Technológia

38 év alatt a garázsajtóktól a parkológépekig – interjú Buday Mártával

1/11

Forrás: Kapu-Centrum Kft.

?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
?>
Forrás: Kapu-Centrum Kft.
1/11

Forrás: Kapu-Centrum Kft.

38 év alatt a garázsajtóktól a parkológépekig – interjú Buday Mártával
Technológia

38 év alatt a garázsajtóktól a parkológépekig – interjú Buday Mártával

2021.07.23. 14:26

Cikkinfó

Támogatott tartalom

Szerzők:
Paár Eszter Szilvia

Földrajzi hely:
Magyarország

Cég, szervezet:
Kapu-Centrum Kft.

Termék, technológia:
Parkolótechnika

A Kapu-Centrum neve mára a stabilan működő, minőségi kapu szinonimája Magyarországon. Az olasz SEA és DISAN, valamint a német WÖHR gyár hazai képviselője és termékeinek forgalmazójaként több, páratlan piaci előnnyel büszkélkedhet, melyek az ügyfelek elégettségét garantálni fogják.

A Kapu-Centrum több, mint 38 éves szakértői tapasztalattal rendelkezik kapumozgató berendezések forgalmazása, szerelése, javítása és szervizelése terén, ami a jövőre nézve – több évtizedes távlatban is – garanciát jelent. A cég 21 éve parkológépekkel is foglalkozik, és egyértelműen piacvezetőnek mondható, ami annak köszönhető, hogy a Kapu-Centrum mindent egy kézben tart: a tárgyalást, a tervezést, a behozatalt és az összeszerelést is. A folyamatok koordinálása és a tökéletes végeredmény szempontjából ez nagyon fontos.

A cég történetéről és a legnagyobb kihívásokról a kereskedelmi igazgatót, Buday Mártát kérdeztük.

Építészfórum: Hogyan kerültek kapcsolatba a kapukkal?

Buday Márta: A férjem, Buday József pályáját műszaki tanárként kezdte. Később riasztóberendezések és parabolák beszerelésével foglalkozott. Egyszer egy partnercég megkérte, hogy segítsen beszerelni egy garázskaput, így jött az ötlet. Hatalmas lehetőség volt a számomra, hogy első munkahelyemen, a BUDAVOX Híradástechnikai Külkereskedelmi Rt-nél a kollégáimnak köszönhetően rengeteget tanulhattam, és mivel Algériában is dolgoztam, áruforgalmi ügyintézőként nem jelentett problémát az irodai feladatok ellátása és a kereskedelem bonyolítása, a férjemnek pedig műszaki felkészültségének köszönhetően nem volt gondja a beszereléssel. 1987-ben jó lehetőségek kínálkoztak egyéni vállalkozásra, így önállóak lettünk. Persze jócskán adódtak nehézségek a munkánkban, de a műszaki, illetve kereskedelmi tudásunk átsegített minket ezeken.

Forrás: Kapu-Centrum Kft.
4/11
Forrás: Kapu-Centrum Kft.

ÉF: A honlapjukon számos termékről, megoldásról található információ. Minket azonban az érdekel, hogy mik a legnagyobb kihívások, mire kell a legjobban odafigyelni?

BM: A legnagyobb kihívást még mindig az jelenti, hogy az építészek, illetve az ügyfelek gyakran nem konzultálnak velünk a tervezés során, csak mikor már szerkezetkész az épület. Pedig, ha már a tervezés alatt megfogadnák a tanácsainkat, sok kellemetlenségtől, bonyodalomtól, és nem utolsó sorban felesleges kiadástól megkímélhetnék a megrendelőt, a későbbi lakót.

ÉF: Ez a kapuk esetében mit jelent?

BM: Sajnos még mindig nagyon gyakoriak a tervezési hibák: a túl szűk kapunyílás, illetve a túl kicsi garázs. Régi építésű garázsok és kapuk esetében is nagyon kellemetlen, ha szűk a hely, de még érthető, hiszen azokat még kisebb méretű autókra tervezték. Manapság azonban az SUV trendek, a hatalmas autók mellett már nem csak a járművek méretére kell odafigyelni. Az is fontos, hogyan akarja majd őket használni az ügyfél. Például milyen csomagtartót szeretne majd feltenni? Vagy milyen szögben tud majd a nagy autóval rákanyarodni a kapura? Ezeket a szempontokat a tervezésnél mind figyelembe kell venni.

Forrás: Kapu-Centrum Kft.
5/11
Forrás: Kapu-Centrum Kft.

Persze ha a tervezés a használhatóság szempontjából tökéletesen sikerült, még mindig adódhatnak plusz költségek. Nem mindegy, hogy egyedi méretű-e a nyílás, külön kell-e gyártatni a kaput, vagy szabvány méretű termékkel is megoldható a feladat. Az utóbbi megoldás nyilvánvalóan olcsóbb, egyszerűbb, és gyorsabb is. Az sem mindegy, hogy a kétautós garázsoknál válaszoszlopos nyílást alakítanak-e ki, vagy egyszerűen egy szélesebbet. Válaszoszlopos nyílás esetében két kapu kell, két külön motorral, ami drágább megoldás, míg szélesebb nyílásnál egy motor is elegendő. Milyen biztonsági rendszerekkel, hogyan lesz a kapurendszer felszerelve? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekben mindig tudunk segíteni, már a tervezés során is, így megkönnyíthető az egész folyamat.

ÉF: És biztonságtechnikai kérdésekben is tudnak tanácsot adni?

BM: Természetesen! Sokéves tapasztalatunknak köszönhetően már nagyon felkészültek vagyunk e téren. Nagyon fontos például, hogy a kaput rácsukódás elleni védelemmel lássuk el – ezt nem kell magyarázni. De az is fontos, hogy a riasztórendszerrel összekössük, így érzékelheti az esetleges feszegetést. És ami a legfontosabb: tervezésénél érdemes nem csak az építésszel, de a villanyszerelővel is előre egyeztetni. Célszerű ugyanis a kaput külön áramkörre kötni, így hosszabb utazás idején lekapcsolható a biztosíték, és villámcsapás esetén nem fog magától kinyílni a kapu, védtelenné téve nem csak az autót, de akár az egész házat. Arról nem is beszélve, hogy a garázsajtó egy emelőgép, mely még rezeg is, így nem mindegy, hogyan rögzítjük. Ideális esetben be kell fúrni a falba, de ha esetleg ez a nyílás szigetelt kávája miatt nem megoldható, speciális vaskeretet kell alkalmazni.

ÉF: És a mai színtrendek nem okoznak nehézséget? Manapság például nagy divat az antracitszürke…

BM: Oh igen, a sötét kapuk. Valóban nagyon jól mutat, ha a garázsajtó színben harmonizál a házzal, viszont a szín kiválasztásánál az esztétikumnál fontosabb szempontok is vannak. Ha folyamatosan süti a nap a garázsajtót, akkor sajnos nem lehet dekorfóliát alkalmazni, nagyon hamar kifakul és tönkremegy, a nap gyakorlatilag felszívja a felületről. Festéssel még esetleg meg lehet oldani a színezést, de mi inkább az egyszerű, fehér garázsajtót szoktuk ilyenkor javasolni. Lehet, hogy kevésbé illik a házhoz, de nem lesz vele probléma.

Forrás: Kapu-Centrum Kft.
7/11
Forrás: Kapu-Centrum Kft.

ÉF: A központi porszívóknál is hasonló problémákkal találkozhatunk?

BM: Ott nem, az szerencsére egy végtelenül egyszerű rendszer. Egy valamire kell nagyon odafigyelni: hogy ragacsos anyagot ne szippantsunk fel vele. Olyan házban nehéz erre odafigyelni, ahol kisgyerek lakik, hiszen ott mindig van mézesmackó, vagy gyurma, sajnos a ragacsos anyagok eltömítik a rendszert, és lehetetlen tökéletesen kipucolni.

ÉF: 21 éve foglalkoznak parkológépekkel is. Ezekkel hogyan kerültek kapcsolatba?

BM: Olyan terméket kerestünk, mely hiányzott a magyar piacról, így találtuk meg a német WÖHR céget. A gyárnak akkoriban nem volt magyarországi partnere, az osztrák partnercég forgalmazta itthon a termékeket, de ez a folyamat a német nyelvű műszaki egyeztetések miatt nagyon nehézkes volt. Így egy részletes betanulási folyamat után megkaptuk a magyarországi forgalmazás jogát.

ÉF: Gondolom, itt is nagy hangsúlyt fektetnek a tervezés közbeni konzultációra.

BM: Így van, a parkológépek esetében a nem megfelelő tervezés még nagyobb bonyodalmakat okozhat, mint a garázskapuk esetében. Nem csak az a fontos, hogy a garázs megfelelő méretű legyen, nagy belmagasság és megfelelő aknaméret is szükséges, hiszen ezek nélkül nem lehet két-három autót egymás fölé helyezni. Arról nem is beszélve, hogy Budapesten különleges vízszigetelésre van szükség, hiszen a Duna feltörhet.
Meg kell jegyeznem, hogy a gépek későbbi karbantartása ugyanolyan fontos, mint a helyes tervezés. A víz és a hó például eleve nagy kihívást jelent, hiszen a szerkezetek korrodálódhatnak, de a síkosításmentesítő anyagok még ráadásul marnak is. Cégünk vállalja a gépek rendszeres ellenőrzését és karbantartását is, de sajnos kevesen élnek ezzel a lehetőséggel.

Forrás: Kapu-Centrum Kft.
8/11
Forrás: Kapu-Centrum Kft.

ÉF: Extrém kérésekkel találkoztak már?

BM: Persze. Előfordul, hogy az ügyfél távirányítóval szeretné irányítani a parkológépet, de erről kivétel nélkül mindig lebeszéljük. Ez ugyanis egy emelőgép, ezért mindig kizárólag kulcsos kapcsolóval működtethető, különben balesetveszélyes. Ha a távirányító véletlenül megnyomódik, nem csak az autó láthatja kárát, de súlyos személyi sérülés is történhet.

ÉF: Az előbb említett nagyméretű autók nem jelentenek kihívást?

BM: De, régebbi rendszerek esetében például előfordul, hogy elbírnák az autó súlyát, de fizikailag nem fér rá a jármű. Ezért is fontos a konzultáció, nagy autók esetében ki kell nekik alakítani a megfelelő méretű eszközt. Nagy kihívást jelent a sportkocsik parkoltatása is. A sportautók ugyanis „le vannak ültetve", és csak a speciálisan kialakított parkológépekre tudnak felállni. Bizonyos modellek esetében, például egy Ferrarinál speciális platólemezzel lehet rendelni a gépet, amelynek segítségével akadálytalanul fel tud állni a parkológépre. Már a különleges kérdések felmerülésekor érdemes hát kikérni szaktanácsunkat, hogy a megrendelő minden információ birtokában legyen.

Paár Eszter Szilvia

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk