Nézőpontok/Kritika

A10 — 26

1/1

A10 / 26

Hirdetés
?>
A10 / 26
1/1

A10 / 26

A10 — 26
Nézőpontok/Kritika

A10 — 26

2009.03.29. 21:45

Az A10 huszonhatodik száma éppúgy csőstül ontja a meglepetéseket, mint a megszokott-megunt trendek példáit. A vályogtól a tér filozófikus ürességén és egy épületrovaron át a granadai helyvonulatokig.

A10 / 26
1/1
A10 / 26

Az A10 huszonhatodik száma éppúgy csőstül ontja a meglepetéseket, mint a megszokott-megunt trendek példáit. Üdítő a szinte teljesen ismeretlen ciprusi építészet legújabb fejleményeit felvillantó összeállítás: a bemutatott épületek egyszerre tanúskodnak szigorú tisztaságról és érzékeny organikusságról. Érdekes látni, miként válik évről évre divatosabbá a vályog és a döngölt föld alkalmazása különösen az alpesi régióban – a Roger Bolthauser svájci építészzel készített interjút kísérő illusztrációk ennek a régi-új anyag újabb kortárs aspektusát mutatják. A cikk maga az építész elmélyült elméleti vizsgálódásait is megvilágítja.

Nem okozott nagy meglepetést a lisszaboni zeneiskola (tervező: João Luís Carrilho da Graca) és az alentejói villa (tervező: Luis Pereira Miguel) – mindkettő tovább folytatja a portugál kortárs építészet téri titokzatosságát, filozófikus ürességét. Éppígy jellegzetes Hammerfest kulturális központja (tervező: a-lab), mely napjaink norvég építészetének kristályos tisztaságában, hűvösségében mindig ott lobogó belső „tüzet" és a fa elapadhatatlan szeretetét sugározza.

A lap egyik legérdekesebb épülete a Randić-Turato Architects által tervezett fiumei plébániatemplom és közösségi központ. A kontyostetős házat idéző templomot teljes felületén terrakottalapok burkolják, melyek bizonyos pontokon felfeslő szövetként alkotnak ablakrácsokat. Csalódás, hogy a belső térben ezek a nyílások nem organikusan váltakozó sűrűségű rácsozatokként, hanem egyszerű bevilágítósávokként jelennek meg.

A pozsonyi sportközpont (tervező: AK2 Architects) a kelleténél erősebben emlékeztet a Meyer en Van Schooten Architects tervei szerint épült amszterdami ING-központra (egy furcsa, sok lábon álló „rovarra"), bár formailag annál sokkal sekélyesebb. Mindenesetre a cikk szerzője inkább a '70-es évek építészetének hatását hangsúlyozza. A tallini Roterman Quarter egy régi raktárcsarnok-együttes átalakítása, bővítése során jött létre (tervező: HG Architektuur, KOKO Architects). A nyeregtetőkből kiemelkedő sokszögű üvegtornyok izgalmas frissességével a toldaléképület monitorablakos, gyárilag rozsdásított fémlemezekkel burkolt tömegének trendisége áll szemben.

Az opolei múzeum (Lengyelország, tervező: db2) hosszan elnyúló, nyeregtetős, teljes egészében zsindellyel (az üvegfalaknál falamellákkal) borított épület – a tradicionális építőtechnika és a tudatosan eszköztelen tervezői módszer szép szintézise. A granadai tudományos park (tervező: Carlos Ferrater, Jiménez Brasa Arquitectos) összképe a különbféle domborzati formákra emlékeztet, üvegtetővel fedett belső utcákkal, sliccszerű nyílásokkal – a monumentális természeti alakzatokat (hegyvonulatok, sziklák, jéghegyek, gleccserek stb.) megidéző építészeti formálásmódra szintén jónéhány kortárs példát lehetne felsorolni, a granadai épület azonban kétségtelenül a legjobbak közé tartozna.

Haba Péter

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.