| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Közélet, hírek

Átadták az M3-as metró felújított Nyugati pályaudvar és Arany János utca állomásait

1/3

A frissen átadott Nyugati pályaudvar metróállomás. Fotó: Gulyás Attila

Átadták az M3-as metró felújított Nyugati pályaudvar és Arany János utca állomásait. Fotó: Gulyás Attila

A frissen átadott Arany János utcai metróállomás. Fotó: Gulyás Attila

?>
 A frissen átadott Nyugati pályaudvar metróállomás. Fotó: Gulyás Attila
?>
 Átadták az M3-as metró felújított Nyugati pályaudvar és Arany János utca állomásait. Fotó: Gulyás Attila
?>
 A frissen átadott Arany János utcai metróállomás. Fotó: Gulyás Attila
1/3

A frissen átadott Nyugati pályaudvar metróállomás. Fotó: Gulyás Attila

Átadták az M3-as metró felújított Nyugati pályaudvar és Arany János utca állomásait. Fotó: Gulyás Attila

A frissen átadott Arany János utcai metróállomás. Fotó: Gulyás Attila

Átadták az M3-as metró felújított Nyugati pályaudvar és Arany János utca állomásait
Közélet, hírek

Átadták az M3-as metró felújított Nyugati pályaudvar és Arany János utca állomásait

2023.03.20. 12:18

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Sporaarchitects, Paragram

Címkék:
közlekedés, metró

Vélemények:
1

Dosszié:

Ma reggel ismét két megújult állomás átadására került sor az M3-as metró középső szakaszán, a Nyugati pályaudvar és az Arany János utca megállók felfrissült utasforgalmi tereit is használatba vehetik mostantól az utasok. Így mától a teljes vonalon közlekednek a szerelvények, pár hónapon belül pedig a Lehel tér és a Nagyvárad tér átadásával befejeződik a metrófelújítás.

A már sokadik alkalommal megrendezett, szinte egyfajta hagyománnyá vált átadó eseményre ezúttal az Arany János utcai metrómegálló peronszintjén került sor. Épp úgy, mint 2 hónappal ezelőtt, Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója, a kormány képviseletében Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter és Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere köszöntötte rövid beszéddel az egybegyűlteket. 

Kora délutántól a nagyközönség is birtokba veheti az új, modern megállókat, és innentől kezdve hétköznaponként újra a teljes vonalon, Kőbánya-Kispest és Újpest-központ között jár az M3-as metró. A Nagyvárad téren és a Lehel téren még tart a felújítás, ezért ezeken az állomásokon nem állnak meg a szerelvények, a lezárt állomások környéke pótlóbusszal és egyéb járatokkal közelíthető meg. Hétvégén a forgalmi rend értelmében a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között a buszsávban haladó M3-as metrópótló busszal lehet utazni. (Részletes forgalmi információk a cikk végén.)

 Átadták az M3-as metró felújított Nyugati pályaudvar és Arany János utca állomásait. Fotó: Gulyás Attila
2/3
Átadták az M3-as metró felújított Nyugati pályaudvar és Arany János utca állomásait. Fotó: Gulyás Attila



Az M3-as metró felújítása 2017-ben, a vonal északi szakaszán kezdődött. A 2020-ban átadott déli szakaszt követően a középső szakasz 3 állomása nyitotta meg kapuit az utasok előtt, majd 2 hónappal ezelőtt a Deák Ferenc tér és a Ferenciek tere megállók átadására is sor került. Így már csak a Dózsa György út, majd végül a Lehel tér és a Nagyvárad tér állomások maradtak hátra, de pár hónapon belül ezek is ismét megnyílnak a forgalom előtt.

A Nyugati pályaudvar az M3-as metróvonal egyik legforgalmasabb állomása, már csak azért is, mert a világ egyik legfrekventáltabb villamosvonalával, a 4-6-ossal teremt kapcsolatot. Az állomás különlegessége, hogy a kék metró vonalán jellemző alacsony belmagasság helyett itt szokatlanul tágas terekkel találkozunk. A régebbi, erős színeket a felújítás következtében visszafogott árnyalatok váltják, illetve – mint sok más állomás esetében is – "láthatóvá válik a metró igazi arca": a burkolatok eltávolításával a lejtaknában az építéstechnológia nyomai is láthatóvá válnak. A lamellás álmennyezet eszünkbe juttathatja a szintén a sporaarchitects csapata által tervezett Corvin-negyed megálló hasonló megoldását. 

Paragram Stúdió által vezényelt Arany János utcai megálló ugyancsak különleges, mivel a város központjában található, illetve önálló felszíni épülettel rendelkezik, így az utasok itt nem egy aluljárón keresztül közelíthetik meg a peronszintet. A korábban kissé jellegtelen állomás most visszafogott, de felismerhető arculatot kapott. Az alacsony belmagasságú peronszint térérzetét a tervezők gerendás, a japán pagodák szerekezetét is megidéző álmennyezettel növelték meg. Emellett a felszíni épület is felfrissült: visszakapta eredeti, filigrán, könnyed, modern megjelenését, tetején pedig zöldtetőt alakítottak ki. 

 A frissen átadott Arany János utcai metróállomás. Fotó: Gulyás Attila
3/3
A frissen átadott Arany János utcai metróállomás. Fotó: Gulyás Attila



A két megújult állomást és a tervezést meghatározó építészeti koncepciót ezúttal is részletes, elemző cikkeken keresztül mutatjuk be. Tartsanak velünk!



Így jár a metró március 20-a, hétfő délutántól
Március 20-a, hétfő délutántól az M3-as metró újra a teljes vonalon, Kőbánya-Kispest és Újpest-központ között jár, de a Nagyvárad téren és a Lehel téren nem állnak meg a szerelvények.
A Nagyvárad tér és térsége a Népligettől induló M30-as állomáspótló busszal és a 83-as trolibusszal, a Keleti pályaudvar és a belváros felől az új jelzése szerint 23-as (korábbi 2M) és a 24-es villamosokkal, a Semmelweis Klinikák felől rövid gyaloglással vagy MOL Bubival érhető el.
A Lehel tér és környéke a Nyugati pályaudvartól az M14-es állomáspótló busszal, a Göncz Árpád városközpont felől a meghosszabbított útvonalon közlekedő 34-es és 106-os buszokkal érhető el.
Az M14-es és az M30-as állomáspótló buszok csak hétköznap közlekednek.



Így jár a metró hétvégén
Hétvégente csak a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró, a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között a buszsávban haladó M3-as metrópótló busszal lehet utazni.
Hétvégén a Lehel tér és a Nagyvárad tér is elérhető a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között közlekedő M3-as pótlóbuszokkal, ezért az M14-es és az M30-as állomáspótló járatok ekkor nem közlekednek, viszont a 34-es és a 106-os buszok a hétköznapokkal megegyezően a Göncz Árpád városközpont helyett a Lehel térig közlekednek.

Vélemények (1)
Reki
2023.03.20.
17:28

Az új állomásokon sincsenek az állomásnév táblák megvilágítva. Nem értem miért nem lehet egy LED sort a táblák fölé helyezni? Akár még utólag is megoldható lenne.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.