| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Design/Fotó

”Megfogod az időt” - Batár Zsolt

1/20

Simplon - építész: Turányi Gábor, Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt

Fertődi Esterházy kastélyegyüttes, Rendezvényközpont, Jószágkormányzói (Tiszttartói) épületegyüttes - építész: Molnár Csaba DLA, Halmai Dénes, Szentkuti Viktor - fotó: Batár Zsolt

A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt

A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt

A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt

Thyssenkrupp, Jászfényszaru - fotó: Batár Zsolt

Thyssenkrupp, Jászfényszaru - fotó: Batár Zsolt

Waldorf iskola, Pilisszentlászló - fotó: Batár Zsolt

Szent György templom, Debrecen - építész: Győrffy Zoltán - fotó: Batár Zsolt

H villa - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt

Deloitte iroda - építész: MádiLáncos Studio - fotó: Batár Zsolt

Nagyerdei Stadion - Sportegészségügyi és rehabilitációs központ - építész: Győrffy Zoltán - fotó: Batár Zsolt

MTA Humántudományok Háza - építész: Noll Tamás, Madzin Attila, Golda János - fotó: Batár Zsolt

Munka közben

Munka közben

Munka közben

Munka közben

Batár Zsolt

?>
Simplon - építész: Turányi Gábor, Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt
?>
Fertődi Esterházy kastélyegyüttes, Rendezvényközpont, Jószágkormányzói (Tiszttartói) épületegyüttes - építész: Molnár Csaba DLA, Halmai Dénes, Szentkuti Viktor - fotó: Batár Zsolt
?>
A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt
?>
A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt
?>
A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt
?>
Thyssenkrupp, Jászfényszaru - fotó: Batár Zsolt
?>
Thyssenkrupp, Jászfényszaru - fotó: Batár Zsolt
?>
Waldorf iskola, Pilisszentlászló - fotó: Batár Zsolt
?>
Szent György templom, Debrecen - építész: Győrffy Zoltán - fotó: Batár Zsolt
?>
H villa - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt
?>
Deloitte iroda - építész: MádiLáncos Studio - fotó: Batár Zsolt
?>
Nagyerdei Stadion - Sportegészségügyi és rehabilitációs központ - építész: Győrffy Zoltán - fotó: Batár Zsolt
?>
MTA Humántudományok Háza - építész: Noll Tamás, Madzin Attila, Golda János - fotó: Batár Zsolt
?>
Munka közben
?>
Munka közben
?>
Munka közben
?>
Munka közben
?>
Batár Zsolt
?>
?>
1/20

Simplon - építész: Turányi Gábor, Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt

Fertődi Esterházy kastélyegyüttes, Rendezvényközpont, Jószágkormányzói (Tiszttartói) épületegyüttes - építész: Molnár Csaba DLA, Halmai Dénes, Szentkuti Viktor - fotó: Batár Zsolt

A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt

A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt

A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt

Thyssenkrupp, Jászfényszaru - fotó: Batár Zsolt

Thyssenkrupp, Jászfényszaru - fotó: Batár Zsolt

Waldorf iskola, Pilisszentlászló - fotó: Batár Zsolt

Szent György templom, Debrecen - építész: Győrffy Zoltán - fotó: Batár Zsolt

H villa - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt

Deloitte iroda - építész: MádiLáncos Studio - fotó: Batár Zsolt

Nagyerdei Stadion - Sportegészségügyi és rehabilitációs központ - építész: Győrffy Zoltán - fotó: Batár Zsolt

MTA Humántudományok Háza - építész: Noll Tamás, Madzin Attila, Golda János - fotó: Batár Zsolt

Munka közben

Munka közben

Munka közben

Munka közben

Batár Zsolt

”Megfogod az időt” - Batár Zsolt
Design/Fotó

”Megfogod az időt” - Batár Zsolt

2018.05.11. 15:00

Cikkinfó

A Design rovatot támogatja a 

Szerzők:
Ferencsák Dávid

Földrajzi hely:
Magyarország

Gyerekkora óta a fotográfia bűvöletében él, egy időben természetfotókat is készített, de Batár Zsoltot mindannyian az ország építészeti remekeit bemutató fotóiról ismerjük. Vajon milyen géppel dolgozik? Mit jelent számára a fotográfia és az architektúra világa? Motiváció, épületek, kütyük, lélek. Új sorozatunkban Ferencsák Dávid mutatja be az ország építészeti fotográfusait. 

Ferencsák Dávid (F.D.): Hogyan kezdődött a kapcsolatod a fotográfiával? 

Batár Zsolt (B.Zs.): Én ezt már nagyon korán eldöntöttem. Nagyjából 10-11 éves voltam, amikor az iskolai fotószakkör elkezdődött, és már akkor tudtam, hogy nekem ez tetszik. Az angoltanár tartotta, aki tudott laborálni, hárman jártunk hozzá. Apám szülész-nőgyógyász volt, de őrületes fotórajongó, lelkes amatőr. Lefotózott mindent. Nagykállóban született, és a nagybátyja volt a falusi fényképész, így édesapám ott segédkezett a műtermében.

F.D.: Milyen eszközökkel dolgozol?

B.Zs.: A digitális világban én egy Sinar kamerával és hátfallal kezdtem el fényképezni. Az a klasszikus fotográfia, hogy állványra teszed, fejjel lefelé van a kép, élesre állítom, leveszem az üveglapot, felrakom a digitális hátfalat, és akkor azzal fényképezem. Most már egy 10 éves eszköz a digitális hátfalam, lassú, sokkal lassabb, mint egy Canon. Nehézkes, de a mai napig jobb képet csinál, mint a Canon, 16 bit a színmélysége, tehát négyzetesen több számmal tudod variálni az utómunkában. A pozitívuma, hogy ez egy nagy cucc. Nem az van, hogy odaállítod a kamerát és elkattintod, hanem előtte már jól kitalálod, hogy mi az a pont, ahonnan fényképezni akarsz. Milyen magasról, milyen közelről? Jobbról vagy balról? Mert ott van ez a gép, és gyakorlatilag te nem a saját szemed előtt vagy, hanem benne vagy ebben a térben. Kicsit mintha részévé válnál ennek a fotónak, ami ugyanígy van a tükörreflexes géppel is, de saját magamon is érzem, hogy nagyon felgyorsít.

Nem mindegy, hogy milyen optikát használ az ember, a nagylátószög húzza, a teleobjektív összenyomja. Tehát fontos a gép, de a kép alapvetően a fejedben születik meg. Sok év tapasztalat után már azonnal megtalálom a nézőpontot. Nem szükséges hozzá nézelődnöm.


Munka közben
16/20
Munka közben




F.D: Mi alapján látod azt a nézőpontot?

B.Zs.: Ez nagyon jó kérdés. Mindig van egy saját döntés, de nagyon szeretem az ortogonálisat, a középpontosat, a szimmetrikusat. Tegyük hozzá, hogy ez hatásos is. Olyan képet ad a térről vagy az épületről, ami - úgy szoktam mondani – egy vadnyugati westernhőssé, egy herová változtatja a témát. Én már csinálom ezt 25 éve, és arra kellett rájönnöm, hogy bizonyos helyzeteket nem tudsz lefotózni, csak bizonyos eszközökkel, ami fizikai adottsága a fotónak, például olyan szűk a látószög, olyan messze van, olyan nagy, olyan kicsi, stb.

Az a tevékenysége az agyamnak, amelyik a képkészítéssel kapcsolatos, az egyfajta meditáció. Olyan nyugalom fog el közben, hogy nem érdekel semmi más, felőlem akár az angol királynő is állhatna ott, amellett, hogy nyilván megadnám neki a kellő tiszteletet. Hallottam egy távol-keleti meditációs módszerről, aminek az a lényege, hogy geometrikus formákat, négyzeteket kell előre megadott módon rajzolgatni, egy kicsit ahhoz tudnám hasonlítani.

Elhagytam a Sinart, noha megvan, és nagyon szeretnék még dolgozni vele, teljesen más a képi világa, de valahogy a mindennapi munkában, a napi rutinban úgy érzem, hogy egy képgyártóvá váltam. Szívesen csinálnék kevesebbet, de tartalmasabbat. Nagy formátumú klasszikusból átmentem a gyors képkészítés irányába, de most is ügyelek arra, hogy shiftelhető optikát használjak, tehát el tudom tolni, ha akarom. Lehet digitálisan is csinálni, de véleményem szerint, aki e nélkül csinál épületfotográfiát, az vagy zseni, vagy nem jó. Én meg ilyen kütyübuzi vagyok, imádom az eszközöket szétszedni, összerakni, kombinálni.


A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt
4/20
A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt



A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt
5/20
A fotográfus háza - építész: Turányi Bence - fotó: Batár Zsolt




F.D.: Mennyi szabadsága van az alkotónak ilyenkor?

B.Zs.: Maximális. Visszatérve a nézőpontra, az egyedül rajtam múlik. Régebben a film anyaga meghatározta a munkánkat, de most már ebben is nagy szabadságunk van. Egy teljesen sötét képből tudunk csinálni egy egészen másmilyent.

F.D.: Milyen az építészekkel dolgozni?

B.Zs.: Nagyon jó. Ők mérnökművészek. Ez egy olyan jó párosítás, ő nem tud olyan módon alkotni a napi rutin során – engedélyeztetés, megrendelővel való kapcsolattartás, stb., mint én. Bár szeretne, ő egy alkotó ember, aki ennek a rengeteg kritériumnak megfelel, végigcsinálja, és emellett még mérnök is, aki pontos, precíz, és határozott elképzelése van a térről, annak megtöltéséről.

F.D.: Van kedvenc építészed?

B.Zs.: Nagyon szeretem Le Corbusier-t és Richard Neutrát. Zaha Hadid esetében nem tudom eldönteni, mert bizonyos művei nagyon látványosak és szépek, de kérdés, hogy nem öncélú-e? Es egyébként meg miért ne legyen az, mivel megváltozott a környezet, amiben az építészek alkotnak. Nagyon szeretem a japánokat, például Kengo Kumát. De szeretem Santiago Calatravát is, jártam Lisszabonban, láttam a pályaudvart, lenyűgöző térélmény. Ami nagyon tetszik az építészetben, az a Bauhaustól az érett modernig tartó vonulat, letisztult, itt két vonal, ott három vonal, és kész, és ugyanolyan modern, mint 70 éve.

Nagy kedvencem Mies van der Rohe Farnsworth háza, az az én világom. Szentiványi János barátom - ő is épületfotós - szokta mondani, hogy a természetben nagyon ritka a szimmetria, valahogy nagyon megnyugtató tud lenni, ha a természet nagy összevisszaságában megjelenik egy ilyen egyszerű, hófehér forma. Szeretem a rendet, még a postán is rendbe rakom a prospektusokat, ha szét vannak szórva.

A másik, a nagy csoda, Frank Lloyd Wright, aki száz évvel előzte meg a korát, mint egy időutazó. Ő olyat alkotott minden téren, amik időtlenek, ez nyilván minden építész és művész vágya. Ez az építészet non plus ultrája, hogy olyan épületeket emeljenek, melyek 50-100 év múlva is állnak. Az az érdekes, hogy ha körülnézek, vajon miért nem épül minden egyes ház ebben a szellemben?


Thyssenkrupp, Jászfényszaru - fotó: Batár Zsolt
6/20
Thyssenkrupp, Jászfényszaru - fotó: Batár Zsolt



Szent György templom, Debrecen - építész: Győrffy Zoltán - fotó: Batár Zsolt
9/20
Szent György templom, Debrecen - építész: Győrffy Zoltán - fotó: Batár Zsolt





F.D.: Miben különbözik az épületfotózás más művészeti ágaktól?

B.Zs.: Néha még az is kérdéses számomra, hogy amit csinálok, vajon művészet-e. Ez alkalmazott fotográfia, nem öncéllal készül, hanem megrendelésre. Egy időben csináltam természetfotókat a nagy formátumú Sinar kamerámmal. A természetfotó esetében az ember kiválaszt egy motívumot vagy egy helyszínt, de az épület az adott és mozdulatlan. Mindamellett mindig azt próbálom átadni, hogy milyen az, amikor itt vagy a helyszínen, hogy hűvös van vagy épp beszélgetnek. Ezért szeretem nagyon az alakokat a képen.

Amikor a Marriott Courtyardot fotóztam a Blaha Lujza téren, hajnal volt, nagyjából fél 6-6 óra, és pont akkor jött egy néni, aki valószínűleg gyászolt, mert talpig feketében volt... és éppen úgy fordult, és éppen akkor jött a villamos. A végeredmény átad egyfajta hangulatot. Pont ez az egyik kedvenc képem. Van valami, amitől összeáll a kép és létrejön egy időtlen pillanat. Amint egy élőlény kerül a képre, az idő kézzelfoghatóvá válik. Megfogod az időt.

A Mítoszirtók című tudományos ismeretterjesztő sorozatban – mert én ilyeneket nézek a tévében – volt, hogy mi lenne, ha az ember 1000 évig élne, és arra jutottak, hogy az agyunk tárhelye véges. Azaz az agyunknak az a része, a memória, amit arra használunk, hogy a képeket, emlékeket rögzítse, elkezdi törölni magát. Ezért van szükség a fényképekre.

F.D.: Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?

B.Zs.: Ha már választani kell, akkor talán a Phaidon kiadó Wallpaper City Guide sorozatába készített munkáimra, ami legutóbb tavaly októberben jelent meg. Egy hét alatt fotóztam le 35 budapesti helyszínt, ami így egy „gyár". Viszont a londoni szerkesztőség mindent leszervezett. Megvolt, hogy mikor, hol fotózom, hol ebédelek, még az is, hogy mikor kel és nyugszik a Nap. Mondjuk ebbe belekerült a Nemzeti Színház, amit hát, valaki találóan kifordított női retikülnek nevezett. Próbáltam elvonni a figyelmet magáról az épületről és inkább oldalt a fákra koncentráltam.

A másik kedvenc munkám, amit a Forster Központ felkérésére készítettem a kastélyokról. Eredetileg volt 40, aztán 16, végül 7-ben állapodtunk meg. Az edelényi kastélynál volt, amit éjjel fotóztam 15 másodperces záridővel. Volt, hogy éppen arra biciklizett a biztonsági őr, és a kerékpár led lámpája bevilágította a külső fal egy részét. Belőle semmi nem látszódotte, de a fotó így kapott egy kis különleges ízt.

F.D.: Milyen fotós projektet csinálnál még szívesen a jövőben?

B.Zs.: A Phaidonnak továbbra is nagyon szívesen dolgoznék, valamilyen nagy fotóalbum az egy álommunka lenne. De ami még nagyon érdekel, az egy olyan fotósorozat, aminek az lehetne a címe, hogy „furcsa helyek", végigfotóznám a Kádár-kor itt maradt, elhagyatott épületeit, panelházait.

Ferencsák Dávid

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.