/ AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 12 -ig! / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 12 -ig! / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 12 -ig! / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 12 -ig! / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 12 -ig! / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 12 -ig! / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024
Nézőpontok/Történet

Raktári történetek: Kaeszék otthon

1/7

Kaesz Gyula az Iparművészeti Múzeum és Iskola szolgálati lakásában. 1920-as évek. MÉM MDK Fotótár

Kozma Lajos: Cukorkásdoboz terve. 1920. MÉM MDK Múzeumi Osztály

Kaesz Gyula az Iparművészeti Múzeum és Iskola szolgálati lakásában. 1920-as évek. MÉM MDK Fotótár

Kaesz Gyula és Kocsis Tivadar: József fiúárvaház terve. 1917. MÉM MDK Múzeumi Osztály

Kaktuszgyűjtemény Kaesz Gyula tervezte polcokon. 1930 körül. MÉM MDK Fotótár

Könyvespolc és tervezőasztal a Kisfaludy utcai lakásban. Tervezte: Kaesz Gyula. 1930 körül. MÉM MDK Fotótár

Lukáts Kató saját plakátterve előtt ül a Krisztina körúti lakásukban. 1935 körül. MÉM MDK Fotótár

?>
Kaesz Gyula az Iparművészeti Múzeum és Iskola szolgálati lakásában. 1920-as évek. MÉM MDK Fotótár
?>
Kozma Lajos: Cukorkásdoboz terve. 1920. MÉM MDK Múzeumi Osztály
?>
Kaesz Gyula az Iparművészeti Múzeum és Iskola szolgálati lakásában. 1920-as évek. MÉM MDK Fotótár
?>
Kaesz Gyula és Kocsis Tivadar: József fiúárvaház terve. 1917. MÉM MDK Múzeumi Osztály
?>
Kaktuszgyűjtemény Kaesz Gyula tervezte polcokon. 1930 körül. MÉM MDK Fotótár
?>
Könyvespolc és tervezőasztal a Kisfaludy utcai lakásban. Tervezte: Kaesz Gyula. 1930 körül. MÉM MDK Fotótár
?>
Lukáts Kató saját plakátterve előtt ül a Krisztina körúti lakásukban. 1935 körül. MÉM MDK Fotótár
1/7

Kaesz Gyula az Iparművészeti Múzeum és Iskola szolgálati lakásában. 1920-as évek. MÉM MDK Fotótár

Kozma Lajos: Cukorkásdoboz terve. 1920. MÉM MDK Múzeumi Osztály

Kaesz Gyula az Iparművészeti Múzeum és Iskola szolgálati lakásában. 1920-as évek. MÉM MDK Fotótár

Kaesz Gyula és Kocsis Tivadar: József fiúárvaház terve. 1917. MÉM MDK Múzeumi Osztály

Kaktuszgyűjtemény Kaesz Gyula tervezte polcokon. 1930 körül. MÉM MDK Fotótár

Könyvespolc és tervezőasztal a Kisfaludy utcai lakásban. Tervezte: Kaesz Gyula. 1930 körül. MÉM MDK Fotótár

Lukáts Kató saját plakátterve előtt ül a Krisztina körúti lakásukban. 1935 körül. MÉM MDK Fotótár

Raktári történetek: Kaeszék otthon
Nézőpontok/Történet

Raktári történetek: Kaeszék otthon

2024.04.28. 09:03

A művészettörténészek és építészettörténészek kedvelt elfoglaltsága az enteriőrfotók bogarászása. A MÉM MDK gyűjteményeiben is számos lakást, épületbelsőt ábrázoló fotó található különböző építészek és fotósok hagyatékában. Milyen plusz információkat nyerhetünk, ha egy-egy fényképet közelebbről is szemügyre veszünk?

A MÉM MDK Fotótára őrzi azt az üvegnegatívokból álló csomagot, ami Kaesz Gyula (1897–1967) belsőépítész, bútortervező és felesége, Lukáts Kató (1900–1990) grafikusművész saját fotóit tartalmazza. A házaspár az 1920-as és 1930-as években fotózta egymást, saját tervezésű tárgyaikat, makettjeiket, plakátjaikat otthonaikban. Amellett, hogy a képeken keresztül betekinthetünk élettereikbe, a fotók jól illusztrálják a két világháború közötti lakásművészet alakulását is.

Kaesz Gyula az Iparművészeti Múzeum és Iskola szolgálati lakásában. 1920-as évek. MÉM MDK Fotótár
3/7
Kaesz Gyula az Iparművészeti Múzeum és Iskola szolgálati lakásában. 1920-as évek. MÉM MDK Fotótár

Otthon a műhelyben

Kaesz 1919-től tanított az Iparművészeti Iskola belsőépítész szakosztályán. Itt ismerkedett meg Lukáts Katóval, aki 1920-tól a díszítőfestészet, majd grafika tanszak növendéke volt. A pár 1925 decemberében házasodott össze. Első közös otthonuk az Erzsébet téren volt, majd átmenetileg az Iparművészeti Múzeum és Iskola Kinizsi utcai épületszárnyában laktak egy szolgálati lakásban. Ezt a kis műhelylakást örökíti meg két fotó, amelyeken a fiatal Kaesz Gyula látható egy asztalnál ülve. Az egyik kép bal sarkában felismerhető a Lechner Ödön tervezte épület jellegzetes, csipkézett ajtókerete, a szoba pedig zsúfolásig tele van Kaesz terveivel és egyéb tárgyakkal – olyan tárgyakkal, amelyek közül sokat továbbvittek magukkal későbbi otthonaikba, és amelyek ma már az Iparművészeti Múzeum és a MÉM MDK Múzeumi Osztályának gyűjteményeiben találhatók. A szoba sarkában álló vitrines szekrényben sorakozó üvegcsék és bonbonosdobozok között felismerhető egy Kozma Lajos által tervezett Floris cukorkásdoboz is. A másik fotón Kaesz az asztalnál nagyítóval művészeti folyóiratokat nézeget. Mögötte a falon a József árvaház terve lóg, amelynek pályázatát 1917-ben a frissen végzett építész nyerte Kocsis Tivadarral együtt.

Kaesz Gyula és Kocsis Tivadar: József fiúárvaház terve. 1917. MÉM MDK Múzeumi Osztály
4/7
Kaesz Gyula és Kocsis Tivadar: József fiúárvaház terve. 1917. MÉM MDK Múzeumi Osztály

Lakásról lakásra

A házaspár 1928-ban elköltözött a közeli Kisfaludy utcába, amit stílusosan egy szórólap segítségével osztottak meg ismerőseikkel. Kaesz ide tervezte azt a moduláris könyvespolcrendszert, amit ezután lakásról lakásra költöztettek, és Petőfi téri, utolsó lakásukból került a MÉM MDK gyűjteményébe.

A Kisfaludy utcában készített fotókon jól látszik, hogy a tervezőházaspárt is elkapta az 1930-as évek kaktuszláza. A korszak ikonikus lakásdísze, a kaktuszgyűjtemény több fotón is megjelenik, méghozzá két jellegzetes, kínaizáló art deco stílusú festett polcocskán. Mögötte egy ideiglenesen odafüggesztett, virágos (valószínűleg német) textil, ami már előrevetíti a néhány évvel később, Lukáts Kató által tervezett és Szabó Éva takácsmester kivitelezésében készült Napraforgó textil motívumvilágát.

1932-ben Kaesz és Lukáts Budára, a Logodi utcába, majd egy év múlva egy Krisztina körúti házba költözött. Az 1930-as évek elejére a modern begyűrűzésével Kaesz munkái is átalakultak, és a mérsékelt modernizmus jellemezte őket. A Krisztina körúti lakás enteriőrje is ennek a stílusváltozásnak a példája. Számos olyan bútordarab készült ide, amik később a Petőfi téri lakás berendezései lettek.

Kaktuszgyűjtemény Kaesz Gyula tervezte polcokon. 1930 körül. MÉM MDK Fotótár
5/7
Kaktuszgyűjtemény Kaesz Gyula tervezte polcokon. 1930 körül. MÉM MDK Fotótár

Például az a karosszék is, amelyben Lukáts Kató ül az egyik fotón. Mögötte az 1935-ös Budapesti Nemzetközi Vásár plakátterve látható, amihez több változatot is készített. Lukáts ebben az időszakban már sokat foglalkoztatott grafikus volt, a plakátok mellett reklámcédulákat, csomagolóanyagokat, bélyegeket, sőt férje bútoraihoz intarziákat is tervezett. A fotón a plakát kitakarja a szoba nagy részét, de a padlón jól kivehető egy Vértes Árpád tervezte szőnyeg: Vértes a modern lakásművészet egyik fontos kárpitos és szövőműhelyét vezette. A Kaesz-Lukáts-házaspár lakásaiban több geometrikus mintázatú, és valószínűleg nagyon színes szőnyege kapott helyet, amelyek közül csak egy maradt fenn.

A Kaesz-Lukáts-házaspár közös élete során összesen hat alkalommal költözött, és egy szentendrei nyaralót is felépítettek maguknak. Utolsó otthonukat egy Petőfi téri reprezentatív sarokbérház három szoba-hallos lakásában rendezték be, amelyben hosszú évtizedeken keresztül, életük végéig éltek. Lukáts Kató már itt készítette azokat a gyermekkönyv illusztrációkat, amelyekről a leginkább ismerjük őt: a Gőgös Gúnár Gedeon, Ablak-Zsiráf, Zengő ABC, Mesebolt és még számos mesekönyv, tankönyv kedves képeit.

Lukáts Kató saját plakátterve előtt ül a Krisztina körúti lakásukban. 1935 körül. MÉM MDK Fotótár
7/7
Lukáts Kató saját plakátterve előtt ül a Krisztina körúti lakásukban. 1935 körül. MÉM MDK Fotótár

Kaesz 1967-es halála után felesége több alkalommal is juttatott bizonyos anyagokat közgyűjteményekbe, de a lakás összességében 2023-ig szinte időkapszulaként őrizte azt az állapotot, amit az 1950-es években alakítottak ki.

A 20. század lakásművészetének legnagyobb hatású házaspárjának személyes tárgyai, bútorai szinte teljes egészében közgyűjteményekbe kerültek. Ez adta az apropóját a Walter Rózsi-villában 2024 májusától látható kiállításnak is. A Kaesz otthonok 1925-1960. című tárlat a villa tereiben idézi meg Kaesz Gyula és Lukáts Kató otthonait.

Magyaróvári Fanni Izabella
muzeológus, művészettörténész
Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ

Kaesz otthonok 1925-1960. Kaesz Gyula és Lukáts Kató tervezőházaspár otthonai
2024. május 15-től a Walter Rózsi-villában
Kurátor: Horányi Éva, Iparművészeti Múzeum
Rendező intézmény: Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ
Együttműködő partner: Iparművészeti Múzeum

 

Szerk.: Hulesch Máté

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.