| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Egyéb cikkek

Műalkotás a gödöllői Szent István Egyetem új kollégiumi épületének gyalogos hídján

1/5

?>
?>
?>
?>
?>
1/5

Műalkotás a gödöllői Szent István Egyetem új kollégiumi épületének gyalogos hídján
Egyéb cikkek

Műalkotás a gödöllői Szent István Egyetem új kollégiumi épületének gyalogos hídján

2006.08.14. 12:22

Szilágyi András, Kovács Júlia: "A művészet: tükör / Transzparens graffiti" c. alkotása

Szilágyi András, Kovács Júlia: "A művészet: tükör / Transzparens graffiti" c. alkotása a gödöllői Szent István Egyetem új kollégiumi épületének gyalogos hídjára tervezett műalkotással kapcsolatban, a Magyar Universitas Program keretén belül, kiírt képző- és iparművészeti pályázatra.

 


 

Transzparens Graffiti – pop/op art termopán üvegfríz

A folyosónak két funkciója van: egyrészről homlokzati elem, másrészről a bent haladók számára dekoratív murália. A kompozíció mindkettőt figyelembe veszi, s a homlokzat felöl szemlélve egységes, színes felületként, míg a folyosón haladó számára felfedezendő, gazdag vizuális felületként érvényesül. A formai megvalósítás alapkoncepciója a „transzparens graffiti" ötletén alapul, melynél a különböző „ablakokban" látható figurák nagyméretű, színes felületeken jelennek meg.
 

A La Girouette Stúdió által számos, hasonlóan nagy felületen alkalmazott, festett – homokfúvott termopán üveg technikája ennek megvalósításához ideális. Ehhez a műhöz hasonló alkotás – a koncepció eltérő és újszerű volta miatt – jelenleg nem található. A messziről egységesnek tűnő felületen közelről kicsi rajzok, karcolatok, firkák, matricák, feliratok, míg a „falon" korunk kultúrájának vizuális „ikonjai" jelennek meg egyfajta poszterekként. A figurális program izgalmas optikai környezetben, számos interferencia-játék és tükröződő hatás révén érvényesül.
 

Art is now the mirror of your society". A mű fő szervező gondolata eköré, a Robert Rehfeldnek tulajdonított mondat köré szerveződik. A művészet – akár csak egy egyetem közössége – a társadalmat tükrözi. A tágabb közösségére tart szimbolikus - s helyenként egészen valóságos - tükröt az alábbi kompozíció is. Az egymásban tükröződő üvegrétegek, az egymásra referáló megmunkálási szintek, a transzparens és matt részek, a plasztikus és sík megmunkálás kontrasztja, a színek egymásra hatása, a fényhatások változékonysága egészen különleges térré varázsolja a folyosót.
 

A pályázatban két alternatív variációt vázoltam föl, az egyik „kaleidoszkópikus" változatban a „tükrök" behatároltabb, statikusabb formában vannak jelen összefoglalóbb társadalmi jelenségekre (popzene, globalizáció, pénzkultúra stb.) referálnak. A kaleidoszkópokban „kirajzolódó" alakok elvontabb, szimbolikus szinten érvényesülnek. Ennél a verziónál a kétrétegű termopán üveg által keltett interferencia és optikai hatások, tükröződések finom belső játéka a figurális-narratív tartalmaknál hangsúlyosabb, az „ikonok" jóval plakátszerűbbek, így a „falfelület" is dekoratívabb.
 

A „frízszerű" változatban a figurális képek összessége a „Művészet: tükör" gondolatot narratívába ágyazza, mely a folyosó két oldalán a haladási iránynak megfelelően egyfajta „statikus filmszalagként" funkcionál. Az elhaladó szemlélő számára egy történet bontakozik ki, mely a „tükör a társadalomra" témakört járja körül. A kompozíció jóval oldottabb, és az optikai részletek helyett a narratív, figurális utalások, karcok, rajzok, matricák, szövegek hangsúlyosabban jelennek meg.

 
Kép és szöveg: Szilágyi András, Kovács Júlia

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.