Épülettervek/Tervpályázat

Hajléktalanszállótól a vidékfejlesztésig: tervek egy járványutáni világra

1/3

Get Everyone In. Építész: Benjamin Holland, Olivia Dolan, Katie Williams

?>
Get Everyone In. Építész: Benjamin Holland, Olivia Dolan, Katie Williams
?>
Streets are Made for Walking. Építész: People Matter.
?>
Greater London Agriculture. Építész: Tim Rodber, Dominic Walker
1/3

Get Everyone In. Építész: Benjamin Holland, Olivia Dolan, Katie Williams

Hajléktalanszállótól a vidékfejlesztésig: tervek egy járványutáni világra
Épülettervek/Tervpályázat

Hajléktalanszállótól a vidékfejlesztésig: tervek egy járványutáni világra

2020.07.28. 14:59

Újraértelmezett közterek, átalakított vagy új funkciót kapó épületek és a vidék felfedezése. Nagyvonalakban ezek azok a témák, melyekkel a RIBA által meghirdetett Rethink 2025 pályázaton foglalkoztak az építészek.

Közel 150 pályázat érkezett a RIBA által meghirdetett Rethink 2025 tervpályázatára, melyben a társadalom, az épített környezet és a városhasználat járvány utáni újragondolása volt a feladat. A 18 országból érkezett pályamű közül a nemzetközi zsűri 3 tervet díjazott, de értékelésükben kiemelték, hogy elgondolkodtató, innovatív és kisérletező koncepciók érkeztek be kis- és nagyléptékben egyaránt.

A kiírás nem vonatkozott konkrét helyszínre vagy épületre, a járványhelyzet és a mindenkit foglalkoztató, Mi lesz ezután? kérdés hozta létre. Az építészeknek erre kellett választ, megoldási lehetőséget adniuk és elképzelniük, hogy a járvány után, 2025-ben hogyan építhető újjá a társadalom, hogyan alakul át a városhasználat és milyen épületekre lesz szükség. A pályázatra érkezett tervek széles skálán mozogtak: a folyamatos fertőtlenítéstől kezdve a pop-up oktatói terek tervezésén át egészen a vidékfejlesztésig. Három kritérium szerepelt összesen a kiírásban: legyen kézzelfogható, foglalkozzon a fenntarthatóság kérdésével (bár ez ma már alapelv), és legyen pozitív.

A beérkezett pályaműveket három kategóriába sorolták: város, utca és épület. Így a győztesek között egy a Londont mezőgazdasági területté átalakító mesterterv, egy zsúfolt utcát zöld, élhető köztérré formáló koncepció és egy irodát hajléktalanszállóvá alakító terv szerepel.

Greater London Agriculture. Építész: Tim Rodber, Dominic Walker
3/3
Greater London Agriculture. Építész: Tim Rodber, Dominic Walker

A Városi lépték kategória győztes terve: Greater London Agriculture / Tim Rodber, Dominic Walker

Milyen lesz az élet a koronavírus-járvány után? Hogyan használjuk majd városainkat? A Tim Rodber és Dominic Walker által tervezett koncepció egészen új értelmet ad Londonnak: egy olyan tervet dolgoztak ki, amely a zsúfoltság és új épületek helyett az önfenntartásra és a mezőgazdaság fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. A projekt célja, hogy megváltoztassa a városok ellátottságát azáltal, hogy a földhasználatra, oktatásra és finanszírozásra is átfogó intézkedéseket hoz, melyek a biodiverzitás is lehetővé teszik.

Streets are Made for Walking. Építész: People Matter.
2/3
Streets are Made for Walking. Építész: People Matter.

Az Utca lépték kategória győztes terve: Streets Are Made of Walking / PeopleMatter

Itthon is megtapasztaltuk, hogy a csökkent autós forgalom következtében a gyalogosok ismét belakták és élettel töltötték meg az utakat. Ebben a tervben a londoni Holloway Road egy szakaszát gondolták újra az alkotók, megmutatva, hogyan tehetők gyalogosbaráttá és minőségi köztérré a túlzsúfolt utak.

Get Everyone In. Építész: Benjamin Holland, Olivia Dolan, Katie Williams
1/3
Get Everyone In. Építész: Benjamin Holland, Olivia Dolan, Katie Williams

Épület kategória győztes terve: Get Everyone In / Benjamin Holland, Olivia Dolan, Katie Williams

A gombamód szaporodó irodaépületekből Londonban sincs hiány, de mit kezdjünk azokkal az épületekkel, melyek a home office terjedésének következtében funkciójukat vesztik, kiüresednek? A nyertes koncepció hajléktalanszállóként, szükséglakásokként alakítaná át a járvány következtében elhagyott épületeket. Egyébként nemcsak a távolabbi jövőben, de a jelenünkben is sokkal nagyobb szükség van a lakhatási problémák kezelésére, mintsem egy újabb irodaház felépítésére.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Irodaépület

VISION TOWERS IRODAHÁZ // Egy hely + Építészfórum

2020.10.14. 15:17
00:03:53

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

A Váci úti irodafolyosó nyitányaként a Dózsa György út és Dráva utcák kereszteződésében 2015-óta egy új, karakteres épület áll. Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának új helyszíne a 3h Építésziroda által tervezett Vision Towers irodaház.

Épületek/Ipari és kereskedelmi épület

TRANZIT ART CAFÉ // Egy hely + Építészfórum

2020.09.30. 19:04
00:06:46

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Farkasfog? Lepkeszárny? Milyen alakja van a XI. kerületi Bukarest utcában lévő volt buszpályaudvar tetőrendszerének? Az Egy Hely következő állomása a Tranzit Art Café, amelynek eredeti épületét 1963-ban tervezte Félix Vilmos (Uvaterv).

A buszpályaudvart az éppen akkoriban lendületesen fejlődő budai városrész és az Érd környéki települések között ingázó emberek számára tervezték, és nagy forgalmat bonyolított. A világ változott: csuklós Ikaruszok már nem kanyarodnak arra, a pályaudvar bezárt, majd 2005-ben Borsay Attila építész vezetésével ez a hely is átalakult. A hajdani utasváró mára kultikus terében és a könnyed betontetők alatt egy nyári este italt kortyolgatva bárki maga is elmerenghet a nagy kérdésen: akkor tehát farkasfog vagy lepkeszárny?

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatában tehát egy kis budapesti várostörténettel és egy izgalmas épülettel ismerkedünk meg.

A videósorozat megvalósítást az NKA támogatja.

Támogasd az Építészfórumot most, hogy legyen újabb húsz évünk!

Az Építészfórum minden tartalma ingyenes – és az is marad. De ahhoz, hogy eredeti, értékálló anyagokat hozzunk létre, Olvasóink támogatására is szükségünk van.

Támogatom

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk