Épülettervek

Komáromi hídfő - diplomaterv egy élő Duna partért

1/28

A várostól elzárt területek

Az Erzsébet híd és a vasúti híd, fotó: Lőw Attila

A környező épületek, fotó: Lőw Attila

A 2015-re tervezett új híd, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások - kezdeti skicc, forrás: Lőw Attila

Étterem skicc, forrás: Lőw Attila

Kilátó és a patra vezető rámpa, forrás: Lőw Attila

Kilátó és a patra vezető rámpa, forrás: Lőw Attila

Kilátó és a patra vezető rámpa, forrás: Lőw Attila

Étterem (volt határőrségi épület), forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások - közösségi tér, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások - közösségi tér, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások - közösségi tér, forrás: Lőw Attila

Park - játszótér, forrás: Lőw Attila

Park - játszótér, forrás: Lőw Attila

Uszályok, forrás: Lőw Attila

Étterem (volt határőrségi épület), forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila

Park, forrás: Lőw Attila

Park, forrás: Lőw Attila

Park, forrás: Lőw Attila

Park, forrás: Lőw Attila

Portré, fotó: Nagy András

?>
A várostól elzárt területek
?>
Az Erzsébet híd és a vasúti híd, fotó: Lőw Attila
?>
A környező épületek, fotó: Lőw Attila
?>
A 2015-re tervezett új híd, forrás: Lőw Attila
?>
Kerékpáros szállások - kezdeti skicc, forrás: Lőw Attila
?>
Étterem skicc, forrás: Lőw Attila
?>
Kilátó és a patra vezető rámpa, forrás: Lőw Attila
?>
Kilátó és a patra vezető rámpa, forrás: Lőw Attila
?>
Kilátó és a patra vezető rámpa, forrás: Lőw Attila
?>
Étterem (volt határőrségi épület), forrás: Lőw Attila
?>
Kerékpáros szállások - közösségi tér, forrás: Lőw Attila
?>
Kerékpáros szállások - közösségi tér, forrás: Lőw Attila
?>
Kerékpáros szállások - közösségi tér, forrás: Lőw Attila
?>
Park - játszótér, forrás: Lőw Attila
?>
Park - játszótér, forrás: Lőw Attila
?>
Uszályok, forrás: Lőw Attila
?>
?>
?>
Étterem (volt határőrségi épület), forrás: Lőw Attila
?>
Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila
?>
Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila
?>
Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila
?>
Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila
?>
Park, forrás: Lőw Attila
?>
Park, forrás: Lőw Attila
?>
Park, forrás: Lőw Attila
?>
Park, forrás: Lőw Attila
?>
Portré, fotó: Nagy András
1/28

A várostól elzárt területek

Az Erzsébet híd és a vasúti híd, fotó: Lőw Attila

A környező épületek, fotó: Lőw Attila

A 2015-re tervezett új híd, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások - kezdeti skicc, forrás: Lőw Attila

Étterem skicc, forrás: Lőw Attila

Kilátó és a patra vezető rámpa, forrás: Lőw Attila

Kilátó és a patra vezető rámpa, forrás: Lőw Attila

Kilátó és a patra vezető rámpa, forrás: Lőw Attila

Étterem (volt határőrségi épület), forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások - közösségi tér, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások - közösségi tér, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások - közösségi tér, forrás: Lőw Attila

Park - játszótér, forrás: Lőw Attila

Park - játszótér, forrás: Lőw Attila

Uszályok, forrás: Lőw Attila

Étterem (volt határőrségi épület), forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila

Kerékpáros szállások, forrás: Lőw Attila

Park, forrás: Lőw Attila

Park, forrás: Lőw Attila

Park, forrás: Lőw Attila

Park, forrás: Lőw Attila

Portré, fotó: Nagy András

Komáromi hídfő - diplomaterv egy élő Duna partért
Épülettervek

Komáromi hídfő - diplomaterv egy élő Duna partért

2014.08.08. 11:01
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Komárom, Magyarország

Építészek, alkotók:
Lőw Attila

Vélemények:
1

Diplomaterv - Komáromi Erzsébet híd magyarországi hídfő átépítése

Tervezés éve:
2013

Stáblista

konzulens: Nagy András
tartószerkezet: Cserpes Imre
gépészet: Petrikó László
parktervezés: Pekkerné Szabó Piroska, Heinz Helga
opponens: Szabó Zoltán

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Egy nagyforgalmú híd, egy nemzetközi vasútvonal, és az egykori határzóna. Nagyjából így lehetne gyorsan jellemzni azt a területet, amely Lőw Attila diplomamunkájának tárgya. A kérdés pedig az, miként lehet újra élővé, a város részévé tenni a folyópartnak ezt a részét. 

Komáromban a vízpartok szeparálódása, a városmag betokozódása nem új keletű probléma - a 19-20. század iparosodásához köthető, Észak-Komáromban a hajógyár kialakításával szakadtak le az egykor előszeretettel használt fásított, part menti ligetek, dél Komáromban pedig a vasút zárta el az akkor még kialakulóban lévő települést a Duna-parttól. Mindkét város kissé önmagába fordult, nincs kapcsolat a lakosok és a Duna között.

Diplomamunkám egyik célja ennek a kapcsolatnak a megerősítése Dél-Komáromban, az Erzsébet hídi hídfőnél.

Komárom erősségei

  • jelentős a vasúti közlekedése (nemzetközi vasútvonal keresztezi), vízi közlekedése, továbbá nem messze tőle halad az M1-es autópálya. A várost keresztezi az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpárút is
  • turisztikai látványosságként kihasználható történelmi épületek, Közép-Európa legnagyobb erődrendszere, amely országos szinten is egyre nagyobb figyelmet kap (Mediawave fesztivál, Szépművészeti Múzeum kihelyezett raktára - terv)

A várostól elzárt területek
1/28
A várostól elzárt területek

Helyszín

Észak-, és Dél-Komárom egyedüli közúti összeköttetése az 1892-ben épült Erzsébet híd. Az egykor enyhébb forgalomra tervezett hidat mára kinőtte a két város, és a napjainkra a város szimbólumává vált szerkezeten a gyalogos, kerékpáros és gépkocsis közlekedés nehezen fér meg egymás mellett. Ezen probléma legkoncentráltabban a híd magyarországi hídfőjénél jelentkezik, ahol ráadásképp a folyamatos, koncepciótlan beépítések zsúfolttá tették azt.

A szűk területen, amely két híd, az Erzsébet híd és a vasúti híd közé szorult két középület található: a hídfő keleti szegletében a határőrség épülete, a nyugatiban a Nemzeti adó- és vámhivatal épülete. A hídfőről levezető út támfalához ragasztva további építmények (raktárak) is épültek, amelyek a határőrség épületével egyetemben jelenleg kihasználatlanok.

Tervezés

A város területet érintő tervei:

  • a Duna parton egy gyalogos, kerékpáros sétány kiépítése, ahova a nemzetközi kerékpárút - jelenleg bonyolultan a várost keresztező szakasza - lenne elterelve
  • új közforgalmi híd létesítése az Erzsébet hídtól nyugatra, amely eltereli a belvárost átszelő forgalmat az M1-es autópálya komáromi bekötőútjára

A helyszín ízét a két híd (Erzsébet híd, vasúti híd) furcsa összhangja adja: a határozott megjelenésű 19. sz.-i acélhíd felvezetését eleinte úgy éreztem elrontja az előtte elhelyezett satnyább vasúti híd, hiszen eltakarja a meghatározó dunai hídfőt, így sokáig a vasúti híd elbontásán, és egy lemezhíddal való helyettesítésén gondolkoztam. Továbbgondolva viszont ez a fura helyzet előnyére válhat a területnek: a vasúti híd inkább egyfajta „elő hídként", kapuként szolgál, a két híd közti terület pedig előtérként, elosztó térként – tehát a két híd szervesen kapcsolódik egymáshoz, a kialakult helyzet pedig egyedülálló, megőrizendő.

Főbb lépések:

  • egyik legfontosabb feladatnak a közlekedés racionalizálását éreztem a hídfőben: az új Duna-híd elkészültével a területen forgalomcsökkenés várható, azonban a szűk pályakeresztmetszet miatt még így is szükséges a járdafelület bővítése: az Erzsébet hidat kétoldalt 30-30 cm-rel, a vasúti híd nyugati felét pedig 2 m-rel bővítettem a Dél-Komáromból várható gyalogos forgalommal számolva. A kerékpáros közlekedést a híd keleti, a gyalogos közlekedést a dunai átkelőhely nyugati oldalán biztosítottam.
  • a határőrség épülete egy karakteres, kétszintes, a partvonal felé konzolosan kinyúló téglatest, évek óta használaton kívül van. Középfőfalas szerkezeti rendszerű, téglaépítésű. Tartószerkezetileg alkalmas új funkció befogadására, tömeg-, és homlokzatformálása esztétikus, egyszerű, logikus, az épület megtartható. Az épület új funkcióját főzőkonyhás étteremként, kávézóként határoztam meg. (Komáromban nem található part menti, vagy víz közeli vendéglátó egység, a volt határőrség épülete pedig a különleges panoráma, a hanghatások révén alkalmas lenne a funkció befogadására)
  • eleinte a vámház épületét is szerettem volna megtartani, hiszen jelenleg is használatban van, azonban a partszakaszra való bekötés, a terület átláthatósága, a gyalogos közlekedés tisztázása végett részlegesen elbontom. A konzolosan a támfal fölé nyúló épület eredeti födémét meghagyva alakítottam ki egy elosztó-kilátó pontot.
  • a jelenleg kihasználatlan partszakasz újraélesztése érdekében egy olyan parkot képzeltem el, amely beleillik a helyszín ipari, part menti jellegébe, amely egyfajta első lépésként, célként szolgálhat a folyó bevonására a városi életbe. A szomszédos Észak-Komáromban sok uszály található, amelyeknek egy része régóta üresen áll, és pár évnyi rozsdásodás után többségüket helyben elbontják. Ez a kész szerkezet alkalmas egy park befogadására, amely vízre helyezhető, és egy különleges célállomásként szolgál a parton. Az uszály a belvárosból rámpán keresztül közelíthető meg.
  • a két városnak javasolt egy közös kerékpárkölcsönző rendszer kiépítése dokkoló állomásokkal. A terület jó elhelyezkedéséből adódóan (vasútállomás 5 perc séta, központi buszmegálló 10 perc séta) a helyszínen is elhelyezhető egy dokkoló pont, az elbontott vámház helyén
  • kialakítottam a városfejlesztési tervekben szereplő part menti sétányt. A sétányt egybekötném a belvárosból elvezetett EuroVelo 6-os útvonallal, így a nemzetközi kerékpárút komáromi szakasza a Duna part mentén vezetne.
  • az EuroVelo 6-os úthoz kapcsolódóan kerékpáros szálláshelyeket alakítottam ki. Míg a határőrségi épület étteremként való hasznosítása hamar körvonalazódott, addig a szállások a támfalat, a terület közelében található leélt lakóépületet is megjárták. Végső helyként szintén egy uszályt jelöltem ki, amely a területen áthaladó kerékpárosoknak nyújtanak, szálláshelyet, mosási, pihenési lehetőséget, és olyan egyedi élményt, amiért érdemes megállni Komáromban.

Kerékpáros szállások

A szállások nem egy exkluzív, összkomfortos kényelmi szintet céloznak meg, hanem egyszerű tisztálkodási, pihenési, közösségi, feltöltődési lehetőséget nyújtanak a kerékpáros útvonalon lecsorgó kisebb, nagyobb turistacsoportoknak.

A kerékpárok tárolása a parton történik, a szállások viszont egy elbontásra szánt teherhordó uszály rakodóterében zárt kubusokként jelennek meg. A téglatestek két- és nyolcágyas szobákat tartalmaznak. A testek közti fedett nyitott terek zártabb, bensőségesebb közösségi terek, az uszály fedélzetén található teraszrészek nyitottabb közösségi terek.

Kerékpáros szállások - kezdeti skicc, forrás: Lőw Attila
5/28
Kerékpáros szállások - kezdeti skicc, forrás: Lőw Attila

A szennyvíz problémája lokálisan az uszályon van kezelve, egy biológiai szennyvíztisztító a megtisztított vizet visszaengedi a Dunába. A fűtés és a hűtés szintén a Duna vizével történik vízhőszivattyú segítségével. Az áramellátást a part mentén elhelyezett szélkerekek biztosítják. Ezen a szélkerekekre szerelt lámpák biztosítják a partvonal esti megvilágítását is.
A szállások faszerkezetűek, külső borításuk függőleges, pácolt, vörösfenyő deszkázat, belső burkolatuk, puszta OSB lemez. A hűvös indusztriális jellegű környezetben megjelenő fa doboz kontrasztja oldja az erős ipari jelleget.

Kávézó - étterem

A volt határőrségi épület részleges átalakításával és felújításával egy új funkciót kap. A Dunára, valamint az Erzsébet hídra néző panorámás étterem hideg és melegkonyhával, kávézóval, valamint egy nyáron használható parti teraszos kibővítéssel rendelkezik.

Homlokzatképzésénél az eredeti logikát megőrizve meghagytam a kőtámfalra helyezett fehérre vakolt kubust. A kőtámfal nyugati oldalát rossz állaga miatt újra kell építeni. Az épület hozzáadott eleme a partra levezető lépcső.
A konyhaszint a -1. szinten található, a földszinten kap helyet a kávézó, míg az emeleten az á la carte étterem. A földszint a fogadószint, ahonnan a konyhaszint és az éttermi szint a meglévő belső lépcsőn keresztül érhető el. A nyári használatú -2. szint és a terasz külső lépcsőn keresztül közelíthető meg, a főzőkonyhában elkészített ételek ide is felszolgálhatók. Az étel mozgását a szintek között étellift biztosítja.

Étterem skicc, forrás: Lőw Attila
6/28
Étterem skicc, forrás: Lőw Attila

Park

Célom egy olyan park létesítése a komáromiaknak, amely képes közelebb hozni a beszorult várost a Duna parthoz.

Legfőbb kellékei játszóterek, burkolt és füves felületek, kilátás. A játszótéren egyedi játékok, valamint a víz közelségét kihasználó vizes játékok vannak, amelyekbe a felcsévélt dunai vizet lehet tölteni.

A parkhoz kapcsolódóan egy vizes blokkot is létesítek a parton, amely kiszolgálja a sétányt, és helyet biztosít a park karbantartásához szükséges szerszámoknak. Vasbeton szerkezetű, elárasztás után az építmény kitisztítása szükséges.

Uszályok, forrás: Lőw Attila
16/28
Uszályok, forrás: Lőw Attila

A vízre helyezett parkot 1,10 m termőfölddel kell föltölteni, az adott rész tematikájától függően erdei, vagy réti talajjal. Az elhelyezett növények a valós part menti növények lineáris változását mutatják - a víz közelben található bokorfüzesektől a puhafa ligeterdőkön át a keményfa ligeterdőkig - egyfajta ismeretterjesztő sétaként (víz közeli növények: keskenylevelű gyékény, bokorfűz; puhafa ligeterdők: fűz, nyár; keményfa ligeterdők: szil, kőris, tölgy).

Kilátó

A kilátó a Nemzeti Adó- és Vámhivatal épületének helyén található, ahonnan gyalogosan legkönnyebben elérhető a parti sétány. Az építmény a NAV épületének konzolos födémlemezét, valamint az épület kontúrját részlegesen megőrizve készül. Anyaga korten acéllemez, amely egyértelműen jelzi az új szerkezetet, mégsem konkurál a mészkő támfallal.

18/28

Egy része az eső elől biztonságot nyújtó tetővel fedett. Része egy a partvonalra levezető üveglift, amely a part akadálymentes megközelítését is biztosítja, valamint egy rámpa, amely egy lassabb, fokozatosabb folyosó a partra.


Határállapot
Opponencia Lőw Attila hídfő-átépítés témájú diplomamunkájához

Ez a diplomamunka kimondottan jó. És itt meg is állhatnék. De mivel a jóságot mint minőséget meghatározni kénytelen a diplomabírálat, ezért mégis boncolgatnám a témát.

Izgalmas témaválasztással feldobott labdát csaphat le magának a tervező. Megannyi feszültséget adó szituáció térben és időben, emberekben, közösségekben. Komárom történelme olyannyira dús, hogy számtalanszor lehetne értelmezni és újraértelmezni. Ősi erősségünk, a soha el nem foglalt vár, ami sorszerűen, harc nélkül mégis gazdát cserélt, és a fintor az egészben, hogy az ország közepét mindig tekintélyesen védő, a Duna két partjára kiterjedő város és erődrendszer pont a közepén lett elfűrészelve. Jó sok időre, tán négy generációnyira, megterhelve még mai napig is rémes nemzetiségi -politikai konfliktussal. Az ebből táplálkozó közös nyomorunkat enyhíteni, kezelni képes szándék jó, jó-szándék. Visszavenni a határsávot, használni, sőt a város kis parkján kialakítani itt, megmutatni azt ami Szegeden, Szolnokon, esetleg Esztergomban oly természetes.

Persze a másik megoldandó „ballaszt", az ipari, közlekedési zóna barnamezős rehabilitálása is legalább akkora témakör, és semmivel sem egyszerűbb mint az előző. Jóember legyen a talpán, aki ezt így együtt bevállalja, és Lőw Attila bevállalta.

Hozott anyagból dolgozni hálás, de összetett feladat, sok odafigyelést kíván, apró rezdüléseket, motiváció váltást, hogy az egész aztán átlényegülhessen. Megváltozzon a befogadás módja, és ezen keresztül a tárgyak értelmezési mezője. Itt jó sok minden össze lett hordva, összehordta az idő és arra vár, hogy valaki rendezze. Adott először is a híd dupla vasszerkezete, a vámhivatal és a határőrség épülete, a kikötő, a rakpart, mindez szűkös batyuban. Az ellentéteket és a térbeli feszültséget jó szemmel látja meg a tervező, és nem hibázza el, pedig a vázlatokból látszik, hogy hosszú volt az útkeresés, és a darabkák egymás után kerültek a helyükre. Átértelmezések, átépítések tudatos szövevénye ez a terv, amiben saját formájukat nagyrészt megőrizve tudnak az egyes elemek jól érvényesülni, és számomra megnyugtató egésszé összeállni. Jó-irányú változásnak tűnik a vámhivatal - vendéglő, határőrs - kilátó, uszály - park, uszály - szállás váltás. Ezek közül különösen a határőrs végső lebontásának határozott és jelentéssel bíró aktusa tetszik. Egyedül talán ahol kilóg a pata, a köztes tér kezelése, a parti sétány, amit hasonló gonddal lehetett volna átlényegíteni. Mi történik a híd alatt? Hogyan fonódik egybe a szétszórt funkció. Persze nyilván most csak csónakázni lehetne ott, de ez a szituáció is rejt számtalan lehetőséget.

Egyes elemek kezelése már néha „túl" ízléses. Saját formájukon belül választékosan és sokszínűen megoldott helyzetek sora látható. A fogadó finom, jó eltalált, minimális kiegészítései, alig észrevehetően módosítják a katonai objektumot, anyagváltás szinte nincs, majdhogynem táblacserés eset, kihasználva az amúgy is furcsa képződmény rétegzettségét. A „mutassa a papírjait" helyett „Isten hozta" kilátó, látogatóközpont jelzésszerű épületét demonstratív anyaghasználat és konstrukciós váltás jellemzi, jól megértve a létrehozott helyzet feszültségét. Az uszályokra jó rakomány kerül, a kiegészítések valóban bepakolódnak a raktérben. Itt a szállás- hajó jobban sikerült mint a kert-hajó, talán mert egyértelműbb a tematika. A fakonstrukció egyneműen bújik meg az eredeti tető alatt, jól osztva értelmes részekre az adott teret. Talán csak a fejtetőre állított Piszkos Fred piszka hiányzik egy kicsit.

A kertnél viszont érdemes lett volna tovább folytatni az osztályozást, így a tematikus kertet leválasztani a játszótértől. Külön-külön használva az elemeket, két eltérő karakterű uszályt is létre lehetett volna hozni ebből az anyagból. Így itt ütik egymást a szándékok, sok korlát látvánnyal terhelve a kertet, vagy zsivajjal vegyítve az inkább meditációs témát.

Ettől függetlenül érdemes végignézni a nagyon alaposan és szépen végiggondolt és végigrajzolt részleteket, mert okosan, „jól" megértetten támasztják alá az átbogozott szövevényt a biciklista-mennyország határán.
Jóakarat, jó terv, jóegészség. Szerintem.

Budapest, 2013 július 3.
Szabó Zoltán
építész

 

 

Vélemények (1)
Pákozdi Imre
2014.08.09.
13:19

Nagyon klassz meglátásokat, jó ötleteket és kis hibákat mutató terv. Az uszályok felhasználása és a régi határőrségi épület újrahasznosítása kiváló gondolat, e tekintetben a rajzi anyag is ígéretes. A parti, közösségi vizesblokk létrehozásának szándéka - jelentsen ez akár csak egyetlen, arcmosásra is alkalmas ivókutat - fontos: könnyen hozzáférhető víz nélkül nem park a park és kihalt sivatag a játszótér (nota bene, Devecserben is...). A tervező ugyanakkor nem ad megoldást a parkolásra és kicsit félreérti a sétány szerepét. A sétány ui. nem szűkülhet folyosóvá. Tudjunk bóklászni rajta, azaz eléggé széles, helyenként fűvel-bokorral elválasztott, elkerülő útvonalakat is megengedő kell legyen ahhoz, hogy ott valóban jól érezzük magunkat. Lehessen szabad választásunk, hogy megállunk beszélgetni, köszönést váltunk vagy egyáltalán szemkontaktusba kerülünk-e a szemben jövővel.

A terv és az adott partszakasz rendezése kapcsán felmerül a rekonstrukciós, revitalizációs projektek mindenkori nagy dilemmája: legyen-e a célterület csupán pihenőpark, étteremmel, fagyizóval, sétánnyal, kis látványelemekkel, vagy rendeljünk valamilyen nagy, egylendületű, jól meghatározott funkciót. Utóbbira példa a stadion, a bevásárlóközpont, az ipari park, a könnyűzenei aréna. De ugyanebbe a második fajú hasznosítási kategóriába tartozna a zártsoros, családi házas beépítés is (ld. pl. Vác szép, partmenti negyedét), ami viszont itt, a hidak zaja miatt, kétszer is meggondolandó.

A tervre visszatérve, úgy gondolom, hogy a magyar oldali Komárom mai lakossága egyszerűen nem elég és nem elég gazdag – sem szabadidőben, sem pénzben - ahhoz, hogy egy, a tervező által megálmodott, parkos promenádot folyamatosan kihasználhasson. Az uszályok szórakoztató és szállásadó szerepe jól eltalált funkció, a városka méretére és a kerékpáros mozgalomra szabott dolog, ráadásul egy hajó eléggé érdekes hely ahhoz, hogy vonzó legyen. A parkot és a sétányt azonban jobban kellene közelíteni a hajdani természetes, ártéri erdős állapothoz. Sokkal kevesebb épületet hagynék meg és sokkal „angolosabb” partmenti parkot alkotnék annál, mint amit Lőw úr javasol. Legyenek dús lombúak a parti fák, legyen cserjeszint és fű, rajta több, alternatív ösvény. Vegyünk példát a Duna part kismarosi partszakaszáról. Ha senki sem jár ott, akkor sem tűnik üresnek, ha sokan vagyunk, akkor sem zsúfolt. Ez a furcsa varázslat a természetközeliség sajátja…

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.