Épületek/Lakóépület

Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon

1/22

Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs

?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás
?>
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás
1/22

Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs

Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon
Épületek/Lakóépület

Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon

2020.11.12. 18:12

Projektinfó

Földrajzi hely:
Tisza-tó, Magyarország

Építészek, alkotók:
Bene Tamás

Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon

URL:
Bene Tamás

Tervezés éve:
2019

Építés éve:
2020

Stáblista

Terv: Bene Tamás 
Kivitelezés: Bene Tamás, Neszmélyi Réka, Máté Balázs
Alumínium munkák: Csoknádi Mihály
Fotó: Máté Balázs
Bőrmunkák: appintu 


Köszönet:

Eke Dániel, Vass-Eysen Áron, Lukács Anna, Beke András, Bene Marci, Eke
Tamás, Eke Magdaléna, Gálvölgyi Anett, Miovác Márton, Zétényi Zsófi, Bán Márton,
Bodonyi Zoltán, László Gergő

Dosszié:

Hollandiában és Angliában sok helyen láthatunk akár a mindennapi lakhatást biztosító lakóhajókat. Magyarországon a fogalom kevésbé ismert, azonban a Bene Tamás által a Tisza-tóra tervezett apró hajó láttán mi is szívesen felpattannánk a fedélzetre.

Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
3/22
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs

Réka és Balázs Budapest belvárosában laknak egy kis lakásban. Fiatalok, sok baráttal és munkakapcsolattal. 2019 októberében kerestek meg az ötletükkel, hogy szeretnének egy kis lakóhajót a Tisza-tóra. Az elképzelésük lényegében a térség szeretetéből, valamint az iránta érzett mélyebb megismerési vágyból adódott. Egy olyan nyaralót képzeltek el, ami nem helyhez kötött, ugyanakkor a helyszín tág értelmében mégis adott, esetükben maga a táj.

Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
6/22
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs

A Tisza-tó nem más, mint egy hatalmas, mesterséges vízi műtárgy, melyet a Tisza tölt meg élettel. Építészként nagyon érdekes helyzet egy olyan élettér kialakításán gondolkodni, melynek nincs konkrét “talajfogása". A járművek értelme – primer funkciójukat tekintve – a közlekedésben van, de egy ilyen kompakt élettér mozgása azt a célt szolgálja, hogy a hajóban tartózkodók minél közelebb tudjanak kerülni ennek a környezetnek az atmoszférájához — már ha a természetnek van atmoszférája. Mindenesetre a hajóval szinte bárhol lehetőségünk nyílik időt tölteni, enni-inni, aludni és felébredni, összemosva személyes énünk határait a természettel.

Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
11/22
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs

Ennek a vízi vidéknek nemcsak az élővilág tekintetében van különleges karaktere; a folyóhoz kötődő épített környezet is meghatározó. Ez a karakter, úgy tűnik, azoknak a tevékenységeknek köszönhető, melyek organikus módon alakítják a vízparti kunyhókat és csónakokat, hajókat. A „tevékenység" háttérbe szorítja a tervezettséget és az esztétikai spekulációkat, életre hívva a spontaneitást, ami egy őszinte, mímelhetetlen környezetet eredményez. Az aktív természeti közegnek kitett és folyamatos gondozást igénylő építmények hasonló jegyeket mutatnak a természeti környezettel: esztétikai minőségüket tekintve semmi sem kiemelhető, a szépség a jellegben, a rendszerben van. Olyan hajót igyekeztünk tervezni, ami képes ebbe a fogadóközegbe tagozódni, és része lenni ennek a tájnak.

Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs
13/22
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás – fotó: Máté Balázs

Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás
17/22
Sneci – Lakóhajó a Tisza-tavon – terv: Bene Tamás

Szerk.: Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk