| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Nézőpontok/Kritika

MÜPA Budapest - könyv a művészet és építészet jegyében

1/14

A Millenniumi Városközpont épületegyüttesét a Müpa előcsarnokának felnagyított ablakai zárják - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az épület kiszolgáló tereinek mészkő burkolata mint egy hatalmas kortárs kotta „muzsikál” az éjszakában - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az előcsarnok felett a színház- és hangversenyterem „kő-maszkjai” néznek a városra - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A Müpa díszvilágítása ráhangolódik az esti programok világára - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A white box lehetőséget teremt a kortárs művészet legkülönbözőbb műfajainak kiszolgálására - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az előcsarnok karakteres anyaghasználatát a sugárzóan szép római folyami mészkő-falak hangolják egységbe - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Építéstechnológiai szempontból a hangversenyterem íves faburkolata volt a legnagyobb kihívás - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Ambrus Sándor szobrászművész faburkolatait a Kárpát-medence folklórhagyománya ihlette - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A két terem technológiai lehetőségeivel a Müpa magas fokon szolgálhatja az előadó-művészetek változatos palettáját - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az átriumok csendes átmenetet képeznek a közönségforgalmi, zajos zónák és a zengő terek világa közt - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A hangversenyterem a koncerteken túl állandó próbák és hangfelvételek helyszíne is - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Orfeusz az alvilágban - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Utolsó próba előadás előtt, mindennek klappolnia kell - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Showtime - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

?>
A Millenniumi Városközpont épületegyüttesét a Müpa előcsarnokának felnagyított ablakai zárják - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
 Az épület kiszolgáló tereinek mészkő burkolata mint egy hatalmas kortárs kotta „muzsikál” az éjszakában - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Az előcsarnok felett a színház- és hangversenyterem „kő-maszkjai” néznek a városra - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
A Müpa díszvilágítása ráhangolódik az esti programok világára - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
A white box lehetőséget teremt a kortárs művészet legkülönbözőbb műfajainak kiszolgálására - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Az előcsarnok karakteres anyaghasználatát a sugárzóan szép római folyami mészkő-falak hangolják egységbe - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Építéstechnológiai szempontból a hangversenyterem íves faburkolata volt a legnagyobb kihívás - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Ambrus Sándor szobrászművész faburkolatait a Kárpát-medence folklórhagyománya ihlette - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
A két terem technológiai lehetőségeivel a Müpa magas fokon szolgálhatja az előadó-művészetek változatos palettáját - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Az átriumok csendes átmenetet képeznek a közönségforgalmi, zajos zónák és a zengő terek világa közt - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
A hangversenyterem a koncerteken túl állandó próbák és hangfelvételek helyszíne is - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Orfeusz az alvilágban - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Utolsó próba előadás előtt, mindennek klappolnia kell - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Showtime - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
1/14

A Millenniumi Városközpont épületegyüttesét a Müpa előcsarnokának felnagyított ablakai zárják - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az épület kiszolgáló tereinek mészkő burkolata mint egy hatalmas kortárs kotta „muzsikál” az éjszakában - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az előcsarnok felett a színház- és hangversenyterem „kő-maszkjai” néznek a városra - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A Müpa díszvilágítása ráhangolódik az esti programok világára - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A white box lehetőséget teremt a kortárs művészet legkülönbözőbb műfajainak kiszolgálására - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az előcsarnok karakteres anyaghasználatát a sugárzóan szép római folyami mészkő-falak hangolják egységbe - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Építéstechnológiai szempontból a hangversenyterem íves faburkolata volt a legnagyobb kihívás - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Ambrus Sándor szobrászművész faburkolatait a Kárpát-medence folklórhagyománya ihlette - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A két terem technológiai lehetőségeivel a Müpa magas fokon szolgálhatja az előadó-művészetek változatos palettáját - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az átriumok csendes átmenetet képeznek a közönségforgalmi, zajos zónák és a zengő terek világa közt - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A hangversenyterem a koncerteken túl állandó próbák és hangfelvételek helyszíne is - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Orfeusz az alvilágban - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Utolsó próba előadás előtt, mindennek klappolnia kell - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Showtime - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

MÜPA Budapest - könyv a művészet és építészet jegyében
Nézőpontok/Kritika

MÜPA Budapest - könyv a művészet és építészet jegyében

2016.05.03. 14:12

Cikkinfó

Szerzők:
Takács Andrea

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Zoboki Gábor, Demeter Nóra

A tavaly tavasszal 10. jubileumot ünneplő intézmény kimagasló kulturális és előadó-művészeti munkásságát mutatja be a Müpa Budapest kiadvány. A Zoboki-Demeter és Társai Építésziroda által tervezett Művészetek Palotájának sokszínű életét dokumentáló könyv olyan fotósorozattal születhetett meg, amely híven tükrözi az épületben megjelenő előadások műfaji sokszínűségét. Takács Andrea írása.

Réthey-Prikkel Tamás fotóesszéjének hármas tagolása egyedi, kifinomult és határozott művészi látásmóddal közelíti meg az épület bemutatását, akár a Queen 1975-ös Bohemian Raphsody című dala, amely a Night at the Opera című lemezen nehezen definiálható stílust teremtve tökéletes ötvözte a lírai opera és a heavy metál elemeket. Ahogy Freddie Mercury is említette: "Ez egy olyan ének, amelynek komoly a fantáziavilága, döntse el mindenki maga, hogy mit enged közel magához."

A fotósorozat első részében a lírikus látásmóddal komponált építészeti tárgyalkotás és anyaghasználat – a tér, a forma és a szín hármasa – fényekre és ritmusokra hangolva vizuálisan alakul újjá. A fotográfus által elénk tárt esszencia a Müpa élettereit eddig sohasem tapasztalt módon mutatja be, néha az orosz absztrakt művészet nagyjait idézve. Az épületfotók második szakaszában kortárs műfaji sajátság; a megrendezett fotó érhető tetten, a kiragadott és jellegzetes részletek ismeretlen ismerősként mutatkoznak meg. A harmadik részben a kulisszák mögötti klasszikus fotóriporté, vagyis a pillanatképé a főszerep.

Az előcsarnok felett a színház- és hangversenyterem „kő-maszkjai” néznek a városra - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
3/14
Az előcsarnok felett a színház- és hangversenyterem „kő-maszkjai” néznek a városra - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

„A ködös sorozat egyfajta reflexióként született; lehetséges-e, és ha igen, akkor hogyan lehet újraértelmezni az épületet, mint teret. A köd egyrészt a tér érzettel, a perspekítva vesztéssel játszik (nem tudjuk, hogy kívül vagy belül vagyunk-e, a terek megnyílnak), másrészt az épületet díszletté változtatja, így életre kel az épület." – fogalmaz Réthey-Prikkel Tamás.

Réthey-Prikkel Tamás képzőművész és fotográfus vizuális érzékenysége gyerekkorának szépség iránti fogékonyságára vezethető vissza. A szakiskolákban szerzett tapasztalatait a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatójaként emelte magasabb szintű tudássá, majd az Angliában eltöltött ösztöndíja és nemzetközi workshop-okon való részvétele új szempontokkal gazdagította látásmódját.

Az egyetemen megmutatkozó határterületek iránti fogékonysága a fotóin is tetten érhető, alkotói tevékenysége a különböző művészeti területek határzónáit súrolta. Ezen időszakának munkái, installációi és videó akciói társadalmi érzékenységét tükrözik. A ‘generation-set’ (a Kollektiv emlékezet, a generációja és a történelmi múlt viszonyának vizsgálata) című projektjének egyik sorozata 2010-ben a Moszkvai Nemzetközi Biennálé Young Art szekciójában szerepelt.

Az átriumok csendes átmenetet képeznek a közönségforgalmi, zajos zónák és a zengő terek világa közt - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
10/14
Az átriumok csendes átmenetet képeznek a közönségforgalmi, zajos zónák és a zengő terek világa közt - fotó: Réthey-Prikkel Tamás



Az egyetem befejezése után egyre nagyobb hangsúlyt fektetett a fotográfia témakörén belüli határterületek vizsgálatára, így jöttek létre a divat és a művészeti átmenetet megjelenítő sorozatai. Vizuális világára az izgalmat nyújtó feszes és tiszta kompozíció jellemző.

„Az épület számomra egy élő struktúra, amit a maga komplexitásában izgalmasan ábrázolni játék és kihívás egyszerre. Alkotói attitűdöm ihletője a szintén magyar származású Lucien Hervé, aki többek között Le Corbusier épületeinek készítette – a mostanra már klasszikussá vált – fotóanyagát."

Az exklúzív kivitelű album archív felvételekkel, interjúkkal, esszékkel és a művészek vendégkönyvi bejegyzéseivel a Müpa keletkezésének történetét és előadásainak emlékezetes pillanatait őrzi. Többek között Zoboki Gábor és Demeter Nóra építészek szólalnak meg az épület születését és a Ludwig Múzeumot bemutatva, Kiss Imre az első, és Káel Csaba a Müpa jelenlegi vezérigazgatója a minőségi kultúra szerepéről és az élmény és tér kapcsolatáról ír.

Utolsó próba előadás előtt, mindennek klappolnia kell - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
13/14
Utolsó próba előadás előtt, mindennek klappolnia kell - fotó: Réthey-Prikkel Tamás



A mellékletben található három válogatás CD emlékezetes előadásokból ragad ki részleteket a legkülönfélébb zenei műfajok előadóitól, mint Laurie Anderson, Avishai Cohen, Joyce DiDonato, Marianne Faithfull, Philippe Herreweghe, Lajkó Félix, Polgár László, Sir Simon Rattle, Szakcsi Lakatos Béla és Ramón Vargas. A könyv a Libri hálózatában és a Müpa épületében, a Vincze Könyvesboltban 9.900 Ft-os áron vásárolható meg.

Felelős kiadó: a Libri Kiadó ügyvezetője
A Libri Kiadó az LS Kiadói Csoport tagja
Szerzők: Demeter Nóra, Demján Sándor, Fodor Géza, Földényi F. László, J. Győri László, Káel Csaba, Maller Éva, Mesterházi Gábor, Stahl Zsófia, Zoboki Gábor
Könyvterv: Tiszka Annamária, Salát Zalán Péter
Tervezőgrafikusok: Németh L. Dániel, Veréb Géza
Képszerkesztők: Réthey-Prikkel Tamás, Salát Zalán Péter, Zoboki Gábor
CD-mellékletet készítette: VTCD VIDEOTON Kompaktlemezgyártó Kft.

Takács Andrea

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.