| CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY | CALL FOR PAPERS: ÖN/REFLEXIÓ. Az építész szerepe | Határidő: április 7. | AZ ÉPÍTÉSZET KÖZÜGY
Épületek/Lakóépület

Minden az arányokon múlik

1/20

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
?>
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
1/20

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

Minden az arányokon múlik
Épületek/Lakóépület

Minden az arányokon múlik

2018.08.24. 15:00

Projektinfó

Családi ház

URL:
Tóth Project Építésziroda

Tervezés éve:
2013

Építés éve:
2015

Stáblista

vezető tervező: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter

statika: Takács János

gépészet: Sztasák Zoltán 

Letölthető dokumentumok:

Merev horizontalitás és szigorú szerkesztésmód jellemzi a Tóth Project új óbudai villáját. Az iroda talán a legkonzekvensebb építészeti programot valósítja meg a hazai építészeti közegben, Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes és Schmidt Péter vezető tervezőknek pedig sikerült a tőlük megszokott minőségben és stílusban a környezetére némi kritikával tekintő, ugyanakkor iránymutató épületet alkotnia. 

Óbuda hegyvidékének képéhez mindig egyfajta befejezetlenség-érzés társul. A kanyargós utcákat a ’90-és években kezdte el benépesíteni a városból kiszakadni vágyó réteg, ez az újonnan való betelepülés pedig sajátos építészeti rendetlenséget teremtett a területen – különösen az ezredforduló környékén épült házak mutatnak nagyon vegyes képet. Egy ilyen szedett-vedett közegbe felelős építész nehezen tervez a környezetébe illeszkedő házat; nem csoda, hogy a Tóth Project munkatársai is kihasználták a saroktelek viszonylagos elszigeteltségét  és az itt álló tornyos vagy épp ívelt manzárdtetős épületek közé egy a klasszikus modernizmus szigorú rendjébe illeszkedő épületet emeltek.


építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
2/20
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
7/20
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

 

Nem idegen ez a megformáltság az építészirodától, hisz’ talán ők tervezik a legkönnyebben azonosítható épületeket a kortárs építészeti szcénában, alapformáik rendezett egyszerűsége minden környezetbe jól adaptálható, most épült alkotásuk azonban némi programadó felhanggal túl is mutat az alapelemek játékán: egyfajta éles elkülönülési igényt, szembenállást tükröz. A panoráma és az elvonulásra teret adó kert létrejötte mellett talán ezzel magyarázható az épület utcafronttól való határozott elfordulása is.

Az erősen lejtő saroktelket ötletesen két irányból közelíthetjük meg: a gyalogos és az autók számára kialakított bejáratot külön utcafrontra helyezték, ezzel sikerült a földmunkák csökkentése mellett a háromszintes ház emeleteit használati értékük szerinti optimális irányból megnyitni. Bejárati homlokzatának formai játéka a korai modernizmus útkereséséhez, elsősorban Molnár Farkas szűk ablaknyílásokkal tagolt homlokzataihoz áll közel, a keresztutca felé forduló traktusát pedig homogén egészként kezelt tűzfal zárja, amelynek fehér felületét a szürkére vakolt, ehhez illeszkedő szélfogó mozgatja meg.


építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
6/20
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
5/20
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

 

E Janus-arcú ház értékeit bár sejteti már a gyalogos bejárat felőli, szokás szerint kiváló arányú, rejtett eresszel ellátott bal oldali épületrész tiszta felülete, amelyet keskeny nyílászárói a bejárattal szemközti nézőpontból az aranymetszés szerint tagolnak, ezzel pedig egységbe vonják a jobb oldal e tömbhöz evidensen kapcsolódó, a visszahúzott épületrészt félbe osztó, ezáltal osztópárkányként is működő teraszt, amelynek a földszinti épületrész sötétszürke színe is hangsúlyt ad.

Merőben más képet fest a város felé forduló belső főhomlokzat, amelynek a bejárati rész és a szélfogó közé szorított, elsődleges nézetéből mégis meglepően nyitott képéhez az azonos magasságú osztó- és koronázópárkány adja az erős horizontalitást – e merevséget lágyítja az épületet övező zöld, sőt még a medence kékje is. Az épület hármas osztatú képe a ’60-as évek kiforrott modernizmusának felelevenítője; és bár a múlt iránti tisztelet elsődleges értelmezési réteget ad, nem puszta mimesis ez: a hatalmas üvegfelülettel megnyitott és a környezetet is a látványba komponáló egység érezhetően kortárs alkotás.


építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
9/20
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
11/20
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

 

Az üvegfelületek aránya e nézetből drasztikusan megváltozik a bejárati homlokzathoz képest. Az egyszerű, vakolt falak megmaradtak, így teremtve kapcsolatot azutcafronti homlokzattal, a hatalmas üvegablakok és ajtók pedig bár megtartják az osztópárkányt vizuális csomópontként, egyértelmű a súlypont áthelyezése. A fő szint adja az alapvonalat a lejtős telken elhelyezett épületnek, amelyhez a medence felőli oldalon, a teraszba metsző falba épített, nyílt tűzhelyet rejtettek. Ez a külső nappali a terasz födémének megbontása által kap természetes megvilágítást, a fal pedig segít az járókelők számára láthatatlanná tenni a külső, közös teret. Ez az árnyékoló rímel a szélfogó szürke tónusára, együtt pedig enyhe technicizmus felé tolják el az épület képét. Az üvegablakok lekövetik a fogazott alaprajzot, ami segíti összemosni a terasz és a nappali-étkező reális méretű tereit. Az öt hálószobás, kétszintes ház két alapirányból, keletről és délről kap közvetlen bevilágítást, amire rásegít a fogazott alapforma is. A második nappaliként működő teraszt az ablakok által létrehozott transzparencia emeli a közös terek szerves részévé; a medencével pedig az áttört, két ponton, összesen négy oszloppal megtámasztott, hatalmas fesztávú árnyékoló teremt vizuális kapcsolatot. A belsőt L alakban körbe ölelő terasz nappali felőli oldalára ezen felül elfért még egy csöndesebb, a panorámára hangolt társalgó is.

A beltérben is fehér falak uralkodnak, amit az élhető belmagasságú helyiségek mennyezetéig emelt sötét keretes nyílászárók tagolnak (ez alól persze kivétel a lamellás árnyékoló miatt kényszerűen a mennyezettől kissé lejjebb húzott szemöldök). Egy ilyen térbe szerencsés választásnak bizonyult a halvány földszínek, valamint a fel-felbukkanó faburkolatok használata, ami a padlón és a falakon is szerepeltetett kő nyersességével izgalmas kontrasztot alkot. A kandalló csempész otthonosságot ebbe a térbe, amely a terasz kemencéje, valamint a kültér hideg színei által teremtett hangulat ellenpólusaként egyben az összképben is szándékolt feszültséget teremt. Alaprajzi megformáltságára a szigorú funkcionalizmus jellemző. A lineáris szerkesztésű közös térben nem jut kiemelt szerep az egyes részeknek: a nappali egy kisebb homlokzati kiugrással különül csak el a helyiség közepére helyezett étkezőtől, valamint a falburkolatként kezelt konyhabútortól és az előtte álló, vizuálisan a padlóba vesző konyhaszigettől. A hangsúlyosabb faburkolat a konyhában és a nappaliban egységes keretet ad a belső térnek.


építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
19/20
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás
20/20
építész: Tóth László, Papp László, Schalling Frigyes, Schmidt Péter - fotó: Bujnovszky Tamás

 

Míg a földszint mondhatni tobzódik a nemes anyagokban, emeletén az előkelőség helyett a racionalizmus került előtérbe. A már-már szállodákra emlékeztető logikus, centrális alaprajzi megformáltság fókuszpontja a közlekedő, eköré szerveződik minden helyiség, de ide vezet a nagyméretű üveglapokkal határolt, rideg lépcső is, ahonnan három ajtó egy-egy saját fürdővel ellátott hálószobához, az utolsó pedig egy átmeneti téren keresztül a hatalmas gardróbszobához vezet. Az apartman-jelleget erősíti, hogy mindhárom szoba saját terasszal rendelkezik, amelyek némileg elkülönülnek egymástól – használati értékük azonban vitán felüli.

Óbudának nagy szüksége van olyan épületekre, amelyek irányt mutathatnak mindazoknak, akik a környéken szeretnének építkezni, a Tóth Project pedig olyan, klasszikus értékrend szerinti kortárs villát alkotott, amelynek kialakítása racionalizmust, összképe mégis nagyvonalúságot tükröz – az arányrendszerek és a tiszta formák iránti alázat ugyanis mindig harmonikus végeredményre vezet –, e ház pedig megeshet, hogy máris a környék új építészeti kultúrájának hírnöke.

Móré Levente

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Salgótarjáni utcai zsidó temető // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:15
9:15

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Idén lesz 150 éves Budapest legkülönlegesebb zsidó temetője. Tervezett ide monumentális síremlékeket és ravatalozót Lajta Béla, és számos nagy múltú zsidó család tagjait temették itt el, melyek közül méretében kiemelkedik a Hatvany-Deutsch család mauzóleuma. A temetőt az 50-es években bezárták; különleges hangulatát az ősi motívumokat és modern formákat ötvöző síremlékek, és az azokat fokozatosan visszahódító természet dzsungele adják.

Design

Premontrei templom, Ócsa // Egy hely + Építészfórum

2024.03.20. 14:14
8:50

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.

800 éve épült Magyarország egyik legszebb román kori erődtemploma, a premontrei bazilika. Az Egy hely új részéből többek között kiderül, hogy miként alakult a román, gótikus és barokk stíluselemeinek keveredése, és hogy milyen filmes produkciók díszleteiként szolgált.