Közélet, hírek

Kormányzati negyed: egy jól működő rendszert indukáló épület

1/13

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/13

Kormányzati negyed: egy jól működő rendszert indukáló épület
Közélet, hírek

Kormányzati negyed: egy jól működő rendszert indukáló épület

2007.08.17. 08:42

Cikkinfó

Szerzők:
Abonyi Anita

Építészek, alkotók:
Janesch Péter

Dosszié:

Névadásra szólították fel a Kormányzati negyed pályázatán nyertes vezető tervezőt, Janesch Pétert, aki a játék elől kitérve inkább belevágott a terv ismertetésébe. A KVI beszélgetéssorozatának első állomásán a győztes terv megismertetése volt a cél moderátor nélkül, interaktív belekérdezős formában.

4/13

5/13

6/13

7/13

8/13

Névadásra szólították fel a Kormányzati negyed pályázatán nyertes vezető tervezőt, Janesch Pétert, aki könnyed kitéréssel nem reagált a játékra, ahelyett inkább belevágott a terv ismertetésébe, hiszen ezért ültünk mi ott. A KVI beszélgetéssorozatának első állomásán a győztes terv megismertetése volt a cél moderátor nélkül, interaktív belekérdezős formában.

Janesch Péter a két ütemre (a kormányzati épületsor és a WestEnd II) szétválasztott tervezés legfontosabb elemét nem győzte hangsúlyozni az est folyamán, a cél nem csupán egy elfogadható épület létrehozása, hanem az adott városrész rehabilitációja, mely nélkül ugyanúgy nincsen kormányzati negyed, mint minőséget generáló tervezési folyamat.

 

9/13

10/13

13/13


Janesch szerint az épületről bőven szóltak már, s a jövőben is erről hallunk majd jócskán, annál kevesebb szó esett a környezet átalakítási koncepciójáról, így csütörtök este is inkább erről mesélt a Nyugati pályaudvar Királyi várójában.
A Nyugati tér, a Terézvárosi negyed és a MÁV területének kérdéskörére tagolható a fejlesztési koncepció.
A Nyugati pályaudvar maga, a reprezentativitását ma is tükröző csarnok épület, a királyi váró megköveteli, hogy a környék – a parkoló, a buszmegállók – is hasonuljon a színvonalhoz. Közpark kialakításával, a felüljáró elbontásával, - így autósforgalmat generáló hatását megszüntetve – a Skála áruház irodai funkciókat ellátó épületté való átalakításával, s az előtte elterülő „mínusz szintes" tér befedésével valósítható meg a minőségi környezetrendezés a nyugatinál.

A Terézvárosi negyed rossz állapotú szövete nagy arányban önkormányzati tulajdon, melyet ésszerű befektetési javaslatokkal – melyet a győztes terv is tartalmazott - kitisztíthat, rehabilitálhat a városvezetés. (parkolók tucatjait lehet a területen kialakítani a föld alá süllyesztve, ezzel átalakítható a terület forgalmi rendje is) Lévén, hogy a kormány szomszédságának generálnia kell egyfajta minőséget, ez talán nem utópia.

 

11/13

12/13


A vasút átalakítása a legnehezebb feladat, melyre Janesch szerint az utóbbi hetek tárgyalásai során csak pozitív, együttműködő válaszok születtek a mamutcég részéről. Két elképzelésről kell gondolkodni, felülépítésről vagy lesüllyesztésről. Janesch ez utóbbit preferálná a nagyívű zöldesítés, sőt parkosítás végett, hiszen funkciójában akkor lehetne létrehozni valóban egy közösségi teret, akkor válna élhetőbb városrésszé a VI., VII. kerület találkozása. No és ezzel is igazoltnak érzi Janesch a tökéletes helyszín kiválasztását, mely folyamatosan minőséget – nem győzte elégszer hangsúlyozni -, fejlődést indukálhatna.
A kormányzati épületekről hallottakat nem részletezném. A megálmodott terv valóban egy kellően flexibilis, átlátható, zöld technológiás épületkomplexum, s ahogy hangsúlyozták is a fiatal tervezőtársak, a kormányzati épület nem hatalmi reprezentál, hanem példamutat.

Kérdések özöne indult meg a tervismertetés után, melynek egyik főszereplője Eva Mihály Amichay városgazdász-újságíró volt, aki a környék autós forgalmának nemhogy csökkentését, hanem duzzasztását vélte kicsengeni az új negyed kialakításának pályáztatásából, hiszen a 2500 férőhelyes parkoló kialakítása kötelező feladata a pályázónak. Szerinte a helyszín megválasztása is elhibázott. A környék tömegközlekedésének átalakítását és az autós forgalom generálásának ellentmondását illetően Janesch így reagált: „A Kormányzati negyed egy jól működő rendszert indukáló épület akar lenni."

szöveg és képek: Abonyi Anita

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk