Épülettervek

Terv a Baross tér megújulására

1/8

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

?>
Tervek a Baross tér megújulására
?>
Tervek a Baross tér megújulására
?>
Tervek a Baross tér megújulására
?>
Tervek a Baross tér megújulására
?>
Tervek a Baross tér megújulására
?>
Tervek a Baross tér megújulására
?>
Tervek a Baross tér megújulására
?>
1/8

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására

Terv a Baross tér megújulására
Épülettervek

Terv a Baross tér megújulására

2003.05.22. 22:00

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Szenderffy Gábor, Erő Zoltán, Koszorú Lajos

Építészet: Koszorú Lajos, Erõ Zoltán és Szenderffy Gábor

A Baross tér Szabályozási Tervének elkészítésére Koszorú Lajos Mont-Teampannon Kft. kapott megbízást 2000-ben. Az év végén meghirdetett építészeti pályázat nyerteseként Koszorú Lajos (TEAMPANNON Kft.), Erő Zoltán (PALATIUM Studió Kft.) és Szenderffy Gábor (TAAT Kft.) csatlakozhatott a 2001. elején megkezdett, rohamosan gyorsra ütemezett tervezési munkához.

 

Tervek a Baross tér megújulására
1/8
Tervek a Baross tér megújulására

 

Az építészeti koncepciók
Kezdetben a Baross térről azt gondoltuk, hogy a metróépítés kapcsán minimális változással kell számolni, hiszen a téren van már metróállomás, van már egy aluljáró, ami minden további nélkül képes befogadni az új vonal végállomásának forgalmát is. A tér helyzetének és jövőbeli funkcióinak elemzése azonban azt mutatta, hogy a Baross tér rengeteg lehetőséget rejt magában, ami azonban a tér strukturájának gyökeres átalakításával jár. Alapvetően két indok fogalmazható meg erre:

 

  • az 1970-re kialakított teret voltaképpen a villamosforgalom rendezése, az egymásba kulcsolódó hurkok kialakítása határozta meg, ez adja az aluljáró formáját, a közút körforgalmát. Ez a rendszer ma már nem indokolt, a tér jelentős nagyságú középső területe használaton kívül áll, gazosodik.
  • fel kellett ismernünk, hogy ha a 4-es vonal végállomása a Baross térre kerül, s eközben a Rákóczi úton a buszkapacitás lecsökken, az a tér átszálló gyalogos forgalmát jelentősen meg fogja növelni.

Tervek a Baross tér megújulására
2/8
Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására
3/8
Tervek a Baross tér megújulására

 

A pályázat során kialakított koncepció mutatta meg a térben rejlő lehetőségeket. A várható utasáramlás elemzése azt mutatta, hogy aluljáróra, gyalogos felületekre nem a mai helyen van szükség. A pályázat keretében több új, egymást erősítő elem gondolata jelent meg:

 

  • a 2-es metró új kijárata a tér keleti végén;
  • az új Józsefvárosi pályaudvar - az elővárosi vasutak fejállomása - a főépülettől délre, a Kerepesi úti parkoló alatt;
  • felszín alatti villamos végállomása a Thököly út alatt;
  • a 2-es metró meglévő feljáratának átalakítása a 4-es vonalhoz vezető felszín alatti átkötés érdekében.

Tervek a Baross tér megújulására
4/8
Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására
5/8
Tervek a Baross tér megújulására

A koncepció szerint a pályaudvar előtti sáv a Bethlen Gábor utca és a Festetics utca között mind a felszínen, mind az aluljáró szinten a gyalogos forgalom meghatározó vonala lesz, amelyre, mint „légypapírra" kötődnek rá a tömegközlekedési állomások: a 4-es metró, az újpalotai villamos, a pályaudvar fő épülete, a 2-es metró új kijárata, az elővárosi vasút állomása. Azt hangsúlyoztuk - s ez a véleményünk a mai napig nem változott -, hogy ha a 4-es metró nem fut tovább a Bosnyák térig, akkor egy, a Thököly úti szűkületben a felszín alatt vezetett, jó átszállókapcsolattal rendelkező újpalotai villamos jelenthet megoldást a téren kialakuló végállomási káosszal szemben. Ez adhat prioritást a tömegközlekedésnek, ez növelheti a Thököly út kapacitását. (Nyilvánvalóan a metró továbbépítése a legjobb megoldás, de ha erre átmenetileg, mintegy 20-30-40 évig nem kerül sor, a villamos visszaállítása indokolt lehet.)

 

Tervek a Baross tér megújulására
6/8
Tervek a Baross tér megújulására

Tervek a Baross tér megújulására
7/8
Tervek a Baross tér megújulására

Megváltozik a felszín területhasználata: a közúti forgalom területének összeszorításával és előrehúzásával a pályaudvar előtt tekintélyes méretű gyalogos terület alakul ki. Budapest főpályaudvarának kijárata végre nem egy hektikus körforgalomra nyílik.

Az aluljáró teljes átépítése során megváltozik annak formája, de a nyitott, agora jellegű tér megmarad, sőt kikerül a fő gyalogosáramlás útvonalából. A nyitott aluljáró rásimul a résdobozként épülő állomásra, aminek 16 méter mély tere így közvetlen természetes fény kaphat.

A koncepció a pályázat idején volt utoljára ennyire logikus és kompakt.

Az engedélyezési terv készítése során a legfőbb elemek rendre ellehetetlenültek:

  • a Thököly út felszínére visszakerült a villamos, a tér közepén végállomással, tárolóvágánnyal, lehetetlenül rossz megközelítéssel;
  • a forgalmi felületek emiatt megnövekedtek, az aluljáró elkerült a rés mellől, elmaradt az állomás természetes bevilágítása;
  • az elővárosi állomás kiszorult a térről, a csarnok végének vonaláig, ami igen hosszú gyaloglási távolságokat okozott.

Mindezzel együtt a téralakítás legfőbb eredményei talán megmaradnak, a tér rendezettebb, nagyvonalúbb lehet. A tér átalakításával párhuzamosan talán megindulhat a pályaudvar teljes rekonstrukciója is (Hajnal Zsolt tervei szerint), melynek lényege, hogy a fővonali vágányok hátrahúzásával a csarnok tere nagyrészt felszabadul, az alagsorban jelentős közönségforgalmi tér alakul ki.

Nem dőlt még el a Baross szobor új helye. Alapvetően a pályaudvar előterében létesítendő zöldfelületben tudjuk elképzelni, de remek ötlet - a Vasminiszter esetében érthető - lenne a szobor beállítása a csarnok terébe.

Erő Zoltán

megbízó: DBR Metró Projektigazgatóság
generáltervező: Közlekedés Kft. UVATERV Rt .


Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.