Helyek/Városépítészet

Nem központnak való vidék: az Újbuda központ története

1/31

1903-as térkép a területről.

1937-es térkép a területről.

1944-es légifelvétel a területről.

A BEAC térképe. Forrás: beac.hu

Kőrösy József (Mező) utca, BEAC sportpálya, háttérben a Lágymányosi dohánygyár épülete, 1940. Forrás: Fortepan / Ebner

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca a Fehérvári út felé nézve, 1953. Forrás: Fortepan / UVATERV

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca a Fehérvári út felé nézve, 1953. Forrás: Fortepan / UVATERV

Fehérvári út, szemben az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Kelenföldi református templom, 1953. Forrás: Fortepan / UVATERV

Sportpálya a mai Baranyai tér helyén, háttérben az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca 17. számú ház és a Lágymányosi dohánygyár épülete látható, 1953. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca 23-21. számú ház, 1962. Forrás: Fortepan / FŐFOTÓ

Légifotó Lágymányosról. A kép közepén a BEAC sporttelep, a későbbi Skála áruház helye, balra a Fehérvári út, 1963. Forrás: Fortepan / MHSZ

Rálátás az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca - Budafoki út - Irinyi József utca találkozására. Szemben a távolban a Petőfi híd, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Fehérvári úti piac. Háttérben a Bercsényi utca sarkán álló épület és az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca házsora látszik, 1966. Forrás: Fortepan / ETH Zürich

Fehérvári úti piac. Háttérben a Bercsényi utca sarkán álló épület és az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca házsora látszik, 1966. Forrás: Fortepan / ETH Zürich

Kőrösy József utca, BEAC sportpálya a BME Bercsényi utcai kollégiumából nézve. Balra az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Kelenföldi református templom, 1972. Forrás: Fortepan / Bercsényi Kollégium Fotókör

Budafoki út - Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca sarok, az épülő Országos Kőolaj és Gázipari Tröszt (ma MOL) székház leomlott födéme, 1973. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, az Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház építkezése, balra a Kőrösy József utca és a Fehérvári úti piac, 1975. Forrás: Fortepan / Bojár Sándor

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház, 1976. Forrás: Fortepan / Faragó György

Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház. Forrás: Facebook

Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház. Forrás: Facebook

A Fehérvári úti piac építkezése a Skála Áruház tetejéről nézve, 1976. Forrás: Fortepan / Kádas Tibor

A Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház parkolója az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca felől nézve, szemben a Bercsényi utca házsora, 1981. Forrás: Fortepan / Bojár Sándor

Fehérvári út, piac. Háttérben a Skála Áruház, 1982. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

A Fehérvári úti piac Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utcai oldala, 1982. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

?>
1903-as térkép a területről.
?>
1937-es térkép a területről.
?>
1944-es légifelvétel a területről.
?>
A BEAC térképe. Forrás: beac.hu
?>
Kőrösy József (Mező) utca, BEAC sportpálya, háttérben a Lágymányosi dohánygyár épülete, 1940. Forrás: Fortepan / Ebner
?>
Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca a Fehérvári út felé nézve, 1953. Forrás: Fortepan / UVATERV
?>
Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca a Fehérvári út felé nézve, 1953. Forrás: Fortepan / UVATERV
?>
Fehérvári út, szemben az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Kelenföldi református templom, 1953. Forrás: Fortepan / UVATERV
?>
Sportpálya a mai Baranyai tér helyén, háttérben az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca 17. számú ház és a Lágymányosi dohánygyár épülete látható, 1953. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
?>
Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca 23-21. számú ház, 1962. Forrás: Fortepan / FŐFOTÓ
?>
Légifotó Lágymányosról. A kép közepén a BEAC sporttelep, a későbbi Skála áruház helye, balra a Fehérvári út, 1963. Forrás: Fortepan / MHSZ
?>
Rálátás az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca - Budafoki út - Irinyi József utca találkozására. Szemben a távolban a Petőfi híd, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
?>
Fehérvári úti piac. Háttérben a Bercsényi utca sarkán álló épület és az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca házsora látszik, 1966. Forrás: Fortepan / ETH Zürich
?>
Fehérvári úti piac. Háttérben a Bercsényi utca sarkán álló épület és az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca házsora látszik, 1966. Forrás: Fortepan / ETH Zürich
?>
Kőrösy József utca, BEAC sportpálya a BME Bercsényi utcai kollégiumából nézve. Balra az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Kelenföldi református templom, 1972. Forrás: Fortepan / Bercsényi Kollégium Fotókör
?>
Budafoki út - Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca sarok, az épülő Országos Kőolaj és Gázipari Tröszt (ma MOL) székház leomlott födéme, 1973. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor
?>
Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, az Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház építkezése, balra a Kőrösy József utca és a Fehérvári úti piac, 1975. Forrás: Fortepan / Bojár Sándor
?>
Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház, 1976. Forrás: Fortepan / Faragó György
?>
Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház. Forrás: Facebook
?>
Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház. Forrás: Facebook
?>
A Fehérvári úti piac építkezése a Skála Áruház tetejéről nézve, 1976. Forrás: Fortepan / Kádas Tibor
?>
A Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház parkolója az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca felől nézve, szemben a Bercsényi utca házsora, 1981. Forrás: Fortepan / Bojár Sándor
?>
Fehérvári út, piac. Háttérben a Skála Áruház, 1982. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr
?>
A Fehérvári úti piac Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utcai oldala, 1982. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
1/31

1903-as térkép a területről.

1937-es térkép a területről.

1944-es légifelvétel a területről.

A BEAC térképe. Forrás: beac.hu

Kőrösy József (Mező) utca, BEAC sportpálya, háttérben a Lágymányosi dohánygyár épülete, 1940. Forrás: Fortepan / Ebner

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca a Fehérvári út felé nézve, 1953. Forrás: Fortepan / UVATERV

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca a Fehérvári út felé nézve, 1953. Forrás: Fortepan / UVATERV

Fehérvári út, szemben az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Kelenföldi református templom, 1953. Forrás: Fortepan / UVATERV

Sportpálya a mai Baranyai tér helyén, háttérben az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca 17. számú ház és a Lágymányosi dohánygyár épülete látható, 1953. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca 23-21. számú ház, 1962. Forrás: Fortepan / FŐFOTÓ

Légifotó Lágymányosról. A kép közepén a BEAC sporttelep, a későbbi Skála áruház helye, balra a Fehérvári út, 1963. Forrás: Fortepan / MHSZ

Rálátás az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca - Budafoki út - Irinyi József utca találkozására. Szemben a távolban a Petőfi híd, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Fehérvári úti piac. Háttérben a Bercsényi utca sarkán álló épület és az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca házsora látszik, 1966. Forrás: Fortepan / ETH Zürich

Fehérvári úti piac. Háttérben a Bercsényi utca sarkán álló épület és az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca házsora látszik, 1966. Forrás: Fortepan / ETH Zürich

Kőrösy József utca, BEAC sportpálya a BME Bercsényi utcai kollégiumából nézve. Balra az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Kelenföldi református templom, 1972. Forrás: Fortepan / Bercsényi Kollégium Fotókör

Budafoki út - Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca sarok, az épülő Országos Kőolaj és Gázipari Tröszt (ma MOL) székház leomlott födéme, 1973. Forrás: Fortepan / Gábor Viktor

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, az Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház építkezése, balra a Kőrösy József utca és a Fehérvári úti piac, 1975. Forrás: Fortepan / Bojár Sándor

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház, 1976. Forrás: Fortepan / Faragó György

Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház. Forrás: Facebook

Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház. Forrás: Facebook

A Fehérvári úti piac építkezése a Skála Áruház tetejéről nézve, 1976. Forrás: Fortepan / Kádas Tibor

A Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház parkolója az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca felől nézve, szemben a Bercsényi utca házsora, 1981. Forrás: Fortepan / Bojár Sándor

Fehérvári út, piac. Háttérben a Skála Áruház, 1982. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

A Fehérvári úti piac Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utcai oldala, 1982. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Fotó: Gulyás Attila

Nem központnak való vidék: az Újbuda központ története
Helyek/Városépítészet

Nem központnak való vidék: az Újbuda központ története

2023.05.07. 11:48

Alapvetően egy egyszerű útkereszteződés. Volt a környezetében sok minden: sportközpont, dohánygyár, egyszerű piac. A térség kereskedelmi sikereiben ugyan nem hittek, mégis ez lett a mai Újbuda-központ kialakulásának egyik fő motorja. Bán Dávid írása.

„Én vagyok a Skála Kópé, reklámom a Skála Coop-é, szívem mindig a vásárlóké!" – ezzel a dalocskával bukkant fel az 1980-as években szinte miden este az televízióban egyegyszerű, de mégis közkedvelt rajzolt figura és reklámozta a Skála áruház, majd áruházak aktuális akcióit. A Jarolics Béla ötlete nyomán megszületett és a bábáskodása alatt közel két évtizedet megélt első hazai rajzolt reklámfigura minden szempontból újdonság volt a hazai közönség számára, akárcsak az a szövetkezeti áruházlánc, amely az 1970-es évek végétől igyekezett megtörni a korábban egyeduralkodónak számító Centrumok hegemóniáját, valamint egy kis színt vinni a döcögő, beszűkült kereskedelembe.

Anélkül, hogy túlságosan elmerülnék a szocialista kereskedelem felfrissülésének folyamatában, ami az 1970-es évek második felétől egyre határozottabban érezhető volt országszerte, fontos megemlíteni, hogy a megépülő budai áruház több szempontból új, színesebb, Nyugat felé is kacsintó világot és vásárlási élményt hozott el. Az akkor fiatal Demján Sándor, a Skála-Coop Közös Vállalat vezérigazgatója a szocialista hiánygazdaság idején szokatlan üzleti modellel állt elő és lehetőséget is kapott annak megvalósítására. A korábbi Corvinnal szemben egy „rivális — reméljük —, mert az országot behálózó, egyre gyorsabban fejlődő szövetkezeti kereskedelem most jutott olyan helyzetbe a fővárosban, hogy megbolydíthatja a Centrum egyeduralmát. Tízegynéhány évvel ezelőtt még csak a falvak, tanyák ellátásával foglalkoztak, s a fejlődés állomásait egy-egy új vegyesbolt jelentette. Azóta korszerű áruházak, ABC-k, szaküzletek tucatjai jelzik, milyen komoly erő a szövetkezeti mozgalom." – írja a Skála Szövetkezeti Áruház megnyitásáról a Magyar Nemzet akkori elemzése.

Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház. Forrás: Facebook
19/31
Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház. Forrás: Facebook

A budai Schönherz Zoltán utcában, a Kovách István (SZÖVTERV) tervei alapján 1976-ra elkészült modern nagyáruház egyfajta megkoronázása volt az akkor nagy lendületet vett városrész-fejlődésnek, a még valamelyest kültelkinek számító térség felfejlesztésének. Az egyszerű útkereszteződés hirtelen jelentős központi szerepet kapott: új lakások, irodák és a Skálával kereskedelmi területek létesültek; kialakult egy alközpont, noha az erre utaló elnevezésre még évtizedekig várni kellett.

A Dunától elhódított Lágymányos kialakulásának történetével korábban részletesen foglalkoztunk, valamint bemutattuk a szomszédos közlekedési gócpont, a Móricz Zsigmond körtér fejlődését is. Épp ezért a mai Újbuda-központ történetét nem szükséges a városrész kialakulásának előzményeivel elkezdeni, hiszen ez a terület is a 20. század elejétől meginduló, majd különböző ütemben megvalósuló, a folyószabályozáshoz köthető városfejlődés részét képezte. Nem sokkal a Ferenc József, mai Szabadság híd 1896-os átadása után már tervbe vették két új dunai átkelő létesítését. Az egyiket Óbudán, a másikat délen, a Nagykörút folytatásaként az új, lágymányosi városrészhez csatlakozva képzelték el. Az 1903-as térképen már jó kivehetők a rendezési elképzelések, amelyek szerint a budai oldalon a körút folytatásaként egy ideig a híd tengelyében, majd egy körtérrel északnak fordulva a Villányi útba csatlakozna az újonnan kialakított útvonal. A városvezetés ekkor azonban a híd építését elhalasztotta és egy ideig Óbudára koncentrált, bár az Árpád hídra végül még többet kellett várni.

Kőrösy József (Mező) utca, BEAC sportpálya, háttérben a Lágymányosi dohánygyár épülete, 1940. Forrás: Fortepan / Ebner
5/31
Kőrösy József (Mező) utca, BEAC sportpálya, háttérben a Lágymányosi dohánygyár épülete, 1940. Forrás: Fortepan / Ebner

Az 1930-as években hosszas halogatás után egyértelművé vált, hogy a folyamatosan növekedő és egyre nagyobb közlekedést lebonyolító főváros számára elengedhetetlen egy új, déli dunai híd megépítése és újabb építési területek bevonása. Végül 1937-re épült meg az Álgyay Hubert Pál tervezte, Horthy Miklósról elnevezett mai Petőfi híd, amely a Nagykörút forgalmát és az ott futó villamosvonalakat átvezette Budára, így kapcsolatokat teremtett a Körtérrel. Az akkori tervekben – alapvetően a korábbi elképzelések nyomvonalát követve – egy nagyszabású, hősi szimbolikával átitatott, az emlékezetre is nagyban építő déli városkapu szerepelt a híd budai oldalán, ami ebben a formájában végül nem valósult meg. A híd a budai oldalán egy magasházakkal szegélyezett körteret terveztek, amelynek látványtervét Árkay Bertalan készítette el. Az ezt metsző, hídról érkező tengely lett volna a Kelenföldi pályaudvarig futó Szent Korona útja, amelyet az első közel egy kilométeren egy 100 méter széles, majd szűkebb keresztmetszetű sugárútnak képzelték el. A nagyszabású körtérről, amelynek végül csak egy, a Bauhaus jegyeit hordozó lakóháza épült meg, a Verpeléti, mai Karinthy Frigyes út tengelye vezet el a Körtérre. Valamivel távolabb pedig egy másik elágazó széles főutat jelöltek ki, amely a szintén körteret formázó akkori Lenke, ma Kosztolányi Dezső térre futott volna. Ez lett eleinte a Lenke út, majd vált Schönherz Zoltán, mára Október huszonharmadika utcává. Az útvonalak kijelölése már az 1930-as évek végéig megtörtént, a pénzhiány, majd a második világháború kitörése azonban az építkezéseket – beleértve a Duna-partra tervezett nemzeti sportközpontot – megakasztotta.

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca a Fehérvári út felé nézve, 1953. Forrás: Fortepan / UVATERV
6/31
Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca a Fehérvári út felé nézve, 1953. Forrás: Fortepan / UVATERV

A mai Újbuda-központ eleinte csak észak-déli irányban volt fontos közlekedési tengely, itt vezetett végig a Vár-hegy alól induló és a Gellért-hegyet a Duna felé megkerülő, majd Fehérvár felé tartó kereskedelmi szállítóútvonal. A korábban szőlőket, gyümölcsöskerteket átmetsző út két oldalán a 20. század elején már különböző gyárak létesültek, a mai központ mellett például téglagyár működött. 1899-ben adták át a Gellért térről Budafokra tartó helyi érdekű vasútvonalat, amelynek szerelvényei ekkor már a Fehérvári úton zötyögtek végig, majd ugyanezen a pályán indult meg a városi villamosközlekedés is. A villamos és a HÉV egészen az 1960-as évekig közös pályán osztozott, majd az utóbbi forgalma megszűnt.  A századforduló után a kijelölt utcahálót pontszerűen, de még igencsak esetlegesen kezdték kitölteni az új építésű bérházak, eleinte még csak a mai Bartók Béla útra koncentrálva, de idővel a Bercsényi utcát is egyre jobban beépítve.

Ugyanakkor a külvárosinak számító kerületben még nagy szabad terek álltak rendelkezésre, így például a Budafoki úton kezdtek bele a Ferencvárosból száműzött dohánygyár épületegyüttesének felhúzásába. A valaha ultramodernnek számító Lágymányosi Dohánygyárban egészen 1965-ig folyt a termelés – szalagjairól kerültek ki a szocializmus népszerű olcsó márkái, mint például a Terv és a Fecske –; épületében ma olyan hivatalok és intézmények működnek, mint a Lechner Tudásközpont, vagy a Földhivatal.

Sportpálya a mai Baranyai tér helyén, háttérben az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca 17. számú ház és a Lágymányosi dohánygyár épülete látható, 1953. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
9/31
Sportpálya a mai Baranyai tér helyén, háttérben az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca 17. számú ház és a Lágymányosi dohánygyár épülete látható, 1953. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

A dohánygyár nyugati oldalában, a Bercsényi utca és a Fehérvári út közötti területen 1901-ben nyílt meg a három évvel korábban, báró Eötvös Loránd elnökletével létrehívott Budapesti Egyetemi Atlétikai Club (BEAC) versenypályája. A sportközponthoz a területet a fővárosi tanács adta át nagyvonalúan a klubnak, ahol „futó-, ugró- és dobó pályák, tennis-groundok és egyéb pályák vannak, a közepén pedig a football-pálya terül el. Csinos öltöző is van. A tribün és klubház tavasszal fog fölépülni. Munka, tanulás után oda sereglik az egyetem ifjúságának nagy része, hogy szellemi munkában elfáradt testét-lelkét felfrissítse." 1922-ben készült el a pálya felújítása, amikor már egy 12.000 néző befogadásra alkalmas tribün is épült. Misley Sándor építész, a BEAC korábbi vívójának tervei alapján 1935-re még jobban korszerűsödött a terület, ekkor már nemzetközi versenyek, így például a VI. Főiskolai Világbajnokság (1935) befogadására is alkalmassá vált. A pálya a második világháború után is népszerű maradt, a klub éttermében a hallgatók és a tanárok kötetlenül találkozhattak. A pálya bezárásáról 1973-ban döntöttek, hogy a helyén épüljön meg a Skála áruház. A klubot az 1977-ben elkészült Bogdánfy úti sporttelepre költöztették át.

Az időközben kijelölt Lenke út és a Fehérvári út sárkán, a teniszpályák mellett egy, a kezdetektől fogva igen szűkös és szerény piac létesült 1911-ben. Noha a főváros a századforduló óta a zárt, jól megépített, higiénikus vásárcsarnokokat preferálta – ki is épült a ma is működő, hat egységből álló csarnokhálózat –, több helyen azonban kényszerűen megmaradtak, mitöbb a továbbiakban is létesültek szerényebb körülmények között üzemelő piacok. A Fehérvári úti bő fél évszázadon keresztül nyomorúságos bódéiban kínálta szerény választékát.

Légifotó Lágymányosról. A kép közepén a BEAC sporttelep, a későbbi Skála áruház helye, balra a Fehérvári út, 1963. Forrás: Fortepan / MHSZ
11/31
Légifotó Lágymányosról. A kép közepén a BEAC sporttelep, a későbbi Skála áruház helye, balra a Fehérvári út, 1963. Forrás: Fortepan / MHSZ

A piac létesítésének idején a dohánygyár és a sportpálya kivételével azonban még igen nagy kopárság, kültelki hangulat vette körül a Lenke utat. Első fecskeként az 1926-ban alapított Budapest-Lágymányos-Kelenföldi Missziói Egyházközség vásárolt területet itt, a piaccal szemben. 1928-ban tették le a Magyar Advent Templomának alapkövét, amelyet Medgyaszay István tervezett, akárcsak a templomot körbeölelő két szomszédos lakóházat, amelyek bevételéből kívánták a templom építési költségeinek egy részét előteremteni. Az épületegyüttes, amelynek tagjait árkádos átjárók kötik egymáshoz, mind formavilágában, mind anyaghasználatában jó kísérleti terep volt Medgyaszay számára. Itt már érezhető, hogy a korábban főleg a népies motívumokra építő formaképzésében megjelennek a keleti hatások is, ugyanakkor – főleg a balusztrádokon – a vasbetonnal is kísérletezett. A templom a második világháború során megsérült, helyreállítására 1955-ben került sor.

A Lenke úton már a két háború között megjelent néhány modern stílusú bérház, de a terület átfogó beépítése csak az 1950-es évek közepétől kezdődött meg. Először a Baranyai utcában és téren indult el típusházak építése előregyártott elemekből, akkor még kísérleti jelleggel. A födémeket például még a helyszínen készítették el és a színezés is itt került a házakra. A legtöbb bejárat fölé domborművek kerültek állatokkal, virágokkal, tárgyakkal, emberekkel, mitikus lényekkel és nonfiguratív díszítéssel. A telep Kiss Albert és Preisich Gábor kellően szellős beépítési tervei alapján, a már meglévő épületeket jól integrálva valósult meg. Az itt elkészült állami lakások mellé, az addigra már Schönherz Zoltánról elnevezett utcában, a korábbi meglévő néhány ház közé szövetkezeti lakótömböket építettek, eredetileg egységes, a földszinten fekete, ettől feljebb drapp-fehér színezéssel.

Rálátás az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca - Budafoki út - Irinyi József utca találkozására. Szemben a távolban a Petőfi híd, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV
12/31
Rálátás az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca - Budafoki út - Irinyi József utca találkozására. Szemben a távolban a Petőfi híd, 1966. Forrás: Fortepan / FŐMTERV

Az utcában az 1960-ban években jelent meg a villamos, a Nagykörútról érkező 4-es viszonylat, amelynek a korábbi végállomása a Petőfi híd budai hídfőjének hurokvágányában volt. A 4-es kötötte be az új lakótelepet a Bevárosba, de ekkor még a Fehérvári útra kifordulva egészen Budafokig folytatta útját, a mai végállomás csak később létesült. Az 1964-ben elkészült első autópályaszakasz átadásával, a Nagyszőlős utcán keresztül kiemelt közlekedési kapcsolat jött létre a Petőfi híd irányába, amelyben fontos szerepe lett Schönherz Zoltának is.

A lakóépületek mellett több új középület is épült a fejlődő városrészben. Az Általános Épülettervező Vállalat 1970-ben kezdte meg az OKGT (Országos Kőolaj és Gázipari Tröszt), a mai MOL elődjének székházépítését. A hatalmas, az utca felé csillogó üveghomlokzattal forduló épület kialakítása nem lett éppen sikeres, külső homlokzata nem bír különösebb építészeti értékkel, a belső terei pedig kifejezetten szűkösek, alacsonyak, sötétek. Építésekor, 1973 novemberében, egy tervezett pillér kihagyása miatt a tetőszerkezet és a felső szint egy része beszakadt. Az épületet idén, új székháza elkészülte után, 6,3 milliárd forintért vásárolta meg a MOL-tól az állam. A székházzal átellenben, hat év építkezés után 1981-re készült el a Műegyetem Schönherz Kollégiuma Finta József tervei alapján. A 20 szintes és 67 méter magas torony szintén meghatározó eleme a tágan értelmezett központnak.

Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház, 1976. Forrás: Fortepan / Faragó György
18/31
Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Skála Budapest Szövetkezeti Nagyáruház, 1976. Forrás: Fortepan / Faragó György

A központ kialakulásának azonban kétségkívül a Skála létrejötte volt a motorja. Hosszas keresgélés után 1973-ben jelölték ki a BEAC területét a létesítendő nagyáruháznak, majd maga az építkezés már lényegesen gyorsabban zajlott, alig 34 hónap alatt sikerült kulcsrakészen átandi az épületet. Az 1976 áprilisában megnyílt áruház fehér alumíniumlemez burkolatával jellegzetes színfoltja lett a környéknek. A Tóth Lajos tervezte, elegáns belső terű, háromemeletes áruház sikerében a lokáció miatt sokan nem hittek, azonban nem lett igazuk. „Az áruház az eltelt néhány hónapban rendkívüli kereskedelmi sikert ért el, amihez a maga módján a feladatát ellátni tudó épület és a kialakított építészeti környezet is minden bizonnyal hozzájárult." – írja Magyar Építőművészet elemzésében, amelyben kiemeli az épület úttörő szerepét is:

„Az épület technikai felszereltsége — a mozgólépcsők, felvonók, teljes klimatizálás, automatikus vezérlések stb. — a tervezés idején szinte egyedülálló igényként voltak kezelve, melyek az épület megnyitása óta a hasonló épületeknél általános követelménynyé váltak."

A Skála tudatos imázsépítéséhez hozzátartoztak az arculati elemek, a homlokzaton is markánsan megjelenő jellegzetes S-logó, valamint a pár évvel később megszületett Skála Kópé figurája. A koncepciót később néhány fővárosi és több vidéki helyszínre is adaptálták. A bő 20.000 négyzetméteres budai áruház mögé 400 férőhelyes parkoló is épült, emellett pedig az épület közvetlen és tágabb környezetében, így a Bocskai úton is jelentős zöldnövényi kialakítást terveztek, ami azonban csak részben valósult meg.

A Fehérvári úti piac Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utcai oldala, 1982. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr
24/31
A Fehérvári úti piac Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utcai oldala, 1982. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Az átfogó program keretében a piac helyén épült meg az új, elődjéhez képest lényegesen nagyobb, igényesebb, szellősebb és átláthatóbb vásárcsarnok épülete is. Bő egy évvel a Skála áruház megnyitása után, 1977 augusztusában készült el a piramis alakú, teraszosan kiképzett, 8000 négyzetméteres építmény, amelyet Halmos György tervezett. Az előregyártott elemekből épült vásárcsarnok tereit flexibilisre tervezték, de egy idő után már nem bírta kezelni a népszerűséggel járó zsúfoltságot, azon a többszörös átrendezés sem segített. A műszakilag is leromlott állapotú piacot végül sikerült megmenteni: 2003-ban Kertész András Tibor tervei alapján újult meg és bővült ki, a régi, lépcsőzetes teraszos szerkezet egy dobozszerű burkot, lezárást kapott.

Nem úgy a Skála áruház, amelynek sikere a rendszerváltás után beköszöntött plázakultúrában már nem volt fenntartható. A hajdani fényétől megkopott épületet végül 2005-ben adták el, azzal a feltétellel, hogy azt még két évig fenn kellett tartani. A határidő lejárával azonban gyorsan lebontották, hogy annak helyén belekezdjenek az Allee bevásárlóközpont, iroda- és lakóépület komplexum építésébe. Ezzel egy időben már zajlott az M4-es metró kivitelezése is, amelynek Bocskai úti állomása a piac sarkánál épült, az eredeti elképzelések szerint lehetőséget adva egy később kialakítandó elágazásra, amely szárnyvonal a Fehérvári út alatt futna dél felé. A metró előzményeként 2003-ban már megépült az aluljárókapcsolat a megújult vásárcsarnok, a villamosvégállomás és -megállók között. Az Allee, majd a metró elkészültével a felszíni terek is átrendeződtek. A Kőrössy József utca részben sétálóutcává alakult, így kényelmes kapcsolat jött létre a Móricz Zsigmond körtér és az immár Újbuda-központnak keresztelt csomópont között. Ehhez szükséges volt a körtér rendezése is, főleg a Váli utca felszabadítása, a 6-os villamos korábbi, az utcákban szűken kanyargó hurokfordulójának megszüntetése. A metró átadásával átalakított felszíni közösségi közlekedési rendszerben a központ további többletszerepet kapott: buszmegállókat és -végállomásokat telepítettek a térre.

Fotó: Gulyás Attila
29/31
Fotó: Gulyás Attila

A mai Újbuda-központ egyszerű szerkezetű, jellegzetes, kereskedelmi és közlekedési találkozóhely, amelyet sűrű lakókörnyezet vesz körül. Térképzésében szoros szimbiózisban él a szomszédos Móricz Zsigmond körtérrel, mégis rendelkezik saját identitással.

Bán Dávid

 

Források:
Magyar Építőművészet, 1977 (26. évfolyam, 1. szám)
Magyar Nemzet, 1976. április (32. évfolyam, 82. szám)
https://www.beac.hu/hirek/a-beac-palya-emlekere
https://dohanymuzeum.hu/budapest-lagymanyosi-dohanygyar
https://epiteszforum.hu/kolteszet-vasbetonbol-medgyaszay-istvan-epiteszete
https://magyarnarancs.hu/belpol/demjan_sandor_portreja_-_i_resz_a_varosalakito-62549
https://pestbuda.hu/cikk/20170816_negyven_eve_nyitott_meg_a_fehervari_uti_vasarcsarnok
https://11.kerulet.ittlakunk.hu/holmi/vallasi-intezmenyek-templomok/kelenfoldi-reformatus-templom

 

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (1)
kávé
2023.05.07.
14:07

Nagyon jó összefoglalás, köszönöm! Egyvalamit nem értek a Skála kapcsán. A szerző írja: "A budai Schönherz Zoltán utcában, a Kovách István (SZÖVTERV) tervei alapján 1976-ra elkészült modern nagyáruház egyfajta megkoronázása volt az akkor nagy lendületet vett városrész-fejlődésnek". Majd később hozzáteszi: "Az 1976 áprilisában megnyílt áruház fehér alumíniumlemez burkolatával jellegzetes színfoltja lett a környéknek. A Tóth Lajos tervezte, elegáns belső terű, háromemeletes áruház sikerében a lokáció miatt sokan nem hittek, azonban nem lett igazuk". Akkor most ki a tervező?

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.