Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Nézőpontok/Vélemény

A bécsi Aspern Seestadt városrész hétköznapjai

1/18

Bécs belvárosától mintegy öt kilométerre keletre, az egykori repülőtér helyén, a 2010-es években adták át Seestadt városrész első épületeit. Azóta a mintegy 1x1 kilométeres terület közel fele épült be.  

Budapesten kissé szokatlan módon az első elkészült létesítmények egyike a meghosszabbított metróvonal volt, ami kilométernyi hosszúságú hídon keresztezi a területet. A ma már hétvégén is 5-8 percenként induló járatokkal Bécs belő területei fél órán belül elérhetők.  

A terület beépítésének mestertervét a svéd Tovatt Architects & Planners (ma: Sweco) készítette, míg az egyes épületeket különböző építészirodák. Az ingatlanok nem kevesebb, mint kétharmada szociális bérlakás.

A városrész méreténél fogva nem teljesen autómentes, de csak néhány gyűjtőút szeli át, egységesen 30Km/h sebességkorlátozással. Parkolóhelyből terv szerint 70 darab jut 100 lakásra, de ez egyelőre bőven túlméterezettnek tűnik, a lakók alig 26 százaléka birtokol autót, és még kevesebben használják rendszeresen.  

Míg a bécsi utcák alig negyedét nevezték el nőkről, Seestadtban ezen a téren is igyekeztek egyelő feltételeket teremteni. Az elektromos hálózatot fokozatosan készítik fel V2G (vechile to grid) képességű elektromos autókra, hogy a tetők napelemeivel termelt árammal a városrész egész nap részben önellátó legyen.  

A beépítés sűrűsége, és az épületek magassága a terület széle felé folyamatosan csökken, a városrész határán megjelennek a hazai szocreál városokból ismerős, tágas, félprivát terek az épületek között.  

Bár a homlokzatok jó része szürke, a lakók kreatív ódon igyekeznek az erkélyek rácsozatát zárttá tenni.

Ahol hasonló megoldásra nincs mód, futónövények kezdik borítani a homlokzatot.

A belső udvarok mind átjárhatók, nagy részükben játszótér, és sok konyhakert található…

… de még szabadtéri uszoda is akad. A budapesti Budaparthoz hasonlóan az óvodák sem külön épületben, hanem a lakóházak földszintjein kaptak helyet, udvaruk szintén a belső terek része.  

Bár az egykori reptér területe teljesen sík, a néhány, udvarok alatti teremgarázs oldalát rézsűként alakították ki, izgalmas szintkülönbségeket hozva létre.  

A város névadó mesterséges tava a terület központjában terül el. Kisebb strand, és számos kavicsos partszakasz mellett gondosan kialakított és elkerített nádasok, sekély területek is helyet kaptak, amik nem csupán a víz természetes öntisztulását segítik, de vizes élőhelyet is kínálnak az állatvilágnak.

A lassan formálódó központi park szélén 2020-ra készült el a 84 méter magas HoHo Wien toronyház (balra). Bár építői a világ harmadik legmagasabb fa épületének tartják, belső magja, a liftaknákkal és a lépcsőházakkal még vasbetonból készült, a külső pillérváza azonban mind a 24 szinten lucfenyőből.  

Az épületegyüttes egy része kívül is fa homlokzatburkolattal hirdeti a magasépítés új, fenntarthatóbb korszakát.  

A városrész teljes kiépülése a harmincas évek elejére várható, és mintegy 25 ezer embernek, azaz Szentendre, vagy Siófok lakosságának ad majd otthont, további húszezer munkahely mellett.

Az energiahatékony építészet, és a gyalogosan megtehető távolságok együtt biztosítják, hogy egy Seestadti lakó ökológiai lábnyoma jelentősen alacsonyabb legyen a világátlagnál, ami egy jóléti Nyugat-Európai országban rendkívüli.

A fenntarthatóságot segíti a szivacsváros koncepciója is: a csapadék nagy részét a térszín alatt, nagy tömegű földes, kavicsos rétegek őrzik –ez az anyag nem távoli bányából, hanem a tó kialakításából származik- és fokozatosan párologtatja ki a nyári napokon. A lakások a bécsi távfűtési rendszerre csatlakoznak.

A metró mellett több kisebb úton is kapcsolódik a terület Bécs külvárosaihoz, de ezek nagy része zárva maradt a személyautók előtt, csak a tömegközlekedés, a kerékpárosok, és a közműszolgáltatók, tűzoltók, mentők hajthatnak be.

?>
Bécs belvárosától mintegy öt kilométerre keletre, az egykori repülőtér helyén, a 2010-es években adták át Seestadt városrész első épületeit. Azóta a mintegy 1x1 kilométeres terület közel fele épült be.

 
?>
Budapesten kissé szokatlan módon az első elkészült létesítmények egyike a meghosszabbított metróvonal volt, ami kilométernyi hosszúságú hídon keresztezi a területet. A ma már hétvégén is 5-8 percenként induló járatokkal Bécs belő területei fél órán belül elérhetők.

 
?>
A terület beépítésének mestertervét a svéd Tovatt Architects & Planners (ma: Sweco) készítette, míg az egyes épületeket különböző építészirodák. Az ingatlanok nem kevesebb, mint kétharmada szociális bérlakás.
?>
A városrész méreténél fogva nem teljesen autómentes, de csak néhány gyűjtőút szeli át, egységesen 30Km/h sebességkorlátozással. Parkolóhelyből terv szerint 70 darab jut 100 lakásra, de ez egyelőre bőven túlméterezettnek tűnik, a lakók alig 26 százaléka birtokol autót, és még kevesebben használják rendszeresen.

 
?>
Míg a bécsi utcák alig negyedét nevezték el nőkről, Seestadtban ezen a téren is igyekeztek egyelő feltételeket teremteni. Az elektromos hálózatot fokozatosan készítik fel V2G (vechile to grid) képességű elektromos autókra, hogy a tetők napelemeivel termelt árammal a városrész egész nap részben önellátó legyen.

 
?>
A beépítés sűrűsége, és az épületek magassága a terület széle felé folyamatosan csökken, a városrész határán megjelennek a hazai szocreál városokból ismerős, tágas, félprivát terek az épületek között.

 
?>
Bár a homlokzatok jó része szürke, a lakók kreatív ódon igyekeznek az erkélyek rácsozatát zárttá tenni.
?>
Ahol hasonló megoldásra nincs mód, futónövények kezdik borítani a homlokzatot.
?>
A belső udvarok mind átjárhatók, nagy részükben játszótér, és sok konyhakert található…
?>
… de még szabadtéri uszoda is akad. A budapesti Budaparthoz hasonlóan az óvodák sem külön épületben, hanem a lakóházak földszintjein kaptak helyet, udvaruk szintén a belső terek része.

 
?>
Bár az egykori reptér területe teljesen sík, a néhány, udvarok alatti teremgarázs oldalát rézsűként alakították ki, izgalmas szintkülönbségeket hozva létre.

 
?>
A város névadó mesterséges tava a terület központjában terül el. Kisebb strand, és számos kavicsos partszakasz mellett gondosan kialakított és elkerített nádasok, sekély területek is helyet kaptak, amik nem csupán a víz természetes öntisztulását segítik, de vizes élőhelyet is kínálnak az állatvilágnak.
?>
A lassan formálódó központi park szélén 2020-ra készült el a 84 méter magas HoHo Wien toronyház (balra). Bár építői a világ harmadik legmagasabb fa épületének tartják, belső magja, a liftaknákkal és a lépcsőházakkal még vasbetonból készült, a külső pillérváza azonban mind a 24 szinten lucfenyőből.

 
?>
Az épületegyüttes egy része kívül is fa homlokzatburkolattal hirdeti a magasépítés új, fenntarthatóbb korszakát.

 
?>
A városrész teljes kiépülése a harmincas évek elejére várható, és mintegy 25 ezer embernek, azaz Szentendre, vagy Siófok lakosságának ad majd otthont, további húszezer munkahely mellett.
?>
Az energiahatékony építészet, és a gyalogosan megtehető távolságok együtt biztosítják, hogy egy Seestadti lakó ökológiai lábnyoma jelentősen alacsonyabb legyen a világátlagnál, ami egy jóléti Nyugat-Európai országban rendkívüli.
?>
A fenntarthatóságot segíti a szivacsváros koncepciója is: a csapadék nagy részét a térszín alatt, nagy tömegű földes, kavicsos rétegek őrzik –ez az anyag nem távoli bányából, hanem a tó kialakításából származik- és fokozatosan párologtatja ki a nyári napokon. A lakások a bécsi távfűtési rendszerre csatlakoznak.
?>
A metró mellett több kisebb úton is kapcsolódik a terület Bécs külvárosaihoz, de ezek nagy része zárva maradt a személyautók előtt, csak a tömegközlekedés, a kerékpárosok, és a közműszolgáltatók, tűzoltók, mentők hajthatnak be.
1/18

Bécs belvárosától mintegy öt kilométerre keletre, az egykori repülőtér helyén, a 2010-es években adták át Seestadt városrész első épületeit. Azóta a mintegy 1x1 kilométeres terület közel fele épült be.  

Budapesten kissé szokatlan módon az első elkészült létesítmények egyike a meghosszabbított metróvonal volt, ami kilométernyi hosszúságú hídon keresztezi a területet. A ma már hétvégén is 5-8 percenként induló járatokkal Bécs belő területei fél órán belül elérhetők.  

A terület beépítésének mestertervét a svéd Tovatt Architects & Planners (ma: Sweco) készítette, míg az egyes épületeket különböző építészirodák. Az ingatlanok nem kevesebb, mint kétharmada szociális bérlakás.

A városrész méreténél fogva nem teljesen autómentes, de csak néhány gyűjtőút szeli át, egységesen 30Km/h sebességkorlátozással. Parkolóhelyből terv szerint 70 darab jut 100 lakásra, de ez egyelőre bőven túlméterezettnek tűnik, a lakók alig 26 százaléka birtokol autót, és még kevesebben használják rendszeresen.  

Míg a bécsi utcák alig negyedét nevezték el nőkről, Seestadtban ezen a téren is igyekeztek egyelő feltételeket teremteni. Az elektromos hálózatot fokozatosan készítik fel V2G (vechile to grid) képességű elektromos autókra, hogy a tetők napelemeivel termelt árammal a városrész egész nap részben önellátó legyen.  

A beépítés sűrűsége, és az épületek magassága a terület széle felé folyamatosan csökken, a városrész határán megjelennek a hazai szocreál városokból ismerős, tágas, félprivát terek az épületek között.  

Bár a homlokzatok jó része szürke, a lakók kreatív ódon igyekeznek az erkélyek rácsozatát zárttá tenni.

Ahol hasonló megoldásra nincs mód, futónövények kezdik borítani a homlokzatot.

A belső udvarok mind átjárhatók, nagy részükben játszótér, és sok konyhakert található…

… de még szabadtéri uszoda is akad. A budapesti Budaparthoz hasonlóan az óvodák sem külön épületben, hanem a lakóházak földszintjein kaptak helyet, udvaruk szintén a belső terek része.  

Bár az egykori reptér területe teljesen sík, a néhány, udvarok alatti teremgarázs oldalát rézsűként alakították ki, izgalmas szintkülönbségeket hozva létre.  

A város névadó mesterséges tava a terület központjában terül el. Kisebb strand, és számos kavicsos partszakasz mellett gondosan kialakított és elkerített nádasok, sekély területek is helyet kaptak, amik nem csupán a víz természetes öntisztulását segítik, de vizes élőhelyet is kínálnak az állatvilágnak.

A lassan formálódó központi park szélén 2020-ra készült el a 84 méter magas HoHo Wien toronyház (balra). Bár építői a világ harmadik legmagasabb fa épületének tartják, belső magja, a liftaknákkal és a lépcsőházakkal még vasbetonból készült, a külső pillérváza azonban mind a 24 szinten lucfenyőből.  

Az épületegyüttes egy része kívül is fa homlokzatburkolattal hirdeti a magasépítés új, fenntarthatóbb korszakát.  

A városrész teljes kiépülése a harmincas évek elejére várható, és mintegy 25 ezer embernek, azaz Szentendre, vagy Siófok lakosságának ad majd otthont, további húszezer munkahely mellett.

Az energiahatékony építészet, és a gyalogosan megtehető távolságok együtt biztosítják, hogy egy Seestadti lakó ökológiai lábnyoma jelentősen alacsonyabb legyen a világátlagnál, ami egy jóléti Nyugat-Európai országban rendkívüli.

A fenntarthatóságot segíti a szivacsváros koncepciója is: a csapadék nagy részét a térszín alatt, nagy tömegű földes, kavicsos rétegek őrzik –ez az anyag nem távoli bányából, hanem a tó kialakításából származik- és fokozatosan párologtatja ki a nyári napokon. A lakások a bécsi távfűtési rendszerre csatlakoznak.

A metró mellett több kisebb úton is kapcsolódik a terület Bécs külvárosaihoz, de ezek nagy része zárva maradt a személyautók előtt, csak a tömegközlekedés, a kerékpárosok, és a közműszolgáltatók, tűzoltók, mentők hajthatnak be.

Nézőpontok/Vélemény

A bécsi Aspern Seestadt városrész hétköznapjai

2024.12.21. 19:00
1/18

Bécs belvárosától mintegy öt kilométerre keletre, az egykori repülőtér helyén, a 2010-es években adták át Seestadt városrész első épületeit. Azóta a mintegy 1x1 kilométeres terület közel fele épült be.  

Budapesten kissé szokatlan módon az első elkészült létesítmények egyike a meghosszabbított metróvonal volt, ami kilométernyi hosszúságú hídon keresztezi a területet. A ma már hétvégén is 5-8 percenként induló járatokkal Bécs belő területei fél órán belül elérhetők.  

A terület beépítésének mestertervét a svéd Tovatt Architects & Planners (ma: Sweco) készítette, míg az egyes épületeket különböző építészirodák. Az ingatlanok nem kevesebb, mint kétharmada szociális bérlakás.

A városrész méreténél fogva nem teljesen autómentes, de csak néhány gyűjtőút szeli át, egységesen 30Km/h sebességkorlátozással. Parkolóhelyből terv szerint 70 darab jut 100 lakásra, de ez egyelőre bőven túlméterezettnek tűnik, a lakók alig 26 százaléka birtokol autót, és még kevesebben használják rendszeresen.  

Míg a bécsi utcák alig negyedét nevezték el nőkről, Seestadtban ezen a téren is igyekeztek egyelő feltételeket teremteni. Az elektromos hálózatot fokozatosan készítik fel V2G (vechile to grid) képességű elektromos autókra, hogy a tetők napelemeivel termelt árammal a városrész egész nap részben önellátó legyen.  

A beépítés sűrűsége, és az épületek magassága a terület széle felé folyamatosan csökken, a városrész határán megjelennek a hazai szocreál városokból ismerős, tágas, félprivát terek az épületek között.  

Bár a homlokzatok jó része szürke, a lakók kreatív ódon igyekeznek az erkélyek rácsozatát zárttá tenni.

Ahol hasonló megoldásra nincs mód, futónövények kezdik borítani a homlokzatot.

A belső udvarok mind átjárhatók, nagy részükben játszótér, és sok konyhakert található…

… de még szabadtéri uszoda is akad. A budapesti Budaparthoz hasonlóan az óvodák sem külön épületben, hanem a lakóházak földszintjein kaptak helyet, udvaruk szintén a belső terek része.  

Bár az egykori reptér területe teljesen sík, a néhány, udvarok alatti teremgarázs oldalát rézsűként alakították ki, izgalmas szintkülönbségeket hozva létre.  

A város névadó mesterséges tava a terület központjában terül el. Kisebb strand, és számos kavicsos partszakasz mellett gondosan kialakított és elkerített nádasok, sekély területek is helyet kaptak, amik nem csupán a víz természetes öntisztulását segítik, de vizes élőhelyet is kínálnak az állatvilágnak.

A lassan formálódó központi park szélén 2020-ra készült el a 84 méter magas HoHo Wien toronyház (balra). Bár építői a világ harmadik legmagasabb fa épületének tartják, belső magja, a liftaknákkal és a lépcsőházakkal még vasbetonból készült, a külső pillérváza azonban mind a 24 szinten lucfenyőből.  

Az épületegyüttes egy része kívül is fa homlokzatburkolattal hirdeti a magasépítés új, fenntarthatóbb korszakát.  

A városrész teljes kiépülése a harmincas évek elejére várható, és mintegy 25 ezer embernek, azaz Szentendre, vagy Siófok lakosságának ad majd otthont, további húszezer munkahely mellett.

Az energiahatékony építészet, és a gyalogosan megtehető távolságok együtt biztosítják, hogy egy Seestadti lakó ökológiai lábnyoma jelentősen alacsonyabb legyen a világátlagnál, ami egy jóléti Nyugat-Európai országban rendkívüli.

A fenntarthatóságot segíti a szivacsváros koncepciója is: a csapadék nagy részét a térszín alatt, nagy tömegű földes, kavicsos rétegek őrzik –ez az anyag nem távoli bányából, hanem a tó kialakításából származik- és fokozatosan párologtatja ki a nyári napokon. A lakások a bécsi távfűtési rendszerre csatlakoznak.

A metró mellett több kisebb úton is kapcsolódik a terület Bécs külvárosaihoz, de ezek nagy része zárva maradt a személyautók előtt, csak a tömegközlekedés, a kerékpárosok, és a közműszolgáltatók, tűzoltók, mentők hajthatnak be.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Földrajzi hely:
Bécs

Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.