
Légifelvételeken a The Line építése Szaúd-Arábiában
A betonozási munkálatoknál tart a Szaúd-Arábia északnyugati részén épülő The Line nevű város megvalósítása – derül ki az elmúlt hetekben közzétett légifelvételekből. A cél egy 170 kilométer hosszan elnyúló, 500 méter magas, párhuzamos felhőkarcolókból álló város felépítése a sivatagban, utak és autók nélkül, gyalogosbarát kialakítással.
A tervek szerint a Vörös-tenger partjától a sivatagon át egészen a hegyekig húzódó város akár 9 millió ember otthona lehet. A két tükrös felületű felhőkarcoló közé épülő lineáris elrendezésű városban nem lesznek utak vagy autók, gyalogosan minden fontos szolgáltatás öt percen belül elérhető lesz, a város egyik végétől a másikig pedig egy hipergyors vasút szállítja majd az utasokat, mindössze 20 perc alatt.
A The Line a Neom elnevezésű gigaprojekt legambiciózusabb eleme, amelyhez olyan további fejlesztések tartoznak, mint a tengerparti okosváros (Oxagon), a hegyek közé tervezett síparadicsom (Trojena), az Akabai-öböl üdülőhelyei, valamint a luxusszállodákkal beépített Sindalah-sziget. A projektet számos kritika érte a területen élő törzsek kitelepítése miatt, amelyek során emberi jogi szervezetek szerint erőszakot is alkalmaztak. Emellett környezetvédelmi és fenntarthatósági aggályokat is megfogalmaztak, valamint sokan megkérdőjelezték a beruházás technológiai és pénzügyi megvalósíthatóságát is.
A „Neom is real part 24" című LinkedIn-posztban Giles Pendleton, a The Line operatív igazgatója több légifelvételt is megosztott az építkezés pár héttel ezelőtti állásáról. A képeken egy hosszú árok látható betonalappal, alacsony támfalakkal és beépített csőrendszerekkel. A háttérben daruk és nehézgépjárművek tucatjai dolgoznak a sivatagi tájban. Az egyik képen egy hatalmas munkatábort is látni, amely az Akabai-öböl partján épült, míg máshol az Oxagon nevű ipari kikötő földmunkái haladnak előre – ezt a dán BIG építésziroda tervezi.
„Jó pillanatfelvétel a munkálatok előrehaladásáról, valamint a Neom különféle infrastrukturális projektjeiről – a vízvezetéktől az új táborokon át az Oxagon kikötő hatalmas munkáiig" – írta Pendleton a képek mellé.
A következő bejegyzés, „Inside THE LINE part 25", még inkább érzékelteti az építkezés léptékét: „A világ legnagyobb cölöpalapozási műveletén dolgozunk. Amikor az ember közelről látja, igazán megérti, milyen monumentális, amit csinálunk" – fogalmazott Pendleton. Tájékoztatása szerint a világ legnagyobb cölöpverő gépeit használják, és 2,5 méter átmérőjű, 70 méter hosszú, 850 tonnás cölöpöket telepítenek. Az első ütemben önmagában több mint 16 ezer cölöp kerül beépítésre.
A város koncepcióját a Dezeen értesülései szerint az amerikai Morphosis építésziroda készítette, míg az első szakasz terveit az osztrák Delugan Meissl Associated Architects és a nemzetközi Gensler stúdió jegyzi. Az első fázis kivitelezése februárban kezdődött meg Hidden Marina (Rejtett Kikötő) néven, és körülbelül 200 ezer ember számára biztosít majd lakhatást, emellett 9 ezer szállodai szobát, kereskedelmi egységeket és közösségi létesítményeket – például iskolákat és tűzoltóállomásokat – is tartalmaz.
A Neom egyike annak a 14 szaúd-arábiai gigaberuházásnak, amelyet a Szaúd Vízió 2030 stratégia keretében indítottak el – céljuk, hogy az ország gazdaságát fokozatosan függetlenítsék az olajbevételektől, és a jövő városait már ma megteremtsék.