nem halott anyag, hanem a magyarság egységének ma is működő kötőanyaga. Különleges adottság, hogy egy költemény – és általában a költészet – ilyen kiemelt helyet foglal el egy nemzet identitásában. Épp ezért a Himnusz keletkezésének szentelt múzeumteret más építészeti eszköztárral terveztük, jelszerű épület megalkotására törekedtünk. A tervet a tervezők szavaival adjuk közre.

 

Területalakítás, elhelyezés: új köztér és nemzeti emlékhely
A tervezési terület Szatmárcseke központjában, a települést átszelő Kölcsey utca mentén helyezkedik el, ugyanazon a telken, amelyen a hajdani Kölcsey-kúria is állt. Az új épületegyüttest a telek belsejében helyeztük el. Ezzel a telepítéssel a falu főutcája felől egy szabadon átjárható, az ünnepi és hétköznapi használatra is alkalmas új köztér jön létre az épület előterében. A hosszanti tömeget a magyar falusi telekhasználat hagyományaihoz illeszkedve a telekhatárra helyeztük. Az utcaképen így egy léptékében a szomszédos házakkal harmonizáló homlokzat jelenik meg, míg a nagyobb épülettömegek beljebb kerültek. A Múzeum homlokzata a környező épületek fölé emelkedve a kert háromszintes növényzetén is átsejlik, és beljebb hívogatja a kíváncsi utazót.

Ünnep és hétköznapok: egy épület, három épülettömeg
Építészeti koncepciónk szerint a többfunkciós, integrált kulturális intézménynek egyformán kell szolgálnia az ide látogató kirándulókat és iskolai csoportokat, valamint a helyi közösség hétköznapjait és ünnepeit. A három beltéri funkciót (múzeum, rendezvényterem, művelődési ház) akár egyetlen tömegben is el lehetne helyezni, mi azonban úgy gondoltuk, hogy az épület három tömegre tagolása izgalmasabb térkapcsolatokat eredményez, és jobban lehetővé teszi a környező házakkal való párbeszédet.

Makett.
16/28
Makett.

Madártávlat.
8/28
Madártávlat.

Funkcionális kialakítás és térkapcsolatok
A funkciókat három épülettömegbe csoportosítottuk. A kiállítóteret és a hozzá kapcsolódó, de az előcsarnokból is megközelíthető múzeumpedagógiai helyiséget egy önálló, négyzet alaprajzú, magas hajlású tetővel fedett, torony-szerű tömegben helyeztük el: ezek a helyiségek az előcsarnokból nyílnak. A művelődési ház hétköznapi funkcióit további két tömegre bontottuk: egy nagy fesztávú „csűrben" helyeztük el a rendezvénytermet és a klubszobát, míg a többi, ekkora fesztávot nem igénylő funkció a falusi léptékű „hosszú házban" kapott helyet.

A rendezvényterem megközelíthető közvetlenül az előcsarnokból vagy -a klubszobához hasonlóan- a két épületszárny közötti középfolyosóról is. Ez az elrendezés a rendezvényterem későbbi szeparálhatóságát biztosítja.

A hosszú házban a funkciók egy traktusban, oldalfolyosós rendszerre fűzve sorakoznak. Az épület déli végénél, a gazdasági bejárat közelében az üzemeltetési helyiségek és a konyhaüzem kapott helyet. Az előcsarnok közelébe a közönségforgalmi vizesblokk és a ruhatár került. Ezt követi a csoportszoba majd az irodai blokk. A folyosó északi végét a könyvtár zárja. Az oldalhatáros telepítés miatt a helyiségek megvilágítása és szellőzése trükkös: egyfelől a folyosóval határosan üvegfalat javaslunk, másfelől a tömeget három bevilágító udvarral irdaltuk be.

Magyarázóábra.
12/28
Magyarázóábra.

Tájépítészeti koncepció
A terv szabadtérépítészeti koncepcióját alapvetően meghatározza ugyanaz a „kortárs módon hagyományőrző" szemlélet, amely az épületeket is, valamint az a fenntartható, ökológiai szemlélet, amellyel az alföldi extrém klíma-helyzeten is segíteni tudunk a tájépítészet eszköztárával.

TÉLKERT = a bejárati tér fenyői közé tervezett „tél-kert" olyan cserjecsoport, amely magas díszítőértékkel bír télen is (vörös, sárgavesszejű somok, díszfűvek, lomblevelű örökzöld), hiszen e kert a Himnusz megírásának napját idézi meg, és dekoratív környezetet ad a téli ünnepségeknek.

TRICOLOR KERTEK = Az épület három bevilágító udvarában a növények piros-fehér-zöld színeket öltenek fel. (piros: veresgyűrűs som, vörös borbolya, korallberkenye, fehér: írisz és hortenzia, hóbogyó)

PARASZTUDVAR-KERTJE = A hosszú épület előtt a klasszikus magyar parasztudvarok vegyes évelős előkertjét idézzük meg (gyűszűvirág, szívvirág, szarkaláb, mályva, írisz, sásliliom) a maguk spontán természetességében – ezek a nyár derekán adnak gazdag díszt.

ÖRÖKZÖLD BURKOLAT = a kiírásban szereplő magas burkolati %-os arányt ökológiai szempontból nem tartjuk indokoltnak, így olyan megoldást kerestünk, amely a csapadékvíz helyben-tartását és párologtatását biztosítja, ugyanakkor dekoratív jelleggel bír.

DÉLI – ZÁRTKERTI RÉSZ = Ez a terület az épületek által leválasztva, külön térélményként jelenik meg a területen, ahol a terv reflektál a Himnuszban is megidézett magyar tájakra, a magyar ember által jól ismert táji ősképekre.

Tájépítész skicc.
21/28
Tájépítész skicc.

Építészeti formálás
Az építészeti formálásban a meghatározó a falusi épített környezethez való illeszkedés volt. A programból fakadó méretek szükségszerűen kiemelik az épületet a lakóházak közül, ezért minden további kontrasztot fölöslegesnek éreztünk. A telek mérete elegendő arra, hogy a környezetre jellemző egyszintes elrendezést alkalmazzuk. Az így kialakuló, jelentős beépítést három különböző karakterű, de a faluképbe illő magastetős tömegre bontottuk. Az ezeket összekötő tornác-előcsarnok-folyosó térsort lapostetővel fedtük.

A homlokzatok tervezésekor őszinte és időtálló anyaghasználatra törekedtünk. A különböző struktúrájú vakolt felületek közül a rendezvénytérre néző homlokzatokon végigfutó függönyfal vízszintes szalagja és a múzeum magasba törő, átcsipkézett homlokzata tűnik ki.

A hosszú ház utcai homlokzata.
4/28
A hosszú ház utcai homlokzata.

Rendezvényterem.
5/28
Rendezvényterem.

Házat egy versnek
A Múzeum épülettömege – miként maga a Himnusz is – szakrális mintát követ. Magas hajlású tetője, 15 méter magas oromzatos frontfala a középkori templomépítészetre (és a Szatmári-Tiszahát ilyen épületeire) tett utalás. Tető-felülvilágítója a kiállítótér optimális derítése mellett az égre tekintés mozdulatát fejezi ki. 212 db homlokzati résablaka a Himnusz 212 szavára utal.

Belsőépítészeti, kulturális koncepció
A belső terekben is a bevált, időtálló anyagok alkalmazására törekszünk. A külső nyílászárókhoz hasonlóan a belső üvegfalak és nyílászárók is fa szerkezetűek. A hidegburkolatok a külső térkővel harmonizáló kerámia lapok, a melegburkolatos helyiségek parkettát kapnak. Az előcsarnokban és a könyvtárban fa falburkolatot alkalmazunk, a vizes helyiségekben és a konyhaüzem területén csempeburkolat készül.

A kiemelt kulturális funkciót a Himnusz születésének szentelt Múzeum képviseli a koncepcióban. Belsőépítészeti szempontból ez a tér két, egymást erősítő működési elvet követ. Egyrészt pusztán építészeti eszközökkel, a fény és a tér kompozíciójával igyekszik átélhetővé tenni a Himnusz üzenetét, másrészt belsőépítészeti eszközökkel kíván a kortárs kiállítástervezés igényeinek megfelelni. A 15 méter magasból, a felülvilágítón keresztül érkező derítő fény az ég felé tekintés gesztusát implikálja, ugyanakkor kiállítástechnikai szempontból is kedvező, indirekt megvilágítást biztosít a kiállítótérnek. A vertikális irányultságot erősítik a nyitott fedélszék magasából függesztett világítótestek nyalábjai. A kiállítótérben a haladás irányát és a forgatókönyv narratíváját a berendezés paravánfalai és installációi biztosítják. Ezek terelik a látogatókat a „beavató", hagyományos kiállítási elemekkel operáló, szűkebb folyosón át a kortárs audiovizuális elemekkel (vetítőfallal, gesztusvezérelt videóinstallációval) berendezett tágasabb térbe. Itt tárul fel egyúttal a belső tér teljes panorámája is.

Múzeumtér, a Himnusz háza.
7/28
Múzeumtér, a Himnusz háza.

Homlokzatok.
20/28
Homlokzatok.

A Múzeumpedagógiai helyiség az Előcsarnokból és a kiállítótérből is megközelíthető. A közvetlen kertkapcsolattal és déli megnyitással tervezett világos tér puha anyagokkal, textilekkel burkolt és szabadon alakítható, moduláris bútorokkal berendezett helyiség, mely a különféle foglalkozásokhoz gyorsan átrendezhető.

Juhász Kristóf, Kardeván Lapis Gergely és Kókai Bernadett

 

A zsűri értékelése:
„A pályamű grafikai megjelenítése, ábrázolás technikájának a tervlapokon átívelő egységessége kiemeli a pályaművek sorából a munkát. A tervlapok összességében egy higgadt és határozott gondolat és mondanivaló egységes hangvételű kifejezését mutatják. Nemcsak a grafikai megjelenés letisztult, hanem az épület funkcionális tartalma is, azok egymásra fűzése is koherens, végiggondolt elv mentén történik. A pályamű előnye, hogy a kiállítótér, mint főfunkció, elhelyezkedésben és építészetileg is külön hangsúlyt kap, mellyel a téma emelkedettséget és fontosságát már az épület megjelenésében is kifejezésre juttattja. A pályázat mindemellett a kiállítótér nagy belmagasságú tereinek megvilágításához a homlokzati falat egyedi, kreatív módon képzeli el; ez nem pusztán formai megoldás: az ötletet a pályázó a Himnusz versének képletéből vezeti le.

A telepítés előnye, hogy a település szövetéhez alázatosan alkalmazkodik, az oldalhatáron álló szerkezetet tiszteletben tartja. Az épületek tömegei az utcaképbe simulnak, melyből egyedül a kiállítótér főtömege lóg ki, a fent említett elvek mentén hangsúlyt kapva. Anyaghasználatában és technikai megoldásaiban is a település léptékéhez igazodik a pályamű épülete, ezzel figyelembe véve a megvalósíthatóságot.

A funkcionális oldalhatárra helyezése mellett a főtömeg utcától való visszahúzása a meglévő rendelőépületet jól integrálja a kompozícióba, illetve az utca felé létrejövő park a meglevő faállományt is figyelembe veszi.

Ez a tér megfelelhet a kiírás által elvárt rendezvények tartására, míg a szintén a kiírás által sugallt tornácos épületkialakításra reflektáló fedett-nyitott térsor részben alkalmas lehet időjáráselleni védelmet biztosítani a szabadtéri rendezvények idején.

A belső terek kialakítása, a látványtervek alapján nagy szabadságot biztosít a tényleges felhasználásnak való megfeleltetésre. Üdvözlendő, hogy a rendezvényterem és a klubszoba összenyitható, bár a közbeékelődik egy tér, mely az összenyitást némileg korlátozza funkcionalitásában.

A folyosóra felfűzött, oldalhatáron álló tömegben sorolt funkciók természetes fénnyel való ellátására izgalmas és egyben intimitást biztosító válasz a kis belső udvarok képzése."

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.