/ MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet / MÉD 2021 Közönségszavazás / Épület, Terv, Épített környezet
Nézőpontok/Vélemény

Karcsú csúcstartó - a dunaújvárosi Pentele híd

1/25

Kisapostag és Dunavecse között, a Mezőföld ötven méter magas löszplatójáról ereszkedik le a Dunához az M8 autópálya elsőként megépült szakasza.

?>
Kisapostag és Dunavecse között, a Mezőföld ötven méter magas löszplatójáról ereszkedik le a Dunához az M8 autópálya elsőként megépült szakasza.
?>
Az építkezés 2006-ban ért látványos szakaszába, ekkor készültek az óriási, előregyártott beton elemekkel zsaluzott mederpillérek. A keleti ártéri híd elemeit is itt, hajóról emelték a magasba, majd tolták lassan kelet felé az így születő hidat.
?>
Az építés legfontosabb napja 2006 december 6-án: a parti szerelőtérről végleges helyére úszik az elkészült középső nyílás. A bárkákkal és vontatókkal 12 ezer tonna feletti tömege a Dunán valaha mozgatott legnagyobb tárgy.  Forrás: Hídépítő Speciál Kft.
?>
Északon egy rekultivált hulladéklerakó, míg délen a folyó fölött átvezetett elektromos távvezeték, és annak kilengése, szinte méteres pontossággal kijelölte a híd lehetséges helyét.
?>
A medernyílás 308 méteres fesztávolságával a valaha épült legnagyobb a  befelé döntött, kosárfül rendszerű ívhidak között. Hazánkban pedig általánosan a legnagyobb hídnyílás: a budapesti Erzsébet hídét 18, a Megyeri hídét 8 méterrel haladja meg.
?>
A pillérek egyedi formáját a kosárívekből szerkesztett szilvamag keresztmetszet határozza meg. Az ívhez kapcsolódó, szekrénytartós acélhidak 75, illetve 82 méteres nyílásaikhoz képest karcsú, alig három és fél méteres szerkezeti magassággal készültek.
?>
A tartók belsejében, több mint három kilométernyi kezelőjárdán érhetők el a rendszeresen vizsgálandó részek.
?>
A 2000-es évek végén megépült három nagy híd, azaz a Kőröshegyi völgyhíd, a Megyeri híd és a Pentele híd véletlen, közös jellemzője az  1870 méterhez közeli hosszúság.  A hídfők sarui közt mért 1862 méterével az itteni híd a hármas középső tagja.
?>
A szélből eredő terhekhez nem csak számítógépen, de valódi modellekkel is végeztek szélcsatorna-teszteket. A legnagyobb terhelés 35,5Km/h szélsebességél éri a hidat, mert az ekkor ébredő rezgések egybe esnek a szerkezet saját rezonanciafrekvenciájával.
?>
A középső nyílásnál használtak hazánkban először nagy szilárdságú acélt, amellyel tizedével sikerült csökkenteni az össztömeget. Alapanyagként az S460ML  jelű, finomszemcsés, melegen hengerelt lemezek szolgáltak, amelyek előmelegítés nélkül hegeszthetők.
?>
Az útpálya fölött 48 méter magasra emelkedő ív tetején meteorológiai mérőállomás található.
?>
A híd építészeti tervei a Kertész Építész Stúdióban születtek, többek közt az alkalmazott színek, korlátok, pillérek formájának kidolgozása is itt, a hídmérnöki csapattal egyeztetve történt.
?>
Az ív súlyát a főtartók a teljes, 2x3,8 méteres keresztmetszetükön egyenletesen viselik. A lemezeik vastagsága azonban az igénybevételtől függően tág határok közt változik, kezdve a csak az oldalfalakon alkalmazott 16 milliméterrel, a maximális 5 cm-ig.
?>
A nagy hídnyílásoknál elterjedt, fésűs dilatációs szerkezet. A medernyílás számára a hőtágulás hatására nemcsak a több mint harminc centiméretes hosszváltozását, de a négy centiméteres szélességi lélegzést is biztosítani kell.
?>
Az ív főtartókhoz igazodva, szintén 16,5 fokban befelé dőlnek a korlátok és a közvilágítás oszlopai is. A lenti folytatásukat képző felület már nem tartószerkezet, a vékony járdakonzolok szélét takaró lemezek csak az arányok formálásában segítenek.
?>
A bordó szín sajnos ezúttal sem bizonyul kortalannak, a napsugárzásnak különböző mértékben kitett felületeken lassan elhalványul. Mindez szerencsére csak a színekre vonatkozik, a korrózióvédelem másfél évtized után is hibátlan.
?>
A jobb partról 13 nyílású, több mint egy kilométer hosszú ártéri híd vezet a Dunáig. Az egyes hídelemek hajóval jutottak a mederpillér fölötti szerelőtérre, innen a híd szakaszosan előretolt nyugati végei még további kilométernyi utat tettek meg.
?>
Az ártéri híd második nyílása 33 méter magas, ezzel a Kőröshegyi völgyhíddal szomszédos balatonszárszói 14. számú autópálya-híd elkészültéig, néhány héten át hazánk legmagasabb hídja volt, egy méterrel múlva felül az addigi első mecseknádasdi viaduktot.
?>
Az esővíz elvezetéséhez nem készült a híd teljes hosszán végighaladó gyűjtőcsatorna, csak a töltések, partfalak, és pillérek fölötti víznyelőket vezették csövekkel alkalmasabb hely fölé. A Dunai környezet tisztaságára olajszűrő betétek vigyáznak.
?>
A nyugati löszfal szeszélyességére gondolva a hídfő előtti első nyílást is igen nagy, 75 méter fesztávolságúra méretezték. Az aggodalom megalapozottságát jól mutatja az elmúlt hónapokban megindult erózió, egyelőre megnyugtató távolságban a támaszoktól.
?>
A Duna fölött ötven méter magasságot elérő fennsíkról látható a híd 1,46%-os esése.
?>
A híd egyenletes lejtését csak a terheletlen medernyílás mintegy harminc centiméternyi púposodása töri meg. Ez a szakasz a maximális, közel kétezer tonnányi terhelés hatására enyhén homorúvá válhat.
?>
A déli járdára egyelőre nem vezetnek utak, csak az üzemi lépcsőkön érhető el. A vele azonos kialakítású északi járda a kerékpáros forgalomhoz igazodva, lépcsők nélkül átjárható, a csatlakozó kerékpárutakon Dunavecsétől egészen Dunaújváros déli széléig.
?>
A híd földrengésállóságát hazánkban elsők között, már az Eurocode 8.2, és annak nemzeti melléklete szerint, 0,1g vízszintes gyorsulásra méretezték. A legnagyobb igénybevétel a híd hosszirányú megrázása során, a medernyílást hordozó sarukban lép fel.
?>
A híd két évig tartó építés után, 2007. július 23-tól szolgálja a közlekedést.
1/25

Kisapostag és Dunavecse között, a Mezőföld ötven méter magas löszplatójáról ereszkedik le a Dunához az M8 autópálya elsőként megépült szakasza.

Nézőpontok/Történet

PALATINUS // Egy hely + Építészfórum

2021.10.13. 10:43
00:06:31

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Az 1930-as években Janáky István és Szőke Károly tervei alapján a Margitsziget egyik legnépszerűbb pontja, a Palatinus Strand, vagy becenevén a Pala. A magyar modernizmus színvonalas alkotása 2017-ben újulhatott meg Nagy Csaba és az Archikon közreműködésével. Az Egy hely mai részéből a Pala és a margitszigeti fürdőkultúra történetével ismerkedhetünk meg.

Nézőpontok/Történet

A PÁCINI MÁGOCSY-KASTÉLY // Egy hely + Építészfórum

2021.09.08. 16:03
00:06:34

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

A pácini várkastély hazánk késő-reneszánsz építészetének fontos alkotása, jellegzetes saroktornyaival, gyilokjárójával és cserépkályháival Észak-Magyarország egyik legszebb műemléke. Az Építészfórum és az Egy hely közös sorozatának mai részében ezt a XVI. századi épületet ismerhetjük meg.

Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. További információk