Közélet, hírek

Év végére elkészülhet az új gyalogos átjáró a Széll Kálmán téren

1/7

Fotó: Gulyás Attila

?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
?>
Fotó: Gulyás Attila
1/7

Fotó: Gulyás Attila

Év végére elkészülhet az új gyalogos átjáró a Széll Kálmán téren
Közélet, hírek

Év végére elkészülhet az új gyalogos átjáró a Széll Kálmán téren

2021.06.07. 14:02

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Szerzők:
Sulyok Georgina

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Építészek, alkotók:
Építész Stúdió

Cég, szervezet:
Market Építő Zrt., Property Market

Év végére készülhet el a Széll Kálmán tér új szintbeli átjárója, amely jelentősen könnyebbé teheti a gyalogos, illetve a kerékpáros közlekedést a csomóponton. Fontos mérföldkőhöz ért a projekt és a két munkagödröt összenyitva átjárhatóvá vált a tér és a Krisztina körút közötti terület. Ellátogattunk a helyszínre, hogy az aktualitásokról, a kivitelezés kihívásairól és a folytatásról érdeklődjünk. 

Még 2020 augusztusában indult el a Széll Kálmán teret a Városmajorral összekötő gyalogos átjáró kivitelezése, amelyről korábban az Építészfórum is részletesen beszámolt. A projekt egy régi igénynek nyit lehetőséget, amely már a tér átépítésénél is megfogalmazódott, ám végül nem valósulhatott meg. Azóta viszont a Buda Palota (egykori Postapalota) felújításához kapcsolódóan a Magyar Nemzeti Bank segítségével újraéledhetett a terv, amely a jövőben szintbeli, akadálymentes átjárást biztosíthat a forgalmas csomóponton. A kivitelező Market Építő Zrt. csapatának híradása alapján a munka fontos mérföldkőhöz érkezett, ezért felkerestük a projekt résztvevőit, akiket a kivitelezés és tervezés kihívásairól, célkitűzésekről, részletekről és aktualitásokról kérdeztünk.

Fotó: Gulyás Attila
3/7
Fotó: Gulyás Attila

A tervezés és a kivitelezés célja ezúttal kettős" - fogalmazott Kenéz Gergely, a Széll Kálmán tér néhány évvel ezelőtti megújulása és a most készülő átjáró tervezésével megbízott Építész Stúdió építésze. A tervező szerint egyrészt a Buda Palota felújítása is meghatározó mozzanata lesz Buda és a Széll Kálmán tér életének, így fontos kialakítani az épület szempontjából is a közvetlen kapcsolatot a térrel. Ugyanakkor mivel a Sándy Gyula köz szintkülönbsége az egyik legforgalmasabb gyalogos kapcsolatot nehezítette meg a városlakók számára, így az előzetes víziók után most itt volt a lehetőség a Palota megújulásához fűződően egy nagyobb beavatkozásra a területen.

Korábbi cikkünkben arról írtunk, hogy az új átjárónak köszönhetően a tér irányából a rézsűre fektetett mozgólépcső és lépcső kettőse, illetve a szintbeli átjáró osztozik az áthaladó forgalmon. „Az áthaladók két főbb csoportot alkotnak: a tömegközlekedési kapcsolatot keresőket és a Városmajor irányába haladókat. Az Építész Stúdió koncepciója szerint a szintek szétválásával az áthaladók két csoportja is ketté osztódik. A Várfok utca irányába már főként az átszállók indulnak majd, míg a XII. kerület felé a szintbeli kapcsolat lesz a forgalmasabb."

Ahogy Kenéz Gergely említette az átjáró kialakításával nemcsak a gyalogos forgalom helyzete rendeződhet, hanem a Buda Palota épülete is egy új téri helyzetbe kerül. Az eddig földdel takart szint a felszínre kerül és elkészülhet az új Pénzmúzeum közvetlen bejárata is. Szalay Tihamér, az épület generáltervezője úgy fogalmazott, hogy a Buda Palota udvara és földszintje lényegében egykor ipari, gazdasági terület volt, raktárakkal, garázsokkal és műhelyekkel, eltekintve a Krisztina körúti reprezentatív bejárattól. A Sándy Gyula köz gyakorlatilag félbevágva a földszintet, fokozatosan emelkedik a Krisztina körúttól a Várfok utcáig, így használhatatlanná téve ezt a részét az épületnek. Az új funkció azonban egyértelműen igényelte, hogy bejárat nyíljon a Sándy Gyula köz felől és sok évtized után újra hasznosíthatóvá váljon az eddig elfedett, földszint ezáltal pedig egy jól használható terület jöhetett létre a Buda Palota épületében.

Fotó: Gulyás Attila
4/7
Fotó: Gulyás Attila

A közel egy éve elindult kivitelezés sok esetben egyedi megoldásokat igényelt. A Széll Kálmán tér és a Buda Palota adottságai újszerű kihívások elé állították mind a tervezési, mind az építési folyamatok tekintetében a szakembereket. Bertalan Csaba, a FŐMTERV generáltervezője elmondta, hogy elég sok olyan jellegű kihívással szembesültek, amely elsősorban geometriai, illetve közmű vonzatokat érint. Hangsúlyozta, hogy mivel a Buda Palota egykor távközlési központként működött, ezért rengeteg ehhez a funkcióhoz kapcsolódó kábel fut a területen, amelyek kiváltását el kellett végezni.

A Market a közelmúltban számolt be róla, hogy a hosszas előkészítő, szerkezetépítő és az említett közműkiváltási feladatok után a munka újabb jelentős állomáshoz érkezett és a hídpálya lemeze alatt összenyitották a két oldali munkagödröt. A részletekről Krenn Tamás projektvezető (Market) elmondta, hogy a hír többszörösen jelentős  eseménynek számít, mivel egyfelől magában foglalja, hogy el tudott készülni a teljes hídszerkezet, amelyet azóta bebetonoztak, az összetett közmű kiváltási munkák is megtörténtek és a milánói módszerrel készülő földmunka is elkészült a híd alatt. A Széll Kálmán tér felől és a Sándy Gyula köz irányából a bevágások összeértek, így már át lehet sétálni a híd szerkezet alatt.

Fotó: Gulyás Attila
2/7
Fotó: Gulyás Attila

Egyelőre a területen természetesen csak a munkagépek és a dolgozók haladhatnak át, de Krenn Tamás elmondta, hogy várhatóan 2021. végén a gyalogosok és a kerékpárosok, illetve az új múzeum látogatói is használatba vehetik az átjárót. Hozzáfűzte, hogy a komplett átjáró teljes készültségét az épület nyitásával hangolták össze, viszont reményeik szerint a Várfok utcai buszforgalom már korábban helyreállhat. Ezt egy előrehozott kivitelezési, átadási ütemben adnák vissza a BKK-nak szolgáltatási céllal.

Az Építészfórum kérdésére, hogy a két munkagödör összenyitását követően milyen lépésekkel folytatódik a munka, Krenn Tamás elmondta, hogy innentől elkezdhetnek a majdani látszó feladatokkal foglalkozni. Elindulhat azoknak a szerkezeteknek az építése, amik már megadják az átjáró geometriáját, kubusát és ezt később fel tudják öltöztetni a tervezett fém burkolatokkal, egyéb megjelenő felületekkel.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk