Közélet, hírek

Notre-Dame: hol tartunk most?

1/5

A Notre-Dame jelenlegi állapotában. Fotó forrása: Joëlle Lévy / Wikipedia

?>
 A Notre-Dame jelenlegi állapotában. Fotó forrása: Joëlle Lévy / Wikipedia
?>
Az állványzat leemelésének terve. Forrás: Europe Echafaudage
?>
Fotó: Europe Echafaudage
?>
Fotó: Europe Echafaudage
?>
A Notre-Dame jelenlegi állapota. Fotó: Wikipedia
1/5

A Notre-Dame jelenlegi állapotában. Fotó forrása: Joëlle Lévy / Wikipedia

Notre-Dame: hol tartunk most?
Közélet, hírek

Notre-Dame: hol tartunk most?

2020.01.07. 08:05

Cikkinfó

Szerzők:
Fürdős Zsanett

Földrajzi hely:
Párizs

A székesegyház újjáépítéséért felelős kormánybiztos szerint a boltozat jelenlegi állapota nem teljesen ismert, így nem garantálható, hogy a mennyezet nem omlik be. A veszélyt a sérült állványzat jelenti, ennek elbontása a legsürgetőbb feladat. 

2019. április 15-én tűz ütött ki az éppen felújítás alatt álló párizsi Notre-Dame-ban. A tűzvészben megsemmisült a huszártorony és leégett a tetőszerkezet, melynek jelentős része a 13. századból származott. Az elmúlt félévben szakemberek dolgozták ki a rekonstrukciós munkálatok különböző fázisait, elfogadták a székesegyház helyreállításáról szóló törvényt, de a huszártorony és a tetőszerkezet újragondolásáról szóló pályázatról is szó esett. Az nyilvánvaló, hogy a 2024-es párizsi olimpiára lehetetlen a Notre-Dame helyreállítása - ahogy azt Emmanuel Macron, Franciaország elnöke szerette volna -, hiszen a munkálatok hosszú éveket vesznek majd igénybe. 

Az áprilisi tűz idején a székesegyház felújítás alatt állt, kb. 50000 csőből álló állványzat keresztezte az épületet, melyek közül több megsérült - ezek veszélyeztetik most a boltozatot. Az állványzat biztonságos eltávolítása a legsürgetőbb feladat. Ahogy Patrick Chauvet, a Notre-Dame elöljárója az AP hírügynökségnek elmondta, 50% esély van rá, hogy a boltozat beomlik. “A problémát a tűzben megsérült építési állványzat okozza, ennek eltávolítása a jelenlegi feladatunk, az épület csak ezután válik biztonságossá és csak ekkor kezdődhet meg helyreállítása is." Jelenleg nem tudni biztosan, milyen állapotban van a katedrális boltozata, ehhez el kell távolítani a törmeléket, amely a székesegyház újjáépítéséért felelős kormánybiztos, Jean-Louis Georgelin tábornok szerint bonyolult és hosszadalmas munka, amit a levegő és a talaj mérgező ólomportól való megtisztítása is lassít. 

Az állványzat leemelésének terve. Forrás: Europe Echafaudage
2/5
Az állványzat leemelésének terve. Forrás: Europe Echafaudage

Hogyan távolítható el a megsérült állványzat? A székesegyház helyreállításán dolgozó szakértők egy második állványzat felállításával tervezik körbekeríteni az épületet. Az elképzelés szerint a szerkezetet stabilizáló “övként" acél gerendákat helyeznek el a roncsolt állványzat körül, melyről - daruk segítségével - kötélen leereszkedve ipari alpinisták fogják először védőréteggel bevonni a csöveket - hogy megfékezzék a lehetséges ólommérgezés szétterjedését -, majd apró részekre vágni és eltávolítani a teljes állványzatot. A boltozat állapotának vizsgálatához két ideiglenes csúszótetőt is elhelyeznek: egyik a főhajó, míg másik a kórus számára lesz kialakítva a boltozat felett. A sérült állványzat elbontása után a Notre-Dame fölé ideiglenes tető (grand parapluie) kialakítására kerül sor, amely a boltozat restaurálási munkálatait és a tető rekonstrukcióját teszi lehetővé. Mindeközben a főhajó, a kórus, a mellékhajó tereiben az ideiglenes állványzat biztosítja a helyreállítási munkálatok folytatását. 

A munkálatok várhatóan 2020 közepén kezdődnek el, míg a restaurálási folyamatok megkezdésére 2021-ig biztosan várni kell. 

További képek és információk a The Art Newspaper cikkében olvashatók.

Forrás: The Art Newspaper, The Guardian

Nyitókép: A Notre-Dame jelenlegi állapotában. Fotó forrása: Joëlle Lévy / Wikipedia
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk