| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Robinson híd

1/28

Borító. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd és a stadion részletei több ponton is összehangolásra kerültek. Forrás: Magyar Építők

A pilon beemelése. Forrás: Magyar Építők

A hídpálya betolása Csepel irányából több részletben történt. Forrás: Magyar Építők

A híd a Duna-menti sétány meghosszabbítását teszi lehetővé. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd minden irányból más arcát mutatja. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd a zsilip felől.. Forrás: SPECIÁLTERV

A 750 t súlyú acél hídpályát 53 vékony kábel tartja. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd sziluettje. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

?>
Borító. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A híd és a stadion részletei több ponton is összehangolásra kerültek. Forrás: Magyar Építők
?>
A pilon beemelése. Forrás: Magyar Építők
?>
A hídpálya betolása Csepel irányából több részletben történt. Forrás: Magyar Építők
?>
A híd a Duna-menti sétány meghosszabbítását teszi lehetővé. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A híd minden irányból más arcát mutatja. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A híd a zsilip felől.. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A 750 t súlyú acél hídpályát 53 vékony kábel tartja. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd sziluettje. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
?>
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
1/28

Borító. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd és a stadion részletei több ponton is összehangolásra kerültek. Forrás: Magyar Építők

A pilon beemelése. Forrás: Magyar Építők

A hídpálya betolása Csepel irányából több részletben történt. Forrás: Magyar Építők

A híd a Duna-menti sétány meghosszabbítását teszi lehetővé. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd minden irányból más arcát mutatja. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd a zsilip felől.. Forrás: SPECIÁLTERV

A 750 t súlyú acél hídpályát 53 vékony kábel tartja. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd sziluettje. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

Robinson híd
Épületek/Középület

Robinson híd

2023.08.27. 10:25

Projektinfó

Szerzők:
Pál Gábor

Földrajzi hely:
Nemzeti Atlétikai Központ, Budapest

Építészek, alkotók:
SPECIÁLTERV, Pál Gábor

Robinson híd

URL:
SPECIÁLTERV Kft.

Tervezés éve:
2018-2020

Építés éve:
2020-2022

Bruttó szintterület:
1700 m2

Stáblista

Híd felelős tervező: Pál Gábor, SPECIÁLTERV
Acélszerkezet tervező: Szabados Mihály
Technológiai tervező: Pataki Péter
Projektvezető: Kemenczés András
Statikai számítás: Hunyadi László

Beruházó: KKBK
Híd kivitelező: Hídépítő Kft.
NAK Generál kivitelező: ZÁÉV Építőipari Zrt. és Magyar Építő Zrt.
NAK Generáltervező: Ferencz Marcel, NAPUR

Letölthető dokumentumok:

A Nemzeti Atlétikai Központ átadásával Budapest új kerékpáros híddal is gazdagodik. A híd a Ráckevei Duna-ág felett ível át közvetlenül a torkolatban, ezáltal Csepelt is közelebb fűzve a belvároshoz. A beruházással a főváros átmeneti, rozsdaövezeti zónájának jól belátható területe került rendezésre, így a híd tervezésénél is kiemelt szempont volt a Duna felőli látványfolyosóba való városképi illeszkedés, és egy letisztult, mégis különleges megjelenés kialakítása.

Hidat létrehozni misztikus dolog, összekapcsolni a két partot, átjutni az akadály felett maga az élet. Megtapasztalni annak a folyamatát, hogy megfogan egy gondolat, egy forma, amely alkalmas szerkezetként működni: képes dacolni a ráható terhekkel – ezek adják a Tervezés élményét.

Változatokat készíteni, elemezni, priorizálni, konstrukciót, megépíthetőséget vizsgálni és bizonyítani, optimumot keresni, és végül dönteni – minden fázis egyben feladat és lehetőség.
Lehetőség keresni a szépet, az igazit, az egyedit. Keresés közben megmaradni az úton, nem elcsábulni a szirénektől: nem bedőlni a giccsnek, nem futni az öncélúság után, követni a funkciót, az erőjátékot azonban mégis találni valami mást, mint a megszokott – arányosat, karcsút, tisztát: egyensúlyt.

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
2/28
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV
3/28
A Robinson híd. Forrás: SPECIÁLTERV

A Robinson híd az egyensúlyról szól. Mert karcsú, mert magas, mert aszimmetrikus, mert ki van feszítve, mert dacolnia kell a terhekkel – állandóan …és esetileg – és rendkívüli helyzetben is.

A hidunk lokális rendszerében ellenpontja a sportok királynőjének koronájaként megálmodott stadionnak, mellyel együtt jött létre és részleteiben vitathatatlanul kacsintanak egymásra.

A híd és a stadion részletei több ponton is összehangolásra kerültek. Forrás: Magyar Építők
4/28
A híd és a stadion részletei több ponton is összehangolásra kerültek. Forrás: Magyar Építők

Az alkotók egyeztettek, majd járták a saját útjukat. A stadion kábelei tartják a lefedést, a híd kábelei a hídpályát. A stadion gyűrűjének csövei és a hídpilon távoli rokonok. Acélcső, csomólemez, csap, csavar, heveder – azonos elemek eltérő konfigurációban. 200 éve az égetett tégla volt az alapanyag, abból lehetett katedrálist vagy boltozatos hidat építeni. Az alapanyag csak nyomást bírt, a forma az erőjátékot követte… vagy leomlott. Az acél terhelhetőbb, nem csak nyomást, hanem húzást és így hajlítást is képes felvenni, a formai lehetőségek tárháza kitárult. De csak ha az erőjátékot követjük.

A természet törvénye örök: a gravitáció nem relativizálható.

A híd formája csak látszólag szabad, valójában minden döntésnek következménye van. A vázlat után jön a számítás, a számítás után a vázlat, így alakul a terv, míg közben tartani kell az irányt és a törvényt.

A karcsúság csak egyensúlyban létezik. Az egyensúly pedig mindig beáll, a feladat, hogy az anyagot formáljuk a törvényt betartva.

Végül ha a terv kész akkor jön a nagybetűs MEGVALÓSÍTÁS.

Folyóról dolgozni, szigetre bejutni, cölöpözni, betonozni, megfelelő vízállásra várni… tovább várni,, beúsztatni, beemelni, billenteni, illeszteni, tolni, emelni, feszíteni, tesztelni: 2 év munka.

A híd tervezését összefoglaló részletes írás ITT tekinthető meg.

A pilon beemelése. Forrás: Magyar Építők
5/28
A pilon beemelése. Forrás: Magyar Építők

A hídpálya betolása Csepel irányából több részletben történt. Forrás: Magyar Építők
6/28
A hídpálya betolása Csepel irányából több részletben történt. Forrás: Magyar Építők

A híd tágabb rendszerben fontos kapcsolatot teremt Csepel és Pest között: gyalogos és kerékpáros tengelyt képez északról délre. Összefűz, összekapcsol, részévé válik a hálózatnak, melyen az élet zajlik a folyó felett.

A híd a Duna-menti sétány meghosszabbítását teszi lehetővé. Forrás: SPECIÁLTERV
7/28
A híd a Duna-menti sétány meghosszabbítását teszi lehetővé. Forrás: SPECIÁLTERV

A gyalogosok és kerékpárosok önálló utat kapnak, mely áthidalja az RSD torkolatot. Délről érkezve a hídon áthaladva meglátjuk a Várost. A hídra érve pedig körbefon a fátyol: 53 függesztőkábel tart fel az égbe a karcsú pilonra és az íves pályán áthaladó tekintetét felfelé emeli.

Ami szemből fátyol az oldalról legyező: a kábelek szétterülnek, kiterebélyesednek, már már „klasszikus" egy pilonos ferdekábeles híd képét mutatják.

A híd minden irányból más arcát mutatja. Forrás: SPECIÁLTERV
8/28
A híd minden irányból más arcát mutatja. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd a zsilip felől.. Forrás: SPECIÁLTERV
9/28
A híd a zsilip felől.. Forrás: SPECIÁLTERV

Ez a híd mégsem „klasszikus": a pálya a pilon mellett halad... függetlenül levitál a térben. A 90 cm szerkezeti vastagságú acéltartó 168 m hosszan “lebeg", a karcsú FLC kábeleken. Az egyensúly érezhető, a lebegésnek oka van.

A hídpályát apró szálak fűzik fel a nyomott pilonba az erő itt áramlik fel, majd a tűszerű pilonon le, a keresztirányú három „hátrakötő kábel" pedig oldalra tartja a balanszot.

A szerkezet elemei egyensúlyra lelnek: „megfelelnek" – ez pedig minden statikai számítás célja és végkövetkeztetése.

A Robinson híd sziluettje. Forrás: SPECIÁLTERV
11/28
A Robinson híd sziluettje. Forrás: SPECIÁLTERV

A híd szimbólum, lehet akár zászló, lehet ellenpont, alkalmazkodhat és elkülönülhet, ennek eldöntése már legyen a szemlélő választása… de az biztos, hogy funkciójával szolgál és így a miénk.

A Robinson híd egy 168 m hosszú ferdekábeles híd, acélszerkezetű merevítőtartóval és ortotróp pályalemezzel, a korlátok közötti szabad járófelület szélessége 7 m. A pilon végleges helyzetében 64 méterrel emelkedik a talaj fölé. A hídpálya a pilonra került felfüggesztésre, közbenső támaszték nélkül és 53 kábel köti össze a pilonnal, melyeket a pilon hátulján lévő 3 stabilizáló kábel egyensúlyoz ki. Az acélszerkezet össztömege közel 1 000 t. A karcsú kialakítást hangolt csillapítóberendezések alkalmazása tette lehetővé, mely a gyalogosok kényelmi kritériumait is biztosítja.

Pál Gábor
Tervező

A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők
12/28
A Robinson híd. Forrás: Magyar Építők

Szerk.: Borenich Levente

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.