Közélet, hírek

Próbafúrásokkal indul az 5-ös metró építése – a Kálvin téren kezdik a munkát

1/4

Forrás: Vitézy Dávid Facebook

Hirdetés
?>
Forrás: Vitézy Dávid Facebook
?>
Forrás: Vitézy Dávid Facebook
?>
Forrás: Vitézy Dávid Facebook
?>
Forrás: Vitézy Dávid Facebook
1/4

Forrás: Vitézy Dávid Facebook

Próbafúrásokkal indul az 5-ös metró építése – a Kálvin téren kezdik a munkát
Közélet, hírek

Próbafúrásokkal indul az 5-ös metró építése – a Kálvin téren kezdik a munkát

2021.04.16. 09:55

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Magyarország, Budapest

A fejlesztés keretében a ráckevei és a csepeli hév-vonalakat alagútban vezetik be a Kálvin térig, így átszállás nélkül lehet a metróvonalakat elérni.

Próbafúrásokkal kezdődött meg az M5 metróvonal megépítésének első szakasza a H6 (ráckevei) és H7 (csepeli) hév vonalak bevezetésével a Kálvin térig, amely a Közvágóhídtól a felszín alatt, alagútban valósul majd meg. A próbafúrásról Fürjes Balázs államtitkár és Vitézy Dávid, a kormányzati BFK vezérigazgatója egy látványos Facebook-videóban beszélt. 

A fejlesztésnek köszönhetően a csepeli és a ráckevei hévek így összefonódva a Boráros tér érintésével a Kálvin térig közlekednek majd, így átszállás nélkül lehet a metróvonalakat elérni. A tervezett alagút a Kálvin téri végállomásnál éri el a legnagyobb, ötven méteres mélységet, vagyis a 38 méter mélységben haladó M4 jelű metrók alá érkezik. Mivel az alagút változatos talajkörnyezetben épül majd, tervezéséhez szükséges minél több információt begyűjteni a környezetről. Ez úgynevezett geotechnikai feltárásokkal (fúrásokkal, szondázásokkal) lehetséges. Ezek a próbafúrások kezdődtek meg a Kálvin térnél. A fúrógépek a Kálvin tér környezetében akár 65-70 méter mélységig is lejutnak, ennek nyomán megismerhetők a különböző földtani korokban települt geológiai képződmények.

Forrás: Vitézy Dávid Facebook
3/4
Forrás: Vitézy Dávid Facebook



A fejlesztés szükségességéről Fürjes Balázs azt írta a videót is tartalmazó Facebook-posztjában: a külső kerületekből és az elővárosokból naponta 1 millió ember érkezik be Budapest belvárosába, ezt a terhelést pedig a város már nehezen bírja. Budapest közútjai telítődtek, a dugók mindennaposak. A kormány által is elfogadott szakmai konszenzus alapján erre a kihívásra egy három elemből álló megoldással lehet válaszolni:

- javítani kell a budapesti tömegközlekedést, főleg kötöttpályán (Vasút, HÉV, villamos),

- szükség van a külső városrészek közötti közvetlen kapcsolatot teremtő, hiányzó északi és déli peremhidakra (Galvani, Aquincumi) és körúti elemekre,

- illetve meg kell építeni a külső csomópontokon a hiányzó P+R és B+R parkolókat, hogy le lehessen tenni az autót és kényelmesen át lehessen váltani közösségi közlekedésre.

Az államtitkár még azt is hozzátette, hogy a déli HÉV-vonalak fejlesztése jóval több, mint közlekedésfejlesztési projekt: városfejlesztés. "Azáltal, hogy a csepeli járatot a Közvágóhídnál bevezetjük a föld alá a Müpa mellett, és a ferencvárosi Duna-partról eltűnnek a sínek, megszűnik a HÉV elvágó hatása, így a budapestiek birtokba vehetik a Dunát", írta. 

Vitézy Dávid ugyancsak beszámolt a munkálatok elindulásáról. Mint írta: városi környezetben az alagútépítők sok kihívással néznek szembe. "Az alagút feletti talajréteg vastagsága, a változó talajviszonyok, a talajban előforduló talajvíz olyan körülmények, amelyek közvetlenül befolyásolják az alagútépítés módját. Ráadásul mindezt úgy kell végrehajtani, hogy közben meg kell óvni a meglévő épületeket, műemlékeket, csatornákat, villamos, víz- és gázvezetékeket, távközlési kábeleket (azaz a közműveket). Az építkezés teljesen átalakítja a felszíni közlekedést, alapvetően változtatja meg az emberek mindennapjait."  

Forrás: Vitézy Dávid Facebook
4/4
Forrás: Vitézy Dávid Facebook



Az is kiderült, hogy a Kálvin téren és környékén kezdődő talajvizsgálat során először a Nemzeti Múzeum előtti útszakaszon áll majd meg a vizsgálatokat végző teherautó, és hogy reggel 7 és délután 5 között lesznek munkálatok. Később a hévek nyomvonalán máshol is lesznek vizsgálatok, összesen 93 helyen, a Kálvin tértől a Közvágóhídig tartó majdani felszín alatti szakaszon végig, és a csepeli hév vonalán is végig. Az előzetes becslések szerint a munkálatok e szakasza körülbelül júliusig tart majd.

A munkákat a Budapest Fejlesztési Központ által megbízott vállalkozók végzik, a tervezés az Európai Unió Kohéziós Alapjának támogatásával az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében zajlik, a Kormány döntése alapján.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Épületek/Örökség

VÁRKERT BAZÁR // Egy hely + Építészfórum

2021.03.24. 18:04
00:07:03

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

A dualista Monarchia kialakulsával Budapest elindult az uralkodói központtá válás útján, melynek szimbolikus eleme volt a korszerűtlen királyi palota nagyszabású átépítése. A megtisztelő feladatot nem más kapta, mint az építészóriás Ybl Miklós. A munkálatok az épületegyüttes környezetének rendezésével kezdődtek, így jött létre 1875 és 1882 között a Várhegy Duna felé néző oldalán a Várkert Bazár. A látványos neoreneszánsz stílusú épülethez és a mögötte található királyi kerthez egy szintén elegáns kialakítású műszaki épület is tartozott, ez a Várkert Kioszk. Az Egy hely és az Építészfórum közös sorozatának legújabb részében a magyarországi neoreneszánsz építészet kiváló példájával ismerkedhetünk meg.

Helyek/Köztér

SÁRKÁNYOK ÉS DELFINEK PESTEN ÉS BUDÁN // Egy hely + Építészfórum

2021.02.24. 16:10
00:06:00

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Az Egy hely és az Építészfórum közös videósorozatának következő részében a budapesti sárkányok és delfinek nyomába eredünk, amelyeket természetesen nem az állatkertben fogunk megtalálni, ám talán nem is kell olyan messzire mennünk a rejtély első megoldásáért. Három sárkány és nyolc delfin bújik Pesten és Budán, amik mellett nap mint nap sétálhatunk el anélkül, hogy ismernénk múltjukat, pedig 150 éves vándorlásuk során az egész város történetét elmesélik nekünk.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk