Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Tanulmány

Későmodern balatoni posták – átalakuló szolgálati környezetben

1/39

Badacsony, posta, 1980. Fortepan 53372 / Balázs Lajos

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonalmádi Postás Üdülő, 1940. Forrás: Fortepan 11440 / Gyöngyi

Balatonalmádi, Széchenyi sétány 7., Postás üdülőház, 1940. Forrás: Fortepan 226197 / Csókay Ágnes

Siófok, Szabadifürdő (ekkor Balatonszabadi-fürdőtelep), Postás Szakszervezet Gyermeküdülője, 1979. Forrás: Fortepan 28230 Umann Kornél

Siófok, postapavilon. Fotó: www.postamuzeum.hu

Siófok, postapavilon. Fotó: www.postamuzeum.hu

Siófok, postapavilon. Fotó: www.postamuzeum.hu

Tihany, hajóállomás, posta, jobbra a Darányi Ignác emlékmű, 1963. Forrás: Fortepan 143038 / Chuckyeager tumblr

Tihany, kikötő, posta, jobbra takarásban a Darányi Ignác emlékmű, 1966. Forrás: Fortepan 201919 / Jakab Antal

Tihany, hajóállomás, posta, 1963. Forrás: Fortepan 46019 / Krasznai Gyula

Balatonlelle, SZOT Postás Üdülő, 1986. Forrás: Fortepan 212022 / Záray Péter

Balatonlelle, SZOT Postás Üdülő, 1988. Forrás: Fortepan 212030 / Záray Péter

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

?>
Badacsony, posta, 1980. Fortepan 53372 / Balázs Lajos
?>
Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Balatonalmádi Postás Üdülő, 1940. Forrás: Fortepan 11440 / Gyöngyi
?>
Balatonalmádi, Széchenyi sétány 7., Postás üdülőház, 1940. Forrás: Fortepan 226197 / Csókay Ágnes
?>
Siófok, Szabadifürdő (ekkor Balatonszabadi-fürdőtelep), Postás Szakszervezet Gyermeküdülője, 1979. Forrás: Fortepan 28230 Umann Kornél
?>
Siófok, postapavilon. Fotó: www.postamuzeum.hu
?>
Siófok, postapavilon. Fotó: www.postamuzeum.hu
?>
Siófok, postapavilon. Fotó: www.postamuzeum.hu
?>
Tihany, hajóállomás, posta, jobbra a Darányi Ignác emlékmű, 1963. Forrás: Fortepan 143038 / Chuckyeager tumblr
?>
Tihany, kikötő, posta, jobbra takarásban a Darányi Ignác emlékmű, 1966. Forrás: Fortepan 201919 / Jakab Antal
?>
Tihany, hajóállomás, posta, 1963. Forrás: Fortepan 46019 / Krasznai Gyula
?>
Balatonlelle, SZOT Postás Üdülő, 1986. Forrás: Fortepan 212022 / Záray Péter
?>
Balatonlelle, SZOT Postás Üdülő, 1988. Forrás: Fortepan 212030 / Záray Péter
?>
Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
?>
Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
1/39

Badacsony, posta, 1980. Fortepan 53372 / Balázs Lajos

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonalmádi Postás Üdülő, 1940. Forrás: Fortepan 11440 / Gyöngyi

Balatonalmádi, Széchenyi sétány 7., Postás üdülőház, 1940. Forrás: Fortepan 226197 / Csókay Ágnes

Siófok, Szabadifürdő (ekkor Balatonszabadi-fürdőtelep), Postás Szakszervezet Gyermeküdülője, 1979. Forrás: Fortepan 28230 Umann Kornél

Siófok, postapavilon. Fotó: www.postamuzeum.hu

Siófok, postapavilon. Fotó: www.postamuzeum.hu

Siófok, postapavilon. Fotó: www.postamuzeum.hu

Tihany, hajóállomás, posta, jobbra a Darányi Ignác emlékmű, 1963. Forrás: Fortepan 143038 / Chuckyeager tumblr

Tihany, kikötő, posta, jobbra takarásban a Darányi Ignác emlékmű, 1966. Forrás: Fortepan 201919 / Jakab Antal

Tihany, hajóállomás, posta, 1963. Forrás: Fortepan 46019 / Krasznai Gyula

Balatonlelle, SZOT Postás Üdülő, 1986. Forrás: Fortepan 212022 / Záray Péter

Balatonlelle, SZOT Postás Üdülő, 1988. Forrás: Fortepan 212030 / Záray Péter

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Révfülöp, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Későmodern balatoni posták – átalakuló szolgálati környezetben
Nézőpontok/Tanulmány

Későmodern balatoni posták – átalakuló szolgálati környezetben

2024.12.10. 18:13

Bár a Balaton környékén a 20. század második felében megvalósuló, a magyarországi postahálózat bővítéséhez kapcsolódó fejlesztések sokszor felemás módon, az üdülőtelepek és a turisták igényeit szem előtt tartva valósultak meg, a különböző állapotban megmaradt és akár funkcióváltáson is átesett épületek a régió történetének értékes emlékei. Wettstein Domonkos írása. 

 „Az épület kiemelkedő értéke, hogy a postai funkciók maradéktalan kielégítése mellett, jól elkülönített, kellemes üdülési lehetőséget is biztosít a nyári idényben a postai alkalmazottak részére."[1] (1973)

A hatvanas-hetvenes években lezajló Balaton-fejlesztés nemcsak a szállás- és vendéglátóhelyek, de az infrastruktúra fejlesztését is célul tűzte ki. Utóbbi körbe tartozott a postahálózat kapacitásának növelése, amely nyaranta – más rendszerekhez hasonlóan – jelentős szezonális terheléssel küzdött. A posták ugyanakkor az állandó lakosság igényeit is kiszolgálták, ezért az új posták telepítése speciális településfejlesztési eszközt jelentett: az üdülő és az állandó lakosság által használt területek átfedésében, nemcsak a nyaralótelepek, de az egész település fejlődését szolgálták. Az elmúlt években azonban jelentősen átalakult a postai szolgáltatás környezete és ez a postaszolgálat működésének átszervezését is elindította. Egyre több vidéki postát zárnak be, ami az épületek újrahasznosításának kérdését helyezi előtérbe.

A postabezárás hulláma egyes Balaton-parti postákat is érintett, bár a legtöbb településen ma még működik a szolgáltatás. A tóparti posták épületei közt ugyanakkor számos, a modern építészeti örökség szempontjából is jelentős emlék fedezhető fel. Az épületek megőrzése, esetleges újrahasznosítása azonban nemcsak a modern örökségvédelem, de a környezettudatos szemlélet előtérbe helyezése miatt is fontos lenne.

Az 1958-ban Farkas Tibor főépítész vezetésével elkészült első Balatonkörnyéki Regionális Terv a települések komplex fejlesztését tűzte ki célul. Azaz az üdülési igények kielégítése mellett a települések kiegyensúlyozott infrastrukturális fejlesztését szerették volna elérni, ahol az új szolgáltatások az állandó lakosság életszínvonalának emeléséhez is hozzájárulnak. Ebbe a körbe tartozott volna a postaszolgáltatás javítása is. A tervezők elképzelésével szemben ugyanakkor az első években a szűkös erőforrásból gazdálkodó regionális fejlesztések elsősorban csak az üdülőterületre összpontosultak, az állandó lakosság igényeire és a háttértelepülésekre nem jutott figyelem. Ebből adódóan a hatvanas években elkészült posták is a turisztikai központokban valósultak meg.

Tihany, hajóállomás, posta, jobbra a Darányi Ignác emlékmű, 1963. Forrás: Fortepan 143038 / Chuckyeager tumblr
19/39
Tihany, hajóállomás, posta, jobbra a Darányi Ignác emlékmű, 1963. Forrás: Fortepan 143038 / Chuckyeager tumblr

A legismertebb ezek közül a tihanyi alsóközpontban felépült háromponton támaszkodó vasbeton héjszerkezet alatt kialakított postahivatal, amely a kikötőbe érkező és onnan induló turisták kiszolgálására létesült 1962-ben. A posta pozíciója jól szemlélteti Farkas Tibor főépítész és a regionális terv koncepcióját. A Balaton turizmusát egységben szemlélő terv ugyanis Tihanyt az egynapos turizmus központjaként jelölte meg és a turisták tervszerű mozgásával számolt. Ekkoriban a turisták többsége még hajón érkezett Tihanyba, akik a kikötőből indulva másztak fel az apátsághoz, majd délután ide visszatérve várták be a hajócsatlakozást.

Épp ezért a regionális koncepcióban a kikötő környezetének komplex fejlesztését irányozták elő, a rendezési tervet a Balatoni Intéző Bizottság északi parti főmérnöke, Bérczes István készítette el. A turisták gyalogosútvonalát kettészelő parti autóutat egy vasbeton híddal a sétány fölé emelték, hogy a kirándulók biztonságosan érhessék el az apátsághoz vezető utat. A látványosan formált vasbeton hidat Lipták László tervei szerint készítették el 1961-ben. A gyalogút mellett csemegebolt és bisztró létesült (Gulyás Zoltán tervei szerint), a vízparton álló, Bierbauer Virgil által 1923-ban tervezett Sportszállóban éttermet alakítottak ki.

Tihany, hajóállomás, posta, 1963. Forrás: Fortepan 46019 / Krasznai Gyula
21/39
Tihany, hajóállomás, posta, 1963. Forrás: Fortepan 46019 / Krasznai Gyula

A tihanyi kirándulás élményeit ismerőseikkel megosztani kívánó turisták számára egy posta kialakítására is szükség volt, amelyet a kikötő mellett, a Darányi Ignác-emlékmű előtt helyeztek el. Az épületben postát és idegenforgalmi hivatalt alakítottak ki. A hengerszerű zárt tömeg fölé a várakozók eső- és árnyékvédelmét szolgáló tágas, háromponton támaszkodó vasbeton héjszerkezet térlefedést terveztek. Az épület terveit Bérczes István és Szittya Béla készítette el.

Az épület különleges helyzetét mutatja, hogy még nem a postahálózat átfogó fejlesztésének részeként, hanem a kikötőkörnyék komplex megújításának egy elemeként valósult meg, épp ezért tervezői sem a postavállalat tervezőirodájához, hanem a Balatoni Intéző Bizottsághoz kapcsolódtak. A látványos héjszerkezet a korszak építészetének karakteres elemévé vált. Épp ezért, amikor a közelmúltban a kikötőkörnyék felújítása elindult, az épület megtartása mellett döntöttek, bár a megőrzés csak a héjszerkezetre szorítkozott és az eredeti kompozícióhoz tartozó üzletsort átépítették, új épületelemekkel bővítették. A turisztikai környezet és az igények is átalakultak: az épületben ma már nem a kikötői posta, hanem egy vendéglátóhely üzemel.

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos
5/39
Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Tihanyhoz hasonlóan Badacsonyt is az egynapos turizmus célpontjaként jelölte meg a Farkas Tibor vezetésével elkészült regionális terv, ezért itt is a kikötőkörnyék fejlesztését irányozták elő. A turistákat a hajóról leszállva egy előre kialakított útvonalon vezették fel a hegyoldalban található pincékhez. A rendezési tervet Callmeyer Ferenc készítette el, az ő nevéhez fűződik a hatvanas évek elején felépült alsó bazár és a Tátika étterem, valamint az ő vázlatait dolgozta tovább Mészöly András az állomás felett kialakított felsőbazársor épületeinek megtervezésénél. A kereskedelmi és vendéglátóegységek mellett azonban a korábbi posta átépítésére és bővítésére is szükség volt, amely a felsőbazár második ütemével, a hatszög struktúrából építkező borkóstoló térrel szemközt, az állomás közelében állt. A földszintes épületet korábban, a hatvanas évek első felében már megpróbálták bővíteni, de a ligetes környezet megóvása miatt végül 1964-ben az emeletráépítés mellett döntöttek.

Az új postaépület tervei a tihanyi példától eltérően nem a BIB szervezeti keretében, hanem a Postai Tervező Intézetben (POTI) készültek el. Tervezője a korszakban számos kiemelkedő korabeli posta terveit jegyző K. Artner Klára volt. Pályáját 1957-ben kezdte a POTI-ban, a badacsonyi posta tervezése előtt már részt vett a keszthelyi posta megtervezésében.[2] A badacsonyi épületet a település elkülönülő turisztikai központjában, elsősorban a turisták számára építették, ami az épület kialakítását is meghatározta. Az épület különlegessége ugyanis a szezonális használathoz igazodó adaptív térkialakítás: „A fenti szempontok határozták meg az alaprajzi kialakítást, mely szerint külön nyári és téli felvételi lehetőséget biztosítottunk. A nyári felvételi részt levegősen, nyitott—fedett közönségváróval láttuk el, míg a téli felvételi hely zárt és fűtött." [3]

Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos
2/39
Badacsony, a korábbi posta épülete. Fotó: Wettstein Domonkos

Az 1965-66-ban elkészülő épület földszintjén a posta ügyfélforgalmi tereit, az emeleten az üzemi helyiségeket és a hivatalvezető lakását helyezték el. Ez a kettősség a homlokzatok megformálásában is megjelent. A földszinten az ügyfélforgalmi tereket transzparens üvegfallal határolták el, míg az emeleti tömeg nehézkesebb és zártabb: a tömör felületeket kőlapburkolattal fedték, a köztér felé látványos, az épület karakterét is meghatározó vasbetonrács-homlokzat készült. Különleges elemek a fedett teraszon elhelyezett műkő írópultok, amelyek a képeslapok megírására szolgáltak a turisták számára. Az egész évben használt zárt térben Horváth Sándor keramikusművész pirogránit Hermész-domborművét helyezték el. Az épület megformálásánál a környezet adottságaira is tekintettel volt a tervező: „A földszint és az egyemeletes tömegkialakítást az adott program határozta meg az épület mögötti zöldterület, ősparknak érvényesülése érdekében."[4]

Az épületet később többször átépítették, de még ma is őrzi karakterét. A posta helyén ma már vendéglátóhely működik „La Téne" néven. A La Téne vállalkozás idén nyáron tovább bővült és egy másik badacsonyi modern épületben, a megújult Tátikában is vendéglátóhelyet nyitott.

A hetvenes években a postahálózat átfogó fejlesztése indult el a Balaton-parton. Az 1968-ban bevezetett Új Gazdasági Mechanizmus a Balaton-fejlesztésnek is új keretet adott, és bár Farkas Tibor főépítészi pozíciója megszűnt, kidolgozta a Balatoni Központi Fejlesztési Programot, amely az elmaradt infrastruktúra-fejlesztést is előirányozta.

Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
7/39
Fonyód, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

A hetvenes években már nemcsak a kirándulók számára létesültek posták. Fonyódon, 1974-ben, szintén K. Artner Klára tervei szerint készült el az új posta a település központjában, a vasútállomással szemközt. A kiviteli tervek már 1971-ben elkészültek, a beruházója a Pécsi Postaigazgatóság, kivitelezője a Somogy megyei ÁÉV volt. A település jelentős regionális közlekedési csomópont ezért logisztikai szempontból fontos szerepet játszik a postahálózat működésében. Az új posta már a későmodern építészet robosztus formálását mutatja. Az épület ma is postaként funkcionál.

Siófokon Petrucz György tervei szerint készült el egy különleges, kör formájú, részben kültér felé forduló egységekkel működő posta. A tervek a Pécsi Postaigazgatóság megrendelésére 1974-ben készültek el, a Somogy megyei ÁÉV 1976-ban fejezte be az épület kivitelezését.

Siófok, postapavilon. Fotó: www.postamuzeum.hu
16/39
Siófok, postapavilon. Fotó: www.postamuzeum.hu

Révfülöp településközpontjában szintén meghatározó a későmodern karakterű postaépület.[5] A régi posta a Révraktárban, a Halász utca 6. szám alatt üzemelt. Az új épület az előző példákhoz képest kissé megkésve, a nyolcvanas években készült el és már a modern építészet fellazuló formálását mutatja. A plasztikus homlokzat szerkesztését nehézkes betonelemek rasztere alakítja ki, a robosztus formáknak a lágyabb íves szerkesztés ad játékosabb karaktert. Az épület műszaki átadása 1984 októberében volt, az 1985. január 3-i üzemkezdet óta postaként üzemel.[6] További postafejlesztések a korszakban Balatonalmádiban, Balatonföldváron is megvalósultak, ezek az épületek azonban jelentősen átalakultak. Továbbá 1981-84 között épület fel Balatonszentgyörgyön a postai feldolgozóüzem. A balatoni posták formai megoldásai ugyanakkor nem tekinthetőek regionális karaktereknek, a korszak más posta építkezésein is megjelentek: a badacsonyi, fonyódi és révfülöpi posták homlokzati struktúrái az ország különböző pontjain felépített későmodern postákon is visszaköszönnek.

A postahálózat fejlesztése mellett a postai dolgozók üdültetésére is gondoltak a korszakban. Ebből a szempontból különleges posta épült fel Kenesén a hetvenes évek elején. Az épületegyüttesben ugyanis a postahivatal mellett a postai dolgozók pihenését szolgáló üdülőegység is megvalósult a Soproni Postaigazgatóság beruházásában. „Az épület kiemelkedő értéke, hogy a postai funkciók maradéktalan kielégítése mellett, jól elkülönített, kellemes üdülési lehetőséget is biztosít a nyári idényben a postai alkalmazottak részére."[7]

Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos
26/39
Balatonkenese, posta. Fotó: Wettstein Domonkos

Az épület terveit Marosi Miklós és dr. Staut Tiborné készítette el, a tervezés 1968-ban indult el, a kivitelezés 1971-ben fejeződött be, az átadásra 1972-ben került sor. A főúttal párhuzamosan elhelyezett hosszanti épületben egymástól elválasztva szervezték meg a különböző forgalmi irányokat. A felvételi térbe a főút felől érkeznek az ügyfelek, a szolgálati bejárat az épület ellentétes oldalán az üzemi udvar felől nyílik. A szolgálati lakás lakói és az üdülővendégek szintén a főút felől, de külön bejárattal közelíthetik meg a lakóegységeket.

A postai dolgozók üdültetéséhez Almádi mellett a balatonfenyvesi postás üdülő, a boglárlellei (ma Balatonlelle) SZOT Postás üdülő, a dolgozók gyerekei számára pedig a Balatonszabadi-fürdőtelepen (ma Szabadifürdő) a Postás Szakszervezet Gyermeküdülője is rendelkezésre állt. A dolgozók szociális üdülésének lehetősége mára jelentősen csökkent, a vállalati üdülőket sorra adják el. Az egykori postás üdülő ma már Hotel Lelle néven üzemel. Pedig nemcsak a szocializmusban, már a harmincas években is jelentős vállalati üdülési programok indultak.

Balatonalmádi, Széchenyi sétány 7., Postás üdülőház, 1940. Forrás: Fortepan 226197 / Csókay Ágnes
14/39
Balatonalmádi, Széchenyi sétány 7., Postás üdülőház, 1940. Forrás: Fortepan 226197 / Csókay Ágnes

A posta 2020 óta zárva tartja az Almádi központjában álló postás üdülőházat. Az épület közel eredeti formájában jelentős építészettörténeti emlék. A harmincas évek első felében elkészült üdülőt Bene Antal tervezte, a kivitelezését ifj. Takáts János végezte. Az épület átadásáról a következőket írta a Tér és Forma 1935-ben: „A postavezérigazgatóság dicséretes szociális gondolkodástól áthatva, a posta jóléti alapítványából évek óta a személyzet érdekeit szolgáló üdülőházak építését tűzte ki feladatául."[8]

A digitalizáció és a postai szolgáltatások iránti társadalmi igény átalakulása a postákat új kihívások elé állítja. A tihanyi és a badacsonyi postaépületek funkcióváltása és az épületek megújulása rámutat az épületállomány modern építészeti örökségben betöltött jelentőségére, és a funkcióváltás, újrahasznosítás szemléletformáló szerepére.

Wettstein Domonkos

 

[1] Marosi Miklós - Staut Tiborné: Balatonkenese, posta épület. Magyar Építőipar, 1973 (4­­­-5) 268.
[2] K. Artner Klára életútját részletesen lásd: Tarnai Eszter: „[…] reális, gazdaságos, ízléses terveket készít." - K. Ártner Klára. Dokkozpont.hu  2024.03.06. 15:19 https://dokkozpont.hu/cikk/realis-gazdasagos-izleses-terveket-keszit-k-artner-klara
[3] K. Artner Klára: Postaépület, Badacsony. Magyar Építőművészet, 1968 (17. évfolyam) 2., 31.
[4] K. Artner Klára: Postaépület, Badacsony. Magyar Építőművészet, 1968 (17. évfolyam) 2., 31.
[5] Late-Modern Blog: Vasútállomás és posta Révfülöpön https://late-modern.blogspot.com/2013/08/vasutallomas-es-posta-revfulopon.html
[6] P. Miklós Tamás: Villák és épületek Révfülöpön Kultúrtörténeti barangolás a révfülöpi épületek körében. pmiklostamas.hu
[7] Marosi Miklós - Staut Tiborné: Balatonkenese, posta épület. Magyar Építőipar, 1973 (4-5) 268.
[8] B. J.: Postás-Üdülőház Balatonalmádiban. Tér és Forma 8 (1935) 7. 209-212.

 

Szezonális örökség: A kutatás során a Balaton-parti nyaralótelepek kialakulását, parcellázását és jellegzetes épülettípusait vizsgálom. A Balaton kultúrtáj, miközben kérdés, a vízparti üdülőterületek huszadik századi emlékei is a tájegységi örökség részévé válnak-e? A harmincas, majd a hatvanas évek balatoni építészetében identitásformáló elemmé vált az a szezonális használatból adódó fesztelen karakter, amely a korszakban alkotó építészek számára is inspirációt jelentett. A balatoni építészetet elemző doktori kutatásomban a „re-kreáció" alkotásmódszertani folyamataként írtam le ezt a különleges, az alkotás alapelemeit kereső, kísérletező építészeti mentalitást. A kutatás során feldolgozott huszadik századi tervek és épületek rehabilitációja ma egyre inkább aktuális kihívást jelent. A sorozat ennek az egyre inkább eltűnő Balaton-parti identitásnak ered nyomába. A nyaralótelepek tipológiáját és huszadik századi történetét az MTA Bolyai kutatási program keretében vizsgálom.

 

Irodalom:
K. Artner Klára: Postaépület, Badacsony. Magyar Építőművészet, 1968 (17. évfolyam) 2., 31.
Tarnai Eszter: „[…] reális, gazdaságos, ízléses terveket készít." - K. Ártner Klára. Dokkozpont.hu  2024.03.06. 15:19 https://dokkozpont.hu/cikk/realis-gazdasagos-izleses-terveket-keszit-k-artner-klara
B. J.: Postás-Üdülőház Balatonalmádiban. Tér és Forma 8 (1935) 7. 209-212.
Marosi Miklós - Staut Tiborné: Balatonkenese, posta épület. Magyar Építőipar, 1973 (4­­­-5) 268.
Pokol Júlia: Posta, Balatonkenese. In: Bun, Zoltán; Somogyi, Krisztina; Szabó, Levente (szerk.)
Térfoglalás: a BME Építőművészeti Doktori Iskola tanulmánykötete 2020/21. BME Építőművészeti Doktori Iskola, Budapest, 2022. pp. 180-181.
A Posta Múzeum honlapja: www.postamuzeum.hu

­A tanulmány az alábbi kutatásokra támaszkodik: ­
Wettstein Domonkos: Regionális stratégiaalkotás a Balaton-part rekreációs célú építészetében (1929-1979), BME Építészmérnöki Kar, Csonka Pál Doktori Iskola, 2018.
Wettstein Domonkos: Balatoni építészet – Stratégiakeresés a huszadik században. Tarsoly Kiadó, Budapest, 2022.

 

A tanulmány ismeretterjesztő céllal a szerző az MTA Bolyai János Kutatási Ösztöndíj program keretében készített kutatását használja fel.

 

Szerk.: Winkler Márk

 

 

Vélemények (1)
dufla
2024.12.12.
11:36

Ezek a nagy, monstrum posták a mai napig a Balaton part szégyenei. Ha a "kutatás" arra irányul, hogy hogy nem szabad a Balaton mellett építeni (tervezni), akkor rendben van. Jánosi János építész

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.