/ AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024 / AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY! | Early Bird jegyek május 17 -ig meghosszabbítva / ÉPÍTÉSZFESZTIVÁL 2024
Programok

Mint víz alatt énekelni

1/4

Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila

Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila

Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila

?>
Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila
?>
Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila
?>
Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila
?>
1/4

Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila

Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila

Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila

Mint víz alatt énekelni
Programok

Mint víz alatt énekelni

2010.06.17. 10:57

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Építészek, alkotók:
Vincze Ottó

Esemény kezdete:
2010.05.27. 16:00
Esemény vége:
2010.11.05. 22:00

Letölthető dokumentumok:

Vincze Ottó képzőművész legújabb alkotásával a MOM Park terének feszült neki. Irónia és kérdőjel, vertikális uszoda egy plázában. A mű 2010. november 5-ig tekinthető meg a Park Galériában.

Vincze Ottó képzőművész Park Galériában létrehozott alkotása egy minden ízében térre vonatkoztatott kompozíció, amely „itt és most" képes kapcsolatot teremteni a látogatókkal. Mit is jelent ez a MOM Park helyszínén? Adott egy bevásárlóközpont – amely budai szituációja és elegáns, nem túlzsúfolt terei miatt, ha úgy tetszik más, mint a többi. Egy pláza, amely ráadásul teret ad a művészetnek. És a kulcsszó itt valóban: a tér. Vincze Ottó három szinten, 15 méter magasságban és 12 méter hosszúságban használja a teret, hogy vizuális élményt és ironikus humorral fűszerezett szellemi tartalmat közvetítsen. Milyen jó, mikor a művészet - e sokszor homályos fogalom - igazán élni tud ezzel a két funkciójával.

Még a '60-as évek elején bontakozott ki az az elképzelés, hogy a műalkotásnak nem kell feltétlenül a fehér fal előtt sterilen függenie, hanem sokkal inkább létre kell hoznia egy teret, amelyben a néző aktívan bevonva járhat-kelhet, lakhat, s nem csak kívülről szemlél. Az így született installációt, mint műfajt a valóságos tér és idő használata jellemzi, az érzékekhez tér vissza, kommunikál a környezetében megforduló emberekkel és tárgyakkal, aktiválva egy sajátos helynek a rejtett jelentéseit.

A földszinti szökőkút geometrikus alaprajzú medencéjére merőlegesen, annak vizéből az ég felé feszül hét uszoda-kötél rajtuk a bóják versenyszabályoknak megfelelő színfelosztásával. A feszített víztükör mintájára abszurd módon egy feszített légteret jelölnek ki. Ezt a látványt és az ironikus abszurditást csak fokozza, hogy a kötelekkel párhuzamosan, az úszó sávokban közlekedő két lift is része a térélménynek: Az üvegkubusokban fel-le utazó emberek mintha a sávok hosszában úsznának. Ezáltal a tér szerkezete és geometriája, az emberi mozgás, a víz csobogása és a szép vízhangok is mind hozzájárulnak az alkotás nézőre gyakorolt összhatásához. Ilyen módon a változás és az idő is beépített a munkába, amelynek szálai, vagyis kötelei végül egy felirathoz vezetnek, amely a víztükör alatt felcsillanó fém-betűkből áll: „Művészetről beszélni annyi, mint víz alatt énekelni." Az üzenet meglehetősen abszurd, a lehetetlent sugallja, csakúgy mint a „liftben úszó emberek", akik onnan olvashatják. Az idézet Kassák Lajos versrészlete, amelyre akkor Bernáth Aurél festőművész kissé megütközve ugyan, de azt reagálta, hogy bár nem könnyű a művészetről beszélni – akárcsak mint a víz alatt énekelni - de azért érdemes neki feszülni. A MOM Parkban látható munkának uszoda technikusok, fémes szakemberek és alpinisták feszültek neki egy képzőművész szellemes és professzionális tervei és összefogása által.

Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila
1/4
Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila

Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila
2/4
Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila

Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila
3/4
Mint víz alatt énekelni - Vincze Ottó installációja, Fotó: Glázer Attila

 

A szentendrei gyökerű művész, Vincze Ottó nagyméretű, konstruktív, esetenként formázott, akár a térbe is „kilépő" vásznak után kezdett installációkban gondolkodni. Munkái vagy a tér múltját, az abban rejtőzködő történeteket hívják elő, vagy a tér fizikai és esztétikai adottságaiból építkeznek. Közös bennük az itt is megmutatkozó nagy-lépték és a letisztult fogalmazásmód, a szigorú rendezettség és szerkezetelvűség, a precíz pontos geometria és a légiesség, valamint a ritmust adó szerialitás, amely korábbi munkákban megmutatkozott már mezőn letűzdelt 200 üvegpohár (Esőváró, 1997), levegőben függő padok (Emlék-stallumok, 2009) és itt bóják, kötelek által.

A kiállítás rendezője a Molnár Ani Galéria


Vincze Ottó (1964, Kisvárda), Munkácsy-díjas képzőművész Szentendrén él és dolgozik, a Vajda Lajos Stúdió soros elnöke. 1993-1996 között Derkovits ösztöndíjas volt, majd a 90 évek második felében többnyire Németországban, Svájcban élt és állított ki. A nemzetközi Mythen csoport tagjaként részt vett az egyik legsikeresebb rendezvénysorozatban, az Einschluss projektben, Erfurtban, 2005 és 2007 között.

Számos jelentős szakmai díjat és külföldi ösztöndíjat nyert el. Többek között1996-1997-ben a Künstlerdorf Schöppingen ösztöndíját, 1997-1998-ban a Schloss Plüschow, Mecklenburgische Künstlerhaus ösztöndíját. 1997-ben az Art Cologne, Kölni Művészeti Vásár támogatott kiállítója volt, majd 1999-ben megkapta a Schleswig-Holsteinische Künstlerhaus ösztöndíját és a Künstlerhauser Worpswede DAAD ösztöndíját. 2003-ban a Kunststiftung Stuttgart ösztöndíját, 2004-2005-ben Hungart ösztöndíját, 2009-ben a Cité Internationale des Arts párizsi ösztöndíját nyerte el. Legutóbb a Victor Vasarely ösztöndíjat kapta meg Párizsba.

Munkái számos köz és magángyűjteményben megtalálhatóak. Legközelebb 2010-ben a Paksi Képtárban lesz kiállítása, valamint 2011-ben a Párizsi Magyar Intézet önálló kiállítást rendez az újabb műveiből.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.