| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Tanulmány

A balatoni nyaraló – tervezési és berendezési tanácsok a negyvenes évekből

1/29

Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos

Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos

Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos

Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos

Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / Forrás: Tér és forma 10 (1937) 1, 20-21.

Nyaraló, Balatonszántód, felvétel: 1928 / Fortepan 77043, Fortepan

Molnár Pál, Preisich Gábor, Révész Zoltán: Balatonföldvár, strand, felvétel: 1934 / Fortepan 157957, Preisich család

Molnár Pál, Preisich Gábor, Révész Zoltán: Balatonföldvár, strand, felvétel: 1934 / Fortepan 157957, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157962, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157963, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157964, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157965, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157966, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157967, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157968, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 158029, Preisich család

Szigliget, Preisich Gábor nyaralója, 1969. / Forrás: Fortepan 158536, Preisich család

Szigliget, Preisich Gábor nyaralója, 1969. / Forrás: Fortepan 158538, Preisich család

Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1938 / Forepan 160497, Boda Balázs

Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1939 / Forepan 160622, Boda Balázs

Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1939 / Forepan 160623, Boda Balázs

Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1937 / Forepan 160719, Boda Balázs

Balatonalmádi, nyaraló életkép (nyaraló tervezője: ifj. Takács János), felvétel: 1934 / Forepan 266460, Szilvási hagyaték

Balatonkenese, nyaraló, tervező: Kotsis Iván / Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, nyaraló, tervező: Kotsis Iván / Fotó: Wettstein Domonkos

Kotsis Iván: Kresz Károly nyaralója, Balatonkenese. / Forrás: Kotsis Iván: Épületek és tervek. Pósa, Budapest, 1946.

Kotsis Iván: Kresz Károly nyaralójának belsőépítészete, Balatonkenese. / Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 71.

Preisich Gábor: nyaraló, Szigliget / fotó: Wettstein Domonkos

Preisich Gábor: nyaraló, Szigliget / fotó: Wettstein Domonkos

?>
Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos
?>
Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos
?>
Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos
?>
Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos
?>
Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / Forrás: Tér és forma 10 (1937) 1, 20-21.
?>
Nyaraló, Balatonszántód, felvétel: 1928 / Fortepan 77043, Fortepan
?>
Molnár Pál, Preisich Gábor, Révész Zoltán: Balatonföldvár, strand, felvétel: 1934 / Fortepan 157957, Preisich család
?>
Molnár Pál, Preisich Gábor, Révész Zoltán: Balatonföldvár, strand, felvétel: 1934 / Fortepan 157957, Preisich család
?>
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157962, Preisich család
?>
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157963, Preisich család
?>
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157964, Preisich család
?>
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157965, Preisich család
?>
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157966, Preisich család
?>
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157967, Preisich család
?>
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157968, Preisich család
?>
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 158029, Preisich család
?>
Szigliget, Preisich Gábor nyaralója, 1969. / Forrás: Fortepan 158536, Preisich család
?>
Szigliget, Preisich Gábor nyaralója, 1969. / Forrás: Fortepan 158538, Preisich család
?>
Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1938 / Forepan 160497, Boda Balázs
?>
Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1939 / Forepan 160622, Boda Balázs
?>
Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1939 / Forepan 160623, Boda Balázs
?>
Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1937 / Forepan 160719, Boda Balázs
?>
Balatonalmádi, nyaraló életkép (nyaraló tervezője: ifj. Takács János), felvétel: 1934 / Forepan 266460, Szilvási hagyaték
?>
Balatonkenese, nyaraló, tervező: Kotsis Iván / Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Balatonkenese, nyaraló, tervező: Kotsis Iván / Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Kotsis Iván: Kresz Károly nyaralója, Balatonkenese. / Forrás: Kotsis Iván: Épületek és tervek. Pósa, Budapest, 1946.
?>
Kotsis Iván: Kresz Károly nyaralójának belsőépítészete, Balatonkenese. / Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 71.
?>
Preisich Gábor: nyaraló, Szigliget / fotó: Wettstein Domonkos
?>
Preisich Gábor: nyaraló, Szigliget / fotó: Wettstein Domonkos
1/29

Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos

Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos

Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos

Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos

Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / Forrás: Tér és forma 10 (1937) 1, 20-21.

Nyaraló, Balatonszántód, felvétel: 1928 / Fortepan 77043, Fortepan

Molnár Pál, Preisich Gábor, Révész Zoltán: Balatonföldvár, strand, felvétel: 1934 / Fortepan 157957, Preisich család

Molnár Pál, Preisich Gábor, Révész Zoltán: Balatonföldvár, strand, felvétel: 1934 / Fortepan 157957, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157962, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157963, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157964, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157965, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157966, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157967, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157968, Preisich család

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 158029, Preisich család

Szigliget, Preisich Gábor nyaralója, 1969. / Forrás: Fortepan 158536, Preisich család

Szigliget, Preisich Gábor nyaralója, 1969. / Forrás: Fortepan 158538, Preisich család

Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1938 / Forepan 160497, Boda Balázs

Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1939 / Forepan 160622, Boda Balázs

Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1939 / Forepan 160623, Boda Balázs

Paloznak, nyaraló életkép, felvétel: 1937 / Forepan 160719, Boda Balázs

Balatonalmádi, nyaraló életkép (nyaraló tervezője: ifj. Takács János), felvétel: 1934 / Forepan 266460, Szilvási hagyaték

Balatonkenese, nyaraló, tervező: Kotsis Iván / Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, nyaraló, tervező: Kotsis Iván / Fotó: Wettstein Domonkos

Kotsis Iván: Kresz Károly nyaralója, Balatonkenese. / Forrás: Kotsis Iván: Épületek és tervek. Pósa, Budapest, 1946.

Kotsis Iván: Kresz Károly nyaralójának belsőépítészete, Balatonkenese. / Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 71.

Preisich Gábor: nyaraló, Szigliget / fotó: Wettstein Domonkos

Preisich Gábor: nyaraló, Szigliget / fotó: Wettstein Domonkos

A balatoni nyaraló – tervezési és berendezési tanácsok a negyvenes évekből
Nézőpontok/Tanulmány

A balatoni nyaraló – tervezési és berendezési tanácsok a negyvenes évekből

2023.07.21. 08:09

A Balaton-régió építészetének 20. századi történetét bemutató, Szezonális örökség című sorozatunk következő részében a balatoni nyaralók belsőépítészete kerül a középpontba. Wettstein Domonkos írásából láthatjuk, hogy egyes tervezők nemcsak a tóparti házak helyhez és korhoz illő külsejével, hanem szerintük ideális belsejével kapcsolatban is markáns véleményeket fogalmaztak meg. 

„Azt lehet mondani, hogy a nyaralók berendezését nem veszik elég komolyan az emberek. Többnyire kimustrált ócskaságokat tömnek bele berendezés elmén, mert hiszen »kár kidobni« a városi lakásban már régóta összehalmozódott avult bútorokat, pl. az úgyis használatlanul álló fehér, mázolt gyerekszobát, az ázott, vedlett kosárszékeket, a kopott plüssdivánt, a horpadt rézágyat, stb., stb. Mások megint, éppen ellenkezőleg, népies-parasztos berendezésre vágynak mindenáron. Tudja az ég, miért kell a sorthoz és fürdőtrikóhoz tulipános-láda, köcsög meg tányérkiállítás, hamis népieskedés karikással és fokossal. Csak éppen nyaralóba szabott, odaillő, stílusában és jellegében a nyaralóhoz és a nyaraló emberhez idomuló berendezést találunk a legritkábban."[1]
(Kaesz Gyula)

A Szezonális örökség sorozat nyári időszakában a nyaralókultúra problémáit járjuk körül. Bár a tópartot végeláthatatlanul apró parcellákra osztják a nyaralókertek, a Balaton érdekében fontos, hogy a tulajdonosok a saját kerítésükön túl is lássanak és a nyaralótelepek civil társadalmának kulturális kérdéseiről is gondolkodjanak. Az Európa Kulturális Fővárosa évada az üdülőövezeteket is a balatoni kultúrtáj részeként mutatja be, és számos projekt foglalkozik az üdülőtáj használóinak szemléletformálásával. A nyaralók edukációjának igénye azonban nem újkeletű, már a huszadik század első felében megjelentek azok az írások, amelyek elsősorban a nyaraló építtetőket és használókat kívánták megszólítani. Érdemes visszatérni a nyaralókultúra történetének kezdeti korszakaihoz, amelyek a tájhasználat, a közösségi lét és az építőkultúra szempontjából is tanulságokkal szolgálhatnak.

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157963, Preisich család
10/29
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157963, Preisich család

A balatoni nyaraló tervezési kérdései már többször előkerültek a sorozatban, miközben kevésbé ismert, milyen anyagokat, bútorzatot alkalmaztak, és hogyan rendezték be a nyaralókat. Pedig a szerkezeti, részletképzési, sőt a berendezési és kertalakítási tanácsok is előkerültek a korabeli publikációkban. A nyaralótervezés elveit Kotsis Iván egyetemi tanár foglalta össze egy átfogó regionális tervezési modellben, melyet korábban már részletesen is bemutattunk.  Kiemelkedő alkotása a kenesei Kresz villa (1934), amelynek a belsőépítészetét is gondosan kialakította. A belső térben megjelenő lakástextilek tervezője Szabó Éva textiltervező művész volt. Az épületet az enteriőr fotóival együtt a német Baumeister szaklap is leközölte. A Kotsis által széles körben publikált nyaralótervezési szempontok a társszakmák képviselőit is foglalkoztatták a korszakban. Közülük Möller Károly építész szerkezettervező és Kaesz Gyula belsőépítész bútortervező szempontjaiból vizsgáljuk meg a nyaralók kialakításának kérdéseit: hogyan alkalmazták a helyi, hagyományos anyagokat és a korszerű szerkezeteket a szezonális funkciójú épületek esetében?

Illusztrációként pedig egy olyan villát mutatunk be a korszakból, amelynek belsőépítészeti kialakítása is gondosan megtervezett és dokumentált: A Preisich Gábor és Vadász Mihály által tervezett földvári György villa 1936-ban készült el, a villa belsőépítészetét Révész Zoltán tervezte. Preisich Gábor és munkatársai a megbízást a néhány évvel korábban elkészült, modern földvári strandfürdő révén kapták meg.[2] A tiszta modern formálás a György villa kialakításában is megjelenik. A kétszintes villaépület alsó szintje 70, felső szintje 50 m2 alapterületű. A nappali tere egy nagy üvegablakkal télikertszerű kialakítást kapott, míg a kisebbik nappali és ebédlő tér nagy megnyitással, háromszárnyú ajtóval a fedett teraszra nyílt. A hálószobákból az emeleti teraszra lehetett kilépni, ahonnan a Balatonra nyílt kilátás.[3] A villa belsőépítészete és bútorzata gondosan megtervezett, és a modern formálású, praktikus elrendezésű nyaralók belső téri kialakítását is plasztikusan illusztrálja.

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157964, Preisich család
11/29
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157964, Preisich család

A nyaralók anyaghasználata és szerkezetei

Először ismerjük meg a nyaralók részletképzésének szempontjait. Möller Károly (1894-1945) építész, szerkezettervező, apja a műemlékvédelem terén kiemelkedő Möller István építészprofesszor volt.[4] Építészeti tevékenysége mellett az építőanyagok és a szerkezetalakítás kérdéseivel foglalkozott és ebben a témában számos publikációt jegyzett. A nyaralótervezés szerkezeti kérdéseiről már a háborús években, 1944-ben jelent meg írása, mindössze egy évvel a budapesti ostrom során bekövetkező tragikus halála előtt. A szovjet katonák családjával együtt budai villájában brutálisan meggyilkolták. Modern szemléletű írásában a gazdaságosságra, takarékosságra és a szezonális használatból adódó sajátosságokra hívta fel a figyelmet.

„A balatoni idény rövid, ezért mindenek előtt olcsón kell építeni. A nyári lakásnál megtakarítható a fűtőberendezés, elegendő az egyszerű ablak, kevesebb hőszigeteléssel beérhetjük, tehát a falak vékonyabbak lehetnek. Azonban a túlságos átmelegedés ellen védekezni kell és éppen nyáron kellemesek a vastag kőfalu vagy vályogfalu épületek, hűvös és kissé sötét belső helyiségekkel, melyekben a szem is pihen a homokról visszaverődő vakító napsütés után. Ha lapos tető készül, a hőszigetelést semmi esetre sem takaríthatjuk meg, ugyanígy szükség van árnyékoló redőnyre, zsalura, vagy a napos oldal ablakai elé épített kiálló párkányra, esetleg fedett teraszra."[5]

Ezeket a szempontokat azonban a háborús évek felülírták. Bár a korszakban a nyaralókat valóban elsősorban nyaralásra használták, 1944-ben a háborús front közeledtével a fővárosból sokan épp a vidéki, balatoni nyaralókba menekültek és a házak téliesítését kezdték el, miközben a nyaralókertekben az önellátásra készülve háztáji gazdálkodásba kezdtek.

Möller Károly nyaralószerkezeti modelljében Kotsishoz hasonlóan a klimatikus, funkcionális és gazdaságossági szempontok játszottak fontos szerepet. A szerkezetválasztásnál azonban nemcsak a nyári, hanem a szezonon túli téli időszakra is tekintettel volt. „Balatoni építkezésnél figyelembe kell vennünk, hogy az épület 8—10 hónapig felügyelet nélkül van." [6] Ebből a tézismondatából vezette le a különböző szerkezetek megválasztását, különösen az épület külső burkára, a falakra, nyílászárókra és tetőfedésre gondolva.

Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos
2/29
Nyaraló, Balatonföldvár. Építészet: Preisich Gábor, Vadász Mihály, belsőépítészet: Révész Zoltán / fotó: Wettstein Domonkos

A gazdaságos építést támogatva a korszerű szerkezeti megoldásokat is előtérbe helyezte, ami már az épületek egyre inkább modern formálását is feltételezte. Mindez a könnyűszerkezetes és vázas építés részletes bemutatásában, valamint a lapostető megoldásaiban jelent meg. Míg Kotsis a harmincas évek első felében írt publikációjában a kivitelezési nehézségek és a vidéki építőmesterek szaktudásának hiánya miatt a lapostető készítést még nem javasolta, Möller javaslatai közt már a fa pallószerkezettel készített könnyűszerkezetes lapostető is megjelenik. A kavicsolt lemezfedést ő már biztosabb megoldásnak látta, mint a széllel szemben sérülékeny cserép- vagy palafedést. A téli időszakban elmozduló fedés ugyanis a felügyelet hiányában több hónapos beázást okozhat, ezzel szemben számára a modern lemezfedés már biztosabb megoldásnak mutatkozott. Mindez a modern építészet fokozatos térnyerését is mutatja, bár a hagyományos szerkesztés és anyaghasználat még a háború utáni évtizedekben is továbbélt.

Praktikus és takarékos megoldásai egyben az építészeti karakterre is hatással voltak. Kotsis Iván elveihez hasonlóan a klimatikus adottságokból adódóan az olasz vidék analógiáját használta. „Ellenben igen kívánatos pontosan illesztett, keretbe feszített hálókkal az ablakokat szúnyog és légy ellen állandóan védeni és a bejárati ajtókhoz is külön szúnyoghálós szárnyat készíteni, önműködő csukóval, ahogy az pl. Délolaszországban szokásos." [7] De szintén a gazdaságos megoldások révén helyezte előtérbe a helyi anyagokat is, elsősorban a kő falazóanyagokat, a permi vöröshomokkövet és a kevésbé használt bazalttufát. „A költséges fuvarokra való tekintettel igyekezzünk a helyi anyagokat, elsősorban a szép almádi homokkövet, illetve a badacsonyi bazaltot felhasználni. Badacsonyban a bazalt egy része olyan lyukacsos, mint a jól kelt kenyér. Ezt a kitűnő természetes hőszigetelőanyagot dobják, holott a »habláva« falazáshoz és könnyű betonba elsőrangú anyag." [8]  

A tóparti építkezések kapcsán rendre előkerül a nád is, mint a helyi hagyományos tetőfedés anyaga, ugyanakkor a nádfedés készítésével kapcsolatban már kritikusabb, ahogy a tópartról kotrott kavics alkalmazásával is: „A nád is helyi anyag, de nem olcsó és tűzveszélyes: ezért fedésekhez már ritkán használják. A Balaton partjáról kotrott betonkavics rossz eredményt adott, mert az egyes szemcséket finom iszapréteg vonja be és megakadályozza a cement tapadását."[9] Szemléletében a tájegységi karakter a gazdaságos építésmód következménye. A helyi anyagokban rejlő lehetőségeket nem a díszítés, hanem az egyszerű és természetes építésmódból bontotta ki.

 

A nyaralók bútorzata és belsőépítészete

A szerkezetépítés után érdemes megismerni a modern nyaralók berendezésének szempontjait is. Kaesz Gyula a huszadik századi magyar bútortervezés meghatározó alakja, 1919-52 között az Iparművészeti Iskola, majd Főiskola tanára. Elindította a Bútor című szakfolyóiratot, de szerkesztőként részt vett az Új Építészet folyóirat kiadásában, valamint a Tér és Forma munkatársaként is tevékenykedett. Ez utóbbi szaklapban jelentette meg a nyaralók berendezési kérdéseit elemző írását. A szöveg szenvedélyes tónusából is érezhető, a szemléletformáló írásával nemcsak a tervezőket, de a nyaralók használóit, a szélesebb civil társadalmat is meg akarta szólítani.

„Volt idő, amikor nyaraló alatt valami furcsa „svájciház"-szerű képződményt értettek, Ez se ház, se villa nem volt, hanem valami egészen jellegtelen építményfajta: a »lak«, korának minden nyárspolgári, proccos, hamis magamutogatásával ékesen. Csak az elmaradhatatlan vadszőlő takarta el jótékonyan — bár csak hosszú évek múlva, de végül mégis — a »lak«-ot és annak szentimentális ízléstelenséggel a homlokára Irt nevét: »megkoplalta-lak« vagy más hasonló ilyen szellemességeket. A lak kora nem múlt ugyan még el egészen, de megszületett mellette mégis az épkézláb, korszerű nyaraló sok jó típusa, amelyek merőben elütnek a korábbi lak-októl, mert más kor más életformájú embereire vannak szabva."[10]

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157965, Preisich család
12/29
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157965, Preisich család

A korszak gazdasági nehézségei a nyaralók takarékos, szedett vetett berendezésében is tükröződtek. Kaesz Gyula a városi lakásból leselejtezett bútorok helyett az egyszerűbb, praktikusabb berendezési tárgyakat propagálta, bár kérdés, hogy a korszak nyaraló építtetői számára az új, korszerű megoldások mennyiben voltak elérhetőek. Javaslataival épp ezért vélhetően a tehetősebb, de kevésbé tájékozott közönséget célozta, akik számára valós alternatívát jelentett a korszerű berendezés. „Amennyire nem illik a nyaralót ócska lommal berendezni, éppúgy ne töltsük meg a legalsóbbfokú igényekre szabott, lélektelen árjegyzéki tömegbútorokkal sem, mert a mai ilyenféle készítmények teljességgel nélkülözik a jó használati tárgy civilizált arculatát. Nem igaz, hogy »oda ez is elég jól«. Ez túl kevés az igényesebb embernek." [11] A funkcionális szempontokon túl írásában a formai kérdések is megjelennek. A nyaralók építészeti kérdései kapcsán a sorozatban már több alkalommal tárgyaltuk a népi kultúra inspirációját az üdülőhelyeken. Ebben a kérdésben Kaesz Gyula is karakteres véleményt fogalmazott meg: „Amint említettük, a rosszul utánzott parasztbútor se való a nyaralóba, mint ahogy nem való csizma a sorthoz. Két világban nem lehet egyszerre élni: a fogalmakat nem lehet büntetlenül összekeverni. Az úgynevezett »magyaros bútorok« legtöbbnyire nem magyarosak és nem bútorok. Csupán csonttörően primitív deszkatákolmányok, rikító, triviális pingálással és legfeljebb a hamis romantikájú álhangulatot szolgálják, de a kényelmet és a modern lakáselveket semmi esetre sem. Hagyjunk mindent a maga helyén!" [12]

Kaesz Gyula berendezési modellje a kis alapterületű nyaralókban a funkcionalitást és a praktikusságot helyezte előtérbe és ebből adódóan könnyed, modern karakterű bútorzatot javasolt. Ugyanakkor a modernitást divatként kezelő megközelítést már kritikával illette. „Nyaralóházak belső berendezése modern szellemű és nem modern divatú legyen! A divat álljon csak meg a fürdőtrikónál és ne menjen be a szobába, mert ott csak bajt okoz." A bútorok anyaghasználatánál a természetes anyagokat és a természetes felületeket kihangsúlyozó felületkezeléseket javasolta. Épp ezért a kényes, lakozott, furnérozott, vagy épp kárpitozott városi bútorokkal szemben az egyszerűbb, időtállóbb megoldásokat javasolta a nyaralókba. Möller Károlyhoz hasonlóan a hosszú téli fűtetlen és nedves időszakra is tekintettel fogalmazta meg az elvárásait. Szerinte az egyszerű szerkezetű tömörfa bútorok viselkednek a legtermészetesebben a nyaralókban és alkalmasak a nagy hőmérsékletváltozások és a nedvesség elviselésére is. A párnázásokat is könnyen cserélhető, mobilis kialakítással, a párnák bevonását pedig olcsóbb vászonanyagokkal javasolta.

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157967, Preisich család
14/29
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157967, Preisich család

A helyiségek berendezésénél a modern lakásberendezéseket adaptálta. A minimális alapterületű szobákba a praktikus, összecsukható, többféle funkcionális igényt kielégítő megoldásokat propagálta. Kiemelten foglalkozott a konyhával, mivel ennek alapterülete a nyaralókban rendkívül kicsi, épp ezért gondosan megtervezett bútorokra és használatra van szükség.

A legfontosabb bútor számára ugyanakkor a fekvőhely kialakítása volt, mivel a nyaralókban a legtöbb esetben nem készültek külön hálószobák. Épp ezért a fekvőhelyeket ülőbútorokból átalakítva javasolta megoldani, így napközben nem foglalnak fölös helyet és lehetőség van a társas életben is használni a szobákban. A szekrények esetében a hagyományos állószekrényt elutasította, csak a modern beépített szekrényt tartotta elfogadhatónak, mivel az nem foglal fölös helyet. Hasonló szempontból közelítette meg az asztal elhelyezésének kérdését is:

„Sok fejtörést okoz kicsi helyen mindig az asztal. Ha abból az okos — bár nem új — elvből indulunk ki, amely szerint az angol vidéki házak lakóhelyiségeiben, úgyszólván, teljesen hiányzik a mi elmaradhatatlan és megrögződött ebédlőasztalóriásunk, mert ők az asztalt összecsukva a fal mellé állítják, amikor nincs rá szükség — akkor jó úton haladunk. Ilyen típusú asztal a régi angol eredetű, felnyitható oldallapokkal és kifordítható lábtámaszokkal kialakított „lepkeasztal" (Butterflytable)." [13]

Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157968, Preisich család
15/29
Preisich Gábor, Balatonföldvár, nyaraló épület (belsőépítészet: Révész Zoltán) felvétel: 1937 / Fortepan 157968, Preisich család

A beltéri bútorok mellett a kültéri elemekre, a veranda és kerti bútorok kérdésére is kitért. Bár a külső tér kétség kívül tágasabb és szabadabb elrendezést tesz lehetővé, a tárolás szempontjából itt is meghatározó szempont a mobilitás és az összehajtható szerkesztés. Mindezt összegezve Kaesz Gyula az egyszerűséget és a természetességet hangsúlyozta:„Kevés szín, világos felületek, természetes, derűs fatónusok, egy kevés dekorált textilanyag elégségesek a belső hangulatos otthonosságának létrehozásához. Keveset, de jól! — ez a nyaralóberendezés első és legfőbb szabálya."

 

A re-kreáció karaktere – formálódó modern nyaralókultúra

Az eltérő szakterületek tervezési modelljei alapján láthatjuk, hogy a nyaralók kialakításáról koherens kép rajzolódott ki a harmincas évek végére. Kotsis Iván tervezési módszertanához jól illeszkedik Möller Károly szerkezeti részletképzése és Kaesz Gyula berendezési logikája. Mindkettő az építés egyszerű, természetes anyagaihoz, konstrukcióihoz tér vissza, ami a re-kreáció kísérletező, alapelemeket kereső karakterét is kifejezi. Mindez mutatja, hogy a korszerű nyaralók építészete, részletképzése és berendezése elméleti szempontból már egységes, modern építőkultúrát alkotott. Mindez azonban nem jelentette a dogmatikus értelemben vett modern formálás térnyerését is a tóparton, a modernitás és regionális szemlélet kölcsönhatása továbbra is plurális teret adott a nyaraló építészeti kísérletek számára. Ezt a kísérletezést Preisich Gábor balatoni alkotásai is tükrözik. A most megismert, a harmincas években elkészült földvári nyaraló mellett érdemes visszaidéznünk a korábban már bemutatott, a hatvanas években tervezett saját szigligeti nyaralóját.

Preisich Gábor: nyaraló, Szigliget / fotó: Wettstein Domonkos
29/29
Preisich Gábor: nyaraló, Szigliget / fotó: Wettstein Domonkos

Bár manapság már egyre inkább a négyévszakos használat és építésmód kerül előtérbe, de a tópart épített örökségében még ma is meghatározóak a huszadik században épült, szezonális használatú nyaralóépületek. Szakszerű megújításukhoz, a téliesítésüket szolgáló rehabilitációjukhoz, valamint az új nyaralók kialakításához is érdemes lehet megismerni a nyaralóépítés történetében rejlő formai és szerkezeti logikákat. A korszak épített öröksége rejti ugyanis az üdülőhelyek sajátos építészeti karakterének zálogát, és az átépítések révén ez a törékeny karakter egyre inkább eltűnőben van. Fontos lenne az üdülőhelyek identitását adó épületek megújításához megértenünk az építéstörténetben rejlő szempontokat. A rekreáció kortalan egyszerűsége, természetessége – talán nem is vesztett sokat érvényességéből.

Wettstein Domonkos

 

Szezonális örökség: A Balaton kultúrtáj, miközben kérdés, a vízparti üdülőterületek huszadik századi emlékei is a tájegységi örökség részévé válnak-e? A harmincas, majd a hatvanas évek balatoni építészetében identitásformáló elemmé vált az a szezonális használatból adódó fesztelen karakter, amely a korszakban alkotó építészek számára is inspirációt jelentett. A balatoni építészetet elemző doktori kutatásomban a „re-kreáció" alkotásmódszertani folyamataként írtam le ezt a különleges, az alkotás alapelemeit kereső, kísérletező építészeti mentalitást. A kutatás során feldolgozott huszadik századi tervek és épületek rehabilitációja ma egyre inkább aktuális kihívást jelent. A sorozat ennek az egyre inkább eltűnő Balaton-parti identitásnak ered nyomába.

 

[1] Kaesz Gyula: Tanácsok nyaralók berendezéséhez. Magyar Építőművészet (1944) 8. 199–200.
[2] Preisich Gábor: Építészeti, városépítészeti pályafutásom története. Lapis angularis VII. Források a Magyar Építészeti Múzeum gyűjteményéből (szerk. Fehérvári Zoltán–Prakfalvi Endre) Budapest, 2009.
[3] Preisich Gábor, Vadász Mihály, Révész Zoltán: Nyaraló, Balatonföldvár. Tér és Forma 10 (1937) 1, 20-21.
[4] Dávid Eszter, Kovács Evelin: Möller Károly építész. https://memmdk.hu/cikkek/cikksorozatok/a-mai-napon-1894-oktober-27-en-szuletett-moller-karoly
[5-9] Möller Károly: Szerkezeti szempontok a balatoni nyaralóépítkezéseknél. Magyar Építőművészet 43 (1944) 8. 199–200.
[10-13] Kaesz Gyula: Tanácsok nyaralók berendezéséhez. Magyar Építőművészet (1944) 8. 199–200.

 

Irodalomjegyzék:
Fabinyi Tihamér: Építkezés a Balaton mentén. Tér és Forma 8 (1935) 3. 65–66.
Kaesz Gyula: Tanácsok nyaralók berendezéséhez. Magyar Építőművészet (1944) 8. 199–200.
Kotsis Iván: Épületek és tervek. Pósa, Budapest, 1945.
Möller Károly: Szerkezeti szempontok a balatoni nyaralóépítkezéseknél. Magyar Építőművészet 43 (1944) 8. 199–200.
Nemes Árpád: Hogyan építsünk a Balatonpartján? Tér és Forma 8 (1935) 3. 69–77.
Preisich Gábor: Építészeti, városépítészeti pályafutásom története. Lapis angularis VII. Források a Magyar Építészeti Múzeum gyűjteményéből (szerk. Fehérvári Zoltán–Prakfalvi Endre) Budapest, 2009.
Preisich Gábor, Vadász Mihály, Révész Zoltán: Nyaraló, Balatonföldvár. Tér és Forma 10 (1937) 1, 20-21.

A tanulmány az alábbi kutatásokra támaszkodik:
Wettstein Domonkos: Regionális stratégiaalkotás a Balaton-part rekreációs célú építészetében (1929-1979), BME Építészmérnöki Kar, Csonka Pál Doktori Iskola, 2018. Könyvalakban megjelent: Wettstein Domonkos: Balatoni építészet – Stratégiakeresés a huszadik században. Tarsoly Kiadó, Budapest, 2022.
Wettstein Domonkos: Resort Architecture in Regional Perceptions: Multiple Aspects of a Region in Iván Kotsis’ Design Method for Balaton Lakeshore. Prostor, Vol. 29 No. 2(62), 2021.
Wettstein, Domonkos: Regionális törekvések a Balaton-parti üdülőterületek építéstörténetében a két világháború között. Építés - Építészettudomány, 45 (1-2). pp. 139-171. (2017)
Wettstein Domonkos: Modernizáció és modern építészet a két világháború közötti rekreációs célú építkezésekben. In: Veöreös, András; Horváth, Tamás (szerk.) Kortárs építészettörténet V. 100 éves a Bauhaus. Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara, Győr (2020) pp. 111-128.

 

 „A kutatás a Kulturális és Innovációs Minisztérium ÚNKP-22-4-II-BME-271 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült." 

 

Szerk.: Winkler Márk

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.