| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek

A mi kis városunk

1/8

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/8

A mi kis városunk
Helyek

A mi kis városunk

2005.12.16. 12:30

Cikkinfó

Szerzők:
Török Tamás

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Beszámoló a Főváros-fejlesztési ötletpályázatok című földalatti beszélgetésről (2005. december 12.)

A decemberi földalattiban (beszélgetés) Bojár Iván András (Octogon Architecture & Design), Cselovszki Zoltán (Új Budapest Központ), Gauder Péter (Ecorys Magyarország/Qou Vadis Consulting Kft.), Kemény Vagyim (Café Bábel, Versmetró) és Lukovich Tamás (Pro Regio Kht.) ültek egy asztalhoz a közelmúlt két emblematikus Budapest-pályázatának ürügyén. A Szeresd Budapestet! és Budapest új építészeti jelei pályázatok néhány díjazottja élőben ismertette pályamunkáját, ami reménytelenül unalmas lett volna a bringasztráda tervezőjének és az aether médiagüzüinek :) frappáns bemutatója nélkül.





Szemerey Samu moderátor azzal kezdte, hogy a város elveszítette tíz évvel ezelőtti dinamizmusát és nem oldhatók meg a problémái azzal, hogy az amúgy meglévő jelek mellé újakat helyezünk. Felhozta Cselovszki Zoltán „kibeszéletlen város"-fogalmát és ezzel kapcsolatban pozitívumként említette a pályázatok azon vonulatát, amely már meglévő dolgok kifejtésével foglalkozott.

 

Kemény Vagyim hiányolta a pályamunkákból az alulról felfelé építkezés nyomait, ami szerinte a Szeresd Budapestet! kiírás egyik elvi alapvetése volt. Arról beszélt, hogy a városi közösségek a közös történeteken alapulnak, de ez nem jelent meg a pályázatokban. Kiemelte a helyiek várostervezésbe való bevonásának fontosságát, mint a problémái dacára egyetlen járható utat.

Bojár Iván András úgy vélte, igenis a közös mítoszok elemeiként foghatók fel a pályázók sokasága által választott egyes helyszínek (pl. a Margitsziget csúcsa). Budapest 2010-es kulturális főváros-pályázatáról beszélve azt mondta, annak a középpontjában is a participáció áll, mint a civilek várostervezésbe való bevonása.

Nagyon markáns és kritikus álláspontot képviselt Gauder Péter, aki a Kulturális Főváros-ügy kapcsán már írásban is véleményt nyilvánított a kérdésről. Nem vitatta az ilyesfajta pályázatok hasznosságát, a fásultságot kikezdő provokáció szükségességét. Rámutatott viszont, hogy a főváros nem jó irányba halad, ugyanis megoldatlan múltbéli problémáit hurcolja magával, ezért messze van még attól, hogy a jövőjét érdemben alakíthassa. A jelenlegi problémás helyzetre nem jelentenek megoldást a lokális beavatkozások, projektek, mert a „mini-innovációk" összeadása nem eredményez minőségileg magasabb szintet, megújulást. Ezek helyett az egészet érintő komplex programra van szükség (a moderátor szavaival élve „gesztusok helyett stratégiára"). Állítása szerint mindez nem képzelhető el a civilek bevonása, vagyis a széleskörű, nyilvános kommunikáció nélkül, amire megvannak a bevett technikák. Kitért arra is, hogy a város nem kezelhető „hardveresen" (építészet által), mert alapvetően a „hogyan akar élni a város?" kérdését, a „szoftvert" kell közösen tisztázni.

A Nemzeti Színház és a Művészetek Palotája példáján illusztrálta Lukovich Tamás, hogyan vallott kudarcot két szimbólumteremtési kísérlet. Ezek is alátámasztani látszanak az állítást, hogy „egy városnak nem lehet tudatosan jelképeket csinálni".

Cselovszki Zoltán felhívta a figyelmet, hogy a Budapest új építészeti jelei pályázatra nem jelképeket vártak, a jelek pedig azért kellenek, hogy ne tévedjünk el.

Kemény Vagyim kétségeinek adott hangot kétmillió, a megélhetése után loholó városlakó tervezésbe való bevonását illetően. Elképzelése szerint jobb volna előbb a vállalatok, vállalkozások tevékenységét a város hosszabb távú érdekeinek kedvező mederbe terelni.

A pályázatokra visszatérve Bojár Iván András azt mondta, szerinte nem baj, ha vannak impulzusok, függetlenül attól, hogy nem oldják meg a város bajait. A következő szavakkal összegezte véleményét: „halálosan boldog vagyok és gratulálok mindenkinek".

Moderátorunk szerint a szóban forgó pályázatok által képviselt szellemiség és Gauder-féle bírálatuk viszonya a „landmark"- és az infrastruktúra-típusú beavatkozások közötti különbséggel írható le. Örömtelinek mondta utóbbi típus hangsúlyos jelenlétét a benyújtott pályázatokban. Arra a záró kérdésre, hogy melyek azok az emblematikus értékek, amikkel Budapest már rendelkezik, Cselovszki Zoltán a Pestről, mint nézőtérről nézhető és Budán, mint színpadon játszódó királydrámát említette. Gauder Péter és Kemény Vagyim pl. a kávéházakat hozta fel, de erre vissza lehetett volna kérdezni, vajon ez ténylegesen létező értékünk-e, vagy csak a maradványai illetve kezdeményei vannak meg. Nem kérdeztünk vissza, mert késő este volt, másfelől a romos értékek is értékek, lehet rájuk építeni. Lásd Budapest nagy potenciállal bíró fürdőit: Széchenyi, Rudas, Rác, Lukács, Császár, Király…

Szerző: Török Tamás (szöveg + kép)

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.