Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Helyek/Városépítészet

Bécsi lakáspolitika – Együttműködés, minőség és társadalmi sokszínűség

1/8

Kép forrása: Wikimedia Commons | Grafika: Vitányi Regina

Karl-Marx-Hof, Bécs.  Forrás: Wikimedia Commons

Casa Neuwald, Bécs. © Michael Nagl EBG

A Nordbahnviertel átnézeti rajza. © Stadt Wien MA41 ÖBB LBS Redl

A Leywand lakóház a Freie Mitte felől. © Hertha Hurnaus

Nordbahnviertel.  Fotó: Piller Mikolt

Nordbahnviertel.  Fotó: Piller Mikolt

Nordbahnviertel.  Fotó: Piller Mikolt

?>
Kép forrása: Wikimedia Commons | Grafika: Vitányi Regina
?>
Karl-Marx-Hof, Bécs. 

Forrás: Wikimedia Commons
?>
Casa Neuwald, Bécs.

© Michael Nagl EBG
?>
A Nordbahnviertel átnézeti rajza.

© Stadt Wien MA41 ÖBB LBS Redl
?>
A Leywand lakóház a Freie Mitte felől.

© Hertha Hurnaus
?>
Nordbahnviertel. 

Fotó: Piller Mikolt
?>
Nordbahnviertel. 

Fotó: Piller Mikolt
?>
Nordbahnviertel. 

Fotó: Piller Mikolt
1/8

Kép forrása: Wikimedia Commons | Grafika: Vitányi Regina

Karl-Marx-Hof, Bécs.  Forrás: Wikimedia Commons

Casa Neuwald, Bécs. © Michael Nagl EBG

A Nordbahnviertel átnézeti rajza. © Stadt Wien MA41 ÖBB LBS Redl

A Leywand lakóház a Freie Mitte felől. © Hertha Hurnaus

Nordbahnviertel.  Fotó: Piller Mikolt

Nordbahnviertel.  Fotó: Piller Mikolt

Nordbahnviertel.  Fotó: Piller Mikolt

Bécsi lakáspolitika – Együttműködés, minőség és társadalmi sokszínűség
Helyek/Városépítészet

Bécsi lakáspolitika – Együttműködés, minőség és társadalmi sokszínűség

2025.05.21. 08:04

Bécs lakáspolitikája évtizedek óta Európa egyik legsikeresebb és legkiegyensúlyozottabb rendszere, amely hosszú távon biztosítja a megfizethető és társadalmilag integrált lakhatást. Ez a modell különösen releváns lehet Magyarország számára is, ahol hasonló lakáspiaci kihívásokkal szembesülünk, ám a válaszok gyakran eltérnek. Piller Mikolt Bécs, illetve az ottani Nordbahnviertel példáján keresztül mutatja be, hogyan lehet egyszerre minőségi, elérhető árú és társadalmilag sokszínű városi lakókörnyezetet teremteni.

 

Bécs: A bérlakások városa – történelmi alapok és mai realitások

Bécs lakáspolitikája több mint egyévszázados múltra tekint vissza, amelynek középpontjában a bérlakások dominanciája és a bérlők jogainak erős védelme áll. A „Vörös Bécs" időszaka (1919–1934) meghatározó szerepet játszott ebben, mikor is a szociáldemokrata városvezetés több mint 60 000 szociális bérlakást építtetett. Ezek az épületek, mint például a Karl-Marx-Hof, ma is a város arculatának meghatározó elemei. 

Karl-Marx-Hof, Bécs. 

Forrás: Wikimedia Commons
2/8
Karl-Marx-Hof, Bécs.  Forrás: Wikimedia Commons

A bérlakások aránya Bécsben ma is kiemelkedő:

a város lakosságának több mint 77%-a bérlakásban él, amelynek jelentős része önkormányzati és nonprofit szervezetek által fenntartott.

A bérlők jogi védelme is szigorúbb Ausztriában, mint Magyarországon. A bérleti szerződések gyakran határozatlan idejűek, és a bérleti díjak emelését szigorú szabályozás korlátozza. Például a Mietrechtsgesetz (Bérleti jogi törvény) alá tartozó, 1945 előtt épített, illetve állami támogatással létrejött lakások esetében előírás, hogy a bérleti díjakat csak bizonyos feltételek mellett lehet emelni, és a bérlők jogosultak kérni a bérleti díj felülvizsgálatát. Ezenkívül a bérlők védelmet élveznek az indokolatlan kilakoltatással szemben, és jogorvoslati lehetőségeik vannak a bérbeadóval szembeni vitás ügyekben. Ezek a szabályok, valamint a bérlakások említett magas aránya hozzájárulnak ahhoz, hogy a bérlakások hosszú távon is megfizethetőek maradjanak.

Társadalmi keveredés – szegregáció elkerülése

A városfejlesztés során Bécs mindig is kiemelt figyelmet fordított a társadalmi integrációra és a gettósodás elkerülésére. Ennek érdekében minden kerületben épültek (és épülnek) szociális bérlakások, beleértve a magas presztízsű területeket is. Például a híres Karl-Marx-Hof a 19. kerületben, Döblingben található, amely a Rózsadombhoz hasonlítható. Egy másik, aktuális példa a Casa Neuwald, egy díjnyertes fa-hibrid lakópark a 18. kerületben.
Ezen kívül a szociális bérlakásokhoz való hozzáférés nem kizárólag az alacsony jövedelműek számára van fenntartva; a jogosultsági jövedelemhatárok viszonylag magasak, így a középréteg is jogosult lehet ilyen lakásokra. Ez elősegíti a társadalmi sokszínűséget és a különböző rétegek együttélését.

Casa Neuwald, Bécs.

© Michael Nagl EBG
3/8
Casa Neuwald, Bécs. © Michael Nagl EBG

Új kihívások és válaszok: a telekárak emelkedése

Az elmúlt évtizedben Bécs is szembesült a telekárak jelentős emelkedésével, ami megnehezítette a nonprofit szervezetek számára a megfizethető lakások építését. Korábban a támogatott lakásépítési projektek esetén az állam által elfogadott maximális telekár 300 €/m² nettó hasznos alapterület volt – ez azonban a piaci árak emelkedése mellett tarthatatlanná vált.

A városvezetés több válasszal is reagált erre a problémára. Egyrészt 2018 óta a szabályozási tervekben lehetőség van egy új övezeti kategória – a geförderter Wohnbau – kijelölésére, amely előírja, hogy az adott területen kizárólag támogatott lakások épülhetnek. Ezen kívül az újonnan kijelölt építési területeken az épített lakások legalább 50%-ának támogatottnak kell lennie, és a telekárak nem haladhatják meg a 250 eurót négyzetméterenként. Ezek a  szabályozások segítenek megfékezni a telekárak emelkedését és biztosítják a megfizethető lakások folyamatos építését.

A városfejlesztési területeken, amilyen a Nordbahnhof is, bevezették a preiswerte Miete (megfizethető lakbér) kategóriát. Bár ezek a lakások közvetlen állami támogatás nélkül valósulnak meg, a fejlesztőket kötelezik arra, hogy az első 15 évben csak korlátozott bérleti díjakat alkalmazzanak – így biztosítva a lakhatás elérhetőségét a középosztály számára is. (A lakbér a 15 év elteltével is csak új bérlő esetében emelhető piaci szintre.)

A városfejlesztésben kulcsszerepet tölt be az elmúlt 10-15 évben formálódott Städtebaulicher Vertrag (városépítési szerződés). Mai formájában 2014-ben került be a bécsi építési törvénybe. Ennek lényege, hogy ha egy ingatlanfejlesztő módosítani kívánja egy telek vagy terület beépítési szabályait, a város cserébe infrastrukturális fejlesztéseket vagy azokhoz való hozzájárulást kér. Ez lehet például új utak, iskolák, óvodák, zöldterületek vagy közlekedési kapcsolatok kialakítása. (A szerződések nyilvánosan elérhetők a város hivatalos weboldalán.)

A Nordbahnviertel átnézeti rajza.

© Stadt Wien MA41 ÖBB LBS Redl
4/8
A Nordbahnviertel átnézeti rajza. © Stadt Wien MA41 ÖBB LBS Redl

A Nordbahnviertel fejlesztése: sűrű beépítés és zöldterületek harmóniája

A Nordbahnhof (északi rendezőpályaudvar) területének átalakítása során, négy ingatlanfejlesztő megbízásából (Strabag Real Estate, Wiener Städtische, ÖVW és KIBB Immobilien) a Vlay & Streeruwitz stúdió által készített beépítési terv célja az volt, hogy a sűrű beépítés mellett jelentős zöldterületek legyenek biztosítva. A tervezés során eredetileg nyolc toronyházat képzeltek el, amelyek lehetővé tették egy központi zöldterület, a Freie Mitte kialakítását. Ez a közel 9,3 hektáros park a város szívében egyedülálló természeti élményt nyújt, ahol a városi vadon és a biodiverzitás megőrzése kiemelt szerepet kapott. A területen számos védett állatfaj, például zöld varangyok és fürge gyíkok találtak otthonra, ami a város és a természet közötti harmonikus együttélést példázza. A park mellett az épületek kialakítása során is figyelembe kellett venni a természetet: a toronyházakon így például sasoknak alakitottak ki fészket, a környező (autómentes) mellékutcákban rovarhoteleket helyeztek el…

A bécsi gyakorlatban a Qualitätsbeirat (minőségi tanács) kulcsszerepet játszik a városfejlesztési területeken megvalósuló projektek minőségi színvonalának biztosításában. Ez a testület nemcsak független szakértőkből (építészek, várostervezők, tájépítészek) áll, hanem a város különböző hivatalainak képviselőiből is, mint például a MA19 (városkép és építészet) és a MA21 (városfejlesztés és tervezés). A Qualitätsbeirat értékeli a beérkező építészeti terveket, javaslatokat tesz azok javítására, és a teljes tervezési és kivitelezési folyamat során ellenőrzi a projektek minőségi kritériumainak teljesülését. Ezáltal biztosítja, hogy a Nordbahnviertel – a nagy sűrűség ellenére – változatos, magas színvonalú, mégis megfizethető lakókörnyezetet kínáljon. (A Nordbahnviertel fejlesztése óta a Qualitätsbeirat szerepét átvette az eddig is meglévő, de eddig kizárólag önkormányzat által támogatott projekteket értékelő Grundstücksbeirat, tehát most már egy egységes testület végzi Bécsben ezt a munkát, amely ezáltal még objektívebb döntéseket tesz lehetővé.)

Nordbahnviertel. 

Fotó: Piller Mikolt
6/8
Nordbahnviertel.  Fotó: Piller Mikolt

A város elvárása volt, hogy a földszint és lehetőleg az első emelet is aktív, közösségi használatra alkalmas terület legyen. A földszinti üzlethelyiségek bérlőinek kiválasztását egy külön csapat koordinálja, ezzel biztosítva a különböző kereskedelmi szegmensek (kiskereskedés, szolgáltatások, non-profit szervezetek) jelenlétét. Ugyanez a csapat (Quartiersmanagement) felel azért is, hogy a sok újonnan épült ház lakói egymásra találjanak, és közösség jöjjön létre: szerveznek utcafesztivált, vezetett túrákat, gyerekprogramokat.

Az egész Nordbahnhof építési logisztikáját egy független cég koordinálta, amely többek között figyelt arra, hogy a teherautók száma ne lépje túl a napi megengedett értéket, valamint arra is, hogy a kivitelezők ne parkoljanak illegálisan a kialakítás alatt lévő parkba. Emellett külön figyelmet fordítottak a fent említett védett állatok, a zöld varangyok és fürge gyíkok védelmére is.

A Nordbahnviertel városközponthoz közeli fekvése okán a közlekedési tervezésénél fontos szempont volt, hogy ne egy autóközpontú városrész jöjjön létre – bár Bécs egyébként is igyekszik a tömegközlekedést erősiteni. Egy központi út, a Bruno-Marek-Allee autóval is járható, itt a kétszer egy sávon az újonnan épült villamosvonallal osztoznak az autósok. A kerékpároknak mindkét irányban külön sáv áll rendelkezésre. Parkoló az utcán alig található, viszont vannak közösségi bérelhető autók, amiket a Wiener Linien (a BKV helyi megfelelője) üzemeltet. A parkolóhelyek száma a garázsokban még a bécsi építési szabályzathoz képest is redukált, nagyjából egy parkolóhely jut két lakásra.

Nordbahnviertel. 

Fotó: Piller Mikolt
7/8
Nordbahnviertel.  Fotó: Piller Mikolt

Három projekt, három különböző lakhatási modell

A Nordbahnviertel egyik tömbjében három különböző lakhatási modell valósult meg, amelyek jól szemléltetik a város sokszínűségét és az együttműködés fontosságát.

1. Leywand – Szabadpiaci lakások

A Leywand projekt egy szabadpiaci finanszírozású lakóépület (freifinanziert), tehát a lakások eladásra készültek. A közel 200 lakásos toronyház a magas színvonalú építészet példája. Elnyerte a FIABCI-Austria Prix d’Excellence díjat, és klimaaktiv Gold minősítéssel (ez a DGNB Platinhoz hasonló) rendelkezik. A tervezés során különös figyelmet fordítottak a közösségi terek kialakítására és a megosztáson alapuló gazdaság (sharing economy) elveinek alkalmazására, mint például közös használatú helyiségek és eszközök biztosítása: így a lakók igénybe vehetik a két vendéglakás egyikét, ha látogatójuk van, ezzel megspórolva a vendégszoba szükségességét. A home office térben dolgozhatnak, vagy akár szaunázhatnak is házon belül. A közösen használható szerszámok feleslegessé teszik, hogy minden lakónak például saját fúrógépre legyen szüksége. Emellett a közös bulikra, főzésekre is lehetőség van: a közel 100 négyzetméteres közösségi helyiség felszerelt konyhával, az szabadtéri (outdoor) konyha pedig grillsütővel rendelkezik.

A Leywand lakóház a Freie Mitte felől.

© Hertha Hurnaus
5/8
A Leywand lakóház a Freie Mitte felől. © Hertha Hurnaus

2. Leo & Leyla – Non-profit fejlesztés

A Leo & Leyla projekt egy non-profit fejlesztés, amely a preiswerte Miete (megfizethető lakbér) kategóriába tartozik, tehát az első 15 évben korlátozott bérleti díjakat biztosít. A tízemeletes épületben 60 lakás található, az első emeleten pedig irodák és kisebb üzlethelyiségek, például kozmetikai szalonok és orvosi rendelők kaptak helyet, a korábban említett, kiskereskedelmi és szolgáltatási zónák kialakításának elve alapján.

3. Die HausWirtschaft – államilag támogatott építőközösség

A Die HausWirtschaft projekt egy geförderter Wohnbau kategóriába tartozó, építőközösség (“Baugruppe") formában megvalósult lakóépület. A Baugruppe olyan lakóközösséget jelent, ahol a jövőbeli lakók közösen tervezik és valósítják meg az épületet, figyelembe véve egyéni igényeiket és a közösség érdekeit. A Die HausWirtschaft célja a lakhatás és a munkahelyek kombinálása egy épületen belül, 50% lakó- és 50% munkaterülettel. A projekt különlegessége a közösségi terek gazdag kínálata, mint például a közösségi konyha, tetőterasz, coworking terek és műhelyek.

Nordbahnviertel. 

Fotó: Piller Mikolt
8/8
Nordbahnviertel.  Fotó: Piller Mikolt

Együttműködés és koordináció a fejlesztők között

A három projekt közös jellemzője, hogy egy tömbben helyezkednek el, és a garázs is közös. Ez jól mutatja, milyen szorosan kellett az ingatlanfejlesztőknek együttműködniük. Az épületek által határolt, nyilvános belső udvar, valamint a garázs közös használata természetesen szerződésekkel van rögzítve. Az építési folyamat összehangoltan történt: a szűk közös munkagödör mellett koordinálni kellett, hogy a három telek körül található Nordbahnviertelen végigmenő O villamos fordulója az építkezés során is működőképes maradjon.

A Nordbahnviertel fejlesztése világosan megmutatja, hogy az együttműködésnek kulcsszerepe lehet: egyrészt a város és a négy fejlesztő közötti közös munkában, másrészt a fejlesztők közötti koordinációban. A non-profit projektek nem valósulhattak volna meg a szabadfinanszírozású lakások nélkül, amelyek viszont sokat veszítenének a környezetük sokszínűsége nélkül.

Piller Mikolt
A szerző Budapesten végzett építészmérnök. 2009 óta Bécsben dolgozik, sok évig nagy volumenű, részben államilag támogatott lakóépületek tervezésével foglalkozott. 2021 óta ingatlanfejlesztőként dolgozik, így aktívan részt vett a fent bemutatott városrész fejlesztésében.

 

Linkek:

Casa Neuwald: wohnfonds_wien - WBP24 Bester Wohnbau

Projekt Die Hauswirtschaft: iba-wien.at

Projekt Leywand: www.leywand.at, illetve Leywand. Das Wohnhochhaus (youtube)

Városépitési szerződések: Veröffentlichung von städtebaulichen Verträgen

Quartiersmanagement Nordbahnviertel: Nordbahnviertel Wien | Ankommen und losleben

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.