
Tower Bridge 125
Ha tíz embert megkérdeznénk, melyik a világ leghíresebb hídja, valószínűleg kilenc kapásból rávágná, a londoni Tower Bridge. A London jelképévé is vált ikonikus építészeti alkotás kettős híd: alsó része felnyitható, alatta óriási tengerjáró hajók is elférnek, a gyalogosok pedig fent, a szédítő 43 méteres magasságban kifeszülő felső hídsoron is közlekedhetnek. Amikor építették, a Tower Bridge volt a legnagyobb felnyitható híd a világon.
Mindenütt a világban vannak ikonikus épületek, a Tower Bridge is ilyen, ráadásul nemcsak Londonban, illetve Angliában számít szimbólum értékűnek, hanem az egész világon. A Tower Bridge-re mindenki életében egyszer legalább rá akar lépni. Persze ma már rég nem azt az arcát mutatja, mint akár néhány éve, hiszen megváltozott a londoni skyline, és a felhőkarcolók ott sorakoznak mögötte, például a Sajtreszelő néven emlegetett Cheesegrater vagy az összetéveszthetetlen formájú 30 St Mary Axe.
Viktoriánus masterpiece
A brit főváros egyik jelképét 1894. június 30-án nyitották meg Londonban a viktoriánus építészet és technológia mesterműveként. A 18. század közepéig csak egyetlen híd, a dalból is ismert, épületekkel teli régi London Bridge ívelte át a Temzét. A lakosság növekedésével és a város gazdasági fejlődésével újabb hidak épültek, 1831-ben a London Bridge helyére is új, széles vízi átkelő került. Az új hidak azonban mind a London Bridge-től nyugatra épültek, mert ettől keletre a forgalmas kikötő terült el. A század közepére azonban Kelet-London is benépesült, az itteni lakók azonban csak óriási kerülővel jutottak át a folyó egyik partjáról a másikra. 1876-ban a városvezetés pályázatot írt ki egy új híd építésére, amely a közúti átkelés lehetővé tétele mellett a kereskedelemben létfontosságú nagyméretű vitorlás hajók közlekedését sem akadályozza. A beérkezett félszáz pályamű közül 1884 októberében választották ki a városi főépítész (s egyben a bíráló bizottság tagja), Horace Jones és John Wolfe Barry közös pályaművét. Ez lett a Temze legalsó hídja, melyet kézenfekvően a közelben lévő Towerről neveztek el. A híd építését 1886-ban kezdték el, az alapkövet a walesi herceg, a későbbi VII. Eduárd király rakta le.
Egyszerűbb lett volna eredetileg
A London legkeletibb hídját megálmodó Jones nem érhette meg a híd elkészültét, 1887-ben, még a munkafolyamatok közben meghalt, a munkát George D. Stevenson folytatta, neki köszönhető, hogy nem az eredeti tervekben szereplő egyszerűbb téglahomlokzat, hanem a „cifrább", a környezetbe jobban illeszkedő, viktoriánus gótikus stílusú homlokzattal híresült el az ikonikus építmény. Nem feledkezhetünk meg harmadik kollégájukról, aki nélkül a híd nem lenne az, ami, a csapóhíd mozgató szerkezetét William Armstrong alkotta meg. Az 1,2 millió fontba kerülő építkezés nyolc éven át tartott, öt fővállalkozónak és heti 56 órás munkaidőben dolgozó 432 munkásnak köszönhető a „technikai diadal", „az angol nagyság új kifejeződése" — amint azt a walesi herceg a híd 1894. évi felavatásakor mondott beszédében büszkén hangoztatta. Az átkelő kiállta az idő próbáját, ma is működik, sőt a brit főváros egyik legismertebb jelképévé vált.
Üvegpadló és tériszony
Ha még nem lenne elég a tériszonyból a 43 méter magas gyaloghíd, bátorságfokozóként még ott az üvegpadló, amelyen keresztül lefele tekintve az alatta átmenő hajókat vagy akár a hídszerkezet felcsapódását is figyelemmel kísérhetjük, bár ezt már csak az igazán jó fizikai állapotúaknak és a hegymászó alkatoknak ajánljuk. Ha tudjuk, hogy erre sosem fogunk vállalkozni, íme egy videó.
A folyami forgalom ma már a korábbinál kisebb, de még most is elsőbbséget élvez a közúti forgalommal szemben. Itt lehet látni, hogy mennek át a kisebb és a nagyobb hajók a híd alatt. Napjainkban a nagy hajóknak 24 órával korábban kell jelezniük áthaladási szándékukat. (Talán ha így lett volna a Hableánnyal is, elkerülhető lett volna a végzetes tragédia.) A turistalátványosságként is közkedvelt felnyitás időpontjairól a híd honlapján lehet tájékozódni, születésnapján ötször is felemelik, hogy átengedjék a kirándulóhajókat. A híd 2000 óta számítógéppel vezérelt felnyitása az áthaladó hajók számára ingyenes.
Naponta 40 ezren a Tower Bridge-en
A Tower-híd továbbra is igen forgalmas közúti átkelő, naponta 40 ezren közlekednek rajta. Állagának megóvása miatt maximum 18 tonnás járművek, 32 km/órás sebességgel haladva vehetik igénybe, a szabálytalankodókat kamerarendszer segítségével szűrik ki.
Mi van a tornyokban?
Nyilván mindenkit ez foglalkoztat a leginkább, ki, mi van a tornyokban, ott ül-e a hídpénzszedő, a hídőr? Nos, a kőtornyokban kiállítás mutatja be a híd történetét.
Az újból megnyitott gyaloghidakról turisták gyönyörködhetnek a város panorámájában, és ha nincs tériszonyuk, üvegpadlón állva nézhetnek le a hídon áthaladó piros double deckerekre, a szintén szimbolumértékűvé vált londoni emeletes buszokra.

A két csapószerkezetet maximum 180 fokra lehet felnyitni. Ezt szabályozzák az alatta elmenő hajó méreteihez képest, de ha a királynő megy el alatta, mindig 180 fokra nyitják.
A hidat 1977-ben II. Erzsébet uralkodásának 25. évfordulója alkalmából piros-fehér-kék színűre festették, 1982-ben műemlékké nyilvánították.2008-2012 között pedig négymillió fontos költséggel renoválták és kék-fehér színű ruhába öltöztették, a 2012-es londoni olimpia idején hatalmas ötkarikás emblémával díszítették.
A Tower Bridge felavatásának 125. évfordulójára kiállítással és rendezvényekkel készülnek, egyúttal megemlékeznek az egyik tervező, Horace Jones születésének 200. évfordulójáról is.
ÉF
PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum
Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.
Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.
VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum
Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.
Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.
Bejelentkezés
A bejelentkezéshez adja meg e-mail címét és jelszavát!
Ugyanazon bejelentkezési adatokkal Ön az ÉPÍTÉSZFÓRUM kommentelője, az ÉPÍTÉSZKERESŐ hirdetője és regisztrált építésze is lehet.
Amennyiben korábban már bármelyik szolgáltatást használta, nem kell új regisztrációt készítenie, csak jelentkezzen be az akkor megadott adataival. Új jelszót ITT kérhet.
Amennyiben még egyáltalán nem rendelkezik regisztrációval, ITT el tudja készíteni. A regisztrációt követően, mindhárom szolgáltatás igénybe vehető.
06:22
A nyitókép döbbenetes. Ilyen gáztartálysorhoz hasonlító, kövér és ronda irodaépületek övezik ma a Tower Bridge-t? Úgy látszik, London belvárosát nem csak a magassági koordináta mentén, hanem széltében és hosszában is alaposan elkúrták a nagybrit beruházók és hű szolgáik, az építészek. Persze, sejthető volt ez már a Tate Modern láttán. A képre visszatérve, a Temze megalázott csatornaként kanyarog a kőrengetegben. Akár a Duna majdan, mondjuk még 25 év fideszes építészeti ízlésdiktatúra és kormányzati hátszelű, beruházói városuralom után.