/ AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024
Nézőpontok/Tanulmány

Vitorlázók és építészek – vitorlás klubházak a Balaton-parton a két háború közt

1/39

Balatonföldvár, a Balaton Club épülete. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1302 Felvétel éve: 1910 körül. Forrás: Fortepan 183552 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

Balatonföldvár, szélsebességmérő műszerház a balatonföldvári mólón, 1930 körül. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1109. Forrás: Fortepan 183490 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

Balatonföldvár, Somogyi Béla utca 3., hajógyári üdülő (Törley villa). Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.679. Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 122333 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye / Óbudai Hajógyár gyűjteménye

Balatonföldvár, Somogyi Béla utca 3., hajógyári üdülő (Törley villa). Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.679. Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 122333 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye / Óbudai Hajógyár gyűjteménye

Balatonfüred, a Hungária Yacht Club épülete. Forrás: https://hyc.hu/tortenet/

Balatonfüredi Jacht Klub előtti partfal építése. A klub mellett a hajóépítő üzem, 1937. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 0868. Felvétel éve: 1937. Forrás: Fortepan 183397 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

Balatonfüred, vitorláskikötő, szemben a parton a Yacht Club és a Vitorlás étterem épületei. Felvétel éve: 1941. Forrás: Fortepan 265000 / Horváth József

Siófok, légifotó a kikötőről, a felvétel 1930 után készült. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1312. Forrás: Fortepan 183560 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

Siófoki Rózsaliget. Felvétel éve: 1935. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1279 1935 / Forrás: Fortepan 183539 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

Versenymotorcsónak a Nemzetközi Sporthéten, Siófokon 1935-ben. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1262. Forrás: Fortepan 183536 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

A Magyar Atlétikai Club (MAC) siófoki klubháza. Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.

A Magyar Atlétikai Club (MAC) siófoki klubháza. Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.

A Magyar Atlétikai Club (MAC) siófoki klubháza. Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.

Siófok, MAC klubház. Felvétel éve: 1939. Forrás: Fortepan 40774 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klubház. Felvétel éve: 1939. Forrás: Fortepan 40793 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klubház terasza. Felvétel éve: 1940. Forrás: Fortepan 40770 / Ember Károly dr.

Siófok, a MAC vitorláskikötője. Felvétel éve: 1941. Forrás: Fortepan 40816 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klub keleti épülete. Felvétel éve: 1941. Forrás: Fortepan 40818 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klub keleti épülete. Felvétel évek: 1943. Forrás: Fortepan 40848 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klubház kertje. Felvétel éve: 1943. Forrás: Fortepan 124006 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klubház (háború után a Nemzeti Színház üdülője). Felvétel éve: 1943. Forrás: Fortepan 40769 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klubház kertje, a Horthy István emlékére állított "Ad Astra" szobor, sérülten. Felvétel éve: 1945. Forrás: Fortepan 85235 / Ember Károly dr.

Siófok, a MAC klubház társalgója. Felvétel éve: 1945. Forrás: Fortepan 85236 / Ember Károly dr.

Siófok, a MAC klubház társalgója. Felvétel éve: 1945. Forrás: Fortepan 85237 / Ember Károly dr.

Siófok, a Nemzeti Színház üdülője (eredetileg MAC klubház). Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 159350 / Lugosi Szilvia

Siófok, a Nemzeti Színház üdülője (eredetileg MAC klubház). Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 159351 / Lugosi Szilvia

Siófok, a Nemzeti Színház üdülője (eredetileg MAC klubház). Felvétel éve: 1953. Forrás: Fortepan 159392 / Lugosi Szilvia

Siófok, vitorlás kikötő. Felvétel éve: 1965. Forrás: Fortepan 97133 / UVATERV

Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.

Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.

Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.

Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.

Balatonszemes, Vigadó (tervező: Wälder Gyula). Forrás: archív képeslap

A Pázmány Péter egyetem üdülője Balatonszemesen. Forrás: archív képeslap

Almádi Yacht Club. Forrás: archív képeslap

Tihany, légifotó, Balaton-part a révtől nyugatra, középpontban a Tihany Yacht Club és a Hotel Tihany. Felvétel éve: 1967. Forrás: Fortepan 65558 / Magyar Rendőr

Tihany Yacht Club (tervező: Virágh Pál) Forrás: Salamon-Rácz Tamás hagyatékából, https://porthole.hu/cikk/10211-tyc-rendelet-altal-bezarva

Tihany Yacht Club (tervező: Virágh Pál) Forrás: Salamon-Rácz Tamás hagyatékából, https://porthole.hu/cikk/10211-tyc-rendelet-altal-bezarva

Tihany Yacht Club (tervező: Virágh Pál) Forrás: Salamon-Rácz Tamás hagyatékából, https://porthole.hu/cikk/10211-tyc-rendelet-altal-bezarva

?>
Balatonföldvár, a Balaton Club épülete. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1302 Felvétel éve: 1910 körül. Forrás: Fortepan 183552 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum
?>
Balatonföldvár, szélsebességmérő műszerház a balatonföldvári mólón, 1930 körül. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1109. Forrás: Fortepan 183490 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum
?>
Balatonföldvár, Somogyi Béla utca 3., hajógyári üdülő (Törley villa). Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.679. Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 122333 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye / Óbudai Hajógyár gyűjteménye
?>
Balatonföldvár, Somogyi Béla utca 3., hajógyári üdülő (Törley villa). Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.679. Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 122333 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye / Óbudai Hajógyár gyűjteménye
?>
Balatonfüred, a Hungária Yacht Club épülete. Forrás: https://hyc.hu/tortenet/
?>
Balatonfüredi Jacht Klub előtti partfal építése. A klub mellett a hajóépítő üzem, 1937. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 0868. Felvétel éve: 1937. Forrás: Fortepan 183397 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum
?>
Balatonfüred, vitorláskikötő, szemben a parton a Yacht Club és a Vitorlás étterem épületei. Felvétel éve: 1941. Forrás: Fortepan 265000 / Horváth József
?>
Siófok, légifotó a kikötőről, a felvétel 1930 után készült. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1312. Forrás: Fortepan 183560 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum
?>
Siófoki Rózsaliget. Felvétel éve: 1935. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1279 1935 / Forrás: Fortepan 183539 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum
?>
Versenymotorcsónak a Nemzetközi Sporthéten, Siófokon 1935-ben. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1262. Forrás: Fortepan 183536 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum
?>
A Magyar Atlétikai Club (MAC) siófoki klubháza. Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.
?>
A Magyar Atlétikai Club (MAC) siófoki klubháza. Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.
?>
A Magyar Atlétikai Club (MAC) siófoki klubháza. Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.
?>
Siófok, MAC klubház. Felvétel éve: 1939. Forrás: Fortepan 40774 / Ember Károly dr.
?>
Siófok, MAC klubház. Felvétel éve: 1939. Forrás: Fortepan 40793 / Ember Károly dr.
?>
Siófok, MAC klubház terasza. Felvétel éve: 1940. Forrás: Fortepan 40770 / Ember Károly dr.
?>
Siófok, a MAC vitorláskikötője. Felvétel éve: 1941. Forrás: Fortepan 40816 / Ember Károly dr.
?>
Siófok, MAC klub keleti épülete. Felvétel éve: 1941. Forrás: Fortepan 40818 / Ember Károly dr.
?>
Siófok, MAC klub keleti épülete. Felvétel évek: 1943. Forrás: Fortepan 40848 / Ember Károly dr.
?>
Siófok, MAC klubház kertje. Felvétel éve: 1943. Forrás: Fortepan 124006 / Ember Károly dr.
?>
Siófok, MAC klubház (háború után a Nemzeti Színház üdülője). Felvétel éve: 1943. Forrás: Fortepan 40769 / Ember Károly dr.
?>
Siófok, MAC klubház kertje, a Horthy István emlékére állított "Ad Astra" szobor, sérülten. Felvétel éve: 1945. Forrás: Fortepan 85235 / Ember Károly dr.
?>
Siófok, a MAC klubház társalgója. Felvétel éve: 1945. Forrás: Fortepan 85236 / Ember Károly dr.
?>
Siófok, a MAC klubház társalgója. Felvétel éve: 1945. Forrás: Fortepan 85237 / Ember Károly dr.
?>
Siófok, a Nemzeti Színház üdülője (eredetileg MAC klubház). Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 159350 / Lugosi Szilvia
?>
Siófok, a Nemzeti Színház üdülője (eredetileg MAC klubház). Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 159351 / Lugosi Szilvia
?>
Siófok, a Nemzeti Színház üdülője (eredetileg MAC klubház). Felvétel éve: 1953. Forrás: Fortepan 159392 / Lugosi Szilvia
?>
Siófok, vitorlás kikötő. Felvétel éve: 1965. Forrás: Fortepan 97133 / UVATERV
?>
Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.
?>
Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.
?>
Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.
?>
Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.
?>
Balatonszemes, Vigadó (tervező: Wälder Gyula). Forrás: archív képeslap
?>
A Pázmány Péter egyetem üdülője Balatonszemesen. Forrás: archív képeslap
?>
Almádi Yacht Club. Forrás: archív képeslap
?>
Tihany, légifotó, Balaton-part a révtől nyugatra, középpontban a Tihany Yacht Club és a Hotel Tihany. Felvétel éve: 1967. Forrás: Fortepan 65558 / Magyar Rendőr
?>
Tihany Yacht Club (tervező: Virágh Pál) Forrás: Salamon-Rácz Tamás hagyatékából, https://porthole.hu/cikk/10211-tyc-rendelet-altal-bezarva
?>
Tihany Yacht Club (tervező: Virágh Pál) Forrás: Salamon-Rácz Tamás hagyatékából, https://porthole.hu/cikk/10211-tyc-rendelet-altal-bezarva
?>
Tihany Yacht Club (tervező: Virágh Pál) Forrás: Salamon-Rácz Tamás hagyatékából, https://porthole.hu/cikk/10211-tyc-rendelet-altal-bezarva
1/39

Balatonföldvár, a Balaton Club épülete. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1302 Felvétel éve: 1910 körül. Forrás: Fortepan 183552 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

Balatonföldvár, szélsebességmérő műszerház a balatonföldvári mólón, 1930 körül. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1109. Forrás: Fortepan 183490 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

Balatonföldvár, Somogyi Béla utca 3., hajógyári üdülő (Törley villa). Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.679. Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 122333 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye / Óbudai Hajógyár gyűjteménye

Balatonföldvár, Somogyi Béla utca 3., hajógyári üdülő (Törley villa). Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.679. Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 122333 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye / Óbudai Hajógyár gyűjteménye

Balatonfüred, a Hungária Yacht Club épülete. Forrás: https://hyc.hu/tortenet/

Balatonfüredi Jacht Klub előtti partfal építése. A klub mellett a hajóépítő üzem, 1937. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 0868. Felvétel éve: 1937. Forrás: Fortepan 183397 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

Balatonfüred, vitorláskikötő, szemben a parton a Yacht Club és a Vitorlás étterem épületei. Felvétel éve: 1941. Forrás: Fortepan 265000 / Horváth József

Siófok, légifotó a kikötőről, a felvétel 1930 után készült. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1312. Forrás: Fortepan 183560 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

Siófoki Rózsaliget. Felvétel éve: 1935. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1279 1935 / Forrás: Fortepan 183539 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

Versenymotorcsónak a Nemzetközi Sporthéten, Siófokon 1935-ben. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1262. Forrás: Fortepan 183536 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

A Magyar Atlétikai Club (MAC) siófoki klubháza. Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.

A Magyar Atlétikai Club (MAC) siófoki klubháza. Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.

A Magyar Atlétikai Club (MAC) siófoki klubháza. Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.

Siófok, MAC klubház. Felvétel éve: 1939. Forrás: Fortepan 40774 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klubház. Felvétel éve: 1939. Forrás: Fortepan 40793 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klubház terasza. Felvétel éve: 1940. Forrás: Fortepan 40770 / Ember Károly dr.

Siófok, a MAC vitorláskikötője. Felvétel éve: 1941. Forrás: Fortepan 40816 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klub keleti épülete. Felvétel éve: 1941. Forrás: Fortepan 40818 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klub keleti épülete. Felvétel évek: 1943. Forrás: Fortepan 40848 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klubház kertje. Felvétel éve: 1943. Forrás: Fortepan 124006 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klubház (háború után a Nemzeti Színház üdülője). Felvétel éve: 1943. Forrás: Fortepan 40769 / Ember Károly dr.

Siófok, MAC klubház kertje, a Horthy István emlékére állított "Ad Astra" szobor, sérülten. Felvétel éve: 1945. Forrás: Fortepan 85235 / Ember Károly dr.

Siófok, a MAC klubház társalgója. Felvétel éve: 1945. Forrás: Fortepan 85236 / Ember Károly dr.

Siófok, a MAC klubház társalgója. Felvétel éve: 1945. Forrás: Fortepan 85237 / Ember Károly dr.

Siófok, a Nemzeti Színház üdülője (eredetileg MAC klubház). Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 159350 / Lugosi Szilvia

Siófok, a Nemzeti Színház üdülője (eredetileg MAC klubház). Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 159351 / Lugosi Szilvia

Siófok, a Nemzeti Színház üdülője (eredetileg MAC klubház). Felvétel éve: 1953. Forrás: Fortepan 159392 / Lugosi Szilvia

Siófok, vitorlás kikötő. Felvétel éve: 1965. Forrás: Fortepan 97133 / UVATERV

Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.

Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.

Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.

Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.

Balatonszemes, Vigadó (tervező: Wälder Gyula). Forrás: archív képeslap

A Pázmány Péter egyetem üdülője Balatonszemesen. Forrás: archív képeslap

Almádi Yacht Club. Forrás: archív képeslap

Tihany, légifotó, Balaton-part a révtől nyugatra, középpontban a Tihany Yacht Club és a Hotel Tihany. Felvétel éve: 1967. Forrás: Fortepan 65558 / Magyar Rendőr

Tihany Yacht Club (tervező: Virágh Pál) Forrás: Salamon-Rácz Tamás hagyatékából, https://porthole.hu/cikk/10211-tyc-rendelet-altal-bezarva

Tihany Yacht Club (tervező: Virágh Pál) Forrás: Salamon-Rácz Tamás hagyatékából, https://porthole.hu/cikk/10211-tyc-rendelet-altal-bezarva

Tihany Yacht Club (tervező: Virágh Pál) Forrás: Salamon-Rácz Tamás hagyatékából, https://porthole.hu/cikk/10211-tyc-rendelet-altal-bezarva

Vitorlázók és építészek – vitorlás klubházak a Balaton-parton a két háború közt
Nézőpontok/Tanulmány

Vitorlázók és építészek – vitorlás klubházak a Balaton-parton a két háború közt

2024.04.30. 17:55

Szezonális örökség sorozatunk legújabb részében a Balaton 20. század első felében, valamint a második világháborút követően épült vitorlás klubházaival ismerkedhetnek meg. A klubházak változatos építészeti megjelenése tervezőik szemléletét tükrözi, akik nemritkán a vitorlássportélet aktív szereplői is voltak. 

„Ez a kis és igénytelen acélvázas épület nem akar más és több lenni, mint menedék az időjárás viszontagságai ellen. Hübner Tibor, aki maga is élénk részt vesz a sportéletben, világos érzéssel, tiszta tudatossággal átlátta a feladat igazi lényegét, hogy ide, erre a célra nem rokokó pavillont kell építeni, hanem a feladat tiszta és tárgyilagos megoldását. Végre is ezt a házat nem magasra bodorított hajú, krinolinos hölgyek, selyemfrakkos urak kívánják használni, hanem sportoló emberek, könnyed ruházatú, napbarnította társaság."[1]
Tudósítás Hübner Tibor siófoki MAC klubházáról, Tér és Forma 1935.

A század első felében kibontakozó vitorlásélet klubjaiban a korszak ismert építészeit is felfedezhetjük a tagok közt. Közülük többen a vitorlázó közösségek otthonául szolgáló klubházak kialakításában is részt vettek. Tóth Kálmán Földváron, Svastits Géza Keszthelyen, Káldy Ferenc Füreden legendás vitorlázók voltak, de Hübner Tibor is fontos szerepet játszott a vízisportélet fejlesztésében. A vitorlázás iránti igény ma ismét egyre inkább felfutóban van, egyre több kikötőbővítésről és partmenti építkezésről lehet hallani, miközben a vitorlázás igazi sportértéke talán ma már kevesebbeket vonz. Az egykori sportélet, a közösségi terek kialakítása és építészeti kvalitása épp ezért ma is tanulságokkal szolgálhat.

Balatonföldvár, szélsebességmérő műszerház a balatonföldvári mólón, 1930 körül. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1109. Forrás: Fortepan 183490 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum
2/39
Balatonföldvár, szélsebességmérő műszerház a balatonföldvári mólón, 1930 körül. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1109. Forrás: Fortepan 183490 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

A Balaton-parti nyaralótelepek kialakulása új épülettípusokat hívott életre, amelyek a tópart karakterét is formálták. Ezek közé tartoznak a közösségi életben is fontos szerepet játszó kikötői klubházak, amelyek közül már csak néhány lelhető fel eredeti formájában. Az épületek formálásában a korabeli nemzetközi áramlatok, a tengerpartok és távoli tóvidékek inspirációját is felfedezhetjük. Érdemes megvizsgálnunk milyen regionális kölcsönhatások formálták a két háború közti Balaton-part építészeti identitását.

A vitorlázás közösségi épületei már a századfordulón megjelentek a Balaton-parton. A korszak klubéletében elsősorban a felsőbb rétegek képviseltették magukat, az 1912-ben megalapított Magyar Királyi Yacht Club Füreden és Földváron alakított ki reprezentatív központokat. A klub elődje, az 1883-ban Füreden megalakult Stefánia Yacht Egylet számára Hauszmann Alajos tervezett faszerkezetű klubházat, amely a korszak kedvelt hegyvidéki villa architektúráját alkalmazta a vízparti funkcióhoz. A házat 1921-ben „áthelyezték": az eredeti formát követve és egyes szerkezeteit újból felhasználva néhány méterrel távolabb építették fel, az eredeti faszerkezet helyett már falazott szerkezetekkel.

Balatonföldvár, a Balaton Club épülete. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1302 Felvétel éve: 1910 körül. Forrás: Fortepan 183552 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum
1/39
Balatonföldvár, a Balaton Club épülete. Leltári jelzet: MMKM TEMGY 2019.1.1. 1302 Felvétel éve: 1910 körül. Forrás: Fortepan 183552 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / BAHART Archívum

A földvári kikötőben szintén hamar pezsgő klubélet alakult ki. 1905-ben épült fel a közelmúltban megújított Balaton Klub tágas közösségi tere. A Zielinski Szilárd és ifj. Ray Rezső által tervezett épület az ország első nem ipari célú vasbeton szerkezetű épülete volt, az architektúrája a fa építészet logikáját a vasbeton formálásával értelmezte újra. Az épület innovatív megjelenése a későbbi klubépületek számára is irányadóvá vált. A közelében állt az „Indián-telep" néven is ismert Törley-ház is, amely az államosításig szintén a klubéletet szolgálta. Tervezője a korábbi klubház tervezésében is részt vevő ifj Ray Rezső volt, a vasbeton szerkezetek innovatív formálására törekvő szemlélete a Törley-ház megjelenésében is érvényesült. A ház nevét a pezsgőgyáros építtetője, Törley József nyomán kapta. A szocializmus idején mindkét ház új funkciót kapott, a Balaton Klub a Hajtóműgyár, a Törley-ház az RIV Golyóscsapágy üdülőjeként működött. Sajnos utóbbi épület a Balaton Klubbal szemben nem kapott újabb esélyt, néhány évvel ezelőtt elbontották.

Balatonföldvár, Somogyi Béla utca 3., hajógyári üdülő (Törley villa). Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.679. Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 122333 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye / Óbudai Hajógyár gyűjteménye
4/39
Balatonföldvár, Somogyi Béla utca 3., hajógyári üdülő (Törley villa). Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.2.679. Felvétel éve: 1950. Forrás: Fortepan 122333 / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Történeti Fényképek Gyűjteménye / Óbudai Hajógyár gyűjteménye

A harmincas években már a középosztály is bekapcsolódott a vízisportéletbe és ekkortól egyre több építész neve bukkan fel az egyesületek névsorában. A keszthelyi székhelyű Svastits Géza nemcsak a Balatoni Intéző Bizottságban játszott fontos szerepet, de a Keszthely Yacht Club életében is aktív szervezőként lépett fel.

Balatonfüreden Káldy Ferenc építész a vitorlássport kiemelkedő alakja és rekordere volt, építőanyaggyártóként és kivitelezőként több balatoni klubház felépítésében is részt vett. Alkotóként az ő nevéhez fűződik a füredi hajógyár nagyfesztávolságú csarnokának és az 1933-ban alapított Hungária Yacht Club épületének megtervezése.[2] A HYC szervezetében vezetőségi tag volt és ő maga is sokat tett azért, hogy a klubház az eredeti tervekkel ellentétben ne Siófokon, a MAC területe mellett, hanem Füreden épüljön fel. A bencés rendtől végül sikerült egy nehezen megközelíthető, iszapos, nádas területet megszerezni, a feltöltéséhez és rendezéséhez azonban nem volt anyagi erőforrása a szervezetnek.  Ebben a helyzetben főként Káldy Ferencre hárult a feladat megoldása, ahogy erről a ma is működő vitorlásklub honlapja megemlékezik:

„A tervezési munkálatokat Káldy Ferenc építész, helybeli építési vállalkozó ingyen vállalta, kinek egyébként az egész clubház megvalósításában, építésében, oroszlánrésze volt. – Grofcsik János szerint, az Ő áldozatkészségének lehetett köszönni a clubház felépítését. A tagoknak ugyanis a saját hajóik fenntartása is jelentős költséget okozott, legtöbbjüknél anyagi lehetőségeik teljes kimerítését jelentette. 1933. év őszén megkezdődött a clubház épület tölgyfa cölöpözésének alapozása és 1934 júniusában, nagy lelkesedéssel, a társclubbok jelenlétében, maga a tihanyi apát, Strommer Victorin felszentelte; a társalgó fenyőfa gerendázatára festett felirattal: "navigare necesse est" (ami helyén később, az államosítás után „Becsüld meg a népi demokrácia adta neked" felirat került)…"[3]

Balatonfüred, a Hungária Yacht Club épülete. Forrás: https://hyc.hu/tortenet/
5/39
Balatonfüred, a Hungária Yacht Club épülete. Forrás: https://hyc.hu/tortenet/

A siófoki kikötőben található hajózási sziget a sportklubok otthonává vált a két háború közti időszakban. A kikötő történetét Somogyi Erika dolgozta fel tanulmányában, részletesen bemutatva a Balatoni Yacht Club (BYC), a Balatoni Yacht Club Siófoki Tiszti Osztálya (SITO), a leventetelep és a Magyar Athleticai Club (MAC) működését és építkezéseit.[4] A szigeten ma is áll a Balatoni Yacht Club első épülete, amelyet Kocsis Tivadar tervezett. A historizáló formavilágú épület 1923-25 között épült fel, majd a BYC 1935-ben egy további kétszintes épületet is emelt a szigeten.

A Magyar Athleticai Club motorsportosztálya 1932-ben építette fel klubházát a siófoki kikötőben. A tervezésre Hübner Tibort kérték fel, aki maga is aktívan részt vett a vízisportéletben. A MAC számára nem ez volt az egyetlen munkája, 1940-ben a MAC budapesti sporttelepére is tervet készített.[5] A Margit-szigeten létesítendő stadionból csak a lelátók készültek el 1941-ben, majd a háború miatt elakadt az építkezés, a klubház nem épült fel, a meglévő részek pedig jelentős károkat szenvedtek. Szemléletére hatással volt a korszakban kibontakozó modern építészet, amely fokozatosan éreztette hatását munkáin. A vitorlásklub kialakításában is az egyszerű, tárgyilagos formálást figyelhetjük meg, amelyben a könnyed, hártyaszerű üvegfal kialakításával a transzparencia jelenti a kiindulást.

A Magyar Atlétikai Club (MAC) siófoki klubháza. Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.
11/39
A Magyar Atlétikai Club (MAC) siófoki klubháza. Forrás: Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.

Az épület elkészüléséről a Tér és Forma egy rövid, kissé ironikus hangvételű cikkben számolt be 1935-ben, az üdüléssel és vízisport épületekkel foglalkozó lapszámában:

„Örömmel köszöntjük Hübner Tibor siófoki M. A. C. motorsportosztályának klubházát. Ez a kis és igénytelen acélvázas épület nem akar más és több lenni, mint menedék az időjárás viszontagságai ellen. Hübner Tibor, aki maga is élénk részt vesz a sportéletben, világos érzéssel, tiszta tudatossággal átlátta a feladat igazi lényegét, hogy ide, erre a célra nem rokokó pavillont kell építeni, hanem a feladat tiszta és tárgyilagos megoldását. Végre is ezt a házat nem magasra bodorított hajú, krinolinos hölgyek, selyemfrakkos urak kívánják használni, hanem sportoló emberek, könnyed ruházatú, napbarnította társaság. S Hübner Tibor ennek a közönségnek hátteréül építette a klubházat, amely épp olyan tárgyilagos és könnyed, mint egy mai fürdőtricót!"[6]

Miközben lelkesen üdvözölték az épület korszerű, tárgyilagos kialakítását, az épület szellemiségétől idegen túlformált műkő kutat kritizálták. „Kár, hogy az épület előtt álló, a képeken nem látható műkőkút felállítását megengedte! Talán a valóságból is el lehet azt tüntetni, mint a képekről!"[7] Az építész önreprezentációját szolgáló képanyagból hiányolt kút vélhetően az, amely Ember Károly fotóin megfigyelhető. A házat később bővítették, átépítették, tágas hallt, vendégszobákat és ebédlőt alakítottak ki a vendégek számára. 1934-től viharjelző állomásként is működött, a toronyból megfelelő kilátás nyílt a tájra. A háború után államosították, 1947-től a Nemzeti Színház üdülőjeként működött, az épületegyüttes jelentős részét 2022-ben elbontották.

Siófok, a MAC klubház társalgója. Felvétel éve: 1945. Forrás: Fortepan 85236 / Ember Károly dr.
23/39
Siófok, a MAC klubház társalgója. Felvétel éve: 1945. Forrás: Fortepan 85236 / Ember Károly dr.

A földvári vitorlás közösség ma is őrzi Tóth Kálmán emlékét, akit vitorlás körökben „Káli bácsiként" ismertek. Pályája elején a Duna Gőzhajózási Társaságnál dolgozott és szabadjeggyel beutazhatta Európát.[8] A népi építészet emlékeinek dokumentálásában játszott úttörő szerepe mellett a Balatoni Intéző Bizottság tagjaként aktív szerepet játszott a települések rendezésében. A Balaton-partra több vitorlás klubházat is tervezett (Siófok, Füred és Szemes). Az ő tervei szerint készült el a balatonföldvári kikötőben álló Királyi Magyar Yacht Club épülete, amely ma már a Spartacus Vitorlás Egylet tagjait szolgálja. A ház terveit 1938-ban készítette el, a vízpart felé megnyíló épület homlokzata a kilátásra szerkesztett íves formát kapott. A kivitelezésben a füredi HYC klubház kapcsán bemutatott Káldy Ferenc is részt vett. A ház formálásában a tájjal kialakított közvetlen kapcsolat jelentette számára a kiindulást. Tóth Kálmán emlékére az épület elé helyezték egykori vitorlásának horgonyát.

Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.
31/39
Balatonföldvár, Királyi Magyar Yacht Club (tervező: Tóth Kálmán). Forrás: Magyar Építőművészet (1944) 8. 194–195.

A déli part kisebb települései közül Balatonszemesen bontakozott ki pezsgő vitrolásélet. A helyi civil élet központjaként, a kikötőtől kissé távolabb épült fel a fürdőegyesület klubháza, a Vigadó, ugyanakkor az épület kialakításánál a vitorlás klubélet igényeinek kiszolgálására is tekintettel voltak. Tervezője, Wälder Gyula a korszakra jellemző stíluspluralizmus hatására a historizáló és modern tendenciák kölcsönhatásában formálta a könnyed, vízparti épületet. A formálásban a korabeli olasz tengerparti építészet analógiái is felfedezhetőek, jellegzetes eleme a siófoki épülethez hasonló kilátó torony. A házat részletesen a sorozat korábbi epizódjában mutattuk be.

Balatonszemes, Vigadó (tervező: Wälder Gyula). Forrás: archív képeslap
33/39
Balatonszemes, Vigadó (tervező: Wälder Gyula). Forrás: archív képeslap

Wälder Gyula nem kötődött a szemesi nyaralótelephez és a vitorláséletben sem vett részt, de egy további megbízást mégis kapott az üdülőtelepen. A Pázmány Péter Tudományegyetem üdülőjének megtervezésére is felkérték a régi Hableány szálló mellett. A két megbízás közt vélhetően az egyetem rektora, Angyal Pál lehet a kapcsolat, aki egyszemélyben a fürdőegyesület elnöke is volt. A üdülőépület megformálása a Vigadó reprezentatívabb kialakításához képest egyszerűbb, visszafogottabb.

Az északi parton, Füred mellett, Almádiban korán indult el a vitorlás klubélet. Már 1913-ban megalapították a Balatoni Yacht Club Almádi Osztályát. A klub életében fontos szerepet játszott Györgyi Dénes, aki az osztály háznagya lett és akinek balatoni tevékenységéről korábban már írtam a sorozatban. Bár a klub épületére 1922-ben kidolgozott egy tervet, ez azonban végül nem valósult meg. Helyette 1925-ben Hendrich Antal tervei szerint épült fel az átalakításokkal ma is álló klubépület. Györgyi Dénes később még egy kisebb személyzeti épületet is tervezett a klub számára, amely megvalósult.

Almádi Yacht Club. Forrás: archív képeslap
35/39
Almádi Yacht Club. Forrás: archív képeslap

A Tihanyi-félsziget csücskén álló Tihany Yacht Club épülete különleges formálású, és a civil összefogás erejét is megmutatja. Tervezője az a Virágh Pál, aki a harmincas években a dél-német irányzatok hazai közvetítésében is részt vett. A vitorlásklub kialakításában is felfedezhető a Stuttgarti Iskola hatása. Korábbi balatoni munkásságáról volt már szó a sorozatban.

A vitorlásklub magastetős, zömök szerkesztése a korábban már ismertetett villaépületek karakterével egyező. A ház felépítésében a budapesti piarista gimnázium 2. számú cserkészcsapatának öregdiákjai vettek részt, Virágh Pál maga is piarista öregdiák volt.[9] Az épület 1934. július 1-jén készült el, a felszentelését Sík Sándor piarista rendfőnök végezte. A klub működése 1949-ben ellehetetlenült, ezt követően az ingatlant átadták a Magyar Vitorlás Szövetségnek. Később különböző állami vállalatok és szervezetek üdülőjeként működött. Az eredeti épületet időközben jelentősen átépítették.

Tihany, légifotó, Balaton-part a révtől nyugatra, középpontban a Tihany Yacht Club és a Hotel Tihany. Felvétel éve: 1967. Forrás: Fortepan 65558 / Magyar Rendőr
36/39
Tihany, légifotó, Balaton-part a révtől nyugatra, középpontban a Tihany Yacht Club és a Hotel Tihany. Felvétel éve: 1967. Forrás: Fortepan 65558 / Magyar Rendőr

A vitorlázó építészek közt több olyan életutat is felfedezhetünk, akik számára a vitorlázás szeretete és az építészeti tervezés összekapcsolódott. A vitorlássport küzdelme, a természeti elemekkel való együttélés épületeik természetközeli, egyszerű, tiszta megformálásában is megmutatkozik. Ez a hagyomány a háború utáni időszakban is folytatódott, elég csak a siófoki meteorológiai obszervatóriumot tervező Molnár Péterre vagy a Balatoni Intéző Bizottság főmérnökére, Polónyi Károlyra gondolnunk, akik számára a szakmagyakorlás és a vízisport élet szintén elválaszthatatlan volt. A két háború közt a sportot és a közösségi életet egyaránt szolgáló épületek közül ma már kevés maradt fent, pedig karakterük a Balaton-part mai identitáskeresésében is referenciát adhatna.

Wettstein Domonkos

 

[1] Hübner Tibor: A MAC siófoki klubháza. Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.
[2] A Hungária Yacht Club történetéhez lásd: https://hyc.hu/tortenet/
[3] Részlet a Hungária Yacht Club történetéből: https://hyc.hu/tortenet/
[4] Somogyi Erika: A siófoki hajózási sziget és környéke – építészettörténeti áttekintés. In: Bognár Zoltán (szerk.): Siófok. XX. századi történetek, magánkiadás, Siófok, 2022. 452–491.
[5] Hübner Tibor: MAC margitszigeti sporttelepe. Magyar Építőművészet 40 (1940) 11, 346-347
[6] Hübner Tibor: A MAC siófoki klubháza. Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.
[7] Hübner Tibor: A MAC siófoki klubháza. Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.
[8] Ferkai András: Dr Tóth Kálmán. Magyar Építőművészet (1987) 4–5, 63.
[9] A Tihany Yacht Club történetének feldolgozása itt elérhető: https://porthole.hu/cikk/10211-tyc-rendelet-altal-bezarva

 

Szezonális örökség: A kutatás során a Balaton-parti nyaralótelepek kialakulását, parcellázását és jellegzetes épülettípusait vizsgálom. A Balaton kultúrtáj, miközben kérdés, a vízparti üdülőterületek huszadik századi emlékei is a tájegységi örökség részévé válnak-e? A harmincas, majd a hatvanas évek balatoni építészetében identitásformáló elemmé vált az a szezonális használatból adódó fesztelen karakter, amely a korszakban alkotó építészek számára is inspirációt jelentett. A balatoni építészetet elemző doktori kutatásomban a „re-kreáció" alkotásmódszertani folyamataként írtam le ezt a különleges, az alkotás alapelemeit kereső, kísérletező építészeti mentalitást. A kutatás során feldolgozott huszadik századi tervek és épületek rehabilitációja ma egyre inkább aktuális kihívást jelent. A sorozat ennek az egyre inkább eltűnő Balaton-parti identitásnak ered nyomába. A nyaralótelepek tipológiáját és huszadik századi történetét az MTA Bolyai kutatási program keretében vizsgálom.

 

Irodalomjegyzék:
Hübner Tibor: A MAC siófoki klubháza. Tér és Forma 8 (1935) 3. 89.
Somogyi Erika: A siófoki hajózási sziget és környéke – építészettörténeti áttekintés. In: Bognár Zoltán (szerk.): Siófok. XX. századi történetek, magánkiadás, Siófok, 2022. 452–491.

A tanulmány az alábbi kutatásokra támaszkodik:
Wettstein Domonkos: Regionális stratégiaalkotás a Balaton-part rekreációs célú építészetében (1929-1979), BME Építészmérnöki Kar, Csonka Pál Doktori Iskola, 2018.
Wettstein Domonkos: Balatoni építészet – Stratégiakeresés a huszadik században. Tarsoly Kiadó, Budapest, 2022.
Wettstein Domonkos: Resort Architecture in Regional Perceptions: Multiple Aspects of a Region in Iván Kotsis’ Design Method for Balaton Lakeshore. Prostor, Vol. 29 No. 2(62), 2021.
Wettstein, Domonkos: Regionális törekvések a Balaton-parti üdülőterületek építéstörténetében a két világháború között. Építés - Építészettudomány, 45 (1-2). pp. 139-171. (2017)
Wettstein Domonkos: Modernizáció és modern építészet a két világháború közötti rekreációs célú építkezésekben. In: Veöreös, András; Horváth, Tamás (szerk.) Kortárs építészettörténet V. 100 éves a Bauhaus. Győr-Moson-Sopron Megyei Építész Kamara, Győr (2020) pp. 111-128.

 

A tanulmány ismeretterjesztő céllal a szerző kutatását használja fel, amely a Kulturális és Innovációs és Minisztérium ÚNKP-23-5-BME-468 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.

 

Szerk.: Winkler Márk

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.