Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Helyek/Infrastruktúra

Átjáró a Sándy Gyula közben

1/11

Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró

?>
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
?>
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
?>
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
?>
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
?>
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
?>
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
?>
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
?>
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
?>
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
?>
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
?>
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervrajzok – Tervező: építész stúdió
1/11

Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró

Átjáró a Sándy Gyula közben
Helyek/Infrastruktúra

Átjáró a Sándy Gyula közben

2022.03.01. 07:49
MÉD

Projektinfó

Átjáró a Sándy Gyula közben

URL:
építész stúdió

Építés éve:
2020-2021

Stáblista

Építészet:
Fialovszky Tamás, Kenéz Gergely (építész stúdió)

Generáltervezés:
Főmterv

Tájépítészet:
Szakács Barnabás, László Viktor (Lépték-terv)

Grafika (Sándy Gyula köz felirat):
Polgárdi Ákos

MÉD:

Egy évig tartó munkálatok után tavaly decemberben adták át az új átjárót a Széll Kálmán térnél, a Várfok utca és a Sándy Gyula köz találkozásánál. A teret és a közt szintben összekötő gyalogos alagút nagymértékben megkönnyíti az arra járók mindennapjait. A Széll Kálmán tér, a Városmajor és egyben a Pénzmúzeum kapujaként is értelmezhető átjárót a tervezők szavaival mutatjuk be. 


Szituáció

Városi környezet

A tervezési helyszín két - közel három - kerület találkozásánál helyezkedik el és a nemrégiben felújított Széll Kálmán tér egyik legforgalmasabb gyalogos megközelítési irányát adja. A Várfok utcát keresztezőknek ugyanakkor a szintkülönbség természetes akadályával kellett együtt élniük a napi használat során. Ezért merült fel már a tervpályázat kiírásakor is a jogos igény a két városrész szintbeni összekötésére távlati célként. Az akkori tervezés során az alternatívákat megvizsgálva a tér, buszok és Vár közötti közlekedési útvonalak differenciálása, alternatív lehetőségek biztosítása volt a cél.

Így került végül a legmagasabb pontra az akadálymentességet biztosító lift, a Vár irányába a nagyvonalúbb, lankás lépcső és rámpa, illetve a keresztirányú forgalom és átszállás számára alárendelve, a Csaba utca tengelyébe a mozgólépcső és lépcső párosa.

Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
2/11
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró

Korábbi állapot

A tér felújításához kapcsolódó forgalomtervezés egyik legnagyobb erénye volt a gépjármű forgalom kizárása a Csaba utca Postapalota menti szakaszáról. Már ezzel a beavatkozással is lényegesen kellemesebbé vált a tér gyalogos megközelítése és erősödött a kapcsolat a Városmajor területével, a terepviszonyok alkotta akadályok ellenére is. A tér irányából a rézsűre fektetett mozgólépcső és lépcső kettőse osztozott az áthaladó forgalmon, melyek által szintén kiszélesedett a rendelkezésre álló keresztmetszetet a felújítás előtti állapothoz képest.

Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
3/11
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró

Kötöttségek

Minden tervezési feladatnál adódnak a helyszínből fakadó kötöttségek, viszont ez esetben a szokásosnál is sűrűbb terület állt rendelkezésre, így fontosnak tartjuk kiemelni a környező elemek mozdíthatatlan pontjait. A tér felől adott az elkészült rámpa megállóhoz igazított kezdőpontja és a mozgólépcső kontúrja. A tervezett új építés így a kettő közé van szorítva. Az áthaladó gyalogosforgalom szinte azonnal keresztezi a villamos vágányokat ezért az ide érkező útvonalak iránya is kötött, hiszen az áthaladók nem vezethetők a váltók vonalára vagy a peronra.

A Csaba utcán egyik irányból megtartandó a jelenlegi lejtésviszonyok szerinti járda és az a mentén sorakozó fák. A másik oldalt a Postapalota frissen megnyíló homlokzata és annak architektúrája kíván igazodást. A Várfok utcai közlekedési szélesség nem szűkíthető és az alatta futó összetett közműhálózat is korlátozza a mozgásteret.

Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
5/11
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró

Kapu

A tervezési folyamatot két szempontrendszer vezette. Elsősorban a feladat funkcionális oldala, a közlekedési struktúra megfelelő kialakítása volt a feladat. Ezzel párhuzamosan kapott hangsúlyos szerepet az átjáró atmoszférája, a negatív alagút és aluljáró asszociációk elkerülése. Ezek helyett a ´kapu´ fogalmát igyekeztünk erősíteni a lehetséges geometriai kereteken belül.

Pénzmúzeum kapuja

A Postapalota a Széll Kálmán teret szegélyező térfal legpatinásabb épülete, ugyanakkor a térrel szinte kizárólag vizuális a kapcsolata. Jogosan merült fel az igény a felújítás kapcsán az épület és a köztér kapcsolatának erősítésére, főként az épület aljában helyet kapó nyitott, közösségi funkció, a Pénzmúzeum kapcsán. A kiállítás köztéri installáció formájában már az átjáróban elindul majd, ezáltal színesítve az átmeneti tér funkcióját, oldva a közlekedési folyosó szigorú jellegét.

Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
10/11
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró

Városmajor kapuja

Bár a Várfok utca két szomszédos városrész határát képezi, ezt a terepviszonyokon és utcatáblákon túl határozott városépítészeti elem nem hangsúlyozta, annak ellenére, hogy talán itt kapcsolódik egymáshoz, az áthaladók számát tekintve legintenzívebben a két kerület. Az újonnan kialakuló kapu ellenben érzékelteti ezt a váltást, fizikailag és szimbolikusan is jelölve a megérkezést a Városmajor irányába.

Széll Kálmán tér kapuja

Bár a Csaba utca a város egyik legforgalmasabb terére vezet a Városmajor utca sarkáról szemlélve ez a kapcsolat nem volt érzékelhető. A Várfok utca magas vonala után az égbolt képe fogad minket, mintha csak egy vízparti utcán tekintenénk végig. Bár a kontextus furcsa hiánya érdekes helyzetet teremt, az átjáró megjelenésével kialakuló vizuális kapcsolat definiálja a városszerkezeti pozíciót, ami a helyi identitás megteremtését jobban segíti. 

Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró
7/11
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervező: építész stúdió – Fotó: Csenki Bianka, Novák Doró

Anyag

A túlhatározott geometria mellett az átjáró terének hangulatát elsősorban az anyagválasztás engedte befolyásolni. Bár a tér építészetének meghatározó elemei a látszóbeton felületek, mely az új szerkezet természetes anyaga is lenne, a helyszűke miatt a kialakuló felületek nyers megfogalmazását elvetettük, csak a kaput mellvédként körbeölelő támfalakon utalunk vissza a tér anyaghasználatára. Az átjáró belső felületeire savmart felületű rozsdamentes acéllemez került. A rozsdamentes acél vandálbiztos, strapabíró, karbantartható felületet képez. Minősége méltó kortárs kiegészítése a felújított Postapalota épületének is

A tükröződéseknek köszönhetően folyamatosan változó felület alakul ki, mely a napszakoktól függően is változtatja fényeit és az áthaladó járókelőket is interakcióra készteti. A reflexiók az átjáró két oldalát is intenzívebben összekapcsolják, tovább erősítve a ´kapu´ fogalmát, a teret vertikálisan és horizontálisan is tágítják.

Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervrajzok – Tervező: építész stúdió
11/11
Átjáró a Sándy Gyula közben – Tervrajzok – Tervező: építész stúdió

Környezetrendezés

A környezetrendezésnél arra törekedtünk, hogy a tér bejáratának fogalma már a Csaba utca és Kirsztina körút sarkánál érezhető legyen. Az átjárón keresztül egészen a körúti járdáig a tér andezit burkolata fut ki. A mellvédet a tér támfalaihoz hasonlatos világos látszóbeton szegélyezi, és a térbútorok is megegyeznek a téren használtakkal. Bár a Csaba utca így megosztott szintjei már kevés teret adnak köztéri funkciók befogadására, fontos, hogy a Postapalota főbejárata és kávézója is kapcsolatot találhasson a sétálóutcával. A járdák vonalvezetése az utcában álló fák megóvását is lehetővé tette. A rézsűk mentén a téren ültetetthez hasonlatos, magas, dús növényzet nő majd.

építész stúdió

 

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk