Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. / Építészfesztivál: Future Perfect / 07.01.-07.03. /
Épülettervek/Hallgatói terv

Ring vezetéscentrum a Hungaroringre

1/27

Alaprajz

?>
Alaprajz
?>
Alaprajz
?>
Alaprajz
?>
Alaprajz
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Helyszíni fotó
?>
Homlokzat
?>
Homlokzat
?>
Homlokzat
?>
Homlokzat
?>
Hosszmetszet
?>
Keresztmetszet
?>
Koncepció
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Madárperspektíva
?>
Makett
?>
Makett
?>
Makett
?>
Makett
?>
Makett
?>
PErspektíva
?>
Műholdkép
1/27

Alaprajz

Ring vezetéscentrum a Hungaroringre
Épülettervek/Hallgatói terv

Ring vezetéscentrum a Hungaroringre

2014.07.25. 10:00
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Mogyoród

Építészek, alkotók:
Tóth Máté

RING vezetéscentrum

Tervezés éve:
2012

Bruttó szintterület:
4000 m2

Stáblista

opponens: Szabó Tamás János DLA
konzulensek:
építészet: Vannay Miklós DLA
tartószerkezet: dr. Visnovitz György
épületszerkezettan: Horváth Sándor
épületgépészet: Viczai János
épületvillamosság: dr. Filetóth Levente
építéskivitelezés: Tőkés Balázs

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

Tóth Máté célja a diplomamunkájában egy olyan épület létrehozása, amely egyrészt összefogja a Hungaroring területén a látogatók bevonásával történő tevékenységeket, másrészt ezeket be is mutatja a több ezer potenciális ügyfélnek is, akik egy-egy verseny alkalmával kilátogatnak a helyszínre.

A helyszín

A beruházás helyszíne a Pest-megyei Mogyoród község határában található természetes dombságban fekvő Hungaroring autóverseny pálya mellett van.
A pálya természetes völgyben fekszik, s karéj formájában 50 hektár lelátó öleli körül. Ezen kiváló természeti adottságok miatt, a nézőtér bármely pontjáról, a versenypálya 80 százaléka belátható. Ezért is hívják lapos tányérnak, hiszen a nézők a képzeletbeli tányér szélén ülnek, s onnan kísérik figyelemmel a versenyeket.

Az 1986-ban átadott, eredetileg 3972 méter, később 4381 méter hosszúra alakított pályát a kezdetektől Forma-1-es futamok rendezésére alakították ki, így egy közel 800 méter hosszú célegyenessel rendelkezik, amin a 320km/h sebességet is elérhetik a versenyzők.

Alaprajz
1/27
Alaprajz

A pályát 1985 októberében kezdték el építeni, és 8 hónap alatt készültek el vele. Az első F1 futamot '86-ban rendezték amire a helyszínen közel 200.000 néző volt kíváncsi.

Pillanatnyilag 2021-ig érvényes szerződése van a pályának F1 futamok rendezésére, de hogy ezt a lehetőséget továbbra is megtartsa az ország, felújításokra, és pálya átalakításra lesz szükség. Mivel a közelmúltig régiónkban ez az egyetlen Forma-1es futam, és a kimutatások szerint az országnak is kedvező megrendezni a versenyeket évről évre, ezért várhatóan 2021 után is lesz folytatás.

Bár napjainkban is kétségtelenül a Forma-1es versenyek rendezése a pálya legtöbb embert megmozgató eseménye, a megnyitás óta folyamatosan bővült a repertoár. Rendeztek itt már Le Mans Series, ETCC, FIA GT, DTM, World Series by Renault, Formula-3 futamok mellett Moto GP, WTCC 24H Series versenyeket is. Ezeken kívül természetesen ez a pálya az ország leghíresebb pályaversenyzésre alkalmas aszfaltcsíkja, ami így az összes magyar gyorsasági autós, és motoros szakág számára kiemelt helyszínt jelent. Magyarországon jelenleg 4 rövidebb-hosszabb versenypálya van elszórtan, és pillanatnyilag előkészítés alatt áll egy ötödik építése Miskolc közelében.

Homlokzat
11/27
Homlokzat

Hungaroring működési felépítéséről

Valószínűleg legtöbbünknek a Hungaroring említésére csak a Forma1, esetleg néhány másik verseny rendezése jut eszébe, de az itt rendezhető programok sora ezen messze túlmutat.
Lehet itt az erdőben egy direkt erre kialakított terepen "off-road" versenyeket, és oktatásokat szervezni. A nagy pálya mellett Dél- Keletre egy motocross pálya található. A gyűrűn belül Gokart pálya, motoros tanpálya, és vezetéstechnikai centrum is van. Ezek többsége egész évben fogadja vendégeit, akik párhuzamosan több helyszínen is szórakozhatnak.

A pályán rendszeresen szerveznek élményautózásokat, versenytréningeket, illetve próbaautózásokat, ahol látszólag hétköznapi, azonban belülről teljesen átalakított, pályaautózásra alkalmas autókat lehet kibérelni néhány körre, esetleg órára, de esetenként egész napra is. Természetesen az autós, és motoros nyílt napok keretein belül lehetősége van a vendégeknek a saját gépeiket is kipróbálni a hétköznapi autók számára különleges terhelést jelentő versenypályán. A maguk, és gépeik határait a legbiztonságosabb körülmények között megtapasztalva a résztvevők a közutakon fegyelmezettebben viselkedhetnek.

Ezen programok szervezése 2010-ig különálló cégek feladata volt, így a Hungaroring zrt. csak a versenyek szervezését bonyolította, így nem élvezhette az ezen programokból befolyó jövedelmeket sem. Ez Gyulai Zsolt, a mostani vezérigazgató kinevezése után megváltozott, így most már a kerítésen belül tartott összes programért ez az egy cég a felelős, így lehetőség nyílt a pálya egyébként jelentős méretű fenntartási költségeinek belső finanszírozására, és azzá vált, aminek mindig is kellett volna lennie: egy benzingőzös, felnőtteknek szóló vidámparknak.

Látványterv
19/27
Látványterv

Az épület

Az épület funkciói: bérkocsi bemutató garázs, versenyistálló/szerviz, vezetéstechnikai centrum/versenyző iskola, pálya igazgatóság irodái.
Az épület felhasználói: Itt dolgozó irodisták a déli dobozban, folyamatosan változó, esetleg visszajáró tanítványok a középső dobozban, itt dolgozó szerelők az északi dobozban, és végül a versenyek alkalmával az épületen áthaladó nagyobb tömeg.
Felhasználás időszaka: iroda - teljes évben, versenyistálló/iskola - télen alacsonyabb intenzitással, de többnyire egész évben, híd/garázs mint bemutató terem - csak versenyek alkalmával, tavasztól őszig.
Helyszín: Hungaroring jelenlegi főbejárata előtti terület. A terület nagy része két síkon helyezkedik el, azonban a fölső, amelyre a zárt épületrész kerül, a fő gyalogos bejárat felé nagyjából 7%-os emelkedővé alakul.
Beépítés: A szűken értelmezett építési területen jelenleg csak egy nettó 35 négyzetméteres szabadon álló portaépület található.

Az épület kialakítása

A beruházás célja egy olyan épület létrehozása, amely egyrészt összefogja a Hungaroring területén a látogatók bevonásával történő tevékenységeket, másrészt ezeket be is mutatja a több ezer potenciális ügyfélnek is, akik egy-egy verseny alkalmával kilátogatnak a helyszínre.

Az épület továbbá megoldást próbál nyújtani arra a problémára, ami fő futamok végeztével történik. Jelenleg az akár több százezres tömeg a a főszám után, mivel más programot nem talál, azonnal kocsiba ül, és megpróbálja elhagyni a helyszínt. Azonban ez hatalmas dugókat eredményez, több órát vesz igénybe eljutni a néhány kilométerre található autópálya felhajtójáig is.

Az is problémát jelent, hogy a főbejárattól északra fekvő, a Hungaroring telkén belül elhelyezkedő parkolót nem használják ki. Ha ki is használnák, mivel a telken belül nincs erre megfelelő közlekedő sáv kialakítva, az itt parkoló , legdrágább jegyek vásárlói kénytelenek az utcára vissza menve, a fő gazdasági bejáratot keresztezve a déli bejáratot használni.

Látványterv
9/27
Látványterv

Ezekre a problémákra a beruházás úgy ad választ, hogy az épület alapsíkjához képest 380 cm-el mélyebben lévő parkoló szintjét, egy lépcső, és egy híd segítségével összeköti a pályával. Az ebbe a parkolóba érkező vendégeknek így nem kell az utcára menniük, és összekeveredniük a többi parkolóban megálló, esetleg gyalogosan érkezőkkel, így korábban lehet a jegyüket is ellenőrizni. A híd segítségével szintben nem keresztezik a gazdasági bejárat forgalmát sem. Innen az épület első emeletére jutnak, egy amolyan megemelt utcaszinten. Beláthatnak a versenyistálló munkájába, az összecsukható falú előadóban különböző szimulátorokat próbálhatnak ki, esetleg előadásokat tekinthetnek meg, de ha úgy tartja kedvük lemehetnek a földszinten lévő garázsba is, ahol különleges, pályaversenyzésre átalakított autókat nézhetnek meg közelebbről. A terep szintkülönbsége miatt az épületből kiérve egy töltés segítségével továbbra is csak felfelé kell haladniuk, hogy elérhessék ülőhelyeiket valamelyik tribünön. Mivel a futam végeztével visszafelé is erre mennek autójukhoz, így az épületben lévő, előtérbe tolt érdekességek leköthetik, további maradásra bírhatják az ide látogatókat, így csökkentve a torlódásokat.

Mindezek mellett magas építészeti minőségével próbálja felvenni a versenyt újabb, külföldi pályák építményeivel.

Tóth Máté

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

ÁLLATSZOBROK // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:30
00:07:33

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

A gyerekek nagy örömére az országban számos állatot ábrázoló alkotás található, melyek gyakran kvalitásosak ugyan, mégis kevésbé művészi kivitelükről, mint inkább cukiságukról ismertek. Az Egy hely mai részében több kedves állatszoborral ismerkedhetünk meg. 

Nézőpontok/Történet

SZABADSÁG HÍD // Egy hely + Építészfórum

2022.01.26. 13:27
00:07:16

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Az eredetileg Ferenc József nevét viselő építmény a Főváros legrövidebb hídja, ám annál látványosabb. Az Egy hely mai részében az 1896-ban épült Szabadság híd izgalmas történetével ismerkedhetünk meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk