Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Világörökségi hatásvizsgálatot készítenek a Gellért-hegyi siklóhoz, módosulnak a tervek

1/4

Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Hirdetés
?>
Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.
?>
Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.
?>
Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.
?>
Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.
1/4

Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Világörökségi hatásvizsgálatot készítenek a Gellért-hegyi siklóhoz, módosulnak a tervek
Közélet, hírek

Világörökségi hatásvizsgálatot készítenek a Gellért-hegyi siklóhoz, módosulnak a tervek

2021.08.26. 16:01

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Építészek, alkotók:
Közti Zrt.

Cég, szervezet:
Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Címkék:
Gellért-hegyi sikló

A Gellérthegyi SIKLÓ kft. közlése szerint folyamatban van egy, a módosuló műszaki tartalom miatt szükséges új engedélyezési tervdokumentáció készítése. Az építés néhány hónapon belül elkezdődhet. 

Az UNESCO előírásainak megfelelő, komplex világörökségi hatásvizsgálat készül a Gellért-hegyi sikló tervezéséhez kapcsolódóan - közölte a Gellérthegyi SIKLÓ Kft. csütörtökön. A beruházás megvalósítására létrehozott projektcég közleménye szerint a társaság az előkészületek részeként egy komplex világörökségi hatásvizsgálatot készíttet azzal a céllal, hogy a fejlesztés a világörökségi szempontoknak is minden tekintetben megfeleljen. Azt is hozzátették, hogy néhány hónapon belül elkezdődhet az építés.

A sikló bejárata a Tabán területén, a Hegyalja út alatt kialakított aluljáróból fog nyílni, a jármű az Orom utcáig, mintegy 100 méteres szakaszon, a föld alatt fog közlekedni. Innen már egy 3-4 méter magas hídszerkezeten, a felszín felett megy tovább egészen a Citadella sétányhoz csatlakozó felső állomásig.

Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.
1/4
Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.



A társaság közleménye alapján "a beruházás építési engedéllyel rendelkezik, és folyamatban van egy, a módosuló műszaki tartalom miatt szükséges új engedélyezési tervdokumentáció készítése is". A módosítás elsődleges oka, hogy az illetékes kerületi önkormányzat ellenzi a korábban a hatóságok által kért buszparkoló megépítését az alsó állomásnál, aminek eredményeképp nagyobb zöldfelület és kevesebb fakivágás mellett épülhet meg az alsó állomás környezete, a jelenlegi terepszint fölé pedig nem fog épülni semmi.

A beruházás előkészítésének megkezdése óta eltelt majd másfél évtized megkívánja a felső állomás épülete terveinek frissítését is, jelezték. Az alapvető változás, hogy a sikló kabinjai nem a Citadella sétány szintjére, hanem egy szinttel lejjebb, egy támfal-építménybe érkeznek majd. A sikló megépítése azt is lehetővé teszi, hogy a városrész közúti forgalmát rendkívüli módon terhelő turistabuszokat kitiltsák a környező utakról. A tervek szerint a jármű kabinjai egyszerre 50 utas szállítására lesznek alkalmasak, kevesebb mint másfél perces menetidővel, így óránként 1200 ember juthat fel majd a Gellért-hegy tetejére.

Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.
3/4
Forrás: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.



A projektcég kitért arra is, hogy 94 fa kivágására kértek újból engedélyt. Mint írták, a kijelölt fák több mint harmadát pusztán az egészségi állapotuk miatt is ki kell vágni, a növények pótlására pedig mintegy 900 előnevelt fát ültetnek majd kijelölt területekre. Korábbi cikkünkben már foglalkoztunk azzal, hogy a főváros csak kevesebb fa kivágásával támogatná a sikló megépítését. A tervek ellen petíciót is indítottak, a Fővárosi Közgyűlés pedig még nem hozott döntést az ügyben. Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes Facebook-posztjában leszögezte: bár a kormány kiemelt beruházássá emelte a projektet, egy fejlesztő sem Újbudához, sem Budapest más részeihez nem nyúlhat úgy hozzá, hogy azt a fővárosi önkormányzat nem hagyta előzetesen jóvá. Kijelentette, hogy a projekt támogatására akkor kerülhet sor, ha az közberuházásként valósul meg, kevesebb fa kivágásával jár, és teljes egészében kitiltják a turistabuszokat a Citadella környékéről.

Forrás: MTI

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.