| CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: Csak kérdéses válaszokat adhatunk: Posztmodern az építészetben | Határidő: május 19. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Egyéb cikkek

Műalkotás a gödöllői Szent István Egyetem új kollégiumi épületének gyalogos hídján

1/4

?>
?>
?>
?>
1/4

Műalkotás a gödöllői Szent István Egyetem új kollégiumi épületének gyalogos hídján
Egyéb cikkek

Műalkotás a gödöllői Szent István Egyetem új kollégiumi épületének gyalogos hídján

2006.08.14. 12:21

Sörös Rita, Apró Miklós János: "Sodrás" c. pályaműve

Sörös Rita, Apró Miklós János: "Sodrás" c. pályaműve a gödöllői Szent István Egyetem új kollégiumi épületének gyalogos hídjára tervezett műalkotással kapcsolatban, a Magyar Universitas Program keretén belül, kiírt képző- és iparművészeti pályázatra.

 


SODRÁS
 
A Gödöllői Szent István Egyetem rendkívül impozáns környezetben található. Pályamunkánk a ma nagyon népszerű egyszerű, letisztult formavilág mellett a természetközeliséget hangsúlyozza.

A folyosóra készült pályamunkánk egy téri játék, ugyanis a műalkotás magában foglalja a mennyezetet, a padlót és a függőleges falakat is. Egy esős nap hangulatát idézi fel, fentről erős plasztikai hatással, alul egyszerűen, a síkból nem kilépve, illetve az oldalfalakon modern jelzésszerű vízfüggöny. A mű oldja a kollégium épületének merevségét és egyszerűségét, ugyanakkor konstruktív harmóniában áll össze azzal.

Az anyagok - alumínium és üveg - diszkréten harmonizálnak az egyszerű festett gipszkarton mennyezet és műgyanta padlóval. A fém és üveg egyidejű használata és kontrasztja egyszerre teremti meg a meleg és hűvös, a kemény és puha, az organikus és futurisztikus atmoszférát. S nem utolsó sorban harmonizál a modern épülettel, s azokat körülvevő impozáns természeti környezettel.

A kollégium folyosóra szánt műalkotás egyedisége (talán mert egy szobrász és egy építész közös munkája) az, hogy egy közel 1000 köbméter teret mozgat meg, tesz érdekessé, bevonva a folyosó összes síkját, sőt ennél többet, mert a fénnyel a síkok által közrezárt teret is. Mégis kivitelezése gyors és egyszerű, ugyanis az installáció 1 m2 –es elemekből tevődik össze, s mint egy puzzle gyorsan kirakható.

A mű egyik legfontosabb velejárója, mely hangsúlyozza érdekességét a világítás, mely két részből tevődne össze. Egy sejtelmes állandó halvány fény, illetve egy mozgásérzékelőre reagáló erősebb –az sem túl erős, hiszen a folyosón csak áthaladnak a hallgatók. A kint és bent közti különbséget optikailag megszünteti ez az üvegmiliő, szabad utat engedve a tekintetnek a folyosón belül és azon túl. A tiszta kontúrok nyugalmat és csendet közvetítő atmoszférát teremtenek, megjelenvén a hangulatot árasztó víz-elem. A szabadból nézve- főleg az esti órákban- rendkívül hangulatos, organikus, mégis letisztult formák tűnnek fel, melyek a makettfotókon már jól láthatók.

A mennyezet homok színre festett gipszkartonba ültetett üvegrelief. Jelen esetben a relief túl hagyományos kifejezésnek tűnik, melyre ha ránézünk, jégcsapra, sodró patakokra, vízesésre asszociálunk. A szilikát a hő hatására, mint a cseppkövek változtatta a formáját, s kezdett el folyni mint a víz. Az üvegelemek távtartók segítségével egyszerűen ráültethetőek a gipszkarton álmennyezetre, melyről a fényforrások súroló módon impozáns, kristályszerű fényjátékot adnak, rásegítve az üvegkompozíciók fölött elhelyezett lámpatestek állandó fényére. Ezek a vízszínű testek szabadságot adnak, lendületesek, s magával ragadóak, szinte csalogatják a látogatót előre.

A padlón illúziók. Pocsolyák. Üvegből. Technikája öntés, ahol az „üvegpocsolyák" a öntött padlóburkolatba süllyednek, esetlegesnek tűnve, de mégis megkomponálva. A padló e szakasza alulról sejtelmesen megvilágítva kapcsolatot teremt a mennyezet „jégcsapjaival". A padlóban található „cseppek" revizós dobozok tetején találhatóak, biztosítva ezzel az esetleges fényforrások (ledek) cseréjét. Ezek után indokolt az üvegfal bevonása is az installációba, hiszen a járó-kelő egy különös miliőbe csöppen.

A falakat mi felosztottuk 1x1 méteres raszterekre, melyeket fém váz keretez. Az alsó 1 négyzetméteres raszterek fehér alumínium lemezek, melyeken meg megjelenik egy-egy kékre patinázott , maratott grafika. Ezáltal az üvegfal elveszti transzparenciáját, s megspórolja a kötelező védőkorlát kérdését. A fémlemez kompozíció nem hangsúlyos. Esőcseppeket és vízfolyásokat jelenít meg jelzésszerűen. A visszafogottság itt már fontos, ne legyen a befogadónak zsúfoltság érzete. A folyosó még mindig légies és dinamikus, annak ellenére sem sok, hogy bevontuk mind a négy befoglaló síkot az installációba.

A műalkotás nem sérülékeny, az időjárás viszontagságainak ellenáll, jelentősebb karbantartást nem igényel. A mű fenntartásának költségei elenyészők.

Fotók és szöveg: Sörös Rita és Apró Miklós János

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.