Épületek/Középület

Román pavilon - Mnemonics

1/18

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
?>
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
1/18

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

Román pavilon - Mnemonics
Épületek/Középület

Román pavilon - Mnemonics

2018.07.05. 11:50

Az építészet egyik nagy kihívása, hogy olyan helyeket teremtsen, amely összeforr a történelemmel, és amelyek így képes előhívni emlékeket, érzéseket és történeteket. A román pavilon ezt az ambíciót jeleníti meg, amikor visszarepít minket gyerekkorunkba: a terem az elmúlt évtizedek lakótelepi játszótereit idézi. 

Mnemonics, azaz mnemotechnika. A fogalom mindazon módszerekre utal, amelyek az emlékeink előhívását, az emlékezést segítik.

A fiatal tervező csapat a szabad tér koncepcióját mint a gyermekkori szabad és felhőtlen játék színterét állítja a középpontba. A román nagyvárosok az elmúlt évtizedek során rohamtempójú urbanizáción mentek keresztül. A lakosság növekvő számát és a megváltozott társadalmi szerkezetet követte a várostextúra változása, így a lakótelepek megjelenése is. Az itt található háztömbbök közötti szabad terek az egyes otthonok kiterjesztésévé, közös udvaraivá váltak. Annak ellenére hogy hivatalosan senkihez sem tartoztak, végül mindenkié lettek. Ezek azok a placcok, amiket az úgynevezett kulcsos gyerekek (latchkey kids), akik az iskola után már egyedül mehettek haza, bevettek a délutánok során, hogy saját elképzelt világukban játszhassanak a barátaikkal, szabályok nélkül. Ezek a terek sokszor üresek voltak, ezzel teljesen a gyermekek fantáziájára és kreativitására bízva a játékot. Egyes esetekben néhány, a kiállításon is szereplő eszköz színesítette az elsőre kihasználatlannak tűnő területet. Az elmúlt évtizedek gyermekeit ezekhez a terekhez erős érzelmi kapocs köti, a kollektív emlékezetük része lett: számos barátság köttetett, alternatív univerzumok és izgalmas történetek születtek itt.

 

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
8/18
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
10/18
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

 

Az interaktív pavilon - kvázi játszótér - bejáratánál egy kulcs alakú felhőbe gyűjtött szavak (pl. imagination/képzelőerő, together/együtt, timeless/időtlen, curiosity/kíváncsiság, free/szabad, game/játék, friendship/barátság) laza asszociációs láncként mutatják az ötlet központi értékeit. A teremben található pingpongasztal, hinta és egyéb játszótéri játékok, valamint kis kártyák egyes játékok leírásával, személyes történetekkel szemléltetve. A falakon a háztömbök kontúrjai rajzolódnak ki.

A kiállítás célja, hogy hangsúlyozza ezen szabad terek kulturális és társadalmi jelentőségét, illetve hogy párbeszédet indítson a mozgás és a képzelőerő szabadságáról. Ezenkívül a pavilon egyfajta felhívás a szerepcserére, itt újraélhetjük saját emlékeinket, miközben bepillantást nyerünk a román kulcsos gyerekek felhőtlen délutánjaiba. A pavilon tervezésében hat különböző diszcíplinából érkező művész vett részt.



Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
1/18
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
3/18
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

 


 

Stáblista

kurátor: Romeo Cuc

szerző: Romeo Cuc, Mihai Gheorghe, Irina Petra Gudana, Roxana Pop, Raluca Sabau, Vlad Tomei

biztos: Attila Kim

 

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
7/18
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)

Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
18/18
Román pavilon - Mnemonics - fotó: Laurian Ghinitoiu (Archdaily)
Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk