| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épülettervek/Középület

Rab Sarolta és Klobusovszki Péter kiemelt megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

1/29

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Helyszínrajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

A tervezési terület a Halácsy-féle térképen és a tervezett beépítés – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Beépítés szerkesztés – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Pince alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Földszinti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Első emeleti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Második emeleti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Harmadik emeleti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Skicc – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Skicc – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Déli homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Északi homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Keleti homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

BB metszet – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Nyugati homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

AA metszet – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Ifj. David Teniers: Lipót főherceg műgyűjteménye, 1651. Forrás: Wikimedia Commons

Alexander Brodsky & Ilya Utkin: Columbarium Habitabile, 1989. Forrás: Tate.org

Thomas Cole: The Architect's Dream, 1840. Forrás: www.toledomuseum.org

?>
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Helyszínrajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
A tervezési terület a Halácsy-féle térképen és a tervezett beépítés – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Beépítés szerkesztés – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Pince alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Földszinti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Első emeleti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Második emeleti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Harmadik emeleti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Skicc – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Skicc – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Déli homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Északi homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Keleti homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
BB metszet – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Nyugati homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
AA metszet – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
?>
Ifj. David Teniers: Lipót főherceg műgyűjteménye, 1651. Forrás: Wikimedia Commons
?>
Alexander Brodsky & Ilya Utkin: Columbarium Habitabile, 1989. Forrás: Tate.org
?>
www.toledomuseum.org ' alt='Thomas Cole: The Architect's Dream, 1840. Forrás: www.toledomuseum.org ' src='/uploads/images/2023/12/370_003-thomas-cole-az-epitesz-alma-1840-toledo-museum-of-art-toledo-usa-jpg-epiteszforum-240-2023-12-18-155855.jpg'>
1/29

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Helyszínrajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

A tervezési terület a Halácsy-féle térképen és a tervezett beépítés – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Beépítés szerkesztés – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Pince alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Földszinti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Első emeleti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Második emeleti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Harmadik emeleti alaprajz – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Skicc – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Skicc – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Déli homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Északi homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Keleti homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

BB metszet – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Nyugati homlokzat – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

AA metszet – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Ifj. David Teniers: Lipót főherceg műgyűjteménye, 1651. Forrás: Wikimedia Commons

Alexander Brodsky & Ilya Utkin: Columbarium Habitabile, 1989. Forrás: Tate.org

Thomas Cole: The Architect's Dream, 1840. Forrás: www.toledomuseum.org

Rab Sarolta és Klobusovszki Péter kiemelt megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán
Épülettervek/Középület

Rab Sarolta és Klobusovszki Péter kiemelt megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán

2023.12.20. 10:38

Projektinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Klobusovszki Péter, Rab Sarolta

Építészeti tanulóház

URL:
Klobusovszki Építészet Kft.

Tervezés éve:
2023

Dosszié:

A pályamű hagyományos múzeum helyett, ’építészeti tanulóházat’ képzelt el, mely megjelenésében és használatában is reflektál a benne működő intézmény identitására és működésére. Ennek értelmében, az épület homlokzatának polcrendszere a magyar építészet bemutatófelületeként hasznosulna.

A  pályamunka műleírásának rövidített, szerkesztett változata.

 

Bevezető
Milyen stílus, építészeti habitus, hozzáállás illik legjobban az építészeti múzeum intézményéhez, amelynek az építészet sokszínűségét, gazdag kifejező erejét a legátfogóbb módon kell megjelenítenie? Ez a kérdés úgy hangzik, mintha a XIX. század végén, a historizmus korában tették volna fel. Nem véletlen, hiszen a kortárs építészeti gondolkodás sem homogén, hanem sokszínű, gazdag formai és gondolati, stilisztikai lehetőségek jellemzik, mint a száz évvel ezelőtti korszakot. Ez a nagyfokú elbizonytalanodás válságtünet mindkét korszak esetében. Tervünk igyekszik a fenti kérdésfeltevést megkerülni: az építészeti múzeum építészete olvasatunkban meta-építészet, amelyben az építészet lényegi elemei, legalapvetőbb törvényszerűségei fejeződnek ki.

Ifj. David Teniers: Lipót főherceg műgyűjteménye, 1651. Forrás: Wikimedia Commons
27/29
Ifj. David Teniers: Lipót főherceg műgyűjteménye, 1651. Forrás: Wikimedia Commons

Épületeket nem lehet múzeumba zárni! Az építészeti múzeum és az építészeti kiállítás intézményei ilyen értelemben ellentmondásosak, hiszen a múzeumi-, vagy egyéb kiállítótérben bemutatni kívánt épület a legritkább esetben van jelen a maga háromdimenziós térbeli valóságban, leginkább rajzok, modellek, fotográfiák, kordokumentumok, berendezési tárgyak, rekonstrukciók, és esetleges részletek segítségével ismerhető meg. A képző- és iparművészet bemutatásánál ez éppen fordítva van, a műtárgy jelenléte elengedhetetlen feltétele a megismerhetőségnek. Ezért az építészeti múzeum koncepciójánál olyan megoldásra törekedtünk, ahol több lehetőség nyílik az épületek valóságos elemeinek, részleteinek megismerésére.

A múzeum homlokzatát egyéb, más épületek építészeti részleteinek bemutatására alkalmas felületként határoztuk meg, olyan önhordó polcrendszerként, amely a hőszigetelés közbeiktatásával mechanikailag kapcsolódik az épület szerkezetéhez. A polcrendszer egyszerre viselkedik az épület burkolataként, díszítményként, önálló tektonikus karakterrel bíró konstrukcióként és a bemutatandó építészeti részletek kereteként és hordozójaként. A polcrendszer változó magasságú és mélységű vasbeton dobozokból épül fel, melyek szerkezete szigorú tektonikus rendet mutat. A nagyméretű építőelemek kötésben fordulnak át az épületsarkokon. A dobozok hátfala egységes síkot képez az épület szerkezetei előtt, míg másik, homlokzati oldala visszalépcsőzik. A dobozok közt vékony párkány húzódik vízszintesen. A koncepció fontos eleme, hogy az épületrészeletek, töredékek, homlokzatrészletek ne a múzeum belső terében védett körülmények közt legyenek, hanem a valóságos épületekhez hasonlóan a külső térben, kitéve az időjárás viszontagságainak.

Alexander Brodsky & Ilya Utkin: Columbarium Habitabile, 1989. Forrás: Tate.org
28/29
Alexander Brodsky & Ilya Utkin: Columbarium Habitabile, 1989. Forrás: Tate.org

Az épület homlokzata kültéri bemutatófelület, emeletes kőtár, ha a múzeumi tárgyak életvilágtól való eltávolodására gondolunk, akár építészeti kolumbáriumként is meghatározhatjuk. Az épületnek nincs végleges megjelenése, az akkor jön létre, ha a művészettörténeti program alapján elkészül a kültéri kiállítás. A homlokzat kialakításának programja, így az épület identitása is természetesen változhat, sőt kifejezetten cél, hogy az építészettörténeti bemutatás és a kortárs építészeti kísérletezés tárgya és terepe legyen. Az épület, a homlokzat megjelenése, használata, művészeti programja az intézmény identitásának, működésének kifejeződése. Habár a MÉM MDK nem rendelkezik épületelem gyűjteménnyel a magyarországi múzeumok gyűjteményiben nagy számban állnak rendelkezésre olyan tárgyegyüttesek, melyek gazdagítani tudják az épület homlokzatát. A bemutatásra kerülő elemek, lecserélhetők, a program, az értékek átértékelése okán, semperi értelemben vett felépítményekként működnek, olyan díszítményként, melyek eltávolítása nem jár az építészeti konstrukció dezintegrációjával. A homlokzatot egyszerre jellemzi rend a polcrendszer és kollázsszerű rendetlenség a polcokra helyezett kiállított tartalom miatt. A homlokzati elemek kicserélhetőségét szolgáló leereszthető karbantartó kosarat terveztünk, amely a központi torony tetején körbefutó sínrendszeren mozogva a teljes homlokzati felületet képes kiszolgálni. Az épület földszintes részein ez a földre épített állványok készítésével problémamentesen megoldható. Többféle izgalmas tematika elképzelhető a homlokzatok belakására. Néhány javaslattal szeretnénk élni. A hagyományos kőtárakban nem megszokott vendégek az előregyártott építőelemek, melyek meghatározó módon jellemeztek egy politikai és építési korszakot is és lassan eltűnnek a rájuk kerülő hőszigetelő rétegek mögött. A belőlük készült épületek egykori társadalmi szerepére, a megújításukra való figyelemfelhívás jó apropó lehet az őket bemutató tárlat elkészítésére. A számos meg nem valósult épületterv gazdagítja a magyar építészet történetét, ezek részleteinek rekonstrukciója izgalmas bemutatása lehet egy soha meg nem valósult építészetnek. Az esztétikai kurzusváltások az épített világ elemeit sem kímélik, a lebontott, de értékes épületeket be a múzeumba! Múzeumunk homlokzata alkalmas tematikus épületelem bemutatók rendezésére, amilyen például a nagysikerű leszerelt fényreklámokat összegyűjtő tárlat volt. Az északi homlokzaton ennek rekonstrukciójára tettünk kísérletet. Ne feledjük, hogy a múzeum egyik fontos feladata a legfiatalabb generáció megnyerése a környezetkultúra ügyének. A homlokzat és a tetőterasz felületei akár pályázati lehetőséggel elnyerhető helyszínei lehetnek a bemutatkozásuknak. A sík és a tér díszítésének gazdag építészeti kelléktára (pl.: mozaik, scrafitto, öntvénykészítés) szakemberek segítségével a legfiatalabb generáció kreativitásának a médiuma lehet. A déli homlokzat ábrázolásánál felvidéki reneszánsz pártázatok rekonstrukcióját modelleztük. A nyugati homlokzatot kiállított épületelemek nélkül ábrázoltuk. A két metszeten és a keleti bejárati homlokzaton pedig klasszicista épületszobrászati bemutatót igyekezetünk megjeleníteni.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
5/29
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Területalakítási, elhelyezési és építészeti koncepció. Kapcsolódás a városi szövethez, az egyes épületek elhelyezése
A Főépületet a telek közepén helyeztük el, így a Városligeti fasor és a Bajza utca felől is a feltáruló látvány középpontjában tud kerülni, és mindkét irányból megközelíthető. A beépítés kialakításánál arra törekedtünk, hogy az épület a lehető legkisebb területet foglalja el, és minden jelentős közösségi funkciójának legyen kertkapcsolata. Fontos volt számunkra minimalizálni az emeletre kerülő funkciókat, ezáltal koncentrálva a függőleges közlekedést. Célként fogalmaztuk meg a meglévő két szanatórium épülethez mérhető tömeg jöjjön létre. A Főépület mindkét utca vonalától a telek közepére visszahúzott szabadon álló tömeg, mely nem épületként inkább a kert részét képző természeti formaként, hegyként, sziklaként kíván viselkedni.

Az építészeti múzeum beépítési koncepcióját úgy alakítottuk ki, hogy egyszerre legyen képes absztrakt és konkrét viszonyt kialakítani a helyszínnel. Konkrét viszonyon a meglévő beépítési adottságokhoz, a helyszínhez, annak történetéhez, a szanatóriumok megjelenése előtt jellemző díszkertes telekosztáshoz és használathoz, a meglévő két szanatóriumépület tömegtipológiájához való alkalmazkodást értjük. Meglepő módon a két szanatóriumépület tömegének a Városligeti fasorra merőleges tagolása megfelel az egykori kertek osztásrendjének és irányának. Szerettük volna megörökíteni kertészeti elemek segítségével az egykor a két szanatórium közt állt harmadik emlékét, ezért az előudvart az itt állt egykori Glück Szanatórium kontúrjára szabályos rendben ültetett fák segítségével jelöltük ki. A Herczel és a Grűnwald épületek közt így kialakuló előudvart követően az új épület egy második, zártabb udvart hoz létre. Innen lehet a Főépületbe és az udvart körülvevő egyéb múzeumi terekbe lépni (Klub, Kávézó, Könyvesbolt, Spacebox). Ezen második előudvart a Főépület három tömege zárja közre.

A tervezési terület a Halácsy-féle térképen és a tervezett beépítés – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
12/29
A tervezési terület a Halácsy-féle térképen és a tervezett beépítés – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

A beépítés absztrakt rétegét az a geometriai játék adja, mely a kötöttségeken belül a lehető legtöbb alaprajzi elemet a négyzet forma segítségével kíván megoldani: ilyen az új Főépület kontúrja, a három torony, az udvar, és a belső térben a kávézó, a könyvesbolt és a két nagyobb kiszolgáló tömb a földszinten, a tetőfelépítmény.

A Herczel és a Grűnwald épület is szimmetrikusan elrendezett három karakteres tömegre tagolódik. A főtömegeket keretező szárnyak az egykori szabadon álló beépítésben cour d’honeur-ös beépítést alkottak, ahol a kialakult udvarban díszkerteket alakítottak ki. Az új Főépület ugyanezt a tipológiát követi, három szabadon álló tömeget hoz létre, melyet a Városligeti fasor irányába forduló „U" alakú földszint tart össze. Ez egyben az intézmény reprezentatív díszudvarát is létrehozza. A beépítés logikus következménye, hogy az új épület két oldaltömegének szélessége meg tud egyezni a Herczel és a Grűnwald épületek oldalszárnyainak szélességével. Ez előrevetíti, hogy a szárnyak közlekedőihez problémamentesen tud kapcsolódni a Főépület közlekedőrendszere föld alatt és felett. Elsődleges szempont volt, hogy az új épület fő megközelítése a Városligeti fasor irányából történjen, tovább erősítve a két meglévő elem szerkesztésében megjelenő tengelyességet, kiegészítve a Főépület harmadik tengelyével, melynek tovább vezetése lehetőséget teremt az intézmény további három elemével a Walter Rózsi-villával és a 6-os és 7-es épülettel való kapcsolat megteremtésére. A földszinti konferenciaterem és az előtte lévő előcsarnok a főépület tengelyében alagútként nyílik meg átlátást és átkötési lehetőséget biztosítva az udvarok közt.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
2/29
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

A terület zöldfelületi rendszere, mikroarchitekturális elemei
A területet szabadon megközelíthető, de éjszakára bezárható parkként képzeltük el. Elemeit úgy terveztük meg, hogy a meglévő faállományból a lehető legtöbb meg tudjon maradni. A kert kompozícióját meghatározó sávos geometriai rend a meglévő és az új épületek traktusszélességéhez igazodik. A növényültetések közt vízáteresztő burkolatokat helyeztünk el, a szilárd felületek mennyiségét a legszükségesebbre korlátozva. Az első emelet fölötti járható tetőt egy teljes értékű kertfelületkén értelmeztük, az épület homlokzati koncepciója így válhat teljessé, ha a rajta kiállított elemeket közelebbről is lehet látni. A földszinten lévő funkciók közül nem mind igényli a nagy belmagasságot, ezért ezeken a pontokon a tetőt visszasüllyesztettük és növényeket ültettünk bele és egy szabadtéri előadót hoztunk létre. Hasonló szeparált rendezvényhelyszín jön létre a klub felett lévő négy pillérrel megtámasztott tető alatt. A tetőkert két külső lépcsőn és akadálymentesen az első emeletről közelíthető meg. A Főépület udvarában vízmedencét telepítettünk, mely az udvar mikroklímáját kedvezően tudja befolyásolni. Az épület két pontján a kávézóhoz és a rendezvényteremhez kapcsolódó, a kert sávos rendszerébe illeszkedő könnyű kifeszíthető vászon kerti árnyékolókkal védett pavilonokat helyeztünk el.

Skicc – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
20/29
Skicc – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

AA metszet – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
26/29
AA metszet – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

Építészeti formálás, anyaghasználat, műszaki igényszint megfogalmazása
Az épület külső képét a három visszalépcsőző masszív, robosztus tömeg és az általuk közrezárt udvar határozza meg. A megjelenés a második rétegét az épülethomlokzaton kiállított épületelemek alkotják, melyek elrendezését a koncepciónak megfelelően változtatni lehet. Az épület külső burkának olyan anyagot kerestünk, amely alkalmas nagy súlyok rögzítésére, és az esetleges leszereléseket követően pedig a visszamaradó sérülések könnyen javíthatók. A polc világosszürke, vízszintes léczsaluzatos, előregyártott betonból készül. A homlokzaton ezen kívül az üvegfelületek és a tetőterasz szürke pálcakorlátja jelenik meg. A kortárs építés egyik jellegzetes tulajdonsága a korábbi korok gyakorlatával szemeben az épületek hőszigetelő képességének megnövekedése és ennek az épületszerkezetekre gyakorolt hatása. A tervünk esetében a külső burkolattal szemben támasztott teherviselő képességéből következően a külső burkolat és a belső térben látszó szerkezet anyaga azonos. A különböző szerep okán úgy éreztük, hogy a meg kell különböztetnünk őket, ahogyan egy kabátnak is különböző az anyaga és a bélése. Ezt a belső térben a beton terrakotta színnel való megfestésével oldottuk meg. Ehhez színben illeszkedő terrazzót alkalmaztunk a nagyforgalmú földszinti közlekedőfelületeken. A belső térben megjelenő harmadik anyag a tölgy, amelyet különböző formában a nyílászárókon, a beépített bútorokon és a belső tér fal és padló burkolatain alkalmaztunk. A rendezvénytérben az emeleti kiállítóterekben és a spaceboxban különböző vastagságú nútféderes tölgy padló burkolatot fektettünk erős alátétréteggel, amihez kiállítási installációkat rögzíteni lehet. A tér megjelenéséhez értelmezésünkben hozzátartozik az öregedő, javított, helyenként sérült, kipótolt faburkolat megjelenése.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
7/29
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

A belső funkcionális téralakítás. Közönségforgalmi, irodai munkahelyek és háttértevékenységek helyszínének kialakítása
Az új épület központja a rendezvényudvar, melynek a Városligeti fasortól induló tengelyében nyílik az épület főbejárata, oldalbejáratain a spaceboxba, a kávézóba, a klubba és a könyvesboltba juthatunk. Az épületet körülvevő kert többi része pedig az előcsarnokából több ponton is megközelíthető. Az előcsarnok üvegezett megnyitása a belső térben, a rendezvényteremben folytatódik, harmonikaajtói segítségével mind az előcsarnok, mind az épület túlsó oldalán elterülő kert és a 6. és a 7. épület felé megnyílik. Itt a külső térben a rendezvényteremhez kapcsolódó teraszt alakítottunk ki. A földszint alaprajza egy áramló térrendszer, melyet az tesz lehetővé, hogy minden kiszolgáló funkciót négy szabadon álló négyzet alakú blokkba csoportosítottuk, melyeket a főfunkciók és a közlekedők vesznek körül. A könyvesbolt és a klub is szeparálható az előcsarnok forgalmától, így ennek nyitva tartása nincs befolyással az épületben folyó többi programra.

Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.
8/29
Látványterv – Rab Sarolta és Klobusovszki Péter megvételt nyert pályaműve a Magyar Építészeti Központ és Múzeum pályázatán.

A múzeumi funkcióhoz kapcsolódó speciális téri, építészeti és funkcionális megoldások, a kiemelt közönségforgalmi helyszínek kialakítása
A legfontosabbnak azt tartjuk, hogy az új főépület a külső és belső tereivel egyaránt azt a nyitottságot és befogadó szemléletet közvetítse, ami az intézmény programjában megfogalmazódott. Ezt leginkább a kert és a látogatók által leginkább használt közönségforgalmi terek nyitott és átjárható kialakításával tartjuk megvalósíthatónak. Ezt a célt szolgálja, hogy minden jelentős forgalmat lebonyolító funkció a földszinten kertkapcsolattal lett kialakítva, ami nem csak a belsőtéri programok kiterjeszthetőségét jelenti a kert irányába, hanem az ott folyó tevékenységek külsőből való láthatóságát is. A külső és belső terek határán és a belsőkben is alkalmazott nagy harmonika ajtók, melyek lehetőséget teremtenek a terek sokoldalú átstrukturálására, gazdag téri lehetőségeket biztosítanak az intézmény kurátorainak. A catering és a rendezvényraktár kiállítótérré alakulva összenyílhat a közlekedőkkel és a konferenciatérrel a földszinten áramló térrendszert kialakítva, mely a kávézó terén túl nyúlva a spaceboxot is képes magába integrálni. A spacebox az egyik legkülönlegesebb programeleme az együttesnek, ezért a kompozíción belül is kitüntetett helyet követel meg magának: a főbejárat felé vezető tengely mentén hatalmas kirakattal nyílik meg, az intézmény legaktuálisabb kiállítását hirdetve. Ugyanezt a célt szolgálja a kísérleti építési helyszín egy tágasabb környezeti kontextusban: a Bajza utcán elhaladók számára a múzeum háromdimenziós hirdetőjévé tud válni.

Rab Sarolta & Klobusovszki Péter

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.