Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers Az építész és az egója Call For Papers
Közélet, hírek

Elhelyezték Agnes Denes időkapszuláját a Városligetben

1/7

Fotó: Szépművészeti Múzeum

Fotó: Szépművészeti Múzeum

Fotó: Szépművészeti Múzeum

Fotó: Szépművészeti Múzeum

Agnes Denes: Búzamező – szembesítés: Szemétlerakó, Battery Park, Downtown Manhattan. Forrás: Szépművészeti Múzeum

Agnes Denes. Fahegy – Élő időkapszula. Forrás: Szépművészeti Múzeum

Agnes Denes: Dialektikus háromszögelés: vizuális filozófia (Az emberi argumentummal együtt). Forrás: Szépművészeti Múzeum

?>
Fotó: Szépművészeti Múzeum
?>
Fotó: Szépművészeti Múzeum
?>
Fotó: Szépművészeti Múzeum
?>
Fotó: Szépművészeti Múzeum
?>
Agnes Denes: Búzamező – szembesítés: Szemétlerakó, Battery Park, Downtown Manhattan. Forrás: Szépművészeti Múzeum
?>
Agnes Denes. Fahegy – Élő időkapszula. Forrás: Szépművészeti Múzeum
?>
Agnes Denes: Dialektikus háromszögelés: vizuális filozófia (Az emberi argumentummal együtt). Forrás: Szépművészeti Múzeum
1/7

Fotó: Szépművészeti Múzeum

Fotó: Szépművészeti Múzeum

Fotó: Szépművészeti Múzeum

Fotó: Szépművészeti Múzeum

Agnes Denes: Búzamező – szembesítés: Szemétlerakó, Battery Park, Downtown Manhattan. Forrás: Szépművészeti Múzeum

Agnes Denes. Fahegy – Élő időkapszula. Forrás: Szépművészeti Múzeum

Agnes Denes: Dialektikus háromszögelés: vizuális filozófia (Az emberi argumentummal együtt). Forrás: Szépművészeti Múzeum

Elhelyezték Agnes Denes időkapszuláját a Városligetben
Közélet, hírek

Elhelyezték Agnes Denes időkapszuláját a Városligetben

2025.05.30. 14:22

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

Építészek, alkotók:
Agnes Denes

Cég, szervezet:
Szépművészeti Múzeum

Vélemények:
1

Milyennek képzeled a világot 1000 év múlva?  Milyen érzés a jövővel kommunikálni?  Mi a leglényegesebb tennivalóink az emberiség fennmaradása érdekében? Többek között ezekre a kérdésekre adott válaszok kerültek abba az 1000 év múlva felbontandó időkapszulába, amelyet a Szépművészeti Múzeumban vasárnap záró Agnes Denes-kiállítás záróprogramjaként helyeztek el pénteken a Városligetben. 

Agnes Denes projektjeinek régóta visszatérő eleme a jövő embere számára hagyott üzenet, az időkapszula. A Szépművészeti Múzeumban az elmúlt év végén nyílt A logika rendszerei – a rendszerek logikája: Agnes Denes művészete című kiállításának is része volt a művész által összeállított, az emberiség jövőjével kapcsolatos kérdőív, amelyre a beérkezett válaszokat, digitális formában egy 1000 év múlva felbontandó időkapszulában helyeztek el a Városliget mértani középpontjában. A művész számára az időkapszula projekt nem csupán művészi eszköz, hanem tudományos kutatás is, mely a 2020-as években élő emberek gondolkodásmódját, a jelenhez és a jövőhöz kapcsolódó elképzeléseit, vágyait, érzéseit rögzíti a jövő számára. A budapesti kiállításra készült, 21 kérdést tartalmazó kérdőívet több mint százötvenen töltötték ki. (A kérdőív itt érhető el.)

Agnes Denes 1931-ben született Budapesten, később családjával Svédországba, majd az 1950-es években az Egyesült Államokba költözött. Fiatalon versírással próbálkozott, végül a vizuális művészetek felé fordult, ám hamar szűkösnek érezte a  hagyományos képzőművészet kereteit. Szisztematikus vizuális kísérletezésbe kezdett, mely során a különféle tudományterületek eredményeit ötvözte. Az 1960-as években nemzetközileg ismertté vált, sokoldalú művészi gyakorlata a tudomány és a képzőművészet kölcsönös összefüggésére épül. Vizuális kutatásaiban az emberi tudás: a matematika, a filozófia, az ökológia, a szociológia és a pszichológia egyetemes ismeretanyagát használta fel és értelmezte újra.

Fotó: Szépművészeti Múzeum
2/7
Fotó: Szépművészeti Múzeum

Különféle médiumokat és tendenciát ötvöző alkotásaiban az elsők közt vonta be az ökológiai szemléletet a képzőművészetbe. A jelen környezet- és társadalomtudatos művészetének számos irányzata elképzelhetetlen Agnes Denes kezdeményezései nélkül. Konceptuális gyökerű művészete mind a land art és az environment műfajához, mind a költészethez és a filozófiához, a grafikához, vagy az installációművészethez kötődik. Denes az 1970-es évek elején alkotta meg az öko-logika fogalmát, mely komplex művészi gondolkozásának két alappillérére, az ökológia és a logika kettősségére utal.

Agnes Denes: Búzamező – szembesítés: Szemétlerakó, Battery Park, Downtown Manhattan. Forrás: Szépművészeti Múzeum
5/7
Agnes Denes: Búzamező – szembesítés: Szemétlerakó, Battery Park, Downtown Manhattan. Forrás: Szépművészeti Múzeum

A máig alkotó művész – a tavalyi Art Basel fókuszában is egy monumentális alkotása állt – környezettudatos köztéri akciói radikális beavatkozások a táj vagy a városi környezet szövetébe. Egyik legemblematikusabb munkája az 1982-es Búzamező – szembesítés című akció, melynek során – önkéntesek bevonásával – búzával vetett be, majd aratott le egy 0,8 hektáros törmeléklerakó területet Manhattan déli végében, az akkor még álló ikertornyok közelében. A táj behatolása New York metropoliszába környezetvédelmi kérdések mellett gazdasági és társadalmi problémákra is felhívta a figyelmet. Hasonlóan korszakalkotó jelentőségű volt a Fahegy – élő időkapszula (1982–1996) című kollaboratív projektje is, amikor egy matematikai képletből származó mintázat alapján tizenegyezer fát ültetett el ugyanennyi ember Finnországban. E „matematikai erdő" fáinak – a művész szavaival – „túl kell élniük a jelenkort és életben maradásukkal át kell ültetniük elképzeléseinket egy ismeretlen jövőbeli korba".

Agnes Denes. Fahegy – Élő időkapszula. Forrás: Szépművészeti Múzeum
6/7
Agnes Denes. Fahegy – Élő időkapszula. Forrás: Szépművészeti Múzeum

Agnes Denes műveit a jövő generációinak, mi több, jövendő civilizációknak szóló üzeneteknek szánja. Napjaink klíma- és ökológiai válságának tükrében projektjei, üzenetei nem is lehetnének aktuálisabbak. Egyedülálló, sajátos környezettudatos érzékenységről tanúskodó művészete arra tanít, hogy a természet, az emberi értékek és a tudás fenntartható rendszerében elkerülhető az ökológiai katasztrófa.

A vasárnap záró kiállítás reprezentatív grafikai és fotósorozatok, rajzok, fotódokumentációk és videók segítségével járja körül Agnes Denes életművének jelentős alkotói állomásait. A tárlat a magyar származású amerikai képzőművésznek, a nemzetközi kortárs művészet egyik meghatározó jelentőségű alakjának mintegy 60 művét mutatja be.

Agnes Denes: Dialektikus háromszögelés: vizuális filozófia (Az emberi argumentummal együtt). Forrás: Szépművészeti Múzeum
7/7
Agnes Denes: Dialektikus háromszögelés: vizuális filozófia (Az emberi argumentummal együtt). Forrás: Szépművészeti Múzeum

Az időkapszulát Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója, a Liget Budapest Projekt miniszteri biztosa és Kumin Mónika, a kiállítás kurátora helyezte el a Városligetben. 

Vélemények (1)
Mljet
2025.06.02.
11:01

A Városligetben nem ez az első időkapszula. Még 1987-ben, a PeCsa mellett temették föld alá azt a műanyag hordót, amibe az akkori fiatalok üzeneteit és emléktárgyait helyezték el. Az időkapszula helyét egy haranglábbal jelölték meg, az azon pedig egy egészen különleges harang függött, "1987 üzenete 2037-be" felirattal. A harangot már régen elvitték valahová, a harangláb még tartotta magát egy ideig, végül elsodorta a Liget Budapest projekt őrült forgószele. A földbe temetett időkapszuláról nem tudni, ott van-e, megvan-e még. Kétlem, hogy ez újabb időkapszula elhelyezésekor a Liget projekt miniszteri biztosa megemlítette volna. Pedig 2037 még messze van... Az 1987-es időkapszuláról, a különleges harangról többet lehet - még videóról is! - megtudni itt: ujjealigetben.blog.hu/2015/02/25/idokapszula_a_varosligetben és itt: varosligetbaratai.blog.hu/2018/09/18/mentsetek_meg_az_idokapszulat#more14246511

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.