| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Helyek/Infrastruktúra

A Gellérthegyi Sikló, mint a Budai Korzó új eleme

1/21

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Helyszínrajz

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Helyszínrajz

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Hosszmetszet

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Alsó állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Fogadótér

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Fogadóépület

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Fogadóépület

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Alsó állomás, peronszint

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Alsó állomás, technikai szint

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Kitorkollás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás, peronszint

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás, sétányszint

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás, gépház

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Helyszínrajz
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Helyszínrajz
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Hosszmetszet
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Alsó állomás
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Fogadótér
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Fogadóépület
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Fogadóépület
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Alsó állomás, peronszint
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Alsó állomás, technikai szint
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Kitorkollás
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás, peronszint
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás, sétányszint
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás, gépház
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás
?>
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás
1/21

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Helyszínrajz

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Helyszínrajz

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Hosszmetszet

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Alsó állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Fogadótér

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Fogadóépület

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Fogadóépület

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Alsó állomás, peronszint

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Alsó állomás, technikai szint

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Kitorkollás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás, peronszint

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás, sétányszint

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás, gépház

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

A Gellérthegyi Sikló, mint a Budai Korzó új eleme
Helyek/Infrastruktúra

A Gellérthegyi Sikló, mint a Budai Korzó új eleme

2021.12.23. 08:09

Projektinfó

Szerzők:
Közti
Pottyondy Péter

Földrajzi hely:
Budapest, Gellérthegy, Magyarország

Építészek, alkotók:
Potyondi Péter, Tóth Balázs

Címkék:
Gellért-hegyi sikló

Vélemények:
1

Gellérthegyi Sikló

URL:
KÖZTI Zrt.

Tervezés éve:
2021-2022

Építés éve:
2022-2023

Bruttó szintterület:
2096 m2

Stáblista

Felelős tervező:
Pottyondy Péter

Vezető építész tervező:
Tóth Balázs

Látvány:
Bozsó Barna

Szakági tervezők:

sikló technológia:
Reiner Hengelmüller

bányatechnológia:
Dr Havelda Tamás 
Németh László

munkatérhatárolás:
Áment András

tartószerkezet:
Dezső Zsigmond
Tóth Gábor
Balogh Gábor

kerttervezés:
Szalkai Adrienne

közmű:
Laborczi Tamás
Haracsi János
Jánosi Erika

Kenéz Péterné
Séllei Zsolt
Huszár Gábor

forgalomtechnika:
Takács Miklós
Kucsara Péter

épületszerkezetek:
Reisch Richárd

épületgépészet:
Kálmán Zsolt 
Rozsnyai Amanda
Rozsanek Balázs

épületvillamosság:
Rajkai Ferenc

akadálymentesítés:
Ruttkay-Miklián Ágota

tűzvédelem:
Reiner Róbert

felvonó:
Makovsky Zsolt

konyhatechnológia:
Kauser Tibor

A születőben lévő budai korzónak fontos eleme lehet a tervezett Gellérthegyi Sikló, mely közvetlen tömegközlekedési kapcsolatot létesít a korzó, valamint a Citadella és a Szabadság-szobor együttese között. A KÖZTI által jegyzet terveket az építész, Pottyondy Péter mutatja be. 

Az elmúlt években több, a budai Dunaparton megvalósult és folyamatban lévő építési beruházás nyomán lassan valósággá válik a „budai korzó", a népszerű, pesti korzó több évtized óta vágyott párja. Elkészült a Várkert Bazár, a Várkert Kioszk, az Orvostörténeti Múzeum és a Rudas Fürdő felújítása, a Lánchíd utca újjáépítése, megépült a Lánchíd 19 és a Clark Hotel. Folyamatban van a Lánchíd és a Budavári Sikló felújítása, a Citadellát újra értelmező átalakítás, a Rác Fürdő életre keltése, a Gellért-hegy dunai oldalának rendbe tétele.

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Helyszínrajz
1/21
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Helyszínrajz

A budai korzónak lehet fontos eleme a Gellérthegyi Sikló, ami új élményeket kínálva, közvetlen tömegközlekedési kapcsolatot létesít a budai korzó déli vége, a Citadella és a Szabadság szobor gellérthegyi együttese között. Óriási környezeti terhelés szűnhet meg a sikló megépítésével azáltal, hogy – a kerületvezetés elképzelése szerint – a továbbiakban nem mehet fel a napi kb. 300 turistabusz a hegyre.

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Fogadótér
6/21
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Fogadótér

A Gellérthegyi Sikló létesítésének terve az 1880-as évektől kezdve újra és újra felvetődött, de a megvalósulásig eddig egyik terv sem jutott el. A jelenleg építési engedéllyel bíró változat korszerűségi felülvizsgálati terveit a KÖZTI Zrt. készítette a Roth János és Társai Építészműterem, valamint a KM07 Építész Műterem 2009-ben készült terveire alapozva. Az eltelt 12 év alatt megváltozott beruházói igények és a ma érvényes szabályozási, rendeleti környezethez igazodva a KÖZTI Zrt. 2021 folyamán új koncepció, majd engedélyezési tervet készített. A tervezett Sikló világörökségi és természetvédelmi területen, nem szokványos műszaki megoldásokkal valósítható meg, így a folyamatban lévő engedélyezési eljárások ennek megfelelően sokrétűek és szigorúak.

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna
12/21
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna

A terv szerint a Rác Fürdőtől a Citadella sétányig futó, több mint 105 méter szintkülönbséget leküzdő, majd 300 méter hosszú sínpáron vezetett siklópálya mentén több épület, műtárgy épül.

Az alsó állomás előtt, a Hegyalja út - Krisztina krt.- Hadnagy utca által határolt, háromszögletű területen létesül a Sikló fogadótere. A minél több fa megóvása érdekében a meglévő, ligetes lejtőt nagyrészt megtartva, a Siklót kiszolgáló, kiegészítő létesítmények terepbevágásba, az akadálymentes, burkolt rávezető utak a meglévő lehajtó híd alatti, növényzettel nem fedett területekre kerülnek.

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás
13/21
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

A terv szerint a fogadótérről a Hegyalja út alatt átfúrt, gyalogos aluljáró vezet a Gellért-hegy lábánál, a hegy gyomrában kibányászandó alsó állomáshoz, ahol a ki- és beszállást biztosító peronszint alatt egy technológiai szint létesül.

Az elképzelésnek megfelelően a Gellért-hegy északi, meredekebb lejtésű, erősen fásult szakasza alatt egy 34°-os dőlésű, bányászati módszerekkel megépített, majdnem 100 méter hosszú alagút vezet az Orom utca vonalában megépülő, kitorkolló műtárgyhoz.

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás
18/21
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

A Sikló sínpályája az alagútból kilépve, körülbelül 200 méter hosszban lábakra állítva fut tovább. A sínpálya ezen szakaszára esik a két, egymással ellenkező irányban mozgó, egyenként 52 fős panoráma kabin kikerülési pontja, a „kitérő". A fák koronaszintjén futó sínpár és az azt tartó, növényfuttató hálóval takart lábak biztosítják a meglévő sétányok további, akadálytalan használatát. A 350 méter sugarú ívre szerkesztett, felső pályaszakasz a Gellérthegy ligetesen fásult, átlagosan 10°-ban emelkedő területén fut, így a pályaépítés viszonylag kevés fát érint. A gondos környezettervezésnek és a Sikló biztonsági űrszelvényének lehetséges minimumra csökkentésének köszönhetően a teljes Sikló projekt okán összesen 91 fa kivágása szükséges, amiből 35  úgynevezett „holt fa", amit biztonsági és környezetrekonstrukciós okokból egyébként is ki kell vágni, majd új ültetéssel kell pótolni. Kötelező fapótlás keretében a projekt megvalósulása során mintegy 800 új, őshonos fát kell elültetni az illetékes hatóságok által meghatározott helyeken.

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás
19/21
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

A Sikló legfelső, épített, egyben legkomplexebb eleme a felső állomás. A korábbi tervekkel ellentétben a sikló kabin érkezési, indulási szintje nem a Citadella sétány magasságába fog esni, hanem egy szinttel lejjebb, hogy a szükséges technológiai építmény miatt ne változzon meg a hegy Pestről feltáruló sziluettje. A sétány mellett csupán egy – az utasokat a mindenkori időjárástól védő – fűtött, hűtött váróterem létesül. A Citadella sétány szintje alatti peronok és a sétány között többféle kapcsolat épül a terv szerint. A fogadóépülethez hasonlóan itt is támfal mögé rejtett kiszolgáló helyiségek mellett, a meglévő sétány vonalában kényelmes, külső lépcsők vezetnek a sétányhoz. A váróteremben egy felvonó és egy belső lépcső biztosítja az akadálymentes kapcsolatot.

KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás
20/21
KÖZTI: Gellérthegyi Sikló. Látványterv: Bozsó Barna. Felső állomás

Külön kell szót ejteni a felső állomás tervezett helye mellett meglévő két „kilátó" pontról. Ezek mai műszaki állapotuk miatt méltatlanok és alkalmatlanok eredeti rendeltetésük betöltésére. A többször javított támfalak életveszélyesek, az ivókutak kifosztva, víz nélkül árválkodnak, a növényzet pedig olyan mértékben körül nőtte mindkettőt, hogy valós kilátás már csak az egyik pont egy negyedéről nyílik a Duna felé. A tervezett Sikló projekt beruházója vállalásának köszönhetően a két „kilátó" pont elbontásával területük parkosítható. A kilátóhelyek pótlására a felső állomás részeként egy szoborszerűen alakított, ellipszis alakú rámpa épül, mely egy újabb élmény útvonal lehet a Sikló peronszintje és a Citadella sétány között. Az egyik oldalán pihenőpaddal határolt rámpa alatt fut a sínpálya, így a panorámakabinok érkezése, indulása térbeli élménnyé válik az utasoknak és a várakozóknak egyaránt.

A tervezett épületek részletalakítása, anyaghasználata igazodik a természeti és világörökségi védelem alatt álló környezethez. A föld alatti munkálatokból kikerülő kemény márga adalékos, műkőszerűen csiszolt felületű, látszóbeton felületek diszkrét, kortárs elemeivé válnak a befogadó környezetnek.

Remélhető, hogy az egyértelműen „zöld" Sikló projekt majd 150 éves sikertelen története véget ér, a terv minden még szükséges engedélyt megkap, és megvalósul!

Pottyondy Péter

 

Szerk.: Paár Eszter Szilvia

Vélemények (1)
lazarus
2021.12.23.
20:19

Esetleg arról lehetne információt kérni, ha a napi kb. 300 turistabusz nem megy fel a hegyre, akkor hol teszik majd ki a turistákat? Esetleg a Rác-fürdőnél? (Úgy tudom, ez a Déli pályaudvaros ötlet meg lett fúrva.) L.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.