| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Középület

Révbe ért a római MACRO

1/27

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. Forrás: MACRO, Luigi Filetici

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Wikipedia

MACRO Testaccio, Róma. Forrás: Wikipedia

MACRO Testaccio, Róma. Forrás: MACRO, Altospazio

?>
MACRO, Róma. A szerző felvétele
?>
MACRO, Róma. A szerző felvétele
?>
MACRO, Róma. A szerző felvétele
?>
MACRO, Róma. A szerző felvétele
?>
MACRO, Róma. A szerző felvétele
?>
MACRO, Róma. A szerző felvétele
?>
MACRO, Róma. A szerző felvétele
?>
MACRO, Róma. A szerző felvétele
?>
MACRO, Róma. A szerző felvétele
?>
MACRO, Róma. A szerző felvétele
?>
MACRO, Róma. A szerző felvétele
?>
MACRO, Róma. Forrás: MACRO, Luigi Filetici
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Flickr
?>
MACRO, Róma. Forrás: Wikipedia
?>
MACRO Testaccio, Róma. Forrás: Wikipedia
?>
MACRO Testaccio, Róma. Forrás: MACRO, Altospazio
1/27

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. A szerző felvétele

MACRO, Róma. Forrás: MACRO, Luigi Filetici

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Flickr

MACRO, Róma. Forrás: Wikipedia

MACRO Testaccio, Róma. Forrás: Wikipedia

MACRO Testaccio, Róma. Forrás: MACRO, Altospazio

Révbe ért a római MACRO
Épületek/Középület

Révbe ért a római MACRO

2015.02.14. 13:00

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Róma, Olaszország

Építészek, alkotók:
Odile Decq

Vélemények:
3

Dosszié:

Az elmúlt száz év többszöri vándorlása, majd új épületének hosszantartó bővítése után, a francia Odile Decq tervei alapján közösségi térként nyílt meg a római kortárs múzeum, a Peroni sörgyár épületébe költözött MACRO.

Giovanni Peroni 1946-ban sörgyárat alapított az olasz Vigevanóban. A gyár alig két évtizeddel később az akkor még nem fővárosként funkcionáló Rómába költözött. A cég hamarosan az új Olaszország egyik nemzeti szimbóluma lett, söre a századfordulóra meghódította az egész olasz nemzetet, az 1960-as évekig a legnépszerűbb volt a félszigeten.

MACRO, Róma. Forrás: Wikipedia
25/27
MACRO, Róma. Forrás: Wikipedia

Ezzel párhuzamosan, Róma városa saját modern képzőművészeti gyűjtemény felállításába kezdett az 1910-es években. A gyarapodó gyűjtemény az 1980-as évekig többször költözött a város különböző palotáiba, sokáig társbérletben volt a Villa Borgesében működő Modern Nemzeti Galériával, illetve a 60-as évektől a belvároshoz közeli neobarokk Palazzo delle Esposizioni adott otthont kiállíásainak.

MACRO, Róma. Forrás: Flickr
17/27
MACRO, Róma. Forrás: Flickr

1998-ban döntött a város az akkorra már ürsen álló Peroni sörgyárépület megvásárlásáról és a kortárs gyűjtemény odaköltöztetéséről. A belvárostól még egy gyűrűvel kiljebb, a 19. század során sűrűn beépült városrészben a sörgyár már egyre nehézkesebben tudott működni, a termelés a városon kívülre, illetve vidékre költözött. Közben maga a sörgyárépület  is egyre jobban kezdett kilógni a bérpaolotákkal körbevett környezetéből.

MACRO, Róma. A szerző felvétele
2/27
MACRO, Róma. A szerző felvétele

2002-ben nyílt meg  a Museo di Arte Contemporanea di Roma, azaz közismertebb nevén a MACRO.  Ekkor már az is eldöntött tény volt, hogy a sörgyár helyén létrejövő múzeumot valamiként mihamarabb bővíteni is kell. Először, néhány évvel később MACRO Future névvel egy távolabbi telephelyen, a Testiccio kerületben, a bezárt vágóhíd területén nagyterű kiállítóhelyekkel bővült a kortárs kísérleti tárlatok számára. A sörgyár helyén levő központi épületet fejlesztésével pedig a francia Odile Decq-et bízták meg. Az általa tervezett, nagy üvegfelületekkel, a szűk utcára a lehető legnagyobb mértékben nyitott, több szinten átjárható, a belsőben pedig határozott vörös színnel operáló épületszárny végül csak 2010-ben nyílt meg. A múzeumvezetés korábban már szembesült azzal, hogy egyre nehezebb bevonzani a közönséget az egyre inkább regnálóbb gyűjteményekbe, így az új szárny kialakításánál az egyik legfőbb cél az lett, hogy az a környékbeliek számára egyfajta új agóraként is funkcionáljon.

MACRO, Róma. A szerző felvétele
8/27
MACRO, Róma. A szerző felvétele

Látványos terébe bárki bármikor betérhet, s szinte mindig talál valami ingyen meglátogatható kiállítást, leülhet a szűk, klasszikus épületekkel körbeépített utca fölé beúszó csupa üveg kávézóba vagy beülhet az előadóterembe. Igaz, aki ezen túl kíván lépni, a nagyobb szabású kiállításokra már kénytelen belépőt váltani. Akárcsak a művészetet pártoló magánalapítványok, a MACRO is működtet rezidens programot és biztosít kiállítási lehetőséget kevésbé ismert fiatal, pályakezdő művészeknek, illetve magánintézményekkel partnerségben számos izgalmas tárlatot is befogad.

Bán Dávid

Vélemények (3)
zsuppanandras
2015.02.14.
18:58

a Peroni nemcsak a 60-as évekig volt a legkedveltebb olasz sör, hanem most is az. a volt sörgyár tényleg jó hely, de a legjobb iparterületi rehabilitáció Rómában a volt közvágóhíd, a Mattatoio

FenyvesiHK
2015.02.14.
22:20

@zsuppanandras: Azért a Centrale Montemartini (volt erőmű) se rossz az ókori szobrokkal.A mi közvágóhídunkból is lehetne valami hasonlót kihozni,mint a Mattatoio vagy ez a csoda sörgyár rehab.És még mennyi csodát kínálna Bp.Városliget helyett.

zsuppanandras
2015.02.15.
00:16

@FenyvesiHK: a Centrale Montemartini is nagyon jó tényleg. nem messze tőle, ugyancsak a Via Ostiensén most dolgoznak a nagybani piac rehabilitációján, ami ha minden igaz, megtartja a funkcióját is, és terveznek a közelben több más rozsdazónás projektet is. az egész Ostiense negyed szinte egyetlen összefüggő barnamezős városrehabilitációs zóna. itt van egy jó kis anyag a témáról: http://www.romeing.it/industrial-archeology-ostiense-neighbourhood/

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.