Épületek/Örökség

A Gresham Palota átalakítása

1/14

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/14

A Gresham Palota átalakítása
Épületek/Örökség

A Gresham Palota átalakítása

2004.12.06. 15:55

Projektinfó

Four Seasons Hotel Gresham Palace

Építés éve:
2002

Stáblista

Megbízó: Gresco Rt., Fejér W. Béla elnök-vezérigazgató
Üzemeltető: Four Seasons Hotels and Resorts, Isadore Sharp elnök-vezérigazgató, Julien Carralero szálloda-igazgató, Dana Kalczak, Joe Spronck project manager 

Építész tervező: Formanyelv Építésziroda
Építésziroda-vezető: Fejér B. Patrick
Felelős építész tervező: Kruppa Gábor
Építész munkatársak: Case C. Creal, Máthé Katalin, Stacy McGhee, Mezei József, Adam H. Omansky, Soós Miklós, Weidlich Ágnes, Walton Imre

Belsőépítészet: Richmond International, London, Fiona Thompson
Műemléki felmérés: 2M Stúdió, Masznyik Csaba
Művészettörténész: Hild-Ybl alapítvány, Bor Ferenc, Dávid Ferenc
Geodéziai felmérés: Magyar Német Mérnökiroda, Garbaisz László

Szigetelési tervek:
Pataki és Horváth, dr. Horváth Sándor
Méhes Renoszig, Méhes György

Épületvillamosság:
Rybka Smith and Ginsler, Toronto, Armin van Eppinghoven, Vízváry Gábor
Kelevill, Kelemen Ferenc, Üveges Zoltán

Épületgépészet:
Hidi Rae, Toronto, Hidi András, Farkas Balázs
G&B, Görgeyné Bihary Erzsébet, Bukovics János
TB Szíj, Temesvári László, Hutterer Zoltán

Tartószerkezetek: WSP, London, Medák György, Hegyi Mihály
Mélygarázs tartószerkezetek: UVATERV, Juhász Imre

Közműkiváltások tervezése: Főmterv, Bebesy László
Üvegszerkezetek: Arup Facade Engineering, Anthony Smith
Konyhatechnológia:
Cini Little International, Armand Iaia
Gastroplan, Aczél Pál Tamás
Mosodatechnológia:
Pertl Associates, Don Pertl
Kimex Szerviz, Szalay Attila 

Tűzvédelem: Tűz-ér-tő, Venczel Sándor
Uszodatechnológia: Tuzson Mérnöki Iroda, Tuzson Balázs
Akusztika: John Swallow Associates, John Swallow
Forgalomtechnika: Közlekedés Kft, Szabó István

Roosevelt tér kertterv: Land-A, Andor Anikó, Torma Sarolta

Díszvilágítás: PHA Lighting Design, Hilary Wainer
Tender költségvetés: Székelyhidi Iván DLA, Paris
Műemléki és hatósági felügyelet: KÖH, Bende Csaba, Vinkovits Zsuzsanna
Pénzügyi ellenőrzés: E.C. Harris, Fonda Tamás, Kós László
Mélygarázs fővállalkozó: Strabag Rt., Kovács György 
Mélygarázs műszaki lebonyolítás: Főmterv, Sövegjártó Ágnes

Gresham Palota fővállalkozó:
CFE Hungary, Edouard Janssens, Pascal Steens, Laczkovich Gergely, Lehoczky László, Deni Zuvela, Baumgartner Ida, Bruno van Begin, Xavier Behets, Békés Attila, Gellén Béla, Stipsitz István

Restaurátor koordinátor: Németh Gábor
Restaurátor alvállalkozók:
Homlokzati kőmunkák és Gresham-lépcsőház tömbkő munkák: Reneszánsz Kőfaragó Rt., Balogh Miklós vezérigazgató,
Homlokzati kőszobrász munkák: Reneszánsz Kőfaragó Rt., Paszt György, Zahora András
Homlokzati mozaik: Balázs Miklós, Brutyó Mária
Homlokzati fémelemek: Sajó Ákos
Vakolt homlokzat és stukkómunkák: Boltív Kft.
Pávás kapuk: Lehoczky János
Lépcsőkorlátok: Haidekker Kft.
Ólomüvegezés: Tatár Dóra, Ónodi Béla, Holtság Károly
Zsolnay-kerámia: Kamerer Tamás
Passzázs elektroüveg: Rozetta, Hofecker József
Savazott üvegek: Rákosy Üvegipari Rt.

Gereben Gábor nyílt levele Quittner Zsigmondhoz, a Gresham Palota építészéhez az újjáépítés kapcsán, melynek felelős tervezője Kruppa Gábor volt. 

Kedves Építész Úr!

Nincs más módom, mint az írás, megosztani Önnel néhány gondolatomat annak kapcsán, hogy felújítva ismét életre kelt egyik jelentős műve, a Gresham Palota. Az épület sorsát Ön már nem sokáig kísérhette figyelemmel. Azt azonban biztos örömmel látta, hogy az a dolog, amihez Ön annyira értett - az építészeti minőség és a pesti élet forgataga - milyen gazdag világot teremtett itt a Lánchíddal szemben, mind a város építészeti arculatában, mind a jómódú polgári világ hétköznapi és ünnepnapos életében. Azon felül, hogy egy biztosítótársaságnak épített palotát, a passzázs üzletei, a kávéház nyüzsgése, a híres törzsasztalok, a különböző egyletek báljai igazolták azt az építészeti szándékot, amivel Ön ezt akkor megalkotta.

Sokat tanultunk, vagy tanulhattunk volna Öntől. Főként talán azt, hogy a "gazdagság" ismérve nem a pénz, hanem a "minőség" iránti vágy. Kérlelhetetlenül küzdeni mondanivalónk tisztaságáért, és az eszközök megformálásáért, amivel az kifejthető. Hiába volt a megrendelője külhoni, ez a ház Pestnek készült, a pesti házak közé, a pesti embereknek, a lehető legtehetségesebb magyar művészek összekapaszkodásával. Ön, Róth Miksa, Telcs Ede, Zsolnay Vilmos, és még sorolhatnám hosszan a kiváló munkatársakat, megmutatták 1907-ben Európának, mit tudnak a pesti építészek és művészek.

Most kérdeznék, ha lehetne. Vajon hogyan élte meg azt a pillanatot vagy folyamatot, amikor annyi eklektikus épület megtervezése után egy ilyen metamorfózison ment át, és elvetette a stílusok frázisait. Tőről metszetten újat alkotott, bár ma már szépen besorolják a nemzeti szecesszió sorába. Akkor, amikor tervezte, és amikor az Ön által korábban épített Central Kávéházat mással alakíttatják át, mert hogy Ön már egy kissé öreges, abban a helyzetben ez a terv, a Gresham terve bátor volt és tehetséges.

1/14

Mi lett a művel? A második világégés utáni hosszas hányattatás, majd lepusztulás után átváltozott, és végre újjászületett a palota, a gondos kezű Kruppa Gábor és Patrick Fejér építészek irányításával. Átváltozott, mert szálloda lett belőle, újjászületett, mert helyreállították és megóvták azt, amit még meglehetett. Az új hasznosításnak megfelelően az épület belseje átépítésre került, de ott is vigyázva a megmaradt és meghagyható értékekre. A homlokzatok, a külső kőfaragások, a mozaikok, a lépcsőházak, a belső udvarok felújítása szívet melengető minőségűek. Az enteriőrök óhatatlan átváltozáson mentek át, az új kihívásoknak meg kell felelni. Beköltözik a XXI. századi szállodatechnológia, a láthatatlan, de mindent tudó épületgépészet, ez természetes. A belső terek formai és hangulati kialakítása már nagy kérdés, több döntés lehetséges. A legveszélymentesebbnek tűnik az az út, amikor minden "stílusban" van megtervezve, igazodva a megmaradt fragmentumokhoz. Gyakran alkalmazott megoldás, de ez a módszer anakronizmusa miatt hamar fáradttá és unalmassá válik, miután nem a kortárs igényekre felel. A régi stílusjegyek előhívásával a letűnt kor, a teljes valóságával és akkori vágyaival nem remélhetők vissza. Hamar hiányérzetünk támad, mi is a saját időnket éljük.

A másik gyakori út, hogy meghagyunk mindent, ami eredeti, de minden új elem az éppen aktuális design szellemében készül. Sok ilyen enteriőr sorsot kísértünk már figyelemmel, de a vége majdnem mindig az lett, hogy az eredeti fragmentumok maradtak, és a design elemek, divatjuk múltával gyorsan cserélődtek. Ritka példák persze itt is akadnak, ahol a tehetség átütő ereje időtállóvá teremtette az új elemeket is.

Van-e jó válasz? Nem tudom, de egy dolog biztos. Minden rekonstrukció magán kell hordozza, hogy a mű nem csak régi mivoltában jeles, hanem kortárs munka is. A tervezéskor le kell merülni a poklok poklába, megtudni és megismerni a "hely szellemét", az eredeti alkotó szándékait, szenvedéseit-örömeit, és természetesen ezek kifejező formáit. Meg kell ismerni az enteriőrök letűnt életét, az egykor ott zajongó emberek viszonyát a tárgyakhoz és a formákhoz. Majd fel kell emelkednünk a felszínre, ahol ma is lüktet egy világ, és a két megismert esszenciából gyúrható egy olyan tér, ami autentikus és a miénk. (Ilyen levegőt árasztanak Philippe Starck és Hermann Czech munkái, de léteznek honi alkotók is, kiket említhetnék.)

11/14

A Gresham Palota enteriőrjei másként alakultak. Áldozatul estek annak a kor-hiedelemnek, hogy a mai építészek, belsőépítészek nem méltó utódaik Önnek és jeles kortársainak. A palotában a belsőépítész terveket külföldiek készítették, mint ahogy a Nemzeti Színház és az Art´Otel építésekor is. A sokcsillagos szálloda vendégei ezt biztos nem veszik zokon, mert jórészt mindenhol a jómódú réteget kiszolgáló bútorokkal, tárgyakkal és burkolatokkal találkoznak, amik külhoni gyártásúak is. A terek arányosak, a terek jól használhatók, a terek szépen bevilágítottak, a terek zümmögik az eleganciát.

Hamvas Béla írta egyszer, hogy a tereknek geometriája, a "hely"-nek szelleme van. Az Ön által teremtett "genius loci" visszatérésére sajnos még egy kicsit várnunk kell.

Üdvözlettel,
Gereben Gábor


Fotók: Kruppa Gábor

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.