Közélet, hírek

Notre-Dame: hol tartunk most?

2020.01.07. 08:05

A székesegyház újjáépítéséért felelős kormánybiztos szerint a boltozat jelenlegi állapota nem teljesen ismert, így nem garantálható, hogy a mennyezet nem omlik be. A veszélyt a sérült állványzat jelenti, ennek elbontása a legsürgetőbb feladat. 

2019. április 15-én tűz ütött ki az éppen felújítás alatt álló párizsi Notre-Dame-ban. A tűzvészben megsemmisült a huszártorony és leégett a tetőszerkezet, melynek jelentős része a 13. századból származott. Az elmúlt félévben szakemberek dolgozták ki a rekonstrukciós munkálatok különböző fázisait, elfogadták a székesegyház helyreállításáról szóló törvényt, de a huszártorony és a tetőszerkezet újragondolásáról szóló pályázatról is szó esett. Az nyilvánvaló, hogy a 2024-es párizsi olimpiára lehetetlen a Notre-Dame helyreállítása - ahogy azt Emmanuel Macron, Franciaország elnöke szerette volna -, hiszen a munkálatok hosszú éveket vesznek majd igénybe. 

Az áprilisi tűz idején a székesegyház felújítás alatt állt, kb. 50000 csőből álló állványzat keresztezte az épületet, melyek közül több megsérült - ezek veszélyeztetik most a boltozatot. Az állványzat biztonságos eltávolítása a legsürgetőbb feladat. Ahogy Patrick Chauvet, a Notre-Dame elöljárója az AP hírügynökségnek elmondta, 50% esély van rá, hogy a boltozat beomlik. “A problémát a tűzben megsérült építési állványzat okozza, ennek eltávolítása a jelenlegi feladatunk, az épület csak ezután válik biztonságossá és csak ekkor kezdődhet meg helyreállítása is.” Jelenleg nem tudni biztosan, milyen állapotban van a katedrális boltozata, ehhez el kell távolítani a törmeléket, amely a székesegyház újjáépítéséért felelős kormánybiztos, Jean-Louis Georgelin tábornok szerint bonyolult és hosszadalmas munka, amit a levegő és a talaj mérgező ólomportól való megtisztítása is lassít. 

Hogyan távolítható el a megsérült állványzat? A székesegyház helyreállításán dolgozó szakértők egy második állványzat felállításával tervezik körbekeríteni az épületet. Az elképzelés szerint a szerkezetet stabilizáló “övként” acél gerendákat helyeznek el a roncsolt állványzat körül, melyről - daruk segítségével - kötélen leereszkedve ipari alpinisták fogják először védőréteggel bevonni a csöveket - hogy megfékezzék a lehetséges ólommérgezés szétterjedését -, majd apró részekre vágni és eltávolítani a teljes állványzatot. A boltozat állapotának vizsgálatához két ideiglenes csúszótetőt is elhelyeznek: egyik a főhajó, míg másik a kórus számára lesz kialakítva a boltozat felett. A sérült állványzat elbontása után a Notre-Dame fölé ideiglenes tető (grand parapluie) kialakítására kerül sor, amely a boltozat restaurálási munkálatait és a tető rekonstrukcióját teszi lehetővé. Mindeközben a főhajó, a kórus, a mellékhajó tereiben az ideiglenes állványzat biztosítja a helyreállítási munkálatok folytatását. 

A munkálatok várhatóan 2020 közepén kezdődnek el, míg a restaurálási folyamatok megkezdésére 2021-ig biztosan várni kell. 

További képek és információk a The Art Newspaper cikkében olvashatók.

Forrás: The Art Newspaper, The Guardian

Nyitókép: A Notre-Dame jelenlegi állapotában. Fotó forrása: Joëlle Lévy / Wikipedia